علت های عدم گلدهی بنفشه آفریقایی + راهکارهای عملی

گلدهی بنفشه آفریقایی
گلدهی بنفشه آفریقایی

چیکار کنیم گلدهی بنفشه آفریقایی زیاد بشه؟ برای اینکه گیاه ما مجدد گل بده و یا گلدهی اون رو زیاد کنیم باید بدونیم که چه عواملی باعث میشه که این گیاه گل نده؟ بنفشه آفریقایی (African Violet) گیاهی هست که میتونه در کل طول سال گل بده ولی برای این کار اولین شرط اون داشتن حداقل 12 الی 14 ساعت نور کافی است، از دیگر دلایلی که باید براش فراهم باشه دما، خاک و… است که در ادامه تک تک موارد رو مورد بررسی قرار میدیم. در مطلبی جداگانه نحوه درست نگهداری و آبیاری بنفشه آفریقایی رو به شما آموزش دادم که میتونید مطالعه کنید.

اولین دلیل گل ندادن بنفشه آفریقایی نور کم هست

این گیاه هم به نور کم و هم به نور زیاد حساس هست پس سعی کنید گیاه رو در مکانی قرار بدید که حداقل 12 ساعت نور در روز دریافت کنه و اینکه حداقل 8 ساعت هم تاریکی مطلق داشته باشه، نور اگر زیاد و فیلتر شده نباشه باعث سوختگی برگها خواهد شد و اینکه نور زیاد باعث میشه که گلدهی گیاه کم بشه پس سعی کنید اون رو در مکانی قرار بدید که پرده و یا شیشه مات وجود داشته باشه تا بنفشه آفریقایی رشد خوبی داشته باشه، اگر در آپارتمان زندگی میکنید و نور کافی ندارید میتونید از نورمصنوعی هم برای پروش این گیاه استفاده کنید.

وجود پاجوش گلدهی رو به تاخیر میندازه

پاجوش های زیاد روی ساقه اصلی نیز نه تنها فرم و شکل بوته را به هم می زنند بلکه موجب کاهش گلدهی نیز می شود. بهتر است پاجوش های اضافی را پیش از اینکه خیلی بزرگ شوند حذف کرد و تنها یک طوقه اصلی را در یک گلدان نگه دارید. پاجوش ها انرژی و مواد مغذی رو جذب میکنن و همین مورد گلدهی رو کم و در بعضی مواقع کلا از بین میبره

بنر گل من و تو
دلیل گل ندادن بنفشه آفریقایی
دلیل گل ندادن بنفشه آفریقایی

دما دلیل بعدی گلدهی بنفشه آفریقایی

این گیاه برای گلدهی باید دمای خوبی براش فراهم بشه، بنفشه آفریقایی میتونه دمای بین 18 الی 26 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل بکنه ولی دمای ایده آل برای گلدهی 22 درجه سانتی گراد هست ، شما میتونید برگهای این گیاه رو لمس کنید و اگر حس میکنید که برگها سرد هستند گیاه رو به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید، در ضمن اگر در مناطق سردسیر هستید فصول سرد سال گیاه رو از پنجره فاصله بدید.

خاک غنی، اسیدی با زهکشی بالا تهیه کنید

بنفشه آفریقایی برای گلدهی نیاز به خاک بسیار غنی داره، که سعی کنید هر 10 ماه یکبار عمل تعویض خاک رو انجام بدید و در این مدت هم تغذیه گیاه رو فراموش نکنید. در ضمن برای گلدهی بنفشه آفریقایی باید از خاک کمی اسیدی استفاده کنید تا جذب مواد مغذی و کود رو بالا ببره، در کنار موارد گفته شده باید دقت کنید که خاک بنفشه سنگین نباشه و موقع تعویض گلدان و یا خاک به هیج وجه خاک رو فشار ندید.
میتونید از ترکیب خاک برگ + پرلیت + مقدار کمی خاک برگ استفاده کنید ولی در مطلبی جداگانه به معرفی خاک مناسب بنفشه آفریقایی پرداختم که میتونید مطالعه کنید.

کوددهی عامل اصلی گلدهی

برای گلدهی بنفشه آفریقایی باید و باید گیله رو با استفاده از کودهای فسفر بالا ، پتاس بالا و برخی مواد سه بیست تغذیه کنید ، کودهای پتاس و فسفر بالا باعث میشه که درصد و میزان گلدهی بیشتر بشه ، سعی کنید در فصل رشد گیاه که از ابتدای بهار شروع میشه تا اواخر تابستان هر دو هفته یکبار گیاه رو کوددهی کنید، البته سعی کنید کود و آب رو به شکل زیر گلدانی به گیاه بدید، یعنی کود رو داخل آب حل کنید و گلدان رو داخل محلول قرار بدید تا گیاه خودش آب رو جذب بکنه

سایز گلدان و تاثیر آن بر گلدهی

اگر گلدان نسبت به اندازه گیاه بزرگ باشد گیاه مجبور هست که رشد ریشه را تکمیل کند و سپس اقدام به گلدهی و رشد برگ کند پس سعی کنید برای گیاه خود گلدان متناسب و هم اندازه انتخاب کنید، گلدان خیلی کوچک هم گلدهی و رشد گیاه رو کم میکنه

آبیاری و تهویه باید خوب باشه

بنفشه آفریقایی خاک مرطوب با تهویه بالا رو دوست داره پس سعی کنید هر وقت خاک گلدان تا عمق 1 الی 2 سانتی متری خشک شد گلدان رو آبیاری کنید، در ضمن سعی کنید گیاه رو در محلی قرار بدید که جریان هوا خوبی داشته باشه، این شرایط کمک زیادی به گلدهی این گیاه میکنه

علت گلدهی بنفشه آفریقایی
علت گلدهی بنفشه آفریقایی

همه شرایط خوبه چیکار کنم بنفشه گل بده؟

گاهی علی رغم مساعد بودن تمام شرایط و سالم بودن گیاه، بوته بنفشه آفریقایی همچنان به رشد رویشی ادامه داده و گل نمی دهد. در چنین شرایطی ایجاد یک تنش یا شوک می تواند موجب تحریک گیاه به گلدهی شود. این شوک می تواند به صورت تنش خشکی باشد (اجازه دهید گیاه کمی پژمرده شود سپس اقدام به آبیاری کنید). یا تنش حرارتی (کاهش موقت دما و مجددا افزایش دما به میزان عادی) باشد. فقط پیش از ایجاد تنش باید از مساعد بودن تمام عوامل و نیز سلامتی گیاه اطمینان حاصل کنید.

  • کندن تمام برگهای پیر و بزرگ در حاشیه ی گل نیزممکن است باعث شود که نسبت ریشه به برگ زیاد شود و گل بدهد.
  • اگر روی خاک نمکهای سفید رنگ جمع شده باشند گیاه گل نمی دهد.