نکات کلیدی نگهداری بنفشه آفریقایی درخانه برای گلدهی و شادابی

نگهداری بنفشه آفریقایی
نگهداری بنفشه آفریقایی

نگهداری بنفشه آفریقایی : چطور از بنفشه آفریقایی نگهداری کنیم که هم شاداب باشه و هم گلهای خوشگل بده؟ این سوالی هست که همیشه پرسیده میشه که برای گرفتن جوابش تا آخر با من همراه باشید، یکی از زیباترین و پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانی که این روزها میتونید در هر خونه ای پیدا کنید همین گل زیبای بنفشه آفریقایی هست که به علت زیبای و تنوع گلهای اون بین مردم باب شده فقط باید توجه داشته بشاید که گیاه بسیار حساسی مخصوصا در آبیاری میباشد ، ما در این مطلب میخواهیم به شما تمام نکاتی که میاز دارید تا یک گیاه شاداب و سرحال داشته باشید رو توضیح بدیم و نحوه تکثیر اونو هم توضیح بدیم پس با ما همراه باشید.

بنفشه آفریقایی جزو گیاهان کوچک بریا خانه و محل کار شما می باشد که دارای گلهای خوشگل به رنگهای سفید، آبی یا بنفش میباشد و نگهداری فوق العاده راحتی داره تا زمانی که آب روی برگهای اون نریزه و بتونید رطوبت، نور و کوددهی رو براش فراهم کنید.

با بنفشه بیشتر آشنا بشید: معرفی بنفشه آفریقایی

نام علمی بنفشه آفریقایی Saintpaulia ionantha و نام انگلیسی African Violet آن که از خانواده Gesneriaceae و این گیاه بومی کشور تانزانیا و اطراف جنوب شرقی کنیا و هم چنین قسمت گرمسیری شرق آفریقا میباشد خیلی ها میگن که برای اولین بار این گیاه توسط یک نظامی آلمانی به نام «سنت پل» در سال 1892 و در شهر تانزانیا پیدا شده و یه همین خاطر نام سنت پـُلیا برای اون انتخاب شده.

بنر گل من و تو

اگر بخواهیم گیاه شناسی آن را مورد بررسی قرار دهیم این گیاه هم به علت داشتن گلهای زیبا و هم برگ های مخملی سبز تیره مورد توجه همه قرار میگیره البته توجه داشته باشید که در بعضی از واریته ها لبه برگها میتونه سفید یا سیاه هم باشه، در واریته های مختلف بنفشه آفریقایی گلها میتونه به رنگهای آبی و بنفش ارغوانی، سفید و صورتی، زرشکی و قرمز باشه و در ضمن تعداد گلهای میتونه هم در واریته ها متفاوت می باشد.

نام علمیSaintpaulia ionantha
نام های رایجبنفشه آفریقایی ، African Violet
PH مناسب خاکخاک کمی اسیدی رو دوست داره
زمان گلدهیاز ابتدای بهار تا اواخر تابستان (با فراهم شدن شرایط در طول سال)
سمیتخیر برای انسان و حیوانات خانگی سمی نیست
جدول مشخصات بنفشه آفریقایی
رنگ گلهای مختلف بنفشه آفریقایی
رنگ گلهای مختلف بنفشه آفریقایی

علت عدم گلدهی بنفشه آفریقایی چیست؟

در مطلبی جداگانه به علت عدم گلدهی این گیاه پرداخیتم که از این دلایل میتوان به نور دریافتی اشاره کرد، همیشه این گیاه بی تفاوت بودن به طول روز میباشد و با نگهداری صحیح میتوانید در کل سال شاهد دیدن گلهای زیبای اون باشید. همچنین یادتون باهش که گیاه رو حتما با کودهای پتاس بالا تغذیه کنید.

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در منزل

این گیاه به نور تقریبا زیاد ،آبیاری متوسط، رطوبت خیلی کم و دمای 22 درجه نیاز دارد ، اگر میخواهید که گیاه شما همیشه گلدار بوده و سرحال باشد باید تمامی نکات مربوط به شرایط نگهداری را برای آن فراهم کنید که در ادامه به بررسی تمامی آنها میپردازیم.

بنفشه آفریقایی چقدر نور برای رشد نیاز دارد؟

یکی ازنیازهای اصلی بنفشه نور متوسط تا زیاد ولی غیر مستقیم می باشد ، سعی کنید گیاه را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید در طول روز مخصوصا ظهر به آن صدمه نزنه و حتما از نور فیلتر شده پشت پرده برای این گیاه استفاده کنید، خیلی ها این گیاه رو در نور کم هم تست کرده اند و دچار مشکل در نگهداری نشده اند ولی برای گلدهی در طول ساه نور یکی از شرط های اصلی می باشد. در کل این گیاه نیاز به حداقل 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده خورشید داره تا گلهای زیبایی اون رو مشاهده کنید.

اگر شما در آپارتمانی زندگی میکنید که نور کافی برای نگهداری ندارید میتونید از نورهای رشد و نور فلورسنت برای نگهداری استفاده کنید (نور سفید). از عمده مشکلاتی که در صورت کافی نبودن نور میتونه برای گیاه شما رخ بده پژمرده شدن و افتادن برگها است. پس اگر چنین مشکلی مشاهده کردین گیاه را به محلی با نور مناسب منتقل کنید.

بهترین دما برای نگهداری بنفشه آفریقایی چند درجه است؟

برای رشد و گلدهی بنفشه افریقایی دمای مناسب بین 18 الی 26 درجه سانتیگراد میباشد ولی دمای ایده آل آن 22 درجه است در ضمن این گیاه میتونه در زمستان تا دمای 12 الی 13 درجه سانتیگراد و تابستان تا 32 درجه سانتیگراد را هم تحمل کنید. به دمای پایین حساس هست و اگر این گیاه رو در حیاط یا بالکن نگهداری میکنید در فصول سرد سال حتما به داخل خانه منتقل کنید و به هیچ وجه در کنار پنجره ای که سرما از آن عبور میکند قرار ندید.

بهترین زمان و نحوه آبیاری بنفشه آفریقایی چطور هست؟

بنفشه آفریقایی به آبیاری زیاد حساس هست و نباید اجازه دهید که قطرات آب روی برگ های آن ریخته شود چون موجب از بین رفتن برگها خواهد شد، بهترین روشی که شما میتونید برای آبیاری این گیاه انتخاب کنید آبیاری زیر گلدانی است در این روششما زیر گلدانی را پر از آب میکنید و گلدان را تقریبا 30 دقیقه داخل آن قرار میدهید تا گیاه از سوراخ های زیر گلدان آب مورد نیاز را به حود جذب کنید (سعی کنید از آب های بدون املاح و هم دمای محیط استفاده کنید). در تصویر توضیحات بالا را مشاهده میکنید.

شما با این کار کاری میکنید که ریشه های بنفشه آب را جذب کنند و آسیبی به برگهای اون نرسه دفعه بعدی آبیاری را زمانی انجام بدین که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشه.

نحوه صحیح آبیاری بنفشه آفریقایی
نحوه صحیح آبیاری بنفشه آفریقایی

میزان رطوبت مورد نیاز بنفشه آفریقایی چقدر است؟

گل بنفشه آفریقایی به رطوبت خیلی کم که خشکی هوا رو بگیره نیاز داره چون خشکی هوا باعث خشک شدن غنچه های اون میشه برای تامین رطوبت هوا هم میتونید گلدانهای خودتون رو کنار هم قرار بدید و یا یک سنی پر از آب رو نزدیکه بوته گیاهتون قرار بدین تا رطوبت نسبی اون تامین بشه، همانطور که گفتیم به هیچ وجه برای این گیاه غبار پاشی را انجام ندهید که باعث مرگ آن خواهد شد. بهترین راه برای تامین رطوبت این گیاه ساخت جزیره و یا قار دادن آب کنار گلدان است.

از چه خاکی برای بنفشه آفریقایی استفاده کنیم؟

معمولا در فروشگاه های گل و گیاه خاک مخصوص بنفشه آفریقایی پیشنهاد میشه ولی شما میتونید توی خونه این خاک رو خیلی راحت و با قیمت مناسب درست کنید. توجه داشته باشید که بنفشه آفریقایی به خاکی نسبتا اسیدی برای گلدهی نیاز داره ، یکی از ترکیب های خوب میتونه پیت ماس 60 درصد + پرلیت 40 درصد یا کوکوپیت + پرلیت باشه. حتما قبل از استفاده از خاک های خریداری شده اون رو ضدعفونی کنید.

در مطلبی جداگانه به بررسی کامل خاک بنفشه آفریقایی پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

چقدر و چطور بنفشه آفریقایی رو کوددهی کنیم؟

برای گلدهی و رشد بهتر میتونید از کودهایی که حاوی فسفر و نیتروژن بالاتری هستند استفاده کنید (ار گلدهی کم شده حتما با کود 121236 گیاه رو تغذیه کنید) به این شکل که کود را هر دو هفته یکبار به صورت آبیاری به گیاه بدهید، ولی اگر گیاه شما در گلدهی ضعیف هست حتما فسفر را افزایش دهید. از کودهای مخصوص گلدهی گیاهان آپارتمانی که در فروشگاه ها فروخته میشه هم میتونید استفاده کنید، توجه داشته باشید که بعد از چند ماه کوددهی، املاح باقی مانده و اضافی را با آبیاری و شستشوی خاک از گلدان خارج کنید تا گیاه شما دچار مشکل و صدمه نشود. میتونید برای خرید کود به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

بنفشه افریقایی
بنفشه افریقایی

زمانی که گیاه شما به گل نشست کوددهی را کم کنید ولی قطع نکنید

بهترین زمان تعویض گلدان بنفشه افریقایی

ریشه های این گیاه زیبا بیسار حساس و شریف هستند و در زمان تعیوض گلدان خیلی مراقب باشید که ریشه ها صدمه نبینند ، هر سال زهکشی گلدان را بررسی کنید اگر ریشه های گیاه از آنجا خارج شده بودند اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر کنید، چون انتخاب گلدان خیلی بزرگ انرژی گیاه را صرف رشد ریشه خواهد کرد و ریشه گیاه کمتر خواهد شد، سعی کنید از گلدان پلاستیی برای این گیاه استفاده کنید تا نوسانت دمایی باعث از بین رفتن گیاه نشود. پینشهاد میکن به هیچ وجه از گلدان های فلزی برای این گیاه استفاده نکنید ، مخصوصا زمانی که گلدان را کنار پنجره قرار میدید که نور خورشید به اون میتابه

گلدهی بنفشه آفریقایی

عوامل متعددی برای گلدهی این گیاه نیاز هست از جمله نور کافی ، گلدان متناسب با گیاه و تغذیه به موقع سعی کنید تمامی این شرایط را برای بنفشه فراهم کنید تا گیاهی زیبا و گلدار داشته باشید. میتویند علت های عدم گلدهی بنفشه آفریقایی را از این بخش مطالعه کنید.

نحوه تکثیر بنفشه آفریقایی

شما میتوانید به روش های مختلف اعم از تقسیم بوته، قلمه و کاشت بذر این گیاه رو تکثیر کنید ولی بهترین روش تکثیر بنفشه آفریقایی گرفتن قلمه برگ و کاشت آن میباشد که بهترین خواب رو بهتون میده برای این کار ابتدا برگ مناسب را با چاقوی تیز از انتهای دم برگ جدا کنید.ابتدا خاک را آبیاری کنید و سپس قلمه ها را داخل خاک قرار دهید تا ریشه دار شوند،  اگر روی قلمه ها نایلون قرار دهید، رطوبت بیشتر محیط باعث افزایش سرعت ریشه زایی می شود. ویدیو زیر نحوه انجام این کار را نشان میدهد.

اگر شما صبر و حوصله زیادی دارید میتونید از تقسیم بوته استفاده کنید برای این کار باید اجازه دهید تا گیاه تا زمانی بزرگ شود که از کنار گیاه پاجوش هایی دیده شود سپس با احتیاط این پاجوش ها را جدا کرده و درون گلدان دیگری بکارید.

برای کشت بذر باید بذرهای تازه و با قوه نامیه مناسب تهیه کرده و آنها را درون بستر بکارید. درجه حرارت مناسب 25-20 درجه سانتی گراد و نور مناسب هم برای رشد بذرها نیاز است. اسپری آب روی سطح خاک را هم فراموش نکنید.

تکثیر بنفشه آفریقایی
تکثیر بنفشه آفریقایی

ولی من به شما توصیه میکنم که از روش قلمه برگ برای تکثیر استفاده کنید که در مطلب جدا نحوه این کار رو به همراه ویدیو آموزش دادیم.

انواع گونه های بنفشه آفریقایی

این گیاه زیبا دارای صدها گونه مختلف و هیبریدی است که از بنفشه های مینیاتوری گرفته تا گونه های دنباله دار! گونه های مختلف رنگ گلهای سفید تا بنفش دارند و تنها نقطه ای آنها را از هم متمایز میکند و بر آن اساس دسته بندی میکنند اندازه آنها است. که گونه های بزرگ رو در بازار ایران خیلی کم میشه پیدا کرد.

  • بنفشه آفریقایی مینیاتوری: کمتر از 20 سانتی متر عرض
  • بنفشه آفریقایی استاندارد: 20  تا 40 ساتی متر عرض
  • بنفشه آفریقایی بزرگ: بیش از 40 سانتی متر عرض
انواع بنفشه آفریقایی
انواع بنفشه آفریقایی

مشکلات و بیماری های بنفشه آفریقایی

میتوانید بیماری ها و مشکلات این گیاه را از لینک زیر مشاهده کنید ولی در ادامه به بررسی برخی ار رایج ترین این بیماری ها میپردازیم

بیماری های بنفشه آفریقایی

پیچش برگها و خشکی آن : میتونه علت اون گرم و خشک بودن محل نگهداری و نیاز به آبیاری باشه پس محیط رو کمی مرطوب کنید بدون استفاده از غبارپاشی

لکه‌ های قهوه‌ ای روی برگ ها : غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبار پاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.

پژمردگی برگها : هوای سر علت پژمردگی و ریزش برگهای بنفشه افریقایی هست برای درمان گیاه را سریعا به محلی با دمای بالا انتقال دهید

خشک شدن نوک و یا حاشیه برگ ها : سوختگی ناشی از کود زیاد، شوری خاک، تجمع نمک و شوره روی خاک و مشکل pH باعث این قبیل نارسایی ها میشود.

ریز شدن برگها : اگر برگهای گیاه شما ریز و زیاد شده نشانه زمان تعویض گلدان میباشد پس گیاه را با احتیاط به گلدان جدید منتقل کنید

کم رنگ شدن گلها : علت این مشکل غبار پاشی می باشد ، غبارپاشی را متوقف کرده و روش های دیگری برای تامین رطوبت انتخاب کنید.

پوسیدگی ساقه و گلها : آبیاری زیاد باعث این مشکل شده سریعا از برگها قلمه بگیرید.

مطالب مرتبط :

بنفشه آتشین فوق العاده زیبا با گلهای قرمز

معرفی و نگهداری بگونیا عروس

معرفی گل کلومنه آ

دانلود کتاب الکترونیک معرفی بنفشه آفریقایی