رازهای نگهداری و پرورش پتوس حصیری که باید بدانید

شرایط درست نگهداری پتوس حصیری
شرایط درست نگهداری پتوس حصیری

معرفی و نگهداری پتوس حصیری : پتوس حصیری که به نام‌هایی چون پتوس پنجره ای، مانسترا حصیری، مونسترا آدانونی نیز معروف است،این گیاه رو گونه از  برگ انجیری‌ میدانند. پتوس حصیری را هم در گلدان و هم بصورت آویز میتوانید استفاده کنید تا زیبایی خانه و محل نگهداری آن دوچندان شود. روی برگهای این گیاه حفره‌هایی وجود دارد که با آن شناخته میشود.  این گیاه آپارتمانی جذاب و زیبا بسیار مقاوم بوده و روش نگهداری آسانی دارد. در ادامه به معرفی پتوس حصیری، مشکلات و نیز نحوه نگهداری پتوس حصیری می‌پردازیم.

راستی یادتون نره نظر و تجربه خودتون رو در خصوص این گیاه برامون بنویسید. درسته اسم این گیاه پتوس هست ولی از خانواده برگ انجیری به حساب میاد

پتوس حصیری و آشنایی با آن:

پتوس حصیری با نام علمی Monstera adansonii به معنای پنیز سوئیسی که بومی شمال آمریکا می باشد، گیاهی رونده با سازگاری بالا بوده که مناسب برای فضای آپارتمان و افرادی است که خیلی به دنبال دردسر پرورش گل نبوده ولی علاقمند به نگهداری گیاه هستند. دلیل نامگذاری گیاه حفره‌ها موجود در برگهای گیاه است که شباهت به پنیر دارد. یک گلدان پتوس حصیری می‌تواند فضایی دل‌انگیز و زیبا ایجاد کند و همچنین فضا را تصفیه نماید. این گیاه با برگهای متفاوت و خاصش بسیار زیباشت.

بنر گل من و تو

پتوس حصیری هم در نوع معمولی با برگهای سبز و هم در نوع ابلق وجود دارد. برخی از انواع آن برگهایی پهن و بزرگ و برخی دیگر برگهای کوچکتری دارند. طول این گیاه گاه به 3 تا 4 متر هم می‌رسد و رشد خوبی دارد. این گیاه بومی آمریکا و شبه قاره هند است.

برای نگهداری پتوس حصیری بهتر است از قیم استفاده شود زیرا گیاه رشدی بالارونده دارد.

نیازهای پتوس حصیری
نیازهای پتوس حصیری

نیازها و شرایط درست نگهداری پتوس حصیری

گفتیم که این گیاه از گونه برگ انجیری است. به همین خاطر شرایط نگهداری و نیازهای مشابهی دارد.که به صورت خلاصه باید گفت به آبیاری متوسط، دمای 18 الی 24 درجه، نور فیلتر شده و خوب (در نور کم هم میتونه رشد کنه)،خاک با زهکشی بالا و همچنین رطوبت معمول اتاق نیاز داره پس در ادامه همره باشید تا کامل در خصوص شرایط نگهداری اون صحبت کنیم.

نحوه آبیاری پتوس حصیری چطور باشه؟

برای داشتن گیاهی زیبا باید فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود. این گیاه آب زیاد را دوست نداشته و باید زمانی که خاکش خشک شد آن را آبیاری نمایید. غرقابی نمودن آن و جمع شدن آب در گلدان باعث از بین رفتن ریشه و پوسیدگی آن می‌شود. پس هر ماه سوراخ های زیر گلدان را بررسی کنید تا آب بعد از آبیاری از زیر گلدان خارج شود.

میزان دفعات آبیاری گیاه به ظرایط محیط نگهداری گیاهان مربوط است که در مطلبی جدا به بررسی روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی پرداختیم که حتما مطالعه کنید. بدیهی است که در فصل تابستان باید گیاه را بیشتر آبیاری نمایید و در زمستان نیز این میزان کاهش پیدا میکند چون خاک گلدان دیرتر خشک میشود.

اگر گیاه تشنه بماند و دچار کم آبی شود برگهایش قهوه‌ای و سوخته می‌شود. و اگر آبیاری زیاد انجام شود موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد پس دقت در میزان آبیاری باید انجام شود.

پتوس حصیری چه دمایی رو دوست داره؟

بهترین دمایی که می‌توان این گیاه را نگهداری کرد دمای 13 تا24 درجه است. دمای بالاتر یا پایین‌تر از این میزان رشد گیاه را کاهش داده و آن را از بین می‌برد. ولی توجه داشته باشید که این گیاه کمترین دمایی که میتواند تحمل کند 10 و بیشترین 30 درجه سانتی گراد می باشد. هر چقر دما بیشتر میشود شما باید میزان رطوبت و آبیاری را افزایش دهید تا برگها و رشد گیاه دچار مشکل نشود.

میزان نور کافی برای این گیاه؟

پتوس حصیری چون گیاهی است که به نور کم مقاوم است، گیاهی مناسب برای فضاهای کم نور آپارتمانی است. بهترین جایی که می‌توان آن را قرار داد در پشت پنجره و آفتاب غیر مستقیم است. بدین ترتیب آفتاب مسقیم نیاز ندارد و برایش مضر است، و نور آفتاب باعث می‌شود برگهای گیاهتان بسوزد.

نور بیش از حد کم هم سبب می‌شود بریدگیهای برگها از بین برود و گیاه رشد علفی داشته باشد پس اگر این سوال برای شما پیش آمده که چرا بریدگی برگهای من از بین میرود پاسخ آن این است که نور محل نگهداری کم است که باید گیاه را به محلی پرنور منتقل کنید و یا از نور مصنوعی استفاده کنید.

نحوه نگهداری پتوس پنجره ای
نحوه نگهداری پتوس پنجره ای

رطوبت مورد نیاز پتوس پنجره‌ای چقدر است؟

پتوس حصیری نیاز به رطوبت بالایی ندارد ولی بهتر است از جزیره، دستگاه رطوبت ساز و یا گاهی آن را غبارپاشی نمایید تا بهتر رشد کند. هفته‌ای دو بار در فصل تابستان کافی است. توجه داشته باشید که بهترین روش غبارپاشی نیست چون آب دارای املاحی است که در آینده باعث ایجاد مشکلات زیادی در گیاه میشود پس بهتر است از جزیره برای گلدان ها یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

از چه خاکی برای مانسترا حصیری استفاده کنیم؟

این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا را دوست دارد که بهتر است از خاک برگ، کود و خاک باغچه بصورت ترکیبی استفاده کنید. خاک ضعیف و فقیر باعث می‌شود گیاه برگهایی کوچک داشته و حفره‌ نداشته باشد. اگر از پرلیت و پیت ماس استفاده میکنید حتما با استفاده از ورمی کمپوست و یا کودهای مناسب گیاه را هر دو هفته یکبار با در فصل رشد تغذیه کنید.

کوددهی و تقویت گیاه

یکی از کودهایی که برای گیاه مناسب است کود 20-20-20 است. این کود را دو هفته یک بار به روش آبیاری در فصل بهار تا اواخر تابستان به گیاه دهید. گیاه نیازی به کوددهی بیش از حد نداشته و بیش از حد لازم سبب سوختن برگها می‌شود. پس زیاده روی در این کار نداشته باشید.

نحوه تکثیر پتوس حصیری

روشهای تکثیر پتوس حصیری شامل قلمه زدن، خوابانیدن و کاشت بذر می‌باشد. که در ادامه هر سه مورد رو مورد بررسی قرار میدهیم.

نحوه تکثیر پتوس حصیری از طریق قلمه ساقه

در شرایط گلخانه ای و داخل خانه هر فصلی میتون عمل تکثیر را انجام داد ولی بهترین فصل برای این کار اوایل بهار میباشد، برای قلمه زدن ابتدا یک شاخه جوان و سرحال را انتخاب کنید و سپس به شکل اریب آن را برش بزنید. حالا برگهای اضافی را از گیاه جدا کنید به شکلی که فقط 2 الی 3 برگ روی قلمه باقی بماند. قلمه ها را هم در آب و هم در خاک میتوانید ریشه دار کنید.

نحوه تکثیر پتوس حصیری در خانه
نحوه تکثیر پتوس حصیری در خانه

ریشه دار کردن در خاک:

گلدانی با خاک سبک آماده کنید و سپس قلمه ها را در داخل آن قرار دهید و سپس گلدان را آبیاری کنید، سپس با استفاده از یک چوب یا میله برای قلمه ها قی ایجاد کنید تا در طول زمان ریشه زایی گیاه خم نشه(از هورمون ریشه زایی هم میتونید استفاده کنید.) حال گلدان را به محلی با نور غیرمستقیم و دمای حدودی 21 درجه سانتی گراد منتقل کنید. بریا اینکه رطوبت خاک کم نشه از نایلون شفاف هم میتوانید برای روش روی قلمه ها استفاده کنید.

حدودا بعد از یک ماه قلمه ها ریشه های خوبی خواهند داد.

ریشه دار کردن در آب

قلمه های برش داده شده را در ظرفی شیشه ای قرار داهید و 1/3 از ظرف را پر از آب کنید و هر هفته آب را بررسی کنید که اگر کدر شده بود آب آن را تعویض کنید، این روش یکی از ساده ترین روش ها می باشد که حدد 1 الی 2 هفته عمل ریشه زایی طول میکشد. و سپس میتوانید قلمه ها را به خاک منتقل کنید.

تکثیر پتوس حصیری به روش خوابانیدن و بذر

اگر در خانه میخواهید عمل تکثیر را انجام دهید به هیچ وجه کاشت بذر را انجام ندهید چون شرایط خاصی نیاز دارد ولی تکثیر به روش خوابانیدن ساقه را میتوانید با قرار دادن ساقه در خام انجام دهید که روش ساده و سریع می باشد. در مطلبی جدا به بررسی این روش پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما بررسی کنید.

چه زمانی گلدان را تعویض کنیم؟

برای اینکه بدانید زمان تعویض گلدان فرا رسیده با نه کف گلدان را چک کنید. در صورتی که ریشه‌ها را دیدید که از کف گلدان در آمده‌اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. در این هنگام آن را به گلدانی بزرگتر انتقال داده

زمان تعویض گلدان پتوس حصیری
زمان تعویض گلدان پتوس حصیری

نحوه به کار بردن قیم برای گیاه

این گیاه بصورت بالارونده میباشد به همین خاطر به قیم نیاز دارد. البته می‌توانید آن را به دیوار تکیه دهید ولی استفاده از قیم هم بی اشکال است. اگر گیاه را بصورت آویز استفاده کردید که قیم نیازی نیست. قیم‌های خزه دار بسیار عالی بوده و سبب رشد بهتر و بیشتر گیاه می‌شوند. قیم را خودتان می‌توانید درست‌کنید.

طرز ساخت قیم با خزه برای پتوس

زمانی که گلدان گیاهتان را عوض می‌کنید، یک لوله در گلدان کار بگذارید. خاک را دور لوله بریزید تا لوله صاف بایستد. حالا آن قسمت از لوله که بیرون است را با خزه بپوشانید. می‌توانید خزه را با نخ به دور لوله ببندید. سپس گیاه را بکارید و ساقه آن را به خزه ببندید.

اگر خزه را آبیاری نمایید ساقه گیاه در محلهایی که به خزه بسته شده ریشه می‌زند و گیاه به همین دلیل بهتر رشد می‌کند.

مشکلات و بیماریهای پتوس حصیری

گاهی اوقات با رعایت شرایط نگهداری و نیازهای گیاه، باز هم گیاه ما دچار مشکلات و یا بیماریها و آفاتی می‌شود. در اینجا به برخی از رایج ترین موارد می‌پردازیم:

دلیل زرد شدن برگهای پتوس حصیری:

زرد شدن برگهای پتوس چند دلیل می‌تواند داشته باشد:

  • مشکلاتی نظر بیماریهای قارچی، پوسیدگی ریشه گیاه و نقطه‌های باکتریایی سبب زرد شدن برگهای گیاه می‌شود. همیشه پس از آبیاری گیاه، زیر گلدانی را چک کنید و ببنید آیا آب گلدان خارج می‌شود یا خیر. در غیر اینصورت ابتلا به بیماریهای قارچی ممکن است پیش آید.
  • کمبود نور نیز سبب زرد شدن برگهای گیاه می‌شود. گیاه را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.
  • یکی از دلایل دیگر زرد شدن برگها پوسیدن ریشه‌هاست.
مشکلات پتوس حصیری
مشکلات پتوس حصیری

دلیل کم شدن رشد پتوس حصیری:

رشد کم گیاه نیز می‌تواند به دلایلی زیر رخ دهد:

  • کم بودن نور که برای حل مشکل گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور رشد استفاده کنید.
  • مناسب نبودن خاک که میتوایند هم تعویض گلدان را انجام دهید و هم خاک سطحی را تعویض کنید.
  • کمبود مواد غذایی و کود که ابتدا علت کمبود مواد مغذی را بررسی کنید و سپس اقدام به استفاده از کودهای مناسب کنید.
  • آسیب به ریشه‌ها هنگام کاشت یا تعویض گلدان که در این شرایط باید اجازه دهید که گیاه به حالت عادی خود برگردد.

دلیل چروک شدن و خشکی برگهای پتوس:

گاه برگهای پتوس خشک و چروکیده می‌شوند که سه علت دارد:

  • آبیاری بیش از حد و عدم داشتن زهکشی خوب حتما تعداد دفعات آبیاری را کم کنید و سپس زهکشی را بررسی کنید
  • کم بودن رطوبت محیط : با استفاده از جزیره یا دستگاه رطوبت ساز رطوبت مورد نیاز را برای گیاه تامین کنید
  • تشنه بودن گیاه و خشکی هوا

دلیل قهوه‌ای شدن نوک برگها:

کم آبی یکی از دلایل اصلی این مشکل است که شما میتوانید با آبیاری صحیح این مشکل را حل کنید.

دلیل رنگ پریدگی برگهای پتوس:

این مشکل به دلیل تغذیه کم گیاه روی می‌دهد. در فصل بهار حتماً کوددهی انجام دهید.

ایجاد تارهای عنکبوتی زیر برگها:

این مشکل که به تنه تار عنکبوتی معروف است سبب می‌شود کنه از شیره گیاه تغذیه کند و لکه‌هایی روی برگ ایجاد شود و برگها زرد شوند. در اثر بیشتر شدن این مشکل برگها می‌ریزند و رشد گیاه نیز کم می‌شود.

برای درمان کنه باید گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یک بار سمپاشی کنید تا از بین بروند.

رشد علفی گیاه:

این مشکل به دو دلیل رخ می‌دهد:

  • کمبود مواد مغذی: کوددهی را فراموش نکنید.
  • نور کم: گیاه را در نور غیر مستقیم و پشت پنجره قرار دهید.

دلیل سیاه شدن جوانه‌های پتوس حصیری:

سرد شدن بیش از حد هوا باعث می‌شود جوانه‌های گیاه سیاه شوند. پس سریعا گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید.

دلیل کوچک شدن برگهای پتوس:

  • کمبود نور : با نور مصنوعی و یا تعویض مکان گیاه این مشکل را حل کنید.
  • کمبود رطوبت لازم :  از جزیره یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنیدو یا غبارپاشی انجام دهید.

بطور کل مشکلات این گیاه را می‌توان به سرعت حل کرد و گیاهانی سالم داشت. پتوس حصیری بیماری جدی دیگری ندارد.

آیا شما این گیاه را در خانه دارید؟ شما چه تجربه ای در نگهداری پتوس حصیری دارید حتما نظر و دیگاه خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا سایر دوستان هم از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

نحوه قلمه زدن و تکثیر پتوس

ریشه دار کردن پتوس در آب