نحوه نگهداری و تکثیر گل شیپوری در خانه + نکات مهم

نگهداری و تکثیر گل شیپوری
نگهداری و تکثیر گل شیپوری

گل شیپوری یکی از گل های بسیار زیبا می باشد که با برگ های بلند که دارای لکه های رنگی می باشد چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. زادگاه این گل زیبا جنوب آفریقا می باشد و گیاهی همیشه سبز می باشد. این گل بسیار زیبا در گلدان و محیط های آپارتمانی قابل نگهداری و تکثیر می باشد. گل شیپوری هلندی یکی از انواع این گل است که مناسب برای کاشت در باغچه و گلدان می‌باشد. فصل گلدهی این گونه، اواخر بهار و تابستان است.

بخاطر ریزوم هایی که دارد گیاهی چند ساله می باشد. از شاخه های بریده گل شیپوری در تزئینات استفاده های زیادی می شود. نام علمی این گیاه Zantedeschia هست که در انگلیسی بهش Calla lily میگن و از خانواده شیپوریان می باشد و بومی جنوب آفریقا در لسوتو ، آفریقای جنوبی و سوازیلند میباشد. اگر از دیدن این گل زیبا شما هم لذت می برید حتما این مطلب را مطالعه کنید تا نیازهای گل شیپوری ، نحوه کاشت  و تکثیر و شرایط نگهداری گل شیپوری در آپارتمان آشنا شوید.

معرفی گل شیپوری
معرفی گل شیپوری

نکته خیلی مهم این هست که این گیاه حاوی اگزالات کلسیم است و مصرف خام گیاه ممکن است منجر به سوزش شدید و تورم لبها ، زبان و گلو شود و درد معده و اسهال را در پی داشته باشد پس مراقب کودکان خود باشید

بنر گل من و تو

شرایط نگهداری گل شیپوری

بطور کلی این گیاه به آبیاری متوسط، نور نسبتا زیاد، دمای معمول اتاق و خاک اسیدی برای رشد نیاز دارد که تمامی عوامل در ادامه مورد بررسی قرار داده میشود.

آبیاری گل شیپوری

آبیاری نسبت به اندازه و محیط نگهداری کاملا متفاوت می باشد. اگر گیاه شما کوچک می باشد و تعداد برگ های کمی دارد شما هم باید آبیاری را کمتر انجام دهید و با بزرگتر شدن گیاه میزان آبیاری را بیشتر کنید. در بهار و تابستان نسبت به تابش نور آفتاب باید آبیاری را تنظیم کنید و رطوبت خاک را تامین کنید.

تامین رطوبت خاک در فصل بهار و تابستان بزرگترین عامل شاداب ماندن گیاه می باشد. در فصول سرد سال فقط در حد مرطوب نگهداشتن خاک به گیاه آب دهید. دلیل اصلی پوسیدگی ریشه و ریزوم های گل شیپوری آبیاری بیش از حد می باشد.

نور مورد نیاز گل شیپوری

گیاه شیپوری برای گلدهی به مکانی روشن نیاز دارد. نور مستقیم صب تا ظهر بهترین نور برای شیپوری می باشد. برای اینکه گیاه شیپوری به گل بنشیند باید حداقل 6 ساعت نور آفتاب داشته باشد. از قرار دادن گیاه در مقابل نور آفتاب بعدظهر در تابستان جدا خودداری کنید زیرا باعث سوختگی گیاه می شود.

شرایط نگهداری شیپوری
شرایط نگهداری شیپوری
دما مناسب گل شیپوری

دمای مناسب، دمای مابین 12 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد. اگر گل شیپوری در مکانی زیر 12 درجه سانتیگراد نگهداری شود باعث از بین رفتن برگ ها می شود ولی دقت کنید ریزوم این گل زیبا از بین نمی رود. ریزوم شیپوری تا دمای منفی 10 درجه از بین نمی رود.

اگر گل شیپوری در دمای بالای 28 درجه نگهداری شود رشدش متوقف شده و گل نمی دهد. یکی از دلایل گل ندادن گیاه شیپوری محیط گرم می باشد. اگر محل زندگی شما در مناطق گرم سیری می باشد حتما در روزهای گرم سال با آبیاری به موقع مانع از وارد شدن استرس به گیاه شوید.

خاک مناسب گل شیپوری

خاک مناسب این گیاه زیبا باید کمی اسیدی باشد و دارای زهکشی خوبی باشد. از آنجایی که گیاه شیپوری رطوبت دوست می باشد پس باید ترکیب خاک به گونه ای انتخاب شود که رطوبت را در خود حفظ کند.

ترکیب خاک مناسب شیپوری 2 قسمت پیت ماس + دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن یا پرلیت می باشد. اگر این خاک ها را در دسترس نداشتید می توانید از سه قسمت خاک باغچه و 2 قسمت کود دامی پوسیده نیز استفاده کنید.

کوددهی گل شیپوری

برای رشد بهتر گیاه لازم است هر دو هفته یکبار گیاه را با کودهای مخصوص گیاهان گلدار و آپارتمانی تغذیه نمود. مصرف کود اوره و یا سولفات آمونیوم برای گل‌دهی خوب شیپوری توصیه می‌شود.

شیپوری
شیپوری

نحوه تکثیر گل شیپوری

بهترین روش تکثیر گل شیپوری تقسیم بوته یا همان ریزوم ها می باشند ولی در این مطلب ما تکثیر گیاه شیپوری با استفاده از بذر را نیز آموزش می دهیم.

تکثیر گل شیپوری از طریق بذر

میوه ها گیاه شیپوری بعد از مدتی به رنگ زرد یا نارنجی می شوند و شما می توانید از داخل آن ها بذر ها را بیرون بیاورید و پوشش روی آن را تمیز کرده و در فصل بهار بکارید. ولی اگر دسترسی به میوه گیاه شیپوری ندارید با تهیه بذر گل شیپوری از مراکز مخصوص دسست بکار شوید.

عمق کاشت در شیوه کاشت بذر بسیار کم است و فقط لازم است تا لایه نازکی از بستر کاشت حاوی ماسه و پرلایت بر روی دانه قرار گیرد. دمای مناسب سبز کردن بذر حدود 20 درجه سانتیگراد است.

جوانه زنی طی چند هفته روی می‌دهد. فقط نکته مهمی که در تکثیر گیاه شیپوری از طریق بذذر وجود دارد این است که حدود دو یا سه سال طول می‌کشد تا گیاه حاصل از رویش بذر به توانایی گلدهی برسد.

تکثیر گل شیپوری از طریق بذر
تکثیر گل شیپوری از طریق بذر
تکثیر گل شیپوری از طریق تقسیم بوته (تقسیم ریزوم)

بهترین زمان برای کاشت و تکثیر این گل اواخر زمستان یا اوایل بهار است. اگر در منطقه گرم زندگی می کنید بهترین زمان تکثیر بهار می باشد ولی اگر در مناطق سرد زندگی می کنید بهتر است تکثیر گیاه را در اواخر تابستان یا پاییز انجام دهید.

1. به منظور تکثیر گل شیپوری به این روش، در فصل پاییز پس از این که شاخ و برگ‌های گل قهوه‌ای رنگ شد و به راحتی از ریشه قابل جدا شدن هستند، زمان تقسیم کردن ریشه‌های ریزوم است.

2. با استفاده از یک بیلچه، ریزوم‌های گیاه (ساقه افقی زیرزمینی که اغلب دارای ریشه‌های خارجی و ساقه‌های خزنده می‌باشد) را به آرامی از داخل خاک خارج کنید.

3. تمامی شاخه و برگ باقیمانده بر روی ساقه را جدا کنید.

4. ساقه را توسط یک چاقوی تیز باغبانی که قبلا ضدعفونی کرده‌اید، به قطعات جداگانه تقسیم کنید و مطمئن شوید، هر قطعه حداقل یک چشم (جوانه) داشته باشد.

5. اجازه دهید، ریزوم‌ها یک روز در محلی سایه آفتاب بمانند تا خشک شوند و در انتهای آنها گال تشکیل شود.

تکثیر گل شیپوری از طریق تقسیم بوته
تکثیر گل شیپوری از طریق تقسیم بوته
کاشت ریشه در گلدان

6. پس از مشاهده گال (برجستگی های روی ریشه) می‌توانید آنها را در داخل گلدان بکارید.

7. عمق کاشت با توجه به اندازه ریزوم کمی متفاوت است و معمولا در عمق 5 تا 10 سانتیمتری کاشته می‌شود.

8. توجه داشته باشید ریزوم‌ها را بایستی به شکل عمودی در خاک قرار بکارید همچنین کاشت در عمق کم و یا عمق زیاد، می‌تواند منجر به عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.

9. قبل از کاشت و قرار دادن قطعات ریزوم در بستر کاشت جدید، بستر کاشت را ابتدا به خوبی مرطوب کنید و اجازه دهید که آب اضافه از آنان خارج شود.

10. سپس گلدان‌ها را در مکانی خنک قرار دهید، لازم است بستر کاشت تا زمان رشد گیاه مرطوب نگهداری شود تا رشد خود را آغاز کنند.

بذر شیپوری
بذر شیپوری

نکات کلیدی در نگهداری گل شیپوری

  • در کاشت این گیاه در خاک باید توجه داشت که در صورتی که عمق کاشت ریزوم ها کم باشد به ریزوم ها در صورت گرما استرس وارد می شود و همچنین کاشت عمیق باعث کاهش گلدهی می شود. در کاشت این گیاه در گلدان نیز باید توجه کرد که عمق گلدان حداقل ۳۰ سانتیمتر باشد.
  • زمانی که گل دهی متوقف می شود، گل شیپوری به یک دوره استراحت نیاز دارد. در این زمان باید از آبیاری زیاد گیاه خودداری کرد.
مطالب مفید

نحوه ساخت 11 سم خانگی گیاهان آپارتمانی کاملا موثر

نکات کلیدی نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

نحوه نگهداری و تکثیر گل کاملیا زیباترین گیاه برای باغچه و تراس