چگونه برگ های گل خانگی را تمیز کنیم؟

چگونه برگ های گل خانگی را تمیز کنیم
چگونه برگ های گل خانگی را تمیز کنیم

هر کسی که فقط چند روز در خانه نباشد، می داند که نشستن خاک روی سطوح مختلف، از جمله گیاهان با چه سرعتی رخ می دهد و نشستن خاک بر روی برگ گیاهان با روشن کردن پنکه، کولر و یا باز کردن پنجره اجتناب ناپذیر است. شاید پاک کردن برگ گیاهان به نظر کار خسته کننده ای بیاید، اما پاک کردن مرتب برگ گیاهان خانه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر وقت تمیزکردن خانه خود و گیاهانتان را ندارید، می توانید در برنامه نظافت منزل خود، از نظافتچی‌های حرفه ای خانه بخواهید که این کار را برایتان انجام دهند. وجود یک لایه خاک بر روی برگ جلوی نور خورشید را می گیرد و توانایی گیاه در فتوسنتز را کاهش می دهد. 

نظافت گیاه به معنای فتوسنتز بهینه آن و سلامت و مقاومت بیشتر آن در برابر بیماری ها و آفات گیاهان است. نظافت دوره ای برگ های گیاهان خانگی، علاوه بر کوتاه کردن زمان مورد نیاز برای انجام این کار، کیفیت گیاه و فضای خانه را نیز بهبود می دهد.

گل و گیاه خانگی را هر چند وقت یکبار باید تمیز کرد؟

فاصله زمانی بین پاک کردن برگ‌های گل خانگی به میزان خاک موجود در خانه شما بستگی دارد. گیاهان خانگی در نقاطی که جاده خاکی دارند، در مجاورت ساخت و ساز، زمین های بایر و جاهایی که باد شدیدی می وزد باید در فواصل کمتری (مثلا هفته ای یک مرتبه) نظافت شوند. بهترین راه برای تعیین نیاز به نظافت گیاه خانگی، کشیدن انگشت بر روی برگ آن است. اگر خاک روی برگ بیشتر از چیزی باشد که با فوت برطرف شود، باید آن را تمیز کنید. همچنین گل و گیاهانی که در دفاتر نگهداری می شوند، در معرض گرد و غبار بیشتری قرار دارند زیرا کارمندان و مدیران شرکت، وقتی برای تمیز کردن آنها ندارند. بنابراین باید از خدمات نظافت شرکت که بسیاری از شرکت‌های خدماتی آن را ارائه می‌دهند، استفاده نمایند تا گل‌های آنها از بین نروند.

بنر گل من و تو

همچنین اگر شما در خانه‌ یا آپارتمان خود دارای گل و گیاه هستید باید به طور مرتب به نظافت منزل و همچنین نظافت راه‌پله‌های ساختمان بپردازید تا از تجمع گردوغبار جلوگیری نمایید و در صورت نظافت مرتب و دوره‌ای دیگر گردوغبار بسیاری بر روی گیاهان شما نمی‌شینند.

چگونه برگ‌های گل خانگی را تمیز کنیم؟

راه‌های زیادی برای تمیزکردن برگ گل‌های خانگی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

شستن گیاه با استفاده از آبپاش
شستن گیاه با استفاده از آبپاش

شستن گیاه با استفاده از آبپاش

ساده ترین راه پاک کردن برگ های گل خانگی متوسط یا بزرگ، بردن آن به آشپزخانه، حمام و یا بیرون از خانه و گرفتن شلنگ آب بر روی آن برای زدودن گرد و غبار آن است. باید فشار و دمای آب را در حدی قرار دهید که هم فشارش به گیاه صدمه نزند و هم دمای آن باعث آسیب دیدگی برگهای گیاه نشود. می توانید در زمان پاک کردن یا آب گرفتن بر روی برگ، دستتان را به شکل تکیه گاه در زیر آن قرار دهید.

با آبپاش آب دهید

برای آب دادن به بعضی از گیاهان نمی توان از شلنگ استفاده کرد و گزینه بهتر در این موقعیت، استفاده از آبپاش است. گیاهان گوشتی، کاکتوس و بونسای از گیاهانی هستند که تمیز کردن برگ های آن با استفاده از آبپاش موثرتر و بهتر است.

غرق کردن گیاه در آب

گل های کوچکتر را می توان با نگه داشتن سطح خاک، برعکس کردن و غرق کردن برگ ها در یک سطل آب تمیز کنید. آب دادن به گیاه قبل از انجام این کار به جلوگیری از ریختن خاک کمک می کند؛ همچنین می توانید دور قسمت گلدان و خاک، پلاستیک بپیچید. بعلاوه حتما از آب ولرم استفاده کنید و قبل از گذاشتن بر سر جای خود اجازه دهید که آبش به طور کامل بریزد و خشک شود.

برگها را دستمال بکشید

برگها را دستمال بکشید
برگها را دستمال بکشید

از مسواک نرم استفاده کنید

بعضی از گیاهان دارای برگهای چسبنده یا کرکی هستند که نظافت آن را دشوار می کند، و بعضی دیگر – مثل بنفشه آفریقایی – از خیس شدن برگهایشان خوشحال نمی شوند. بنابراین میتوانید از یک مسواک نرم مثل مسواک قارچ برای زدودن آهسته غبار از روی برگ گل خانگی استفاده کنید.

استفاده از ترکیب سرکه و آب یا آب لیمو و آب

ترکیب آب و سرکه، راه موثری برای از بین بردن مواد تشکیل شده در مواد تشکیل شده بر روی برگ گل است. اما حواستان باشد که درصد سرکه آن را زیاد در نظر نگیرید؛ ابتدا کار را با مخلوط کردن یک قاشق چایخوری از سرکه با یک گالون آب شروع کنید. سپس یک تکه پارچه تمیز را در آن زده و به آرامی بر روی برگها بمالید.
 نکته: بوی سرکه می تواند بسیاری از آفات و حشرات موذی را فراری دهد. به جای سرکه می توانید از آب لیمو استفاده کنید که به عنوان یک ماده اسیدی می تواند به حل شدن نمک های معدنی کمک کند. ترکیب آب لیمو و آب بر خلاف ترکیب سرکه در آب تاثیری بر دور کردن آفات ندارد، اما مواد معدنی حل نشده روی برگ که از آب باقی مانده را حل می کند.

نکاتی برای نظم بیشتر گل و گیاه خانگی
نکاتی برای نظم بیشتر گل و گیاه خانگی

نکاتی برای نظم بیشتر گل و گیاه خانگی

پاک کردن برگ گل های خانگی، زمان مناسبی برای مرتب کردن و جابجایی آنها، کندن برگ های مرده، قهوه ای و زرد است. اگر برگی به سادگی از جایش در می آید، در این باره تردید نکنید و اگر کندن آن علیرغم شل بودن، به سادگی میسر نبود از قیچی استفاده کنید؛ هیچگاه برگ محکم و چسبیده را به زور از جایش نکشید. اگر نوک برگ گل به دلیل کم آبی قهوه ای شده، آن را با قیچی بچینید و اگر در این فرایند، کانتور طبیعی گیاه را حفظ کنید به ظاهر بهتری دست خواهید یافت.
پس از این که گل‌هایتان را تمیز کردید، حالا وقت آن رسیده که نگاهی به سر و گوش خانه هم بیاندازید تا زیاد خرابکاری نکرده باشید. اگر دیدید که خانه خیلی کثیف شده است می توانید از خدمات نظافت حرفه ای خانه برای حداقل کردن پخش گرد و غبار در خانه استفاده کنید. یک برنامه مرتب نظافت توسط نظافتچی حرفه ای در نقاط مستعد آلودگی خانه، تجمع گرد و غبار را به حداقل می رساند.
با استفاده از خدمات نظافت حرفه ای منزل، نه تنها یک خانه تمیز خواهید داشت، بلکه از خدمات دیگری مانند خشکشویی آنلاین، کاهش بوی حیوان خانگی و نظافت خانه قبل از اسباب کشی نیز بهره مند شوید.