کاکتوس سرئوس ولیدوس؛ راز شادابی و شرایط نگهداری + تکثیر

نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس
نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس

کاکتوس سرئوس ولیدوس از کاکتوس هایی هستند که ما تقریبا به راحتی در برخی فروشگاه های مربوط به گل و گیاه یا همان گل فروشی ها پیدا می کنیم و این موضوع دلیل خوبی هم دارد: نگهداری از آنها بسیار آسان است و باید اضافه کنیم که آنها در طول زندگی خود بدون مشکل در گلدان رشد می کنند. مطمئناً در مورد یک نوع از کاکتوس ها که برای مبتدیان توصیه می شود صحبت می کنیم. این کاکتوس ها گونه های مختلفی دارند که بسیار جالب هستند، مانند گونه ای که ما با نام کاکتوس کامپیوتری می شناسیم، حتی اگر به هیچ وجه از تشعشعات صفحه نمایش محافظت نکند! بنابراین اگر می خواهید همه چیز را در مورد کاکتوس سرئوس ولیدوس بدانید، با ما همراه باشید.

ژنوم کاکتوس سرئوس ولیدوس از حدود 49 گونه پذیرفته شده از درختچه های سجده دار یا راسته تشکیل شده است که منشا آن آمریکا و به ویژه آرژانتین، جنوب برزیل و اروگوئه است آنها می توانند به حداکثر ارتفاع 15 متر برسند، اگرچه معمول این است که طول آنها از 5-6 متر تجاوز نمی‌کند. ساقه های این کاکتوس دارای چهار تا ده دندانه بزرگ با آرئول های به ندرت کرک دار است.

گلهای این کاکتوس به شکل قیف بوده و طول آن به 20 سانتی‌متر می رسد. میوه ها مایل به سبز، زرد یا قرمز و با پالپ آبدار هستند که از دانه های سیاه زیادی محافظت می کند.

بنر گل من و تو
Cereus Validus Spiralis
Cereus Validus Spiralis

کاکتوس سرئوس ولیدوس و آشنایی با خصوصیات ظاهری آن

کاکتوس سرئوس ولیدوس معمولاً به عنوان “اسپایرالیس” Spiralis نیز شناخته می شود. این گیاه هم زیبا و درعین حال کمیاب است. همانطور که گیاه به آرامی رشد می کند، متوجه خواهید شد که ساقه ها ستونی و سبز تا سبز آبی هستند. همانطور که گیاه بالغ می شود، می توانید انتظار داشته باشید که ارتفاع آن به حدود 5 متر و قطر حدود 12.5 سانتی متر برسد. هنگامی که گیاه گل می‌دهد، می توانید انتظار داشته باشید که گل های سفید با میوه های قرمز در تابستان تولید کند.

نام علمیCereus Validus
نام های رایجاسپایرالیس – سرئوس ولیدوس
PH مناسب خاک ختک کمی اسیدی دوست داره
سمیتبرای انسان و حیوان سمی نیست
جدول مشخصات سرئوس ولیدوس

جالب هست بدونید این گیاه برای اولین بار در آمریکا کشف شد و در سال 1980 چند گونه از اون به کشور های اروپایی صادر شد که طرفداران خیلی زیادی به خودش جذب کرد ولی بعد از اون به اندازه ای گسترش پیدا کرد که میتونید به راحتی در تمام کشورها و حتی شهرهای کوچک دنیا اون رو پیدا کنید.
حتما مطالعه کنید : شرایط درست نگهداری کاکتوس ریپسالیس

انواع کاکتوس سرئوس ولیدوس

خب حالا بیاید بریم و با گونه های شناخته شده‌تر کاکتوس سرئوس ولیدوس آشنا بشیم :

سرئوس جاماکارو

این گونه که با نام مانداکارو شناخته می‌شود، یک گونه بومی برزیل است. این کاکتوس ظاهری چوبی دارد و ارتفاع آن تا 9 متر و تنه اصلی آن 50 تا 55 سانتی متر ضخامت دارد. گل‌های این گیاه در تابستان شکوفا می‌شوند، سفید هستند و قطر آن‌ها 25 سانتی‌متر است. طول میوه 12 سانتی متر و بنفش است.

سرئوس پروویانوس

این گونه که با نام کاکتوس شمعدانی، کاردون اروگوئه یا کاکتوس کامپیوتری شناخته می شود، گونه ای بومی جنوب برزیل، اروگوئه و شرق آرژانتین است. این نوع کاکتوس ساقه های متعددی ایجاد می کند که حداکثر ارتفاع آنها 15 متر است. این ساقه ها حدود 15 سانتی متر ضخامت دارند و در جوانی سبز مایل به آبی و با بالا رفتن سن سبز تیره تر هستند. گلهای این نوع از کاکتوس سرئوس، سفید رنگ و 16 سانتی متر طول دارند.

سرئوس رپاندوس

نام علمی سرئوس رپاندوس مترادف با سرئوس پرویانوس است، به این معنی که هر دو یک نوع کاکتوس هستند.

کاکتوس سرئوس ولیدوس
کاکتوس سرئوس ولیدوس

شرایط نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس

این نوع کاکتوس یک نوع منحصر به فرد است که در بهار شکوفا می شود. وقتی شکوفا شد، از تماشای گل های سفید آن لذت خواهید برد. این گیاه مانند نگینی در مجموعه گیاهان شما است، به خصوص اگر آن را در یک گلدان زیبا به نمایش بگذارید. کاکتوس های سرئوس ولیدوس به نور قوی نیاز دارند. هنگام کاشت این نوع کاکتوس در باغ، مطمئن شوید که نور خورشید به آن می رسد. آفتاب کامل تا جزئی بهترین شرایط برای رشد این گیاه است. بهتر است این کاکتوس در فضای باز رشد کند تا داخل خانه.

این نوع کاکتوس آب و هوای گرم را ترجیح می دهد. می تواند در محدوده ای که حدود -6.7 درجه سانتیگراد (20 درجه فارنهایت) است زنده بماند. اگر در منطقه سردسیری زندگی می کنید، بهتر است سرئوس ولیدوس را در محیطی سرپوشیده بکارید. تا زمانی که نور خورشید کافی باشد، گیاه با خوشحالی رشد می کند. هنگام انتخاب گلدان مورد استفاده، مطمئن شوید که تفاوت بین مواد مورد استفاده در خاک گلدان را درک کرده اید.

رشد گیاه جوان مستقیما از ساقه شروع می شود. در طبیعت، کاکتوس سرئوس ولیدوس ساقه های متعددی می روید و بسیار شبیه به شکل یک شمعدان میشود. پیچش عجیب و غریب و معروف این گیاه معمولاً فقط در حدود 4 اینچ شروع می شود. اگر می خواهید کاکتوس شما فراتر از گلدان رشد کند، باید آن را دوباره گلدان کنید. مطمئن شوید که برای اتفاقاتی که اگر هر دو سال یکبار گلدان این کاکتوس را عوض کنید میفتد آماده هستید. چرا؟ خب چون این کاکتوس می تواند تا41 سانتی متر (16.5 فوت) رشد کند!

کاکتوس سرئوس ولیدوس چقدر نور میخواد؟

درسته این گونه از کاکتوس ها میتونند به راحتی نور مستقیم خورشدی رو به خوبی تحمل بکنند ولی این به شرطی است که از ابتدای فصل رشد که بهار است در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشند وگرنه اگر گیاه در محل نیمه سایه باشه و یکدفعه به محلی با نور زیاد و شدید منتقل کنید گیاه دچار بیماری و سوختگی ساقه خواهد شد.
حداقل روزانه 6 الی 9 ساعت نور فیلتر شده براش کافیه، میتونید اون رو در پشت پنجره جنوبی قرار بدید و یا اگر در خانه نور ندارید از نورهای رشد برای نگهداری این گیاه استفاده کنید، نور کم باعث رشد بدفرم گیاه خواهد شد. راستی بهتره هر هفته 45 درجه گلدان اون رو بپرخونید تا گیاه به یک طرف رشد نکنه و رشد عمودی داشته باشه

دمای مناسب رشد کاکتوس سرئوس ولیدوس چقدر است؟

درسته این گیاه باید در شرایط خوب دمای مانند 18 الی 25 درجه سانتی گراد نگهداری شود ولی گونه هایی هم هستند که میتونند شرایط دمایی پایین رو به خوبی تحمل بکنند که در خصوص همه گونه ها صادق نیست، پس بهتره دمایی که گفتم براش فراهم کنید و هیچ وقت اجازه ندید که دما از 5 درجه سانتیگراد پایین بیاد، به خصوص اگر از گونه های کارائیب یا برزیلی باشند. به هر حال، برخی از گونه های این کاکتوس مانند سرئوس پرویانس وجود دارند که در برابر یخبندان تا -3 درجه سانتیگراد مقاومت می کنند. حتما مطلب تاثیر تغییر دما بر کاکتوس رو مطالعه کنید.

کاکتوس سرئوس ولیدوس رو چطور و چقدر آبیاری کنیم؟

کاکتوس سرئوس ولیدوس زمانی که به خوبی از آن مراقبت شود می تواند بسیار زیبا باشد. این نوع کاکتوس مانند سایر کاکتوس ها به آبیاری معمولی نیاز دارد. روش آبیاری برای سالم نگه داشتن سرئوس بسیار مهم است. نباید در آب غوطه ور باشد و از آبیاری زیاد خودداری شود. بهترین روش آبیاری این کاکتوس روش خیساندن و خشک کردن است. با این حال، باید وضعیت کاکتوس کنترل شود تا از آبیاری بیش از حد جلوگیری شود.

پس قبل از اینکه گیاه رو آبیاری کنی باید خاک گلدان رو چک کنید که آیا 1/3 از آن خشک شده است یا خیر، در صورت خشک شدن میتونید اون رو آبیاری کنید و حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه وگرنه زهکشی گلدان و خاک شما خوب نیست و احتمال اینکه بعد از مدتی گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه و ساقه شود بسایر بالا می رود. توجه داشته باشید که میزان آبیاری و کوددهی در فصل استراحت گیاه (پاییز و زمستان ) باید به حداقل برسد.

حتما مطالعه کنید : شرایط درست نگهداری کاکتوس ژمینو کالیسیوم

خاک مناسب برای کاکتوس سرئوس ولیدوس چیست؟

برای رشد بهتر این گیاه باید خاک زهکشی و تخلخل بالایی داشته باشه تا هم ریشه بتونه هوا بکشه و هم آب به خوبی از اون خارج بشه، برای این کار اگر تجربه ترکیب خاک در خانه رو ندارید حتما از خاک های مخصوص کاکتوس برای گیاه استفاده کنید در غیر این صورت بهتره مقدار ماسه شسته شده + کوکوپیت + پیت ماس + پرلیت و کمی خاک باغچه رو با هم ترکیب کنید تا یک خاک با کیفیت و زهکشی بالا حاصل بشه و بریا کاشت و نگهداری این گونه از کاکتوس استفاده کنید.

گلدان کاکتوس سرئوس ولیدوس را با یک بستر بسیار متخلخل، از نوع پوکه، آکادما یا مشابه آن پر کنید. اگر در پیدا کردن آنها مشکل دارید، به فروشگاهی بروید که در آن محصولات ساختمانی می فروشند، و یک گونی سنگریزه ریز (1 تا 3 میلی متر ضخامت) بخرید، که برای یک بسته 25 کیلوگرمی 1 یا 2 یورو برای شما هزینه دارد، و این سنگریزه را در خانه با ترکیب 70 درصد از این سنگریزه با 30 درصد زیرلایه برای گیاهان مخلوط کنید. در فضای باز: این کاکتوس در خاک های غنی از مواد آلی با زهکشی خوب رشد می کند. اگر موردی که دارید اینطور نیست، یک سوراخ بزرگ به ابعاد حداقل 50×50 سانتی متر ایجاد کنید و آن را با مخلوط زیرلایه های ذکر شده در بالا پر کنید.

شرایط نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس
شرایط نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس

میزان رطوبت مناسب محیط جهت رشد کاکتوس سرئوس ولیدوس

کاکتوس سرئوس ولیدوس طرفدار رطوبت بالا نیست. من این اشتباه را مرتکب شدم که یکی از این کاکتوس ها را برای مدتی در حمام نگه داشتم – نتیجه آنقدرها هم خوب نشد! سطح نرمال رطوبت در خانه شما باید مناسب این گیاه باشد و همچنین می تواند سطوح خشک را نیز تحمل کند. آبیاری باید خیلی کم باشد.

اگر کاکتوس سرئوس ولیدوس خود را در گلدان نگه داشته اید، زیر آن بشقاب قرار ندهید، مگر اینکه همیشه به یاد داشته باشید که بعد از هر آبیاری آب باقیمانده را بردارید. این کار از پوسیدگی ریشه ها و در نتیجه گیاه جلوگیری می کند. به همین دلیل نباید در گلدان های بدون سوراخ سرئوس ولیدوس را بکارید یا کاکتوس را اسپری کنید.

چقدر و چطور سرئوس ولیدوس رو کوددهی کنیم؟

این گیاه هم مثل بقیه گیاهان آپارتمانی و هم خانواده های خود نیاز به تغذیه در فصل رشد داره (فصل رشد از اول بهار تا اواخر تابستان هست) در این مدت شما هم باید از هیومیک اسید (هر سه ماه) و هم کود105210 و کود 121236 برای تغذیه هر دو هفته یکبار استفاده کنید تا گیاه بتونه رشد خوبی داشته باشه، برای تهیه کود میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.
توجه داشته باشید که میزان کوددهی باید در فصول سرد سال کاهش پیدا کند، البته میتونید از کمپوست در ترکیب خاک گیاه استفاده کنید که باعث میشه 3 ماه ابتدای سال بعد از تعویض خاک گیاه نیاز به تغذیه و کوددهی نداشته باشد.

زمان و نحوه درست تعویض گلدان

برای تعویض گلدان ولیدوس زیاد عجله نکنید، اجازه بدید گیاه به اندازه ای در گلدان قبلی رشد کند که ریشه ها از زیر گلدان خارج شود و یا رشد گیاه متوقف شد، این بهترین زمان برای تعویض گلدان هست، در سال اگر گیاه رو خوب رسیدگی کنید یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد.
برای تعویض گلدان حتما گلدانی فقط با یک سایز اختلاف انتخاب کنید که تعداد کافی سوراخ برای زهکشی در کف گلدان داشته باشد، بهترین زمان برای تعویض گلدان اوایل فصل بهار است ولی در خانه و با فراهم کردن شرایط ایده آل برای گیاه هر فصلی میتونید تعویض گلدان رو انجام بدید.

چگونگی تکثیر کاکتوس سرئوس ولیدوس

کاکتوس سرئوس ولیدوس را می توان از طریق قلمه یا بذر تکثیر کرد. این نوع کاکتوس اغلب به گلدان مجدد نیاز ندارد. البته گلدان مجدد برای اولین بار زمانی که از فروشگاه خریداری می شود ضروری است. در این راهنما می توانید همه چیز را در مورد نحوه انتقال مجدد کاکتوس ها بیاموزید. مانند سایر انواع کاکتوس، مخلوط خاک با زهکشی خوب ضروری است.

نحوه تکثیر کاکتوس سرئوس ولیدوس از طریق قلمه زدن

هنگام تکثیر سرئوس ولیدوس از قلمه، یک برگ از گیاه مادری را با احتیاط با چاقوی تمیز یا قیچی ببرید. قبل از کاشت مجدد، چند روز صبر کنید تا سخت شود. برای کاکتوس جدید خود از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید. زمانی که خاک خشک شد آبیاری را فراموش نکنید.

نحوه تکثیر کاکتوس سرئوس ولیدوس با استفاده از بذر

این نوع کاکتوس دیر رشد است بنابراین حتی اگر بتوان از طریق بذر آن را تکثیر کرد این روش توصیه نمی شود. برای تکثیر از طریق بذر، بذرها را در مخلوط خاکی با زهکشی خوب بکارید. این روش را به راحتی و سادگی می توانید در فضای باز هم استفاده نمایید. در مناطق خنک تر، تکثیر در داخل خانه توصیه می شود.

مشکلات کاکتوس سرئوس ولیدوس
مشکلات کاکتوس سرئوس ولیدوس

مشکلات رایج و آفات و بیماری ها در پرورش کاکتوس سرئوس ولیدوس

این نوع کاکتوس به طور کلی کاملاً مقاوم هستند، اما در فصل بارندگی می توانند توسط حلزون ها مورد حمله قرار گیرند. برای جلوگیری از این امر، می توانید خاک دیاتومه را در اطراف گیاه پخش کنید یا با پشه بند به عنوان گلخانه از گیاه محافظت کنید.

گزینه دیگر استفاده از نرم تن کش ها است، اما اگر در ناحیه ای که از گیاه نگهداری میکنید، حیوان دارید یا مشکوک به وجود برخی از آنها هستید، توصیه نمی شود از این روش استفاده کنید.

شپشک‌های آرد آلود و فلس اصلی‌ترین آفاتی هستند که دوست دارند روی کاکتوس شما پنهان شوند. حتی ممکن است کنه عنکبوتی عجیب و غریبی را نیز در این گیاه پیدا کنید. در بیشتر موارد، اسپری تند کاکتوس با آب برای از بین بردن این مزاحمان کافی است.

درباره پوسیدگی ریشه که ذکر کردیم، این گیاه سرگرم کننده از داشتن ریشه های خیس متنفر است. ممکن است متوجه شوید که ریشه ها سیاه و لطیف می شوند. این موضوع ممکن است نشان دهنده این باشد که خاک شما ترکیب مناسبی برای زهکشی ندارد.

شما باید قسمت های آسیب دیده را جدا کرده و گیاه را در مخلوط خاک مناسب بکارید. همچنین باید برنامه آبیاری خود را مجدداً ارزیابی کنید. مطمئن شوید که دستورالعمل های بالا را دنبال می کنید. ممکن است این کاکتوس ها بیماری های قارچی مانند رویا نیز داشته باشند. حتما مطالب علت چروک شدن کاکتوس رو مطالعه کنید.

نتیجه گیری درباره کاکتوس سرئوس ولیدوس

کاکتوس سرئوس ولیدوس معمولاً نور مستقیم خورشید بعد از ظهر را دوست ندارد و باید در گرمترین ساعات در نیمه سایه باشد. آنها می توانند صبح و بعد از ظهر نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. یک ترکیب کاکتوس غنی و با زهکشی سریع ایده آل است. برای کاشت، ترجیحاً در فصل گرم این کار را انجام دهید.

برای کاشت مجدد کاکتوس ها، قبل از کاشت مجدد از خشک بودن خاک مطمئن شوید، سپس به آرامی گلدان را بردارید. خاک قدیمی را از ریشه جدا کنید، مطمئن شوید که در این فرآیند ریشه های پوسیده یا مرده را از بین ببرید. هرگونه بریدگی را با قارچ کش درمان کنید. گیاه را در گلدان جدیدش قرار دهید و با خاک گلدان پر کنید و در حین گلکاری، ریشه ها را باز کنید. بگذارید گیاه به مدت یک هفته یا بیشتر خشک شود، سپس شروع به آبیاری ملایم کنید تا خطر پوسیدگی ریشه کاهش یابد.

سرئوس ولیدوس از قلمه های ساقه تکثیر می شود. اکثر قلمه ها برای خشک شدن نیاز به زمان دارند، این موضوع بسته به اندازه و نوع کاکتوس می تواند از یک هفته تا یک روز طول بکشد. از خاک با حداکثر 30 درصد حجمی شن اضافه شده استفاده کنید و کمپوست را در سمت خشک نگه دارید تا از پوسیدگی برش جلوگیری شود. همیشه بررسی کنید که نمونه فردی شما به چه چیزی نیاز دارد.

با کمی مراقبت این کاکتوس گیاه مورد علاقه شما در مجموعه گیاهان خانگی شما خواهد شد. امیدواریم اطلاعات مفیدی را به شما دوستان و همراهان همیشگی ارائه کرده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقادات و از همه مهمتر تجربیات خودتون رو در رابطه با موضوع مقاله یعنی کاکتوس سرئوس ولیدوس با ما و سایر کاربران محترم در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.سپاس از همراهیتون!