آموزش گام به گام کاشت شوید در گلدان و خانه

کاشت شوید در گلدان و خانه
کاشت شوید در گلدان و خانه

نحوه کاشت شوید در گلدان و باغچه : اگر شما هم عاشق کاشت سبزیحات در خانه هستید این مطلب رو تا انها مطالعه کنید که گام به گام کاشت شوید در خانه رو بهتون آموزش میدیم، این گیاه معمولا رشد خوبی داره و در برخی مواقع ارتفاع اون به 1 متر هم میرسه ولی میتویند با برداشت به موقع در طول ماه شوید داشته باشید فقط محلی با نور نسبتا زیاد و دمای اتاق برای کاشت و نگهداری انتخاب کنید، با من همراه باشید.

چه زمانی میتوان شیود را در گلدان کاشت؟

شما میتونید در هر زمانی که دلتون میخواد این سبزی رو در گلدان بکارید ولی بهترین زمان برای کاشت در باغچه و یا بالکن اواخر اسفند و اوایل بهار است، حتما شرایط مورد نیاز که در ادامه میگم رو زمان کاشت در گلدان و بالکن رعایت کنید.

خاک مناسب

اگر قصد کاشت شوید در گلدان و کلا داخل خانه دارید بهتری از خاکی که در ترکیب آن از ورمی کمپوست وجود دارد استفاده کنید بهترین ترکیب مخلوطی از خاک باغچه + کوکوپیت + پیت ماس است هرچند از ترکیب خاک باغچه و کود حیوانی پوسیده هم میتونید استفاده کنید.

بنر گل من و تو
نور مورد نیاز

این گیاه برای رشد خوب به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز داره پس بهترین مکان برای گلدان آن پشت پنجره جنوبی است البته از نورهای مصنوعی هم میتونید برای رشد استفاده کنید.

میزان آبیاری

این گیاه رطوبت رو دوست داره و در تمام مراحل رشد خود نیاز به ابیاری داره سعی کنید زمانی که خاک گلدان تا عمق 1 سانتی خشک شد بهش آب بدید و اگر در باغچه میکارید صبح و یا عصر هر روز بهش آب بدید.

کاشت شوید در باغچه
کاشت شوید در باغچه

مرحله به مرحله با کاشت شوید در گلدان

حال که با نیازها این گیاه آشنا شدید بریم و اونو توی گلدان بکاریم

تهیه بذر و خیساندن آن:

در اولین مرحله به یکی از فروشگاه های معتبر باغبانی مراجعه کنید و بذر شوید سالم و تازه تهیه نمایید. اگر می‌خواهید بذر شما سریعتر رشد کند، پیشنهاد ما این است که بذر تهیه شده را یک شب در یک دستمال مرطوب و یا یک ظرف آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد.

بذر شوید
بذر شوید
تهیه خاک مناسب:

خاک از مهم ترین نیاز های گیاه برای رشد است، در نتیجه تهیه خاک مناسب برای رشد صحیح گیاه بسیار حیاتی است. باید بدانید که شوید برای رشد به خاکی نرم نیازمند است. این خاک را می‌توانید از فروشگاه های معتبر باغبانی تهیه کنید اما در صورت عدم تمایل به خرید آن، می‌توانید به راحتی مقداری خاک باغچه را با خاک برگ و کود آلی ترکیب کنید تا خاک مناسب و حاصلخیز به دست آورید.

تهیه گلدان مناسب:

گلدان سفالی مناسب ترین گلدان ممکن برای کاشت شوید است زیرا باعث عدم سوختن گیاه در دمای خاک می‌شود، البته می‌توانید از گلدان های پلاستیکی نیز استفاده کنید، در انتخاب سایز و عرض و قطر گلدان تان دقت کنید تا بتوانید تعداد بیشتری بذر بکارید. همچنین لازم است در انتهای گلدان تعداد سوراخ های زیادی برای زهکشی وجود داشته باشد تا آب اضافی به راحتی خارج شود.

کاشت شوید در گلدان:

ابتدا گلدان خود را با خاک پر کنید و سپس با بیلچه سطح خاک روی گلدان را صاف نمایید. حالا به مقداری که سطح خاک مرطوب شود به آن آب دهید. توجه داشته باشد خاک خیلی خیس نشود. در فواصل 1 سانتی متری، گودال هایی با عمق 1 سانتی متر ایجاد کنید و دانه های بذر را درون آن ها قرار دهید، حالا به آرامی روی بذرها خاک بریزید و سطح آن را صاف کنید.

آبیاری و مراقبه اولیه از شوید:

گیاه شما برای رشد مطلوب به آب مناسب و نور خورشید نیاز دارد. برای این کار دقت داشته باشید که همواره سطح خاک را مرطوب نگه دارید. حالا به وسیله یک نایلون کل سطح گلدان را بپوشانید و گلدان را در فضایی گرم و در معرض نور خورشید قرار دهید.

کاشت شوید در گلدان
کاشت شوید در گلدان

از قیم بریا نگهداری استفاده کنید

این آخرین مرحله کار است، به دلیل نازک بودن و بلندی گیاه شوید، خطر شکستی و آسیب دیدن از باد وجود دارد، در صورت تمایل می‌توانید با نصب یک داربست به خوبی از گیاه خود مراقبت کنید.

نحوه کاشت شوید در باغچه

برای کاشت شوید در باغچه نیاز هست که شما ابتدا با بیل باغچه را شخم بزنید و با استفاده از ابزار کشاورزی زمین را صاف کنید و سپس بذر تهیه شده را روی خاک پخش کنید و سپس در صورت داشتن کود حیوانی پوسیده روی بذر ها را بپوشانید و اگر کود ندارید با استفاده از خاک الک شده به مقدار نیم الی یک سانتی متر روی بذر ها را بپوشانید و با استفاده از آبپاش بذرها را آبیاری کنید.

عمل آبیاری رو تا زمانی که گیاه جوانه بزنه هر روز صبح و عصر انجام بدید تا گیاه و بعد از جوانه زدن آبیاری را میتوانید عصر و یا صبح انجام دهید، دقت کنید که آبیاری در زمان ظهر باعث ایجاد لکه روی برگها خواهد شد.

شوید را چه زمانی باید برداشت کرد؟

هر زمانی که مشاهده کردید که شویدها دارای 5 الی 6 برگ هستنید میتویند با استفاده از قیچی اون رو برش بزنید چون اگر شوید را هرس نکنید(هر زمانی که به این حد رسید برداشت نکنید) بعد از مدتی دیگر قابلیت مصرف نخواهند داشت

برداشت شوید
برداشت شوید

شما از چه روشی برای کاشت شوید در گلدان و یا باغچه استفاده میکنید؟ لطفا تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید

مطالب مرتبط :

آموزش مرحله به مرحله کاشت تربچه در گلدان و خانه

آموزش کامل کاشت گشنیز در گلدان و باغچه 

اطلاعات کامل و آموزش نحوه کاشت ترخون در خانه