نحوه کاشت کدو حلوایی در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

نحوه کاشت کدو حلوایی در گلدان
نحوه کاشت کدو حلوایی در گلدان

نحوه کاشت کدو حلوایی در گلدان و باغچه : یکی از گیاهانی که میشه برای درست کردن انواع شیرینی ها از اون استفاده کرد کدو تنبل هست که به راحتی با رعایت چند نکته ساده اون رو در خانه میتونید پرورش بدید، ما به شما در اینجا راهای کاشت و نگهداری کدو تنبل رو خواهیم گفت تا یک محصول ارگانیک در خانه داشته باشید. توجه کنید که شاید کدوهای برداشت شده شما به اندازه کدوهای بیرون نباشه ولی بسیار خوشمزه تر از اونها خواهد بود.

مختصری در خصوص کدو تنبل (کدو حلوایی)

نام علمی این گیاه Pumpkin می باشد که گیاهی یک ساله با ساقه‌های گسترده و خزنده روی زمین، برگ‌های آن سبز تیره، پهن، کلیوی شکل، کنگره‌ای، دندانه‌دار با لبه‌های افتان و لکه‌های سفید روی برگ‌ها رویت می‌شود که میتونید هم در باغچه و هم در گلدان اون رو پرورش بدید ولی اگر قصد کاشت در گلدان را دارید حتما بذرهای اصلاح شده را خریداری کنید. برای آنکه در مراحل کاشت دچار مشکل نشوید ابتدا شرایط نگهداری رو خدمتتون عرض میکنم و سپس مراحل کاشت را خواهیم گفت.

زمان کاشت بذر کدو حلوایی

مناسب ترین زمان برای کاشت کدو تنبل ، فصل بهار است. البته بهتر است ابتدا گلدان کوچکی را انتخاب و بذر را درون آن بکارید. سپس در مرحله ی بعدی آن را به باغچه انتقال دهید. لازم به ذکر است که اگر خاک سرد باشد، بذر کدو حلوایی جوانه نمی زند. بنابراین باید صبر کنیم تا بعد از تمام شدن سرما و در فصل بهار جوانه ها را بکاریم. البته شما میتونید از خزانه هم برای کاشت نشاء استفاده کنید.

بنر گل من و تو
نحوه کاشت کدو تنبل و گلدهی آن
نحوه کاشت کدو تنبل و گلدهی آن
مکان مناسب کاشت ( نور ) :

کدو حلوایی برای رشد، به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اگر نور کافی به کدو تنبل ها برخورد نکند، به خوبی رشد نمی کنند و نارس خواهند بود. پس حتما اگر در گلدان میکارید محلی با نور زیاد و ترجیحا مستقیم را برای نگهداری انتخاب کنید و اگر در باغچه میکارید سعی کنید که کمترین میزان سایه را داشته باشد.

خاک مناسب کاشت کدو تنبل

خاکی که برای کاشت کدو حلوایی انتخاب می کنید، باید تمام مواد معدنی مورد نیاز بذر را داشته باشد. اگر خاک در دسترستان ضعیف بود، می توانید آن را با کمی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده ترکیب کرده و بعد بذر را بکارید. کدوی حلوایی برای رشد به فضای بیشتری نیاز دارد. به این منظور برای هر کدو، یک متر مربع فضا در نظر بگیرید. اگر در باغچه اقدام به کاشت میکنید حتما حتما از کود حیوانی پوسیده برای تقویت و بالا بردن رطوبت استفاده کنید.

میزان آبیاری :

گیاه کدو حلوایی به آب زیادی احتیاج دارد. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد. بنابراین سعی کنید از خشک شدن خاک، جلوگیری کنید. اما مراقب باشید که آبیاری را از حد نگذرانید. چون در این صورت ریشه و برگ گیاه پوسیده می شود و حتما گلدان شما زهکشی بسیار خوبی داشته باشد و در حیاط هم سعی کنید به شکل غرق آبی عمل آبیاری را انجام دهیدف میزان آبیایر هم نسبت به دمای محل نگهداری متفاوت می باشد.

نکته : از خیس کردن برگ های کدو با آب خودداری کنید. به پایه ی گیاه آب دهید. چون این کار از آفتاب سوختگی و سفیدک زدن گیاه، جلوگیری می کند.

تغذیه و کوددهی

زمان کود دهی کدوی سبز و کدو حلوایی مانند یکدیگر است. برای دادن کود به پای گیاه، باید صبر کنید تا اولین شکوفه ها ظاهر شوند و سپس از کودهای ارگانیک استفاده کنید.

نحوه کاشت کدو حلوایی در گلدان و باغچه

همانطور که در ابتدا گفتیم برای کاشت کدو تنبل ابتدا بهتر است که نشا تهیه کنیم در این روش رشد و پرورش بذرها و ایجاد شرایط مناسب جوانه زنی بذرها خیلی راحت و یکجا خواهد شد و سپس آن را به باغچه یا گلدان جدید منتقل کنیم.

کاشت نشا کدو تنبل
کاشت نشا کدو تنبل
کاشت نشا کدو تنبل :

امکان کاشتن بذر کدو در گلخانه نیز وجود دارد. به این منظور، ۳ هفته قبل از آخرین یخبندان اقدام کنید و بذرها را در عمق ۲.۵ سانتی متری بکارید. باید حواستان به دمای سینی نشا باشد تا بذر ها در شرایط گرم و مرطوب رشد کنند. این شرایط تا گرم شدن هوا ادامه دارد و بعد از تمام شدن یخبندان می توانید بذر ها را در باغچه بکارید.

کاشت کدو در گلدان :

برای کاشت کدو تنبل در گلدان شما میتوایند هم بذر و هم نشاء رو در گلدان پرورش دهید برای کاشت بذر به این شکل عمل کنید : بعد از تهیه ی بذر مناسب، گلدان بزرگی انتخاب کنید و با استفاده از خاک سبک که میتونه ترکیبی از خاک باغچه+ پرلیت و پیت ماس + ورمی کمپوست تا پنج سانتی متر بالایی گلدان را پر کنید وسپس بذر را روی خاک قرار دهید(بهتر است برای هر گلدان 1 الی 2 عدد بذر بکارید و بعد از رشد یکی از نشا ها را به گلدان جدید منتقل کنید) و با استفاده از خاک سبک روی بذرها را بچوشانید و سپس خاک را با آبپاش آبیاری کنید و پشت پنجره قرار دهید البته برای بالا رفتن سرعت جوانه زنی میتونید از نایلون هم برای روی گلدان استفاده کنید.

روش بعدی استفاده از نشا هست که شما باید گلدانی با خاک مناسب انتخاب کنیدو در هر گلدان یک نشا قرار داده و رطوبت بال رو براش فراهم کنید که عمل ریشه دهی و عادت کردن خاک مکان جدید اتفاق بیوفتد.

کاشت کدو تنبل در گلدان
کاشت کدو تنبل در گلدان
کاشت کدو تنبل در باغچه

برای کاشت کدو حلوایی در باغچه همانند روش کاشت در گلدان عمل کنید ولی حتما خاک و میزان آبیاری را به شکل اصولی رعایت کنید تا کدوحلوایی رشد خوبی داشته باشد.

مراقبت بعد از کاشت :

لازم است تا بعد از رشد کدو، زیر آن فوم قرار دهید. همچنین می توانید داربستی درست کنید تا کدو تنبل بر روی زمین نیفتد. نصب داربست باعث می شود که سرشاخه ها با رشد کردن، روی داربست قرار بگیرند. از آنجایی که کدو حلوایی وزن بالایی دارد و زود روی زمین می افتد، می توان با نصب داربست چوبی یا فلزی، از این کار جلوگیری کرد.

کاشت بذر کدو حلوایی :

از آنجایی که حجم کدو حلوایی بیشتر از کدوی سبز است، لازم است بین هر دو گیاه، ۴۵ تا ۷۵ سانتی متر فاصله باشد. در حالی که هنگام کاشت کدوی سبز، تعیین ۴۵ تا ۷۵ سانتی متر فاصله کافیست. کدوها را به روش جوی و پشته در زمین بکارید.

گیاه کدو در خاک های جوی و پشته رشد بهتری دارد. بهتر است هر پشته ۷.۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد و بین هر دو پشته ۱ متر فاصله ایجاد کنید. درون هر تپه حفره ای ایجاد کرده و بذر را درون آن بکارید. توجه کنید که ارتفاع تپه بیشتر یا کمتر از ۳ سانتی متر نباشد. در پایان روی بذر را توسط خاک بپوشانید.

حواستان باشد که لازم است بذر ها بعد از جوانه زنی از هم جدا شوند. و فقط ۲ تا ۳ بذر درون هر پشته قرار بگیرد.

کاشت بذر کدو حلوایی
کاشت بذر کدو حلوایی

فصل و زمان برداشت کدو حلوایی :

زمان برداشت کدو حلوایی هنگامی فرا می رسد که پوست آن سفت شود و نتوان روی آن، خراش ایجاد کرد. اگر هنگام برداشت محصول، هوا خیلی سرد شود، کدوها خراب می شوند. بنابراین قبل از شروع یخبندان این کار را انجام دهید.

یک چاقوی تیز انتخاب کنید. و کدو حلوایی ها را از محل شاخه، برش دهید. فقط توجه کنید که هنگام برش، مقداری از ساقه باقی بماند. سپس گل و خاک چسبیده به کدوها را تمیز کنید.