انتخاب بهترین آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی + نکات کلیدی

آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی
آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی چیست؟ این سوالیه که ذهن همه رو به خودش مشغول کرده چون برای داشتن یه گیاه سالم باید حتما میزان آبیاری گیاهان منظم باشه. شاید فکر کنید که از هر آبی میتونید برای آبیاری گیاهان آپارتمانی تون استفاده کنید ولی این تفکر کاملا اشتباه هست. نوع آب مورد استفاده برای گیاه بسیار اهمیت داره. آبیاری گیاهان یکی از فعالیت‌های روزمره‌ای است که افراد گیاه دوست درگیر آن بوده و بسیاری از مواقع هم از آن لذت می‌برند. زمانی که درمورد آبیاری گیاهان خانگی صحبت می‌شود، شاید شما هم تصویری را یادآور شوید که در حال آب دادن به سطح خاک گلدان هستید. امروز توی این مقاله به نوع آب آبیاری برای گیاهان میپردازیم. حتما این مطلب رو تا اخر بخونید تا بدونید آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی چیست و همچنین برای اینکه گیاهان خودتون رو به درستی آبیاری کنید مطلب آبیاری گیاهان رو مطالعه کنیدو

چه نوع آبی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی مناسبه؟

آبیاری سطحی یکی از موثرترین و معمول‌ترین روش آبیاری گیاهان خانگی است و از این راه می‌توانید رطوبت را به گیاهان بدهید. آبیاری گیاهان آپارتمانی رو با انواع مختلف آب میشه انجام داد ولی نکته ی مهم انتخاب درست آب آبیاری هست که هم در دسترس باشه و هم ضرری برای گیاه مون نداشته باشد  باید این نکته را هم در نظر داشته باشید به دلیل وجود کلر در آب لوله‌کشی بهتر است از ریختن آب لوله‌کشی برای آبیاری استفاده نکنیم، بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار داده و بعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته‌نشین شود.

بهترین آب مناسب آبیاری گیاهان
بهترین آب مناسب آبیاری گیاهان

در کنار نوع آبی که برای گیاهان خود استفاده میکنید PH آب هم میتونه در رشد گیاهان تاثیر چشم گیری داشته باشه، سعی کنید از آب های کمی اسیدی برای آبیاری استفاده کنید که متاسفانه در کشور ما بجز چند شهر شمالی آب بقیه مناطق قلیایی و یا خنثی است که با استفاده از محلول های مختلف تنظیم PH میتویند این مشکل رو حل کنید. در ادامه به برسی انواع آب ها و همچنین آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی می پردازیم.

بنر گل من و تو

استفاده از آب لوله کشی برای آبیاری:

نوع آب موجود بسیار مهمه مثلا این که آب از نوع سخت هست یا نه. در مرحله ی اول باید بدونیم آب سخت چیه؟ تعریف آب سخت: آب سخت با عبور از نواحی شنی و گرانیتی مواد معدنی مختلف رو به خود جذب میکنه. این آب با استفاده از یون های پتاسیم یا سدیم می تونه دوباره نرم بشه. آب سخت برای گیاه خیلی مضر هست این طوری که جذب این نوع آب برای گیاه سخته و این نوع آب مواد مغذی خاک رو هم تحت تاثیر میذاره و اثر منفی روش داره. از طرف دیگه کلر و فلوراید موجود در آب لوله کشی باعث علایم متعددی توی گیاه میشه. حالا اگه خواستید از آب لوله کشی استفاده کنید حتما روز قبل آب رو داخل بطری بریزید و بزارید بمونه و روز بعدش آبیاری رو با اون آب انجام بدین چون این طوری کلر آب تقریبا ته نشین میشه و کمتر به گیاه آسیب میزنه و این طوری دمای آب هم متعادل میشه چون آب زیادی سرد و آب زیادی گرم هم برای گیاه مضر است.

آیا آب مقطر، آب مناسب آبیاری گیاهان هست؟

در جواب به این سوال که چرا آب مقطر برای ابیاری مناسب نیست میشه گفت که اب مقطر مواد معدنی لازم رو نداره و از طرف دیگه دم دست همه هم نیست. پس نمیشه به عنوان بهترین گزینه از آب مقطر برای آبیاری گیاهان خودتون استفاده کنید. ولی اگر شما خیلی حساس هستید بعد از استفاده چند باره از ای نوع آّ حتما گیاهتون رو با آب لوله کشی جوشیده سرد هم آبیاری کنید تا گیاهتون دچار مشکلات بعدی نشه

استفاده از آب جوشیده برای آبیاری:

 روش دیگه استفاده از آب لوله کشی درگزینه هی آب مناسب گیاهان آپارتمانی جوشاندن آب هست، برای سالم موندن گیاهتون بهتره که از آب جوشیده استفاده کنید و حتما یادتون باشه اب باید دمای مناسبی داشته باشه وگرنه به گیاه آسیب میزنه. دمای بالای آب میتونه به ریشه اسیب بزنه و با اسیب ریشه کل گیاه تحت تاثیر قرار میگیره. بهتره یک روز قبل و یا شب روز قبل آبیاری گیاهان آب رو بجوشانید و در ظرفی ریخته تا سرد و هم دمای محیط بشه و سپس از اون برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

آب آبیاری گیاهان
آب آبیاری گیاهان

استفاده از آب معدنی برای آبیاری:

این مورد رو باید کاملا از ذهن خودتون دور کنید چون اولا پلاستیک های تولید شده بعد از استفاده از آب معدنی ها صدمه ی خیلی زیادی به طبیعت وارد میکنن. دوما هزینه ی خیلی زیادی رو هم برای خرید آب معنی و آبیاری گیاهانتون باید پرداخت کنید. از نظر علمی هم درسته که مشکلات آب لوله کشی رو نداره و میزان کلر و فلورایدش هم کمه ولی با توجه به دو مورد قبلی بهتره که راه اسون تر و کم خطر تری رو انتخاب کنید. ولی در شرایط بحرانی میتونه گزینه خوبی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی شما باشه

آیا آب تصفیه شده هم برای گیاهان خوبه؟

میتونیم یکی از گزینه های مناسب از آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی رو آب تصفیه شده بدونیم ولی خب استفاده مدام و پر تکرار از این آب هم برای گیاهان خوب نیست و بهتره هر چند وقت یکیبار از آب لوله کشی تصفیه نشده هم برای آبیاری استفاده کنیم.

چرا برای آبیاری گیاهان از آب با دمای متعادل استفاده کرد؟

همون طور که گفته شد برای آبیاری گیاهان خانگی باید از اب ولرم استفاده کرد. زمانی که از اب سرد برای ابیاری گیاهتون استفاده می کنید مکانسیم های متفاوت جذب مواد مغذی رو توی گیاهتون تغییر میدین به طوری که مقدار جذب مواد توی گیاه پایین میاد. از طرف دیگه سرما ی ایجاد شده توی ناحیه ی ریشه باعث به هم زدن  dormancy (به خواب رفتن گیاه با تغییر فصل) گیاه میشه. کلر موجود در اب ابیاری گیاهان اپارتمانی میتونه به ریشه اسیب بزنه و باکتری های مفید موجود در اطراف ریشه رو از بین ببره همچنین به طور مستقیم میتونه خاصیت سمی برای گیاه داشته باشه و این خاصیت خودشو با ایجاد لکه های قهوه روی برگ نشون بده. فلوراید در مقادیر کم قابلیت این رو داره که فتوسنتز گیاه رو مختل کنه و تنفس سلولی رو به خطر بندازه. پس میشه گفت آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی و سایر گیاهان آبی با دمای محیط نگهداری است، سعنی ار دمای محل نگهداری 21 درجه سانتی گراد هست آب هم باید حدود 19 الی 21 درجه سانتی گراد باشد.

نوع آب مناسب گیاهان
نوع آب مناسب گیاهان

نکته های کلیدی آب مناسب آبیاری گیاهان :

  • به علت وجود کلر در آب لوله‌کشی بهتر هست که از ریختن آب لوله‌کشی برای آبیاری استفاده نکنیم، بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار بدهیم و بعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته‌نشین شود.
  • اگر تخم مرغ برای غذا آبپز کرده اید، آب آن را دور نریزید، چون به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان‌های شما می‌باشد.
  • اگر خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید؛ آب آن را دور نریزید؛ زیرا بهترین کود برای گل‌ها است.
  • آبی که در آن سبزی شسته‌اید، بهترین آب برای گلدان‌ها است.

بهترین انتخاب آب آبیاری برای گیاهان اپارتمانی:

با توجه به مطالب گفته شده جواب این سوال که چرا اب معمولی برای گیاه مناسبه داده شد و مشخص شد که بهترین انتخاب آب جوشیده ی سرد شده هست که هم کلر و فلوراید نداره و هم ارزان و در دسترسه و برای گیاهان آپارتمانی هم ضرر نداره. یادتون نره که مقدار ابیاری هم خیلی مهمه هیچ وقت زیادی به گیاه آب ندین که باعث ایجاد بیماری پوسیدگی و بیماری های قارچی و درنهایت از بین رفتن کامل گیاه میشه. شاید سوالات دیگه هم درباره ی ابیاری گیاهان اپارتمانی داشته باشید که توصیه میکنم که مقاله ی زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی رو حتما بخونید.

کلام آخر در انتخاب آب مناسب آبیاری گیاهان

همون طوری که توی این مطلب مطالعه کردین اب ابیاری گیاهان بسیار مهمه و باید حتما به دمای اب و مواد موجود توی اون دقت کنید. به علاوه میزان ابیاری و زمان ابیاری هم اهمیت ویژه ای دارن و باید به این موارد دقت کنید. مطمعن باشید با ایجاد شرایط مناسب و رعایت موارد گفته شده گیاه شما شاداب میمونه . اگه تجربه ی جدید ی ویا ایده ی نو برای ابیاری گیاهان اپارتمانی دارید و یا حتی اگه پیشنهادی در رابطه با نوع اب مورد استفاده برای گیاهان دارید حتما با ما به اشتراک بزارید تا همه از این ایده ها بهرمند شن. در صورت داشتن سوال هم در رابطه با اب مناسب برای ابیاری میتونید سوالتون رو برای ما ارسال کنید تا کارشناس های مربوطه به ابهام های شما جواب بدن. با رعایت این نکات میتوانید گیاهانی شاداب و همیشه سبز داشته باشید و از نگهداری گل و گیاه در منزل لذت ببرید.

اگر سوال یا مشکلی در انتخاب آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی و یا سایر مشکلات میتویند در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کارشناسان گل من و تو پاسخ شما را ارسال کنند.