بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی + بررسی روش های مختلف

زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی
زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی : امروز توی این مطلب درباره ی زمان و نحوه آبیاری انواع گیاهان میخواییم صحبت کنیم و چند روش برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت هم بهتون معرفی کنیم که دیگه نگران گیاهان آپارتمانی تون نباشید. همون طوری که میدونید نیاز آبی گیاهان باهم متفاوت هست مثلا آبیاری گیاه زاموفیلیا با آبیاری گیاه پتوس باهم متفاوت است پس حتما باید اطلاعات خوبی توی این زمینه کسب کنید. حتما این مطلب به خوبی بخونید چون خیلی از بیماری های ایجاد شده توی گیاهاتون مثل پوسیدگی ها فقط و فقط به خاطر ابیاری نامنظم و زیادی اتفاق می افته. در ضمن در مطلبی جداگانه در خصوص بیماری گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم که خوندش خالی از لطف نیست.

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی:

توی اولین قدم و قبل از اینکه ببینیم زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی کی هست و چطور بای انجام بشه باید حتما توجه کنید که گیاهتون به چه میزان آبیاری نیاز داره و چه قدر و چه موقع باید بهش آب بدین. بعد از گرفتن اطلاعات دربارهی نیازهای گیاهتون (چون هر گیاه نیاز آبی متفاوتی داره و نمیشه همه گیاهان رو با هم و در یک زمان آبیاری کرد) میتونید با آبیاری منظم و به موقع گیاه رو از خطر پوسیدگی و خراب شدن حفظ کنید. عمق آبیاری هم مهمه حتما باید بهش توجه کنید و زمانی که میخوایید به گیاه آب بدین باید حتما به خاک توجه کنید که تا چه عمقی خشک شده و بعد آبیاری رو انجام بدین. آبیاری زیادی باعث ایجاد علایم متعددی توی گیاه میشه مثل زردی و پوسیدگی و در نهایت خراب شدن گیاه از طرف دیگه ابیاری کم هم باعث خشک شدن و پژمردگی گیاه اپارتمانی تون میشه.

مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی
مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چه موقع است:

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی از دو دیگاه میشه بررسی کرد یکی اینکه هر چند وقت یکبار گیاه رو آبیاری کنیم و یکی این هست که در چه تایمی از روز باید گیاهان خودمون رو آبیاری کنیم، از نظر زمان یا ساعت آبیاری، صبح ها تایم خوبی هست، چون مقدار اضافی آب در طول روز به دلیل وجود خورشید و گرما راحتر تبخیر میشه و دیگه جای مرطوبی رو برای رشد باکتری و قارچ فراهم نمیکند.  از طرفی تو طول روز که گیاه تبخیر بالاتری داره و نیازمند آب بیشتری داره آسیب نمیبینه. آبیاری توی شب اصلا ایده ی جالبی نیست و باعث میشه آب اضافی توی گلدان و یا روی برگ ها بمونه و بیماری های زیادی رو ایجاد کنه. به صورت کلی بهترین زمان آبیاری گیاهان خانگی با توجه به خاک و این که خاک تا چه عمقی خشک شده تعیین میشه. پس حتما قبل آبیاری با یه جسمی که دم دستتون هست عمق خاک رو چک کنید و اگه دیدن خشکه ابیاری رو شروع کنید و اگه هم که خیس بود ابیاری نکنید. به عبارت دیگه اگه خاک به اندازه ی دو بند انگشت خشک بود میتونید گیاه رو آبیاری کنید. البته عمق هم بسته به نوع گیاه متفاوت است مثلا سانسوریا باید به اندازه یک سوم از خاک خشک بشه و سپس شما اقدام به آبیاری مجدد کنید.  توی ادامه ی این مطلب مقدار آبیاری و میزان آبیاری چند گیاه آپارتمانی رو باهم بررسی میکنیم پس حتما با ما همراه باشید.

بنر گل من و تو

مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان خانگی

بریا مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان میتویند از روش های

  • کنار زدن خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری (اگر خاک در عمق خیس یا مرطوب باشه آبیاری نکنید)
  • فرو کردن سیخ چوبی در خاک (سیخ رو داخل خاک بزنید و اگر مرطوب بود آبیاری نکنید)
  • دستگاه رطوبت سنج گلدان (برای نیازهای مختلف تنظیم میشه و اگر زمان آبیاری باشه بهتون هشدار میده)
  • مشخص کردن زمان (مثلا هر هفته یکبار یا هر سه روز یکبار)

استفاده کنید که بهترین روش استفاده از دستگاه رطوبت سنج هست و بعد سیخ چوبی، کنار زدن خاک می باشد، مشخص کردن زمان یک روش کاملا اشتباه هست که باعث از بین رفتن گیاهتون خواهد شد چون دما و رطوبت هر محیط فرق میکنه و معلوم نیست که گلدان در اون زمان خشک بشه یا خیر.

زمان آبیاری زاموفیلیا
زمان آبیاری زاموفیلیا

زمان آبیاری گیاه زاموفیلیا و چند گیاه آپارتمانی دیگه :

آبیاری گیاه زاموفیلیا باید کم باشه چون زاموفیلیا گیاهی کم آبه و این گیاهان به خشکی مقاوم اند و آبیاری زیاد باعث ایجاد بیماری هایی مثل پوسیدگی و.. میشه پس هر وقت حدود 1/3 از خاک گلدان خشک شد میتونید اقدام به آبیاری گیاه خودتون کنید. ساکولنت ها بیشتر در خاک خشک رشد بهتری دارند برعکس ساکولنت ها سبزیجات (به خصوص سبزیجات آبدار: مانند گوجه فرنگی) آب بیشتری احتیاج دارند. جالبه توجه هست که بعضی از گیاهان دارویی نیاز دارن که بین دو ابیاری خاکشون خشک بشه مثل ریحان، رزماری و آویشن.  گیاه بامبو و پتوس رو حتی توی اب هم میتونید نگه دارید ولی باید به ابیاریشون زمانی که توی خاک هستن هم دقت کنید.  ابیاری گیاه ماداگاسکار باید کم باشه و زیاد اب دادن به اون باعث خراب شدن گیاه میشه . شفلرا به آبیاری زیاد در فصول رشد و آبیاری کم در فصول سرد نیاز دارد.  ابیاری گیاه یوکا هم  در تابستان به فاصله ی دو تا سه روز یک بار و در زمستان هر ده روز یک بار کافی است و بیشتر اب دادن به گیاه باعث از بین رفتن اون میشه. ابیاری گیاه سانسوریا هم زیاد سخت نیست و برای خوندن مطالب مفید در این باره میتونید به آبیاری گیاه سانسوریا مراجعه کنید.

چه آبی برای آبیاری گیاهان مناسبه؟

از چه آبی برای آبیاری استفاده کنیم ؟ و یا آب مناسب برای گیاهان اپارتمانی کدام است؟ این سوالاتی هست که همیشه ذهن ما رو به خودش مشغول میکنه. برای اینکه بتونید راحتر تصمیم بگیرید که از چه آبی استفاده کنید بهتره که انواع آب ها رو با هم بررسی کنیم.

آبیاری با آب لوله کشی

اولین مورد آب لوله کشی هست که در دسترسه ولی باید توجه داشته باشید که اب لوله کشی شما از نوع سخت هست یا نه؟(تعریف آب سخت: آب سخت با عبور از نواحی شنی و گرانیتی مواد معدنی مختلف رو به خود جذب میکنه. این آب با استفاده از یون های پتاسیم یا سدیم می تونه دوباره نرم بشه) حالا اگه آب شما از نوع سخت باشه گیاه دچار مشکل میشه این طوری که جذب این نوع اب برای گیاه سخته و این نوع اب مواد مغذی خاک رو هم تحت تاثیر میذاره و اثر منفی روش داره. کلر و فلوراید موجود در اب لوله کشی هم برای گیاهان مضر هست. ولی بنابر هر دلیل اگه خواستید که از اب لوله کشی برای ابیاری استفاده کنید حتما روز قبل اب رو داخل بطری بریزید و بزارید بمونه و روز بعدش ابیاری رو با اون اب انجام بدین چون این طوری کلر اب تقریبا ته نشین میشه و کمتر به گیاه اسیب میزنه.

استفاده از آب جوشیده سرد شده

دومین مورد استفاده از آب جوشیده شده برای گیاهان آپارتمانی هست که گزینه ی بهتری به شمار میره و شما میتونید از این نوع آب (البته بعد از اینکه سرد شد) برای آبیاری گیاهتون استفاده کنید. برای این کار کافیه شب آب رو بجوشونید و شب تا صبح اجازه بدید سرد و هم دمای محیط بشه و سپس برای آبیاری گیاهان خود از اون استفاده کنید.

استفاده از آب مقطر برای آبیاری گیاهان

سومین گزینه هم آبیاری با اب مقطر هست که اولا  مواد معدنی مفید نداره و دوما در دسترس همه نیست. و برای این کار باید هزینه زیادی انجام بدید که من پیشنهاد نمیکنم

آبیاری با آب تصفیه شده

یکی از بهترین گزینه های آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده از آب تصفیه شده است، بهتره هر 3 بار که با آب تصفیه شده گیاهان خودتون رو آبیاری میکنید یکبار هم با استفاده از آب لوله کشی انجام بدید تا گیاه مواد معنی خودش رو هم بتونه جذب کنه

آب مناسب آبیاری گیاهان
آب مناسب آبیاری گیاهان

4 روش آبیاری گیاهان در مسافرت:

آبیاری گل و گیاه زمانی که تو مسافرت هستین همیشه یه چالش بزرگ به حساب میاد ولی هر مشکلی یه راه حلی داره. اولی راه حل اینه که یه بطری بزرگ رو پر اب کنید و چند نخ کاموایی از اون به هر گلدون وارد کنید و این طوری آبیاری هر گلدان به صورت جداگانه انجام میشه توی این روش بهتره که ظرف اب بالاتر از گلدان ها باشه و نخ های کشیده شده هم دارای یه شیب نسبی باشند. دومین راه حل اینه که یه سوراخ کوچک وسط بطری درست کنید به طوری که قطره ای ازش آب بیاد و اونو پای گلدانتون بزارید.

برای سومین روش هم شما میتوند گیاهاتون رو توی یه تشت اب قرار بدین که گیاه از سمت پایین اب جذب کنه و این طوری تا مدت یه هفته میتوند برین مسافرت و یا حتی میتونید زیر گلدانی رو پر اب کنید و گیاه رو داخل اون بزارید تا اب جذب کنه . باید توجه کنید که توی زیر گلدانی اب کمتری جا میگیره و زمانی که شما طولانی مدت میخواین سفر کنید نمیتونید به زیر گلدانی اعتماد کنید.

برای چهارمین روش هم میتوند یه بطری اب رو برعکس توی خاک گلدانتون بزارید و با خیال راحت به مسافرت برید. بهتره که توی این جور موقعیت ها جزیره هم برای گیاهاتون درست کنید که علاوه بر اب دهی گیاه دچار کم بود رطوبت نشه. از طرفی وجود رطوبت کافی توی هوا میتونه از تبخیر زیادی اب جلوگیری کنه و همین باعث میشه که گیاهتون مدت زمان بیشتری اب برای جذب داشته باشه. برای خوندن روش های بیشتر با جزییات دقیق تر میتونید به مطلب آبیاری گیاهان آپارتمانی زمان مسافرت مراجعه کنید و با خیال راحتر به مسافرت برید.

آخرین نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی :

  • از آبیاری گیاهتون با آب سخت و کلر دار خود داری کنید
  • گیاه رو با آب سرد آبیاری نکنید
  • بهتره که آبیاری رو در صبح زود انجام بدین تا گیاه دچار مشکل نشه
  • از آبیاری گیاه در شب جدا خودداری کنید
  • هر گیاهی نیاز آبی متفاوت داره و بهتره که با توجه به نیاز گیاه آبیاری انجام بشه
  • حتما گلدون مناسب برای گیاه انتخاب کنید که هم زهکشی خوبی داشته باشه هم اندازه ی مناسبی نسبت به گیاه داشته باشه
  • قبل از مسافرت حتما یه روشی رو برای آب دادن به گیاهاتون استفاده کنید  تا بعد از برگشتتون با گیاهای خشک رو به رو نشین
  • منابع آب هم که میدونید محدوده و برای آبیاری گیاه زیاده روی نکنید که هم آب هدر میره و هم گیاه دچار مشکلات متعدد میشه
  • بهترین آب هم برای آبیاری آبی هست که چند ساعت مونده باشه که هم دماش مناسب باشه و هم کلر نداشته باشه

کلام آخر در خصوص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

بعد از خوندن کامل این مطلب و رعایت بهترین زمان ابیاری گیاه دیگه با ابیاری گیاه به مشکل نمیخورید و امیدوارم که گیاه آپارتمانی تون رو هم بر اثر زیاد روی توی آب دادن از دست ندین. این نکته رو هم حتما در نظر داشته باشید که آب یکی از نیاز های گیاه هست و برای داشتن گیاهی سالم باید به همه ی نیازهای گیاه توجه داشته باشید. اگه تجربه‌ی جدید در رابطه با آبیاری گیاهان آپارتمانی در زمان مسافرت هم دارید حتما با ما به اشتراک بزارید. اگه مطلبی و یا سوالی هم دررابطه با آبیاری گیاهان آپارتمانی مثل ابیاری گیاه پتوس و یا ابیاری گیاه فیکوس و…. داشتید با کارشناس های ما مطرح کنید.