نماد گل و گیاه در جواهرات به چه معناست

نماد گل و گیاه در جواهرات
نماد گل و گیاه در جواهرات

نماد گل و گیاه در جواهرات چیست؟ در ساخت طلا و جواهرات از دنیا های مختلفی مانند طبیعت ، آناتومی بدن ، موسیقی ، و… الهام می گیرند که یکی از جذاب ترین دنیایی که محصولات بی نظیر و محبوبی ساخته و به فروش می رسه دنیای طبیعته .  درختان ، گل ها ، گیاهان المان ها و نماد هایی هستند که بیشترین ایده ها برای ساخت طلا و جواهرات گرفته شده است .

اولین جواهرات با نماد گل

طلا و جواهر سازی دنیا دوران های مختلفی رو تجربه کرده تا به این بلوغ امروزی برسه که در اواخر دوران جورجیا جواهر سازی ( اولین دوره ای جواهر سازی از سال 1714 – 1837 میلادی ) است که از طرح های گل و گیاه استفاده شد که بسیار از طرح های گل و گیاه استقبال شد و علاقه به جواهرات با شکل های گل و گیاه محبوب شد .
در دوره بعدی ( دوره ویکتوریا از 1837 – 1901 میلادی ) ساخت طلا و جواهرات به تکامل رسید و طرح های جواهرات با جزئیات زیاد و بسیار واقعی تر از دوره قبل شد . از طرفی در دوره ویکتوریا طرح های عاشفانه و زنانه رواج داشت و تو زمینه گل و گیاه از شاخه و برگ های با ظرافت بالا ترند شده بود .

نماد گل در جواهر سازی
نماد گل در جواهر سازی

چرا از گل و گیاه استفاده می شد ؟

گل و گیاه زیبایی و ظرافت طبیعته و زیبایی طبیعت با گل و گیاه تعریف میشه از همین رو در هنر ، از نماد گل و گیاه به وفور در فروشگاه طلا و جواهر استفاده میشه که ساخت جواهرات نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست .
همون جوری که بالا گفتیم از اولین عصر جواهرات ( دوره جورجیا )  از گل و گیاه استفاده شده هرچند دست و پا شکسته که تا امروز این الهام گرفتن از گل و گیاه قدیمی نشده است و امروزه نیز به همان میزان از گل و گیاه در ساخت جواهرات استفاده می شه .

بنر گل من و تو

گل در جواهرات نماد چیه ؟

برای هر گل نمی توان یک نماد ثابت گفت چرا که بیش تر کشورهای جهان دارای یک گل ملی هستند که بر اساس مذهب، تاریخ، اسطوره‌ها و خصوصیات فرهنگی مردم کشور و خاستگاه و کثرت آن گل انتخاب می‌شود به طور مثال رز در ایران نماد عشق و لاله نماد شهادت و ایثار می باشد و در کشور ترکیه نماد عاشق می باشد .
از طرفی هر کدام از گل ها در دوره های مختلف جواهر سازی معانی متفاوتی یافته اند که دلیل آن شرایط فرهنگ و کشورهای اروپایی در آن تاثیر مستقیم داشته است .

نماد گل رز در جواهرات

گل رز سفید در جواهرات نماد وفاداری، شیرینی، معصومیت، رمانتیسم و ​​خلوص هستش ، در حالی که رز قرمز نماد شور و عشق شریک زندگی ست . البته اگر جواهر مورد نظر رنگ نداشته باشد معمولا معنی رز قرمز را می دهد .

نماد گل در جواهرات
نماد گل در جواهرات

نماد گل آفتاب گردان در جواهرات :

گل آفتاب گردان شکنج به نماد و سمبل قدرت، قوی می باشد نماد گل آفتاب گردان در انگشتر و یا آویز به شدت زیباست که اگر قصد خرید انگشتر آفتاب گردان را دارید می توانید از فروشگاه شکنج خریدتان را انجام بدهید  .
بعضی ها از این گل آفتابگردان در انگشتر خود استفاده می کنند و برای خرید انگشتر و یا سنجاق سر و… طرح گل آفتاب گردان رو سفارش می دهند .

نماد گل میخک صورتی در جواهرات :

گل میخک نیز مانند گل رز تفاوت رنگ تفاوت مهتی ایجاد می کند . میخک صورتی نماد عشق مادر به فرزندانش است، در حالی که قرمز به معنای دوستی و عشق است و سفید نشان دهنده وفاداری است.

نماد گل نیلوفر آبی در جواهرات :

و آخرین گلی که مورد بررسی قرار می دهیم نیلوفر آبی است گل نیلوفر آبی به معنی : معنویت، تقدس و خلوص است و با هماهنگی کیهانی نیز همراه است زیرا دارای هشت گلبرگ است که نشان دهنده هشت جهت فضای کیهان است .

گل سوسن در جواهرات
گل سوسن در جواهرات

گل سوسن در جواهرات :

این گل نشان سلطنت فرانسه در سالهای دور بود و البته گل سوسن به معنای وفاداری، قدرت، عزت و حاکمیت است، و هم چنین نمادی از پاکی نه تنها برای بدن، بلکه پاکی روح است ، در برخی از انگشتر زنانه ها از این گل استفاده شده است  .
اگر قصد خرید طلا و جواهر بصورت اینترنتی دارید باید این نکته را به یاد داشته باشید که نحوه گرفتن سایز انگشتر یکی از چالش های پیش روی شماست .

نماد گل در دوره های مختلف جواهرسازی

نماد گل و گیاه در دوره های مختلف دارای تغییرات متعدد شده و طرح امروزی که در جواهرات می بینیم از دل همین تغییرات به وجود اومده و طرح های امروزی گل و گیاه در جواهرات به بلوغ رسیده اند :

نماد گل در دوره جورجیا (حدود 1715 تا 1835 میلادی) :

در دوره جورجیا که اولین عصر جواهر سازی محسوب می شود گل و گیاه برای اولین بار بر روی انگشتر با نماد گل ساخته شد که در زمانی که اکثر انگشتر ها طرح ساده ای داشتند انگشتر با نماد گل محصول رمانتیکی محسوب می شد البته دقت ساخت همانطور که در بالا گقتیم در این دوره بسیار پایین بود .

نماد گل و گیاه در جواهر سازی
نماد گل و گیاه در جواهر سازی

سمبل گل در دوره ویکتوریا ( حدود 1835-1900میلادی ):

این دوره به سه دوره اولی – میانی – آخری تقسیم شده است در این دوره سلیقه ها به شدت تحت تاثیر نظرات ملکه بود از طرفی صنعت جواهرات در این دوره به پیشرفت چشمگیری دست یافت و تعییرات زیادی به خود دید . سمبل ها و نماد های گل در این دوره به بلوغ خود رسید و تکامل یافت .

نماد گل در دوره هنر نو (حدود 1880-1910میلادی) :

در این دوره هنرمندان سرشناسی را به خود دید و گل هایی مانند نیلوفرهای آبی، خشخاش و فوشیا ساخنه شدند که قبلاً در جواهرات دیده نشده بود. طرح های دارای انحنا و گرد در این دوره زیاد استفاده شد که از هنر ژاپنی الگو گرفته شده بود . در این دوره طرح های دارای گل بسیار ابعاده شده بود .

نماد گل در ادواردین
نماد گل در ادواردین

نماد گل در ادواردین (حدود 1901-1915میلادی) :

در این دوره جواهرات با طرح های پیچیده ارائه شد از طرفی برای اولین بار پلاتین و الماس نیز وارد دنیای جواهرات شد و طرح های تاج گل ، حلقه های گل  جزو ترند های این دوره به شمار می آمد .

نماد گل در دوره آرت دکو (حدود 1915-1935 میلادی) :

در این دوره نماد های گل شکل هندسی گرفته و روی سنگ های قیمتی نرم تصاویر گل حکاکی می شد . در دوره آرت دکو طلای سفید و پلاتین ترند جواهرسازی بود .

نماد گیاهان در جواهر سازی
نماد گیاهان در جواهر سازی

نماد گل در دوره رترو ( حدود 1935-1950 میلادی) :

این دوره نماد های گل و گیاه طرح های درشت و بزرگ ترند شد که جسورانه تر از طرح های دوره های قبل بود .

نماد گل در دوره مدرن ( حدود 1950-تا کنون ) :

بعد از جنگ جهانی دوم طرح های جواهرات سبک های باز شکل گرفتند و طرح های تکامل یافته و بیش تر از هز رمان واقعی تر شدند. امروزه طراحان طلا و جواهرات از دوران جواهرات کلاسیک الهام می گیرند . و با اضافه کردن سنگ های قیمتی ، زیبایی جواهرات را چند برابر می کنند .