سلامت

چطور میشه با یوگا لاغر شد؟ 4 حرکت عالی برای لاغری با یوگا

یوگا برای لاغری
یوگا برای لاغری

تاثیر یوگا برای لاغری : سوالی که همین اول کاری شاید براتون پیش اومده باشه اینه که مگه میشه با تمرین های تمرکزی لاغر شد؟ این تصور که همیشه باید ورزش های سنگین کنیم تا بدنی سرحال و لاغر داشته باشیم اشتباه است، اما حقیقت این است که انجام برخی از تمرینات یوگا به طور منظم می‌تواند باعث کاهش وزن افراد شود. اصل کلی‌ای که در خصوص کاهش وزن وجود دارد این است که «زمانی وزن کاهش می‌یابد که کالری بیشتری از آن‌چه دریافت می‌کنیم مصرف کنیم.» در چنین شرایطی انباشت کالری در بدن سبب چاقی نخواهد شد.

در ادامه تمامی نکات و روش هایی که شما میتونید با استفاده از یوگا لاغر کنید رو خواهیم گفت و حتما در انتهای مطلب نظر خودتون به همراه تجربه شخصی با ما به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان هم از روش های شما استفاده کنند.

آیا میشه با یوگا لاغر شد؟

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد این روزها با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنند، چاقی‌ست. این مقوله به دلیل تغذیه نامناسب، تحرک کم و … رخ می‌دهد. به همین دلیل همواره روش‌های مختلفی برای درمان اضافه وزن به افراد پیشنهاد می‌شود. همه‌جا و در هر زمان می‌بینیم که انواع داروها و قرص‌ها در تبلیغات معرفی می‌شوند و افراد را ترغیب به مصرف آن‌ها و کاهش وزن می‌کنند.

روش‌های مختلف دیگری نیز در این راستا معرفی می‌شوند. عده‌ای رژیم‌های غذایی متنوع و ورزش‌های گوناگونی را برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن اضافی امتحان می‌کنند. اما یکی از مواردی که تاثیر به‌سزایی در کاهش وزن افراد دارد، یوگا می‌باشد. شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که یوگا که انرژی زیادی از فرد نمی‌گیرد و حتی باعث افزایش ضربان قلب و تعرق در او نمی‌شود، چطور می‌تواند باعث کاهش وزن شود؟

یوگا برای لاغری
یوگا برای لاغری

حق دارید تعجب کنید. اما حقیقت این است که انجام برخی از تمرینات یوگا به طور منظم می‌تواند باعث کاهش وزن افراد شود. اصل کلی‌ای که در خصوص کاهش وزن وجود دارد این است که «زمانی وزن کاهش می‌یابد که کالری بیشتری از آن‌چه دریافت می‌کنیم مصرف کنیم.» در چنین شرایطی انباشت کالری در بدن سبب چاقی نخواهد شد.

حال آیا یوگا می‌تواند باعث مصرف این حجم از کالری شود؟

تاثیر یوگا بر سلامتی فرد تنها محدود به افزایش مصرف کالری نمی‌شود. بیایید این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. مسئله‌ی اول که باید به آن توجه نشان داد این است که بی‌شک حرکات یوگا به اندازه‌ی حرکاتی که در ورزش‌های دیگر انجام می‌شوند باعث مصرف کالری نمی‌شود. به عنوان مثال نمی‌توان میزان کالری مصرفی در یک حرکت یوگا را با میزان کالری‌ای که در هنگام طناب زدن مصرف می‌شود مقایسه کرد.

اما مسئله این است که یوگا خود سبب می‌شود که افراد به سلامت بدن خود اهمیت بیشتری داده و از تغذیه‌ی غذاهای زیاد و مضر اجتناب کنند. در حقیقت در گزاره‌ی بالا در زمینه‌ی بیشتر بودن کالری مصرفی از دریافتی، دو راه برای تحقق آن وجود دارد. یکی بالا بردن کالری مصرفی و دیگری پایین آوردن کالری دریافتی. یعنی باید همزمان با انجام تمرینات یوگا مصرف غذا را نیز بهینه کنید و از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید.

تاثیر یوگا بر لاغری
تاثیر یوگا بر لاغری

برای دریافت دقیق‌تر موضوع بهتر است ببینیم تمرین‌های یوگا چه میزان کالری می‌سوزانند. گفته می‌شود که در هر سی دقیقه تمرین یوگا، بدن چیزی در حدود 150 کالری انرژی مصرف می‌کند. البته این میزان با توجه به وزن فرد متغیر است. به این ترتیب که هر چه وزن کم‌تر باشد این عدد پایین‌تر و هرچه بیشتر باشد، این عدد بالاتر خواهد رفت.
لذا بدیهی‌ست که هر چه مدت زمان تمرین‌تان را افزایش دهید کالری بیشتری خواهید سوزاند. حال اگر کالری دریافتی شما تغییری نکند اما میزان تمرینتان بالا بروید، طبیعتاً شما کم‌کم وزن‌تان پایین خواهد آمد.

حتما مطالعه کنید
معجزه ای به نام بومادران

یوگا چطور باعث کاهش وزن می‌شود؟

در بخش قبل به قسمت اعظمی از این سوال پاسخ دادیم. دیدم که راز این مسئله در سوزاندن کالری نهفته است. اما اگر کمی به عقب‌تر برویم خواهیم دید که شما در ابتدا یوگا را تنها مجموعه‌ای تمرین برای تمرکز، افزایش توجه و آرامش می‌دانستید. نه ورزشی برای کاهش وزن.

حال ببینیم آیا این کارکردهای یوگا تاثیری بر وزن فرد خواهند داشت؟ در اشاره‌ای کاملاً کوتاه در بخش قبل گفتیم که یوگا سبب آگاهی فرد و توجه او به آن‌چه می‌خورد می‌شود. این مسئله خود کمک شایانی به تغذیه مناسب فرد می‌کند. تغذیه مناسب نیز یکی از پارامترهای بسیار تاثیرگذار در تناسب اندام و وزن می‌باشد.

از طرفی یکی از عواملی که سبب چاقی بسیاری از افراد می‌شود، عدم تشخیص گرسنگی کاذب از گرسنگی واقعی‌ست. این مسئله سبب می‌شود تا افراد بیش از آن‌چه نیاز دارند بخورند. این خود عامل بسیار موثری در چاقی فرد می‌باشد. به کمک یوگا به عنوان یک ورزش موثر ذهنی، تشخیص این مسئله بسیار آسان‌تر خواهد بود و فرد از تغذیه‌های اضافی دست خواهد کشید.

توجه به بدن و درک احساسات و حالات آن از دیگر نکات مثبت در انجام تمرینات یوگا می‌باشد. این عامل سبب می‌گردد تا فرد از وضعیت جسمی خود درک عمیق‌تری داشته باشد و تصمیمات درستی در راستای افزایش سطح سلامت خود بگیرد.

تمرین یوگا برای لاغری
تمرین یوگا برای لاغری

کدام تمرینات یوگا سبب کاهش وزن می‌شوند؟

حرکات مختلفی در یوگا وجود دارند. هر کدام از این حرکات و تمرین‌ها کارکردهای خاص خود را داشته و باعث رسیدن به اهداف مشخصی می‌شوند. برخی از حرکات یوگا وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان به وزن متعادل‌تری دست یافت.

اولین حرکت لاغری با یوگا حرکت شتر

در حقیقت ساختار این تمرین‌ها به صورتی‌ست که باعث می‌شود وزن بدن کم شده و شاهد اضافه وزن در بدن نباشیم. یکی از حرکت‌های معروف یوگا که به خوبی باعث حذف چربی‌های اضافه بدن می‌شود «حرکت شتر» است. این حرکت که در انگلیسی با عنوان «Camel Pose» شناخته می‌شود، برای کاهش چربی‌های اضافه در اطراف شکم بسیار موثر است. همچنین با انجام این حرکت بدن ساختاری بهتر به خود خواهد گرفت.

حرکت حرکت شتر - یوگا برای لاغری
حرکت حرکت شتر – یوگا برای لاغری
مفید ترین حرکت لاغری با یوگا حرکت کبری

دیگر حرکت بسیار مفید در این زمینه «حرکت کبری» می‌باشد. این حرکت که سبب ایجاد کششی بسیار قوی در ناحیه شکم می‌شود، تاثیر به‌سزایی در کم شدن چربی‌های ناحیه باسن نیز دارد. از طرفی این حرکت عضلات بخش پایین کمر را تقویت کرده و همچنین باعث داشتن شکمی با عضله‌های قوی می‌شود.

مثل یک جنگجو باشید

Warrior pose که در فارسی به آن «حرکت جنگجو» نیز گفته می‌شود باعث می‌شود تا با درگیر شدن ماهیچه‌های شکم، باسن و همچنین پا، چربی‌سوزی برای ایجاد ماهیچه در این بخش‌ها صورت بپذیرد.

لاغری و انعطاف با حرکت کمان

یکی از حرکات بسیار موثر در لاغری که در یوگا انجام می‌شود، «حرکت کمان» است. حرکت Bow Pose علاوه بر تاثیر در لاغری فرد، انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را با خود برای بدن به همراه دارد. این حرکت عضلات شکم و همچنین باسن را قوی می‌کند. در کنار این مسئله چربی‌سوزی در این ناحیه‌ها از دیگر فواید این حرکت می‌باشد.

حرکت کمان - تاثیر یوگا بر لاغری
حرکت کمان – تاثیر یوگا بر لاغری

نتیجه گیری تاثیر یوگا بر لاغری

نمی‌توان گفت که تنها این حرکات یوگا هستند که در لاغری فرد تاثیر دارند. بی‌شک تمام حرکات یوگا تا حدی در این مسئله تاثیر گذارند. اما حرکاتی که در سطرهای بالا مرور شدند از جمله حرکاتی هستند که تاثیر بسیار چشمگیری در سوزاندن چربی‌های اضافی بدن و مصرف کالری جذب شده از غذاها دارند. یادتان باشد، مهم‌ترین نکته تداوم تمرینات است. شما چه تمرینات و تجربه هایی در خصوص یوگا برای لاغری میشناسید حتما در بخش دیدگاه با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

ارسال پاسخ