کاملترین نکات برای نگهداری و کاشت گل اختر

نگهداری و کاشت گل اختر
نگهداری و کاشت گل اختر

معرفی و نگهداری گل اختر : از دوست دارید در داخل باغچه و محیط باز گیاهی زیبا و دل فریب بکارید این گیاه جزو گزینه های اصلی شما خواهد بود، گل اختر، گیاهی چند ساله از تیره اختریان با ساقه‌هایی بلند و گلهایی رنگارنگ است. این گل زیبا در رنگهای قرمز، زرد، کرم، سفید، صورتی، نارنجی و گاهی دو رنگ دیده‌ می‌شود. برگ‌های بزرگ و پهنی به همراه رگبرگ دارد. طول آن از 40تا 50سانت است. رنگ برگ‌ها نیز از سبز گرفته تا مسی و ارغوانی در تغییرند. گلها بصورت خوشه‌ای نامنظم در انتهای ساقه ظاهر شده و طول خوشه گاهی 30سانت است.

در اینجا می‌خواهیم به شما تمامی نکات برای طرز کاشت و نگهداری گل اختر را آموزش‌ دهیم پس با ما همراه باشید. راستی اگر شما هم در مناطق گرم هستید حتما گیاهان مقاوم به گرم باید بشناسید تا انتخاب درستی داشته باشید.

با گل اختر بیشتر آشنا شوید

نام علمی این گیاه Canna spp و از خانواده Cannaceae is می باشد، گل اختر بومی مناطق گرمسیر آمریکای جنوبی و شمالی است. نام گیاه ار واژه سلتیک گرفته شده که از نیشکر یا نی مشتق می‌شود. این گیاه شاخ‌و‌برگ‌های زیادی دارد و گیاهی باغی است.

بنر گل من و تو

ریشه گیاه بصورت ریزوم است. همانطور که می‌دانید ریزوم مواد غذایی ساخته‌شده در برگ را در خود جا داده و ذخبره‌می‌کند. وقتی قسمت هوایی و بیرونی گیاه از بین رود، گیاه به کمک این مواد غذایی که در ریزوم ذخیره شده رشد‌می‌کند. اما اگر این کار چند بار تکرار شود، ذخیره ریزوم نیز تمام می‌شود و گیاه می‌میرد.

گل اختر پس زمینه زیبایی برای گلهای علفی زینتی باغچه که برگ‌هایی شمشیر مانند دارند، می‌باشد.

گل اختر در گلدان
گل اختر در گلدان

انواع گل اختر

گل اختر که از جمله گیاهان گلدار است، نوزده گونه دارد، که مهم‌ترین آنها اختر هندی است، این گیاه برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و گل‌هایی به رنگ قرمز روشن و یا نارنجی دارد. گونه دیگر گل اختر، purpurea بوده و برگ‌هایی ارغوانی تیره دارد.

شرایط مورد نیاز نگهداری گل اختر

به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور مستقیم و زیاد، خاک غنی، آبیاری منظم ولی در ادامه به شکل کامل موارد را بررسی میکنیم.

خاک مناسب:

اختر نیز مانند بسیاری از گیاهان بستر مناسب رشد خود را می‌خواهد. خاکی سبک و غنی از مواد آلی بسیار مناسب است، به همین دلیل بهتره شما از خاک باغچه، ماسه و کود دامی برای محل کاشت گیاه استفاده کنید البته اگر میخواهید در گلدان بکارید حتما خاک دارای زهکشی بالا باشد چون تجمع آب در گلدان باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد البته توجه کنید که محلی برای قرار دادن گلدان انتخاب کنید که رشد گیاه دچار مشکل نشود.

نحوه آبیاری

این گیاه نیز به آبیاری منظم و متوسط بریا داشتن رشد خوب نیاز دارد، پس سعی کنید خاک را بررسی کنید و سپس گیا را آبیاری کنید آبیاری زیاد باعث زردی و پوسیدگی ریشه و ساقه خواهد شد البته توجه داشته بشاید که پوسیدگی ساقه و ریشه بیشتر زمانی اتفاق میوفته که گیاه را در گلدان بکارید.

نور مناسب

این گیاه برای رشد و گلدهی به نور مستقیم و زیاد نیاز دارد به شکلی که روزی 6 تا 8 ساعت نور به گیاه شما باید بتابد بهترین زان برای کاشت که این مقدار نور را گیاه دریافت کنید اوایل بهار و زمان رشد برگ‌ها در اواخر بهار است، گلدهی نیز در تابستان تا اواسط پاییز رخ می‌دهد.

بهترین دما برای رشد و گلدهی

همانوطر که در ابتدا گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیر می باشد و بهترین دما برای نگهداری آن حدود 20 الی 28 درجه سانتی گراد می باشد پس سعی کنید این نیاز را برای گیاه خود فراهم کنید.

نگهداری گیاه اختر
نگهداری گیاه اختر
کوددهی و تقویت

کوددهی به گیاه باعث رشد بیشتر و کیفیت گیاه می‌شود. همچنین ریزوم‌ها در اثر کوددهی قوی می‌شوند. گل اختر گرمسیری بوده و سرما را تاب نمی‌آورد. بهترین شکل کوددهی کود مایع است.

نحوه تکثیر و کاشت گل اختر

این گیاه بهتر است در فضایی آزاد کاشته‌ شود، ولی اگر می‌خواهید آن را در گلدان بکارید، حتماً گلدان بزرگی انتخاب‌ کنید. پیازها را در عمق 10سانتیمتری خاک بکارید و آبیاری نمایید.

نحوه تکثیر گل اختر:

گل اختر به دو روش تقسیم ریزوم و کاشت بذر تکثیر می‌شود.

نحوه تقسیم ریزوم‌ها:

این کار باید در بهار صورت گیرد. طول ریزوم‌ها باید بین 5تا 7سانت باشد و بر روی آنها چند جوانه باشد. بهتر است 1تا 3جوانه داشته باشند. مواظب باشید که هنگام کاشت ریزوم، جوانه‌ها رو به بالا باشند. بهتر است اگر در منطقه‌ای هستید که زمان فصل رشد کوتاه است، آنها را در گلدان کاشته و درمحلی گرم نگهداری کنید، بعد از معتدل شدن هوا آنها را به باغچه منتقل‌ کنید.

نحوه تکثیر گل اختر از طریق بذر:

برای کاشت بذر از یک روز قبل آنها را در آب نیم‌گرم خیس کنید و یا خراش دهید و در دمای 20درجه بکارید. در صورت کاشت بذر، پس از چهار سال گیاه به گل می‌نشیند. کاشت بذر در فصل زمیتان صورت می‌گیرد.

انتخاب پیاز گل اختر

برای خرید پیاز به این دقت شود که باید پیازهای سالم و تمیز را انتخاب‌ کنید. از خرید پیازهای زخمی، یخ‌زده، پوسیده و سیاه و پوک خودداری‌ کنید. قطر پیاز نه درشت باشد و نه ریز.

کاشت و تکثیر گل اختر
کاشت و تکثیر گل اختر

طرز برداشت و نگهداری از ریزوم:

زمانی که هوا سرد شد و برگ‌ها سیاه شدند، برگ‌ها را کنده و ریزوم‌ها را از خاک خارج‌کنید. چند روزی آنها را در جایی سایه قرار دهید که در معرض هوا باشند، با این کار رطوبتشان گرفته‌می‌شود. بعد آنها را در زیر خاک یا پیت مرطوب نگهداری کنید تا فصل بهار برسد. بهتر است آنها را در انبار و در دمای 5تا 10درجه نگهداری‌کنید.

بهترین روش برای نگهداری ریزوم‌ها این است که ریزوم گل اختر را از 20سانتی سطح زمین قطع‌کنید، سپس گودالی به عمق 70سانت کنده و ماسه در آن بریزید. البته مراقب باشید، ماسه را باید با قارچ‌کش ابتدا مخلوط و خشک شود. سپس ریزوم‌ها را در گودال بگذارید.

مراقب باشید گودال در جایی آبگیر نباشد و آب باران به آن نرسد. اگر می‌دانید امکانش هست، رویشان پلاستیک بکشید. بهترین ریزوم، ریزومی جوان و در حال جوانه زدن است.

کاربرد و خواص گل اختر

این گیاه زیبا که رنگهایی بغایت زیبا نیز دارد را می‌توان برای حاشیه‌کاری و تپه گل یا تک کاری میان تپه گل‌ها یا چمنزار کاشت.

گل اختر یکی از منابع غنی نشاسته در جهان است.

  • ریشه ضخیم این گیاه حاوی مواد نشاسته‌ای است. با گذاشتن این نشاسته روی ورم‌ها به کاهش ورم کمک کرده‌اید.
  • می‌توانید آن را بر روی محل گزیدگی نیش زنبور بمالید.
  • جوشانده ریشه گل اختر برای تصفه خون مفید است.
  • قسمت یر زمینی گل اختر ار در آب خیسانده و برای قطع خونریزی بینی بکار ببرید.
  • برای استسقا و تجمع آب زیر پوست مفید است.
  • از جوشانده گل اختر برای رفع مسمومیت در دام استفاده می‌شود.

در این مطلب به شما نحوه نگهداری و کاشت گل اختر را به شکل کامل گفتیم ولی حتما گیاهان فضای باز که میتونه باغچه و حیاط شما را زیبا کند را بشناسید و آنها را پرورش دهید، اگر شما نظر و یا تجربه ای دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

گل و گیاه آپارتمانی طبیعی در دکوراسیون منزل

شایع ترین بیماری های گل و گیاه آپارتمانی