کوکوپیت چیست و 9 مزیت عالی استفاده از کوکوپیت + معایب

کوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد؟
کوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد؟

کوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد؟ علاقمندان به گل‌ و ‌گیاه شاید بارها نام کوکوپیت را شنیده باشند، اما به درستی ندانند کوکوپیت چیست و استفاده از آن چه مزایا و یا معایبی دارد. در حالی که نوع خاک یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش و نگهداری گیاه است.در اینجا قصد داریم به معرفی و آشنایی با خاک کوکوپیت پرداخته و نحوه استفاده و کاربرد آن را برای شما شرح دهیم. همچنین به مزایای استفاده از اسن خواک می‌پردازیم تا با خواند این مقاله بی‌نیاز از هر گونه سؤالی در این زمینه شوید.

جالبه بدونید وقتی قالب کوکوپیت رو داخل آب بندازید آب رو جذب خودش میکنه و بزرگ میشه و بعد از اون میتونید با خاک های مختلف ترکیب کنید.

کوکوپیت چیست؟

کوکوپیت coco peat نوعی خاک و بستری برای کاشت است که از الیاف پوست و پوشش تنه درختان نارگیل بوجود می‌آید. این خاک شبیه پیت ماس بوده ولی رنگش قهوه‌ای تیره است. کوکوپیت را هم می‌توان جایگزین خاک کرد و هم آن را بصورت ترکیب و مخلوط با خاکهای دیگر مانند پرلیت و پیت ماس بکار برد. امروزه کشاورزان زیادی از کوکوپیت استفاده کرده و آن را ترجیح ‌می‌دهند ولی لازم است برای این کار مسائل زیادی را بدانید، نظیر ویژگیهای آن و اینکه چه عناصری باید به آن افزود تا گیاه رشد سالمی داشته باشد.

یکی از ویژگیهای کوکوپیت این است که آب را بخوبی در خود نگه داشته و موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

بنر گل من و تو

امروزه از کوکوپیت در کشت هیدروپونیک بسیار استفاده می‌شود.

کوکوپیت چیست و چقدر آب جذب میکند؟
کوکوپیت چیست و چقدر آب جذب میکند؟

انواع خاک کوکوپیت:

همانطور که گفتیم کوکوپیت را از الیاف نارگیل درست میکنند و جالب است بدانید که در قرن نوزدهم برای اولین بار از آن برای باغبانی استفاده شد. ولی چون عمر کوتاهی دارد دیگر از آن استفاده نشد تا در قرن بیستم از آن به عنوان خاک گیاهان آپارتمانی استفاده شد که دارای دو نوع زیر می باشد.

  • پیت
  • الیاف یا چیپس

ولی در برخی از منابع انوع کوکوپیت را بر اساس درصد اختلات اجزای آن به سه نوع تقسیم میکنند

  • بافت فاین : که شامل هشتادو پنج درصد پیت و پانزده درصد الیاف با اندازه حداکثر 4 سانتی‌متر می‌باشد.
  • بافت مدیوم: که شامل هشتاد تا هشتاد و پنج درصد پیت و همچنین پانزده تا بیست درصد الیاف با اندازه حداکثر 15 سانتی‌متر می‌باشد.
  • کوکوچیپس: که شامل سی درصد پیت و سی تا شصت درصد چیپس و مابقی الیاف با ابعاد متغیر می‌باشد.

نحوه استفاده و کاربرد کوکوپیت به چه شکل است؟

کوکوپیت را می‌توان از مراکز خرید و فروش تجهیزات کشاورزی تهیه کرد که به صورت قالبی فشرده فروخته می‌شود. بعد  از خرید آن را در آب قرار دهید. کوکوپیت فشرده بوده و پس از قرار گرفتن در آب، آب زیادی جذب می‌کند و از هر یک کیلوگرم کوکوپیت قالبی فشرده حدود 15 لیتر کوکوپیت مرطوب بدست می‌آید.

همانطور که کفته شد کوکوپیت را می‌توانید به تنهایی یا بصورت ترکیب و مخلوط با پرلیت، پیت ماس و یا خاک اره بکار برد.

برای استفاده، کوکوپیت را درون گلدانی قرار داده و آب روی آن بریزید. 8 تا 10 لیتر آب برای هر قالب کافیست. به محض جدا شدن الیاف کوکوپیت می‌توانید آن را مخلوط با پرلیت و یا پیت ماس مورد استفاده ‌قرار دهید. از این مخلوط نصف آن باید کوکوپیت باشد، 10%پرلیت، 40% پیت ماس باشه که یک خاک عالی برای گیاهان آپارتمانی به حساب میاد حالا در این مرحله می‌توان به آن مواد مغذی افزود.

استفاده از کوکوپیت
استفاده از کوکوپیت

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می شود ؟

از این خاک برای بستر کاشت کوجه فرنگی، فلفل دلمه، خیار و گیاهان آپارتمانی می‌توان استفاده‌ کرد. چنانچه گفتیم این خاک بستر خوبی برای رشد و رویش گیاه و بذر، نشا، انواع پیاز و قلمه است. در بخش صیفی‌جات و گلهای شاخه بریده مانند رز و لیلیوم و نیز کاشت درختچه و قارچ عالی عمل می‌کند.

ولی اگر ترکیب گفته شده در بالا را درست کنید میتوانید برای انواع گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و تکثیر آنها می باشد.

کوکوپیت برای کاکتوس

یکی از بسترهای عالی برای تکثیر و کاشت کاکتوس استفاده از همین خاک هست که هم آب مورد نیاز رو برای گیاه ذخیره میکنه و هم بسایر سبک هست و سریعان آب اضافی از گلدان خارج خواهد شد. پس از دوست دارید که کاکتوس را تکثیر کنید از کوکوپیت و کمی پرلیت استفاده کنید.

کوکوپیت برای کاکتوس
کوکوپیت برای کاکتوس

فوائد و مزایای استفاده از کوکوپیت:

بی‌تردید کوکوپیت یک بستر عالی برای کاشت گیاه بوده و مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1.صرفه‌جویی در مصرف آب و نگهداری آب:

کوکوپیت بافتش به گونه‌ای است که آب زیادی جذب کرده و در خود نگه می‌دارد. بدین ترتیب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و برای کشاورزی مناسب است. این خصلت کوکوپیت به رشد گیاه نیز کمک می‌کند. تصور کنید اسفنجی دارید که آب را به خود جذب کرده و رطوبت لازم را برای گیاه فر اهم‌می‌کند. در نتیجه کوکوپیت برای گیاهانی که به آبیاری زیاد احتیاج دارند و نیز کشت هیدروپونیک مناسب است.

کوکوپیت رطوبت را از هوا جذب کرده و این خاصیت باعث می‌شود نیازی به آبیاری زیاد نباشد. در نتیجه هم در آب و هم در هزینه کود صرفه‌جویی می‌شود.

2.دوام بالای کوکوپیت:

یکی از مزایای کوکوپیت که آن را نسبت به سایر بسترهای کشت برتر کرده است، دوام و ماندگاری بالای آن است. حداقل ماندگاری آن 4سال و حداکثر 10سال ست.

3.حفظ محیط زیست:

کوکوپیت به دلیل اینکه ماده آلی است برای محیط زیست ضرری نداشته و تجزیه شده و به طبیعت بازمی‌گردد. این خاک مقاوم بوده و پس از 10سال شروع به تجزیه می‌کند. بدین شکل استفاده از آن به سلامت محیط زیست هم کمک وافری می‌کند. همچنین خاکی مقاوم به رشد انواع علف هرز و قارچ و باکتری می‌باشد.

4.داشتن تهویه مناسب و تخلخل هوایی:

از دیگر مزایای کوکوپیت داشتن تهویه بسیار خوب است. بافت این خاک به دلیل اینکه الیاف نارگیل تخلخل دارند، تهویه خوبی داشته و خاک سفت و فشرده‌ای نیست. حتی به هنگام اشباع شدن از آب نیز تخلخل هوایی خوبی دارد.

5.سرعت رشد ریشه و جوانه‌ها:

رشد ریشه در این خاک به دلیل بافت خاک و الیاف نارگیل و داشتن تهویه مناسب به سرعت صورت می‌گیرد، زیرا هوادهی به ریشه بهتر انجام‌می‌شود. در نتیجه زمان جوانه زدن پایین آمده و نیز قلمه‌ها بخوبی در این خاک رشد می‌کنند.

6.فاقد بیماری و آفات مضر برای خاک:

خاک کوکوپیت فاقد هر گونه آفت، بیماری و بذر علفهای هرز است و این یک مزیت مهم به حساب می‌آید. الیاف نارگیل با خاک تماسی نداشته و در بالای درخت هستند، به همین خاطر عاری از هرگونه آفت و بیماری مربوط به خاکند.

مزایای استفاده از کوکوپیت
مزایای استفاده از کوکوپیت – معایب کوکوپیت

7.داشتن PHمناسب و ایده‌آل رشد گیاه:

اکثر گیاهان به  PHمحدوده 6/5 تا 5/6 نیاز دارند و PHکوکوپیت برای گیاهان مناسب است زیرا مواد مغذی به سادگی به ریشه منتقل می‌شود. این خاک PH خنثی تا کمی اسیدی دارد.

8.راندمان بیشتر در تولید محصول:

با استفاده از این بستر و زهکشی خشک گیاه به جای صرف زمان برای پیدا کردن غذا، بیشتر و سریعتر رشد کرده و محصول بزرگتری نیز به دست می‌آید.

9.دارای قابلیت استفاده مجدد:

یکی از مرایای جالب کوکوپیت استفاده مجدد از این خاک است. شما می‌توانید آن را ضدعفونی نموده و دوباره از آن استفاده کنید. البته باید فوت‌و‌فن آماده‌سازی آن برای دوره بعدی را یاد بگیرید.

کوکوپیت چه معایبی دارد؟

استفاده از کوکوپیت نیز مانند هر ماده دیگری مزایا و معایبی دارد که در اینجا به معایب کوکوپیت نیز می‌پردازیم. قطعاً هر بستر کاشت محدودیتهایی دارد که برای عملکرد و نتیجه بهتر باید آنها را بدانید.  البته معایب استفاده از کوکوپیت خیلی کمتر از مزایای آن است.

1.بالا بودن قیمت کوکوپیت:

از معایب کوکوپیت میتوان به قیمت بالای اون اشاره کرد، کوکوپیت نسبت به باقی خاکها قیمت بالاتری دارد و در کل ماده گرانی محسوب می‌شود. قیمت بالای آن به دلیل وارداتی بودن آن بوده  واردکننده متحمل هزینه زیادی می‌شود و این یکی از معایب کار است.

2.کمبود مواد مغذی خاک کوکوپیت:

یکی دیگر از معایب کوکوپیت، کمبود مواد غذایی آن است. در نتیجه باید از کود مایع و محلولهای تقویتی استفاده کرد. البته این خاک جذب آب خوبی داشته و اجازه نمی‌دهد مواد تقویتی از خاک خارج شوند.

همچنین به دلیل کمبود مواد مغذی مناسب بذر و قلمه است، زیرا گیاه در این مرحله نیازی به مواد غذایی نداشته و با شروع رشد ریشه گیاه به این مواد نیاز دارد که از طریق تقویت و کوددهی می‌توان آن را جبران نمود.

3.احتمال دارا بودن نمک:

هنگام خرید کوکوپیت دقت کنید که نحوه تولید آن به چه شکل است. چون گاهی اوقات پوست نارگیل را در آب نمک خیس می‌کنند. کوکوپیتی را تهیه کنید که با آب شستشو شده باشد.

4.احتمال حبس کلسیم، آهن و منیزیم در کوکوپیت به دلیل تبادل یونی:

کوکوپیت تبادل یونی بالایی داشته و مواد غذایی مورد نیاز خود را ذخیره و یا خارج می‌کند. در این هنگام ممکن است احتباس کلسیم، آهن و یا منیزیم ایجاد شود.

5.پاکسازی کوکوپیت با مواد شیمیایی:

پس از تهیه کوکوپیت و در پایان، الیاف نارگیل را با مواد شیمیایی پاکسازی می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا خاک دچار بیماری و قارچ و باکتری و یا آفت نشود. برای خرید بهتر است برپسب آن را بخوانید.

جمع بندی استفاده از کوکوپیت

در کنار معایب کوکوپیت میتوان به مزایای بسیار زیاد آن توجه بیشتری کرد؛ در هر حال کوکوپیت دارای مزایای فراوانی بوده و بستری مناسب برای پرورش گل و گیاه و کشاورزی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن تولیدات و محصولات بهتری داشت. ولی بخاطر بالا رفتن قیمت دلار و قیمت بالای اون شاید استفاده از اون در این سالها کاشه پیدا کرده باشه و در خاک های آماده که روی آن نوشته شده ترکیب با کوکوپیت حتما از مراکز و برندهای مطرح خرید رو انجام بدید.

بهترین راه برای استفاده از آن ساخت تریکب خاک در خانه هست که شما با ترکیب کردن پیت ماس، پرلیت و کوکوپیت و یا ترکیب آن با خاک برگ یک خاک عالی و مناسب برای گیاهان خود درست کنید. برای کاکتوس های هم میتونه گزینه خوبی باشه.

مطالب مرتبط :

میشه از خاک گلدان مجدد استفاده کرد؟

چطور خاک را ضدعفونی کنم؟