روشهای تکثیر آلوئه ورا به صورت تصویری

روشهای تکثیر آلوئه ورا به صورت تصویری
روشهای تکثیر آلوئه ورا به صورت تصویری

تکثیر آلوئه ورا : روش های مختلفی برای تکثیر آلوئه ورا وجود دارد که ما در این مطلب به بررسی تمامی این روش ها می پردازیم ولی خب ساده ترین روش تکثیر آلوئه ورا به روش پاجوش هست که شما میتونید به راحتی پا جوش رو در یک گلدان جداگانه بکارید، یکی دیگر از روش ها قلمه زدن برگ هست که در بیشتر مواقع شما نیاز به هورمون ریشه زایی خواهید داشت. اگر خاطرتون باشه ما در مطلبی جداگانه در خصوص نگهداری و معرفی گیاه آلوئه ورا صحبت کردیم که میتونید از لینک زیر مطالعه کنید.

معرفی و نگهداری گیاه آلوئه ورا

مختصری در خصوص آلوئه ورا

آلوئه ورا خاک نرم با زهکشی بالا را دوست داره و خیلی خوب در این نوع از خاک رشد میکنه، دمای بین 15 الی 25 درجه رو تحمل میکنه ولی اگر در جایی زندگی میکنید که شب های سردی داره حتما باید گیاه رو جابجا کنید، از کودهای رقیق و مایع محلول در آب ماهی یکبار برای کوددهی این گیاه استفاده کنید.

بنر گل من و تو

روش های تکثیر آلوئه ورا

شما میتونید این گیاه رو به چهار روش تکثیر کنید که در ادامه تمامی روش ها را بصورت کامل بیان میکنیم.

تکثیر به روش پاجوش

اگر شما شرایط نگهداری که در لینک بالا ذکر شده را برای آلوئه ورا فراهم کنید میتوانید هر 6 ماه یکبار پاجوش برای تکثیر از این گیاه جدا کنید و لی از آسان ترین روش قلمه و تکثیر آلوئه ورا به حساب میاد که زیر هم یماونید ویدیو را مشاهده کنید و هم توضیحات تکمیلی را :

ویدیو گرفتن پاجوش آلوئه ورا
ابتدا یک پا جوش مناسب از گیاه را که دارای حداقل عمری حدود 3 تا 4 ماه می باشد رو انتخاب کنید سعی کنید که حداقل چهار الی 5 برنگ داشته باشه و سپس با احتیاط پا جوش ها رو از گیاه جدا کنید، توجه داشته باشید که در این کار آسیبی به ریشه مادری وارد نشه و میتوانید به راحتی به گلدان جدید که با خاکی از ترکیب خاک شنی و کمپوست است قرار دهید. شاید در 1 الی 2 هفته اول گیاه رشد نداشته باشد این هم به علت رشد ریشه گیاه هست که پس از این مدت گیاه شروع به رشد خواهد کرد.

قلمه زدن آلوئه ورا از طریق برگ

همین اول کاری بگم که در این روش احتمال ریشه دار شدن خیلی کمه ولی اگر میخواهید که شانس ریشه دار شدن بالا بره حتما از هورمون ریشه زایی استفاده کنید، خب حالا بریم سراغ کار ابتدا باید شما چک کنید که گیاهی مادری سالم باشه و با استفاده از یک چاقو یا کاتر تیز یکی از برگهای بزرگ گیاه رو انتخاب کنید و به صورت اریب برش بزنید، توجه داشته باشید که از برگهای پیر برای قلمه زدن استفاده نکنید که نتیجه نمیده.

من بهتون پیشنهاد میکنم که به مدت 2 تا 4 روز قلمه را در محیط اتاق قرار دهید تا محل برش بگیره و اگر تونستید در خاک اره هم محل برش را قرار بدین تا رطوبت کاملا گرفته شود. علت این کار هم بهتر شدن مراحل ریشه زایی و همچنین جلوگیری از پوسیدگی می باشد. حالا به محل برش را در هورمون ریشه زایی قرار داده و سپس قلمه را در محل کشت قرار دهید توجه داشته باشید که حدود یک سوم برگ در خاک فرو رفته باشد. داشتن زهکشی مناسب یکی از شرط های نگهداری از این گیاه می باشد.

قلمه زدن آلوئه ورا
قلمه زدن آلوئه ورا

تکثیر به روش بذر :

نکته قابل توجه در کاشت بذر گیاه آلوئه ور این است که اولا سرعت تولید گیاه خیلی پایین میاد و گیاهان همسانی به وجود نمیاد، شما در فصل بهار بذرهای این گیاه را در شرایط گلخانه باید کشت کنید. در کاشت بذر دقت کنید که بذر باید تا عمق 1 سانتیمتری قرار بگیرد اگر عمق زیاد شود عمل جوانه زدن کاهش پیدا میکنه. محل کشت را باید مرطوب نگهداری کرد تا بذرها بتوانند رشد کنند. زمان لازم برای رشد بذر حدود 1 الی 6 ماه می باشد که شما میتوانید گیاه را با احتیاط جابجا کنید.

تکثیر گیاه آلوئه ورا به روش کشت بافت
در سال های اخیر بدین علت که ازدیاد گیاه آلوئه ورا به روش های سنتی ( بذر یا پا جوش) نمی توانست در کوتاه مدت تعداد گیاه مورد نیاز برای تولید تجاری فراهم آورد و از طرف دیگر معمولاً برگ های بوته های آلوئه ورا، حدوداً 2 سال پس از زمان کاشت پاجوش ها قابل برداشت می بودند، بسیاری از کشور ها با استفاده از روش کشت بافت نسبت به تولید انبوه و سالم گیاه آلوئه ورا اقدام نمودند. تاکنون دست یابی به دانش فنی تکثیر کشت بافت گیاه آلوئه ورا، توسط کشور های معدودی گزارش شده است. ولیکن خوشبختانه پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی در ایران، جزو معدود پژوهشگران موفق به کسب این دانش فنی می باشند.
تکثیر آلوئه ورا
تکثیر آلوئه ورا

روش کشت بافت آلوئه ورا

در روش کشت بافت با به دست آوردن سلول های بنیادی گیاه و تمایز آنها، امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می آید. به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه ورا، یک بخش کوچکی از سلول های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده می شود و گیاه کامل از آن استحصال می گردد.
یکی از مزیت های بارز روش کشت بافت سرعت بخشیدن به تکثیر یک گیاه خاص ( 30 تا 100 برابر افزایش سرعت تکثیر نسبت به پرورش معمولی) و تکثیرگیاهان صنعتی در حال انقراض می باشد. از دیگر مزیت های این روش کنترل ژنتیکی گیاه (تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی) و تغییر نکردن خواص آن، کنترل آلودگی ها و بیماری ها در گیاهان اقتصادی ( بیماری های ویروسی، قارچی و انگلی) و جلوگیری از نابودی تمامی گیاهانی است که گونه های آنها در خطر نابودی قرار دارند.
از آنجا که گیاه دارویی آلوئه ورا دارای کاربرد گسترده ای در صنایع دارویی، آرایشی و غذایی می باشد دست یابی به این فناوری در کشت، بازدهی اقتصادی بسیار بالایی دارد، زیرا در روش طبیعی تکثیر گیاه آلوئه ورا، هر 6 ماه فقط یک تا سه گیاه جدید تولید می شود، اما در این روش در مدت مشابه حداقل صد گیاه جدید تولید می شود و تعداد تکثیر 30 تا 100 برابر خواهد شد.
مطالب مرتبط: