آبیاری بنفشه آفریقایی + اصول صحیح آبیاری گل بنفشه آفریقایی و آب مناسب

آبیاری بنفشه آفریقایی
آبیاری بنفشه آفریقایی

نحوه صحیح آبیاری بنفشه آفریقایی : آبیاری بنفشه آفریقایی میتواند اصلی ترین دلیل نابودی این گیاه باشد، هم نحوه آبیاری هم میزان و هم نوع آبی که انتخاب میکنید بسیار مهم است که در ادامه تک تک آنها را بررسی میکنیم، گل بنفشه آفریقایی ، محبوب ترین گل آپارتمانی در دنیاست. این گیاه می تواند با گل های زیبایش به شما حسی از آرامش و انرژی مثبت بدهد. پس اگر با نحوه آبیاری بنفشه آفریقایی مشکل دارید حتما تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

آبیاری بنفشه آفریقایی

گل بنفشه افریقایی جزو گیاهان حساس بوده و بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد. پس باید در آبیاری آن خیلی دقت داشته باشید، آبیاری زیاد و آبیاری کم هر دو می‌تواند به گیاه آسیب برساند. ولی توجه داشته باشید که همیشه در خصوص خاک این گیاه گفته شده است که خاک باید همواره مرطوب باشد تا گیاه شما رشد عالی داشته باشد ولی این به معنی آن نیست که خاک گلدان شما غرقاب شود. و نکته مهم دیگر این است که به هیچ وجه نباید اجازه دهید که زمان آبیاری آب روی شاخه و برگ گیاه شما بریزد چون همین مورد باعث از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. بهترین روش آبیاری این گیاه آبیاری از زیر گلدان است که در ادامه کامل توضیح خواهیم داد. اگر در خصوص نگهداری بنفشه آفریقایی سوال دارید حتما مقاله مراقبت از بنفشه آفریقایی را مطالعه کنید.

نحوه آبیاری بنفشه آفریقایی
نحوه آبیاری بنفشه آفریقایی

دمای مناسب آب، آبیاری بنفشه افریقایی چند درجه است؟

توجه داشته باشید که آب خیلی سرد و آب خیلی گرم میتواند شوک شدیدی به گیاه شما وارد کند، پس یعنی کنید از آب هم دمای محیط برای آبیاری بنفشه آفریقایی استفاده کنید. همچنین آب خیلی سرد باعث ایجاد لکه های حلقوی در برگها خواهد شد. همچنین سعی کنید از آب بدون املاح (آب جوشیده سرد شده و یا آب 24 ساعت مانده ) برای آبیاری استفاده کنید. اگر آب منطقه شما آهکی است حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید.

بنر گل من و تو

بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی

سوالی که تعداد دفعات زیادی پرسیده میشود این است که هر چند وقت یکبار باید بنفشه آفریقایی را آبیاری کرد؟ نمیتوان یک فرمول کلی برای آبیاری بنفشه آفریقایی در نظر گرفت چون دما، نور، رطوبت و سایر موارد در محل نگهداری یک گیاه میتواند مختلف باشد ولی برای اینکه شما زمان آبیاری بنفشه آفریقایی را به راحتی حدس بزنید کافیست که قسمت بالایی خاک را بررسی کنید و اگر خشک شده بود اقدام به آبیاری این گیاه کنید.

تاکید میکنم آبیاری بیش از حد و یا ماند آب در گلدان گیاه شما می تواند گیاه را از بین ببرد. ریشه های این گیاه برای زنده ماند به اکسیژن نیاز دارند و زمانی که ریشه گیاه هوای مورد نیاز را دریافت نکند به مرور باعث پوسیدگی و بیماری قارچی در ریشه خواهید بود.

بهترین آب برای آبیاری بنفشه آفریقایی چیست؟

اولین نکته در آبیاری بنفشه آفیرقایی استفاده از آب ولرم یا هم دمای محیط نگهداری گیاه است، آب با دمای بالا و یا با دمای خیلی پایین شوک بزرگی به ریشه های گیاه شما وارد خواهد کرد. میتوانید از آب لوله کشی هم بریا این کار استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که بهترین آب برای این کار آب جوشیده سرد شده است که املاح آن خارج شده باشد، همچنین اگر زمان جوشاندن آب را ندارید حداقل به مدت 2 الی 3 ساعت اجازه دهید تا کلر کوجود در آب خارج شود.

اگر مشاهده کردید که برگهای گیاه شما دچار سیاه شدن لبه برگ شده احتمال این وجود دارد که آبی که با آن گیاه را آبیاری میکنید دارای مواد شیمیای می باشد و بهتر است آن را بجوشانید. این ماده در برخی از شهر ها کلرامین است که برای  تصفیه آب استفاده میشود.

PH آب هم میتواند در جذب مواد مغذی، رشد و گلدهی گیاه تاثیر داشته باشد، میتوانید از آب کمی اسیدی برای آبیاری استفاده کنید.

آبیاری از کف گلدان بنفشه آفریقایی
آبیاری از کف گلدان بنفشه آفریقایی

آیا بنفشه آفریقایی را از بالا آبیاری کنیم و یا پایین گلدان؟

اینکه گلدان را از کف آبیاری کنیم یا از بالا به خود شما بستگی داره ولی پیشنهاد من آبیاری از کف هست، چون در این حالت احتمال ریزش آب روی برگها کم هست و برگ گیاه شما دچار مشکل و لک نخواهد شد. اما شما باید حتما در این حالت از خاکی استفاده کنید که به راحتی آب را به بالاترین قسمت گلدان برساند و گیاه کاملا سیراب شود. همچنین در روش آبیاری از پایین شما به ریشه های گیاه این اجازه را میدهید که رشد بیشتری داشته باشند.

آبیاری بنفشه آفریقایی از کف گلدان

بدین صورت که زیرگلدانی را ابتدا از آب پر می‌کنند. آب از طریق منافذ ته گلدان به خاک گلدان نفوذ می‌کند و به سمت بالا حرکت می‌کند. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گلدان در زیر گلدانی پر از آب باقی می‌ماند. سپس آب زیر گلدانی خالی می‌شود.

راههای تامین رطوبت گیاه بنفشه آفریقایی

برای افزایش  رطوبت هوای اطراف این گیاه به هیچ وجه از غبارپاشی استفاده نکنید. بلکه این کار را می‌توان به گونه‌ای دیگر انجام داد بدین صورت که یک زیر گلدانی که قطر آن بیشتر از قطر گلدان است انتخاب کنید و درون آن را تقریبا تا تمامی ارتفاع آن سنگریزه بریزید. سپس درون این زیرگلدانی آب بریزید البته به نحوی که ارتفاع آب تا نیمه ارتفاع زیر گلدانی باشد.

حال گلدان بنفشه آفریقایی را بر روی این سنگریزه ها بگذارید. با این روش گیاه با آب در تماس نیست تا جذب آب از طریق منافذ انتهای گلدان صورت گیرد.(به این روش ساخت جزیره برای گلدان میگویند) اما تبخیر آب درون زیر گلدانی رطوبت مورد نیاز گیاه را در هوای گرم و خشک (همانند زمستان که به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی محیط داخل خانه گرم و خشک می‌شود) تامین کند.

غبارپاشی بنفشه آفریقایی

نشانه های زمان آبیاری بنفشه آفریقایی چیست؟

زمانی که گیاه شما نیاز به آبیایر داشته باشد علاوه بر سنجش سطح خاک میتوانید از علائم خود گیاه هم متوجه زمان فرا رسیدن آبیاری شودی، البته توجه داشته باشید که این نشانه ها زمانی رخ میدهد که گیاه بسایر تشنه است

  1. اگر مشاهده کردید که برگهای گیاه شما بیحال، آویزان و… است نشان از آن دارد که به از زمان آبیاری گذشته است.
  2. دست خود را به اندازه 3 سانتی متر در داخل خاک فرو کنید  اگر خاک به انگشت دست شما چسبید یعنی نیاز به آبیاری  نیست ولی در غیر این صورت شما باید گیاه خود را آبیاری کنید.
  3. میتوانید وزن گلدان را با زمانی که کاملا سیراب شده است چک کنید که آیا سبک تر شده است یا خیر (این کار چندان پیشنهاد نمیشود) اگر سبکتر شده بود یعنی زمان آبیاری گیاه شما فرا رسیده است.

علائم آبیاری بیش از حد بنفشه آفریقایی چیست؟

این علائم در برخی موارد با کمبود مواد مغذی و آبیاری کم مشابه است که حتما باید به صورت کامل بررسی کنید.

  1. پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه یکی از نشانه های آبیاری زیاد می باشد.
  2. اگر برگها شروع به زرد شدن و قهوه ای شدن کردند حتما عامل آبیاری را برررسی کنید.
  3. بوی بد گلدان، اگر ریشه ها پوسیده شوند به مرور بوی بدی از گلدان خارج خواهد شد.

علائم آبیاری کم در بنفشه آفریقایی

  1. پژمرده شدن برگها : زمانی که گیاه میزان کمی آب دریافت کند شروع به پژمرده شدن و بیحال شدن برگها میکند.
  2. خشک شدن برگها
  3. کاهش رشد گیاه، زانی که آبیاری کم باشد برگها و ریشه نمیتوانند به خوبی رشد داشته باشند.
  4. کپک روی خاک و برگها

سوالات متداول

در ادامه برخی از سوالاتی که شاید در آبیاری و نگهداری این گیاه برای شما پیش بیاید را بررسی میکنیم.

آیا میتوان از گلدان های خود آبیاری برای بنفشه آفریقایی استفاده کرد؟

بله اصول آبیاری در گلدان های خود آبیاری به نحوی است که آب از قسمت پایین گلدان به مرور جذب خاک گیاه شما میشود و این میتواند یک گزینه عالی برای آبیاری بنفشه آفریقایی باشد.

آیا خاک هم در آبیاری بنفشه آفریقایی مهم است؟

بله، زمانی که شما از خاک سنگین استفاده میکنید، اولا ریشه ها به خوبی و با سرعت رشد نخواهند کر و همچنین زمانی که گیاه آبیاری میشود خاک به مدت طولانی تری مرطوبت خواهد ماند و عمل رسیدن اکسیژن به ریشه ها به خوبی انجام نمیشود و به مرور ریشه گاه شما دچار پوسیدگی خواهد شد. پس میتوانید از ترکیب پرلیت، پیت ماس و کوکوپیت برای این گیاه استفاده کنید. البته خاک مخصوص بنفشه آفریقایی هم وجود دارد که میتوانید از آنها هم برای این گیاه استفاده کنید. حتما در خصوص خاک بنفشه آفریقایی مقاله آن را مطالعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی که در آبیاری بنفشه آفریقایی باید رعایت کنیم را بررسی کنیم، اگر شما هم تجربه ای در نگهداری و آبیاری این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید. همچنین حتما در خصوص عدم گلدهی بنفشه آفریقایی را مطالعه کنید.