نگاهی به خواص سرخارگل

نگاهی به خواص سرخارگل
سرخاگل

سرخارگل، اکیناسه یا اکیناشا گیاهی علفی و چند ساله از تیرهٔ کاسنی می‌باشد. این گیاه دارای گل هایی به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی است. سرخارگل به عنوان یک گیاه دارویی در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی کاربرد دارد. همه قسمت‌های سرخارگل به ویژه ریشه‌ها، دارای خواص درمانی هستند. طبع سرخارگل گرم و خشک است. سرخارگل یا اکیناسه خواص و فواید زیادی دارد که به دلیل وجود فلاونوئیدها، روغن‌های معطر، پلی‌ساکارید، اینولین و ویتامین C موجود در آن است. در ادامه با گوشه ای از خواص سرخارگل برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص سرخارگل برای بدن:

– سرخارگل با عفونت و بیماری‌های تنفسی مقابله می کند. مصرف این گیاه در دوره سرماخوردگی، باعث کاهش دوران نقاهت و تقویت بدن می‌شود.

– سرخارگل برای درمان بیماری‌های پوستی مانند داءالصدف، اگزما، جوش، آبسه، زخم‌ها، جراحت‌های پوست، صدمات پوستی ناشی از اشعه ماورا بنفش، تبخال، نیش زنبور و سوختگی‌ها مفید است.

بنر گل من و تو

– سرخارگل برای درمان گیجی، درد و اختلال بیش‌فعالی مفید است.

– سرخارگل برای رفع عفونت گوش و سینوزیت کاربرد دارد.

– سرخارگل، سندروم خستگی مفرط را درمان می‌کند.

– این گیاه برای مقابله با التهاب مثانه بسیار مفید است.

– سرخارگل برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن سوزش سر دل مفید است.

– سرخارگل با افزایش گلبول‌های سفید، سیستم دفاعی بدن را تقویت و سبب افزایش تولید اینترفرون (نوعی پروتئین حیاتی برای سیستم دفاعی بدن) می‌شود.

– سرخارگل می‌تواند خطر سرطان مغز را کاهش‌دهد.

– سرخارگل می تواند درد را تسکین دهد.

– سرخارگل دارای خاصیت ملینی است و می تواند یبوست را درمان کند.

– سرخارگل برای درمان عفونت‌های خونی، مالاریا، بیماری لثه، حصبه، سیفلیس، عفونت قارچی واژن و عفونت‌های دستگاه ادراری موثر است.

– سرخارگل یا اکیناسه برای سلامت دهان و دندان مفید است و می‌تواند خطر ورم لثه که یک عفونت باکتریایی است را کاهش‌دهد.

– چای سرخارگل یا اکیناسه می‌تواند خیلی از علائم تب یونجه مانند آبریزش چشم، مشکلات تنفسی و آبریزش بینی را درمان‌کند.

– سرخارگل سردرد و میگرن را تسکین‌می‌دهد. در واقع آلکیلامید موجود در سرخارگل با دارا بودن خواص آرام‌بخش، سبب کاهش فشار عصب مغز می شود و می‌تواند با تسکین رگ‌های خونی، درد را کاهش‌دهد.

– سرخارگل با دارا بودن خواص ضدالتهابی، گزیدگی حیوانات را درمان‌می‌کند.

– سرخارگل باعث تقویت مو می شود.

 

نگاهی به خواص سرخارگل
دمنوش سرخاگل

 

عوارض جانبی سرخارگل:

– درصورتی که به گیاهانی مانند گل‌همیشه‌بهار، کهنه‌واش، گل مروارید، گل داوودی حساسیت  دارید، مصرف سرخارگل ممکن‌است باعث واکنش حساسیتی در شما شود.

– زیاده روی در مصرف سرخارگل  سبب بروز مشکلات گوارشی، گیجی و تهوع می شود. بنابراین قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

– زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

– سرخارگل توانایی تقویت سیستم ایمنی را دارد؛ بنابراین، چای اکیناسه یا مکمل آن برای افرادی که داروی سرکوب‌کننده‌های ایمنی مصرف‌می‌کنند توصیه‌نمی‌شود.