آفت و بیماری گیاهان + راه درمان بیماری های گیاهان آپارتمانی

آفت و بیماری گیاهان آپارتمانی
آفت و بیماری گیاهان آپارتمانی

معرفی آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه‌ی برخورد با آنها: تمام کسانی که در منزل به نگهداری گیاهان آپارتمانی اقدام می‌کنند احتمالا شاهد بروز بیماری در ظاهر گیاهان خود بوده اند، این مشکلات میتواند از حشرات یا کمبود مواد مغذی یا شیوه نادرست نگهداری ناشی شده باشد. شناخت این علائم حتی برای متخصصین نیز چالش بزرگی‌ است که دقت بالایی را می‌طلبد چرا که مرتفع نمودن هر کدام از این آسیب ها و امراض راهکار خاص خود را ایجاب می کند و استفاده از شیوه و عناصر درمانی نادرست بدون آنکه حلال مشکل منظور باشد مشکلات دیگری را به بار خواهد آورد.

در مطلبی کامل به بررسی مشکلات گیاهان آپارتمانی پرداختیم و راه درمان آنها را هم گفتیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

گیاه آسیب دیده درست مانند بیماری است که با تجویز نادرست ممکن است حتی تا مرز مرگ نیز پیش برود. در این مقاله درصدد آن برآمدیم تا بصورت جامع تمام آفت و بیماری گیاهان و علائم آن ها را به همراه راهکار و‌نحوه‌ی برخورد با هرکدام از آنها بیان کنیم. بعد از مطالعه این منبع قادر خواهید بود با رعایت نکات مذکور و کشف عیب موجود و حل و فصل آن، گیاهتان از خطر نابودی نجات دهید.

بنر گل من و تو
عوامل دخیل در بیماری گیاهان
عوامل دخیل در بیماری گیاهان

در این مقاله به این مطالب پرداخته شده :

  • ده نکته مهم که قبل از خرید گیاه توجه به آن ضروری است
  • شوکه شدن گیاه چیست؟ راهکار های جلوگیری از شوکه شدن گیاه
  • مراقبت های بعد از جابه‌جایی گیاه به منزل
  • معرفی انواع آفات گیاهان آپارتمانی و نحوه‌ی مقابله با آنها
  • عناصر مغذی مورد نیاز گیاهان
  • نشانه های کمبود هر کدام از عناصر معدنی در گیاهان
  • نقش هر کدام از عناصر مغذی بر عملکرد گیاه

پیشگیری بهتر از درمان است (جلوگیری از بیماری گیاهان)

برای مواجه نشدن با دردسر های ناشی از امراض شایع گیاهان بهترین و کم هزینه ترین روش اقدام به رعایت نکاتی است که در هنگام خرید، بعد از انتقال گیاه به منزل و در طی زمان نگهداری باید مورد توجه قرار گیرد. با رعایت دستورالعمل های ذیل تا درصد بسیار بالایی خطر مواجه شدن با گیاه بیمار را به حداقل برسانید.

نکات قبل و ضمن خرید گیاه

  • برای خرید و کاشت گیاهان جدید فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید.
  • قبل از خرید مکانی که میخواهید گیاه را در آنجا قرار دهید معین کنید.
  • از میزان نور مکان مورد نظر و سطح رطوبت و وضعیت چرخش هوای آن آگاهی پیدا کنید.
  • در نظر بگیرید که در فضای مورد نظر چه اندازه گیاهی مناسب است این نکته را نیز لحاظ کنید که گیاهتان به مرور رشد خواهد کرد و فضای بیشتری را مطالبه میکند. لذا گلدانی متناسب با سایز فضای مورد نظرتان انتخاب کنید .
  • ناگهانی خرید نکنید، برای اکثر ما پیش آمده که با دیدن گیاهی ذوق زده می‌شویم و بدون اطلاع از شرایط نگهداری آن اقدام به خرید میکنیم، خرید ناگهانی و بدون تحقیق احتمال نابودی بعدی گیاه را افزایش می‌دهد. لذا توصیه می شود قبل از خرید نام گیاه مد نظرتان را بدانید و در مورد آن حسابی تحقیق و مطالعه کنید.
  • روش نگهداری گیاه و شرایط بومی و زیستی گیاه را بپرسید و اگر تهیه نیازهای گیاهی براتان مقدور نیست از خرید آن اجتناب کنید.
  • برخی از گیاهان در شهر های خاصی رشد میکنند، مثلا بعضی از گیاهان رطوبت بالایی را می‌طلبند. از خرید این گیاهان در شهر های خشک حتی الامکان بپرهیزید مگر اینکه بتوانید با روش های تامین رطوبت ، نیاز گیاه را رفع نمایید .
  • از خریدن گیاه ناسالم بپرهیزید، اگر نشانه های گیاه ناسالم را نمی‌شناسید خریدتان را از فروشگاه مورد اعتماد انجام دهید.
نکات مهم قبل از خرید گیاهان آپارتمانی
نکات مهم قبل از خرید گیاهان آپارتمانی

در اینجا چند مورد از نشانه های گیاه معیوب را بیان میکنیم :

  1. زرد بودن برگ ها
  2. وجود آفات یا بیماری ( وجود لکه های قهوه ای ، آفتاب سوختگی ، وجود حشرات و… روی گیاه )
  3. پژمرده بودن برگ ها و مستحکم نبودن ساقه ها
  4. هنگام خرید گیاهان کوچک را انتخاب کنید این گیاهان به دلیل جوان بودن قابلیت تطبیق بیشتری با محیط جدید دارند و از طرفی چون نو برگ و نو شاخه هستند احتمال زرد شدگی و ابتلا به آفات در آنها کمتر است .
  5. هنگام خرید گیاهان گلدار گلدانی را انتخاب کنید که اکثرا غنچه است، از خریدن گلدانی که تمام غنچه های آن باز شده خودداری کنید.

نکات بعد از انتقال گیاه جدید به منزل

شوکه شدن گیاه چیست ؟

بزرگترین چالشی که هر کس هنگام جابه جایی گیاه، خواه از فروشگاه به منزل یا هنگام تعویض گلدان با آن رو به رو میشود شوکه شدن گیاه است. تغییر ناگهانی گیاه از محیطی که به شرایط آن عادت کرده و انس گرفته به محیطی جدید باعث شوکه شدن گیاه می‌شود. این پدیده امری طبیعی است که به طور کامل نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما با رعایت نکاتی تا مقادیر قابل توجهی می‌توان از میزان خسارات ناشی از آن کاست. این شوک شدن موجب بیماری گیاهان آپارتمانی خواهد شد.

نشانه های شوکه شدن گیاه به قرار زیر است ؛

  • کاهش شدید رشد یا توقف رشد
  • کوچک شدن اندازه برگ ها
  • ایجاد فاصله بین گره ها
  • باریک و نازک شدن گیاه
  • لوله و پیچیده شدن برگ ها
  • زردی برگ ها
  • پژمرده شدن برگ ها
  • ریزش شدید برگ
نشانه شوکه شدن گیاهان و بیماری گیاهان
نشانه شوکه شدن گیاهان – بیماری گیاهان

راهکار های جلوگیری از شوکه شدن گیاه ؛

به مدت دو هفته الی یک ماه از تعویض گلدان اجتناب کنید. چنانچه مجبور به تعویض گلدان بودید بسیار دقت داشته باشید که به ریشه ها آسیب وارد نشود به همین منظور از جدا کردن خاک متصل به ریشه خودداری کنید.

قبل از تعویض گلدان گیاه را آبیاری کنید تا خاک و ریشها مرطوب شود ، این کار باعث کاهش احتمال آسیب ریشه و در نهایت کاهش. شوک شدن گیاه می‌شود. به مدت دو‌هفته گیاه را در محیطی از خانه قرار دهید که شرایط آنجا به محیط سابق آن نزدیک تر بوده و سپس آهسته آهسته به مکان مورد نظرتان منتقل کنید. بعد از تعویض گلدان گیاه را بطور کامل آبیاری کنید. اگر گیاه بزرگ و پیر است آنرا هرس کنید.

بعد از انتقال گیاه به منزل برای مدتی آن را از سایر گیاهان دور نگه دارید، این اقدام خطر آلوده شدن سایر گیاهان را در صورت بیمار بودن گیاه جدید به صفر می‌رساند. تا دو ‌هفته بعد از انتقال گیاه جدید به منزل از کوددهی به آن بپرهیزید.

در مطلبی کامل به بررسی عوامل شوکه شدن گیاهان پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

گلدانی با سایز مناسب انتخاب کنید

گلدانی با سایز مناسب گیاه مورد نظرتان انتخاب کنید، گلدان خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هر دو ممکن آسیب رساندن به گیاه خواهد شد، در گیاهانی مانند سانسوریا بهتر از گلدان از سایز مورد نیاز کوچک تر باشد این کار گیاه را به پاجوش زدن و رشد بیشتر تحریک می‌کند، اگر گلدان خیلی بزرگ باشد انرژی گیاه صرف ریشه زایی تا حد پر شدن گلدان می‌شود و رشد بیرونی گیاه کاهش می‌یابد. گلدان خیلی کوچک نیز تامین کننده نیاز گیاه نبوده و رشد گیاه را به شدت کاهش می‌دهد.

آبیاری نادرست موجب بیماری گیاهان آپارتمانی

برای آبیاری خود معیاری در نظر بگیرید و از آبیاری زیاد و بی رویه بپرهیزید، بهترین معیار برای فهمیدن فرارسیدن موعد آبیاری خشک شدن دو الی سه سانت از سطح خاک است. بیشترین تلفات گیاهان ناشی از آبیاری فراتر از نیاز است. آبیاری زیاد با پوساندن ریشه ها به مرور مرگ گیاه را موجب می‌شود، از علائم آبیاری زیاد میتوان به پژمرده شدن و زرد شدن برگهای گیاه اشاره کرد.

آبیاری درست مانع بیماری و آفت گیاهان آپارتمانی
آبیاری درست مانع بیماری و آفت گیاهان آپارتمانی

نکات کلیدی تعویض گلدان و همچنین زمان تعویض گلدان را در مطلبی کامل بررسی کردیم که حتما مطالعه کنید.

برگ گیاهان را تمیز نگه دارید

گیاهان فتوسنتز و‌ انرژی مورد نیاز برای رشد نمو خود را از طریق برگ هایشان انجام می‌دهند کثیف بودن برگ ها باعث‌ مسدود شدن منافذ ریز روی برگ می‌شود، مکانیسم این منافذ به گونه ای است که باید در طول شبانه روز باز و بسته شوند، لذا مسدود بودن این منافذ در روند رشد گیاه اختلال ایجاد می‌کند و در طولانی مدت مشکلاتی را بوجود خواهد آورد، علی الخصوص گیاهانی که در تراس نگهداری میشوند نیازمند تمیز کردن مرتب است.

گاهی گیاه را به محل پرنور تر منتقل کنید

در صورت عدم رعایت نکات فوق یا گاهی علی رغم رعایت آنها ممکن است مشکلاتی در روند رشد گیاهان یا ظاهر آنها پیش آید، این مشکلات و بیماری ها عمدتا از نگهداری اشتباه، عدم رسیدگی اصولی و یا حمله آفات و‌ حشرات ایجاد می‌شود، در ادامه به معرفی هر کدام از این بیماری ها و راهکار درمان آن می‌پرداریم.

تعذیه گیاهان را فراموش نکنید

خاک گیاهان را هر یک الی دو سال تعویض کنید، هنگام تعویض خاک کود های جامد را با خاک مخلوط کنید این کودها بر حسب مورد برای مدت ۵ الی ۸ ماه گیاه را از کوددهی بی نیاز می‌سازد، در صورت عدم تعویض خاک هر ماه یکبار از کودهای مایع استفاده کنید.

تعویض خاک گلدان
تعویض خاک گلدان

معرفی آفات گیاهان آپارتمانی و روش مقابله با آنها

در ادامه برخی از رایج ترین آفت گیاهان آپارتمانی که شاید برای یکبار هم که شده با یکی از آنها درگیر بودید را به همراه راه درمان برای بررسی میکنیم.

آفت همیشگی شپشک آرد آلود (Mealy bugs)

یکی از خطرناک ترین آفات گیاهی شپشک آرد آلود است. این حشرات به صورت گیاهی به گیاه حمله می‌کنند و با تغذیه از شیره گیاه مرگ گیاه را موجب می‌شوند. از علائم حمله این آفت به گیاه میتوان به زرد شدن برگها، ایجاد لکه های قهوه‌ای روی گیاه و فرو رفتگی قسمت های مورد هجوم نام برد.

گیاهان هدف شپشک آرد آلود

هدف عمده این حشرات گیاهان گوشتی نظیر انواع کاکتوس ها و ساکولنت هاست و همچنین گیاهانی نظیر سرخس، بنفشه آفریقایی، گاردنیا، ناندینا، شفلرا، بنجامین و‌… توصیه می‌شود اگر از این گیاهان نگهداری میکنید مدام آنها را چک کنید تا آلوده به شپشک آرد آلود نشده باشد.

ولی توجه داشته باشید که حسن یوسف یکی از مستعدترین گیاهان آپارتمانی برای حمله شپشک آرد آلو هست.

بیماری گیاهان آپارتمانی - شپشک آردآلو
بیماری گیاهان آپارتمانی – شپشک آردآلو

نحوه‌ی برخورد و درمان شپشک آرد آلود

مرحله اول ؛ گیاه را از مابقی گیاهان دور کرده و چک کنید آفت به گیاهان مجاور سرایت نکرده باشد.

مرحله دوم ؛ قسمت های آسیب دیده و آلوده شده گیاه را جدا کنید و دور بیندازید.

مرحله سوم ؛ یک قاشق غذا خوری مایع ظرف شویی را در یک و نیم لیتر آب ولرم حل کرده و با دستمالی نرم قسمت های آلوده شده گیاه را پاکسازی کنید.

مرحله چهارم ؛ در صورت زیاد بودن آفت به مقداری که نتوان با دستمال اقدام به پاکسازی کرد گیاه را حمام کنید و تمام آفات را از سطح گیاه بشویید.

مرحله پنجم ؛ ۲ لیتر صابون مایع را با نصف لیوان الکل مخلوط کرده و بر روی شپشک ها اسپری نمایید، بعد از ۱۵ دقیقه گیاه را با آب بشویید. در هر کدام از مراحل چهار و‌ پنج با پوششی مانع از جلوگیری محلول با خاک شوید ، و مابین هر پاکسازی ۵ روز فاصله بیندازید .

مرحله ششم ؛ از سموم دفع شپشک آرد آلود موجود در بازار استفاده کنید. طریقه و مقدار استفاده از این سموم متفاوت بوده و هر کدام بر روی بطری آن درج شده

آفت گیاهان آپارتمانی؛ شته ها (Aphids)

شته ها آفاتی فراگیر هستند که در اوایل فصل بهار به وفور روی گیاهان مشاهده می‌شوند این حشرات مکنده بوده و با تغذیه از شیره گیاه در صورت عدم رسیدگی و کنترل، آن را تا مرز مرگ و نابودی پیش خواهند برد. محل تجمع شته ها روی برگ پیچیده می‌شود تا مکان مساعدی برای تکثیر شته و پرورش لارو های آن ایجاد شود.

شته ها در رنگ های مختلفی نظیر سفید، سیاه، قرمز و قهوه‌ای مشاهده می‌شوند. شته ها نیز مانند شپشک آرد آلود به صورت دسته جمعی به گیاه یورش میبرند و فروبردن خرطوم خود در گیاه و مکیدن شیره آن خسارات غیر قابل جبرانی به بار می‌آورند. از علائم ظاهری گیاه آلوده شده به شته میتوان به پیچ خوردگی برگ ها، سبز خشک شدن گیاه و کاهش رشد و‌ نمو و در نهایت تقلیل میزان گلدهی و محصول و طول عمر گیاه نام برد.

شته از آفت گیاهان آپارتمانی
شته از آفت گیاهان آپارتمانی

نحوه ی مبارزه و از بین بردن شته ها ؛

مرحله اول ؛ با کمک دستمالی نمناک شته ها را از محیط آسیب دیده پاکسازی کنید، اگر مقدار شته زیاد بود گیاه را حمام کنید. در شتسشوها از آب سرد استفاده کنید و این کار را هر چند روز یکبار تکرار کنید.

مرحله دوم ؛ در صورت عدم افاقه مرحله اول آن قسمت از گیاه را بوسیله قیچی هرس بریده و جدا کنید، سپس چک کنید مابقی گیاه آلوده نشده باشد، در صورت آلوده بودن پاکسازی را به مانند مرحله اول انجام دهید.

مرحله سوم ؛ ترکیب زیر را هفته ای یکبار روی گیاه اسپری کنید – ۲ لیتر آب گرم + نصف لیوان روغن زیتون + ۵ قطره مایع ظرفشویی + پودر فلفل قرمز + یک قاشق غذا خوری پودر زنجبیل

مرحله چهارم ؛ برای از بین بردن شته گیاهان زراعی و گیاهان باغچه میتوانید زنبور یا کفشدوزک روی آنها قرار دهید ، این حشرات با تغذیه از شته ها باعث‌نابودی شته‌ها می‌شوند، دقت داشته باشید که در صورت استفاده از محلول نام برده شده در مرحله سوم برای گیاهان فوق، در روز بارانی و زیر نور آفتاب پاکسازی را انجام ندهید.

مرحله پنجم ؛ استفاده از شته کش های موجود در بازار، هنگام استفاده از شته کش ها مراقب سرایت آن با خاک گلدان باشید، بدین منظور بهتر است سطح خاک با نایلونی پوشیده شود.

حتما مطلب شته چیست را مطالعه کنید.

بیماری گیاهان آپارتمانی؛ کنه ها mites

کنه ها موجوداتی بسیار ریز هستند که با تنها چشم مسلح قادر به مشاهده آنها خواهید بود، برای مشاهده کنه باید از ذره بین کمک بگیرید، پشت برگ ها محل تجمع کنه ها است، کنه های گیاهی دارای اندام های هستند که با کمک آنها موجبات مکش شیره گیاهان را برای خود فراهم می‌آورند.

محل تغذیه برگ ها به شکل سوراخ های ریز سفید در آمده که موجب تبخیر آب زیادی از آن محل می‌شود و همین امر موجب تخریب بافت گیاهی شده و ریزش شدید برگ و میوه های گیاه را به بار می‌آورد.

روش های مبارزه با کنه و جلوگیری از گسترش آن

مرحله اول ؛ از رویش علف های هرز در اطراف گلدان و باغچه جلوگیری کنید

مرحله دوم ؛ گیاه را مرتب با آب سرد بشویید و اسپری کنید

مرحله سوم ؛ استفاده از سموم دفع کنه نظیر سیترازون

کنه
کنه

پشه سیاه گلدان یا پشه قارچ (Fungus Gnat)

ممکن است گاهی اوقات هنگام آب دادن به گلدان یا تکان دادن آن و یا حتی جا به جا کردن خاک حشرات ریزی را ببینید که بر فراز گیاه شروع به پرواز کردن میکنند، به این حشرات کوچک پشه گلدان، پشه قارچ و یا پشه خاک گفته می‌شود، محل زندگی این حشرات خاک های مرطوب است لارو های این گیاه که درون خاک هستند به ریشه ها حمله میکند و حشرات بالغ آن منتقل کننده انواع قارچ ها هستند، وجود حشرات بالغ از این نظر نگران کننده است که میتوانند پرواز کرده و با فرود روی تمام گیاهان مجاور اسپور قارچ را به آنها نیز سرایت دهند.

طریق پیشگیری و دفع از پشه سیاه گلدان

مرحله اول ؛ زیاد آبیاری نکنید، چرا که این پشه در خاک مرطوب زندگی میکند لذا خشک بودن خاک باعث دفع آن میشود. همچنین هنگام غبار پاشی و اسپری آب نیز مراقب باشید سطح خاک مرطوب نشود.

مرحله دوم ؛ از تله های چسبناک برای گیر انداختن حشرات بالغ استفاده کنید.

مرحله سوم ؛ اگر در خاک لارو مشاهد کردید اقدام به تعویض خاک نمایید. برای حل این مشکل می تواند از ضد عفونی کننده های خاک نیز استفاده کنید.

مرحله چهارم ؛ پاشیدم ۲ سانت شن بر سطح خاک مانع از نشستن پشه ها بر سطح خاک و تخم ریزی آنها میشود.

مرحله پنجم ؛ ترکیب آب و صابون را به نسبت یک قاشق مربا خوری در دو لیتر آب، روی خاک اسپری کنید.

مرحله ششم ؛ استفاده از حشره کش های موجود در بازار

عنکبوبت قرمز خالدار (Spotted spider mite)

علی رغم آنکه عنکبوت قرمز خالدار بسیار ریز است اما میتوان نشانه های آن را در گیاه یافت. ایجاد لکه هایی قهوه ای به روی برگ و به دنبال آن توقف رشد و بی رمق شدن آن میتواند نشانه اتک این حشره به گیاه باشد. میتوانید با دقت در زیر برگهای گیاهانی مانند کاکتوس و شفلرا نشانه این عنکبوت که تاری سفید است را مشاهده کنید.

راهکار های نابودی عنکبوت قرمز خالدار

مرحله اول ؛ پاکسازی گیاهان برگ پهن با اب و صابون و دستمال و حمام کردن گیاهان برگ ریز

مرحله دوم ؛ استفاده از سموم دفع کننده این حشره نظیر دیفوکل

آفت گیاهان؛ مگس سفید(Whit flies)

عدم شناسایی و مقابله به موقع با مگس سفید که غالبا به گیاهانی با برگ های رنگین نظیر کروتون و حسن یوسف حمله ور می‌شود موجب مرگ حتمی گیاه است، این حشره با تغذیه از شیره گیاه پژمردگی، زردی، ریزش برگ ها را و در نهایت مرگ گیاه را به دنبال دارد . برای دفع این حشره از سمومی مانند مالاتیون مطابق دستور درج شده بروی بطری آن استفاده کنید .

بیماری گیاهان؛ تریپس: (Thrips tabaci)

این حشره نیز با تغذیه از شیره گیاه موجب تضعیف گیاه و ویروسی شدن آن میگردد برای دفع آن از سمومی مانند اتیون و ابرون مطابق دستور استفاده کنید .

بیماری های ناشی از کمبود مواد مغذی گیاهان

گیاهان نیز مانند حیوانات و انسان ها برای رشد هر چه بهتر و حفظ سلامت ظاهری خود نیازمند عناصر معدنی هستند، این عناصر برای گیاهان باغچه ای و زراعی به طور طبیعی کم و بیش تامین می‌شود، اما در صورت کشت مداوم زمین کشاورزی یا پرورش گیاهان در گلدان باید نیاز گیاه را از طریق کود های شیمیایی یا طبیعی تامین نمود.

کمبود هر کدام از این عناصر در ظاهر گیاه تاثیر گذار است و مشکلاتی را در روند رشد و نمو و سلامت و آراستگی ظاهری گیاه به بار خواهد آورد. در ادامه به معرفی هر کدام از این عناصر میپردازیم.

علائم تشخیص کمبود مواد مغذی گیاهان
علائم تشخیص کمبود مواد مغذی گیاهان

در مطلبی جداگانه به بررسی کامل علت کمبود مواد مغذی در گیاهان پرداختیم که میتونید مطالعه کنید

کمبود نیتروژن N ( ازت ) و بیماری گیاهان آپارتمانی

نیتروژن محرک رشد و نمو است. نیتروژن با تاثیرگذاری بر روند فتوسنتز گیاه و تامین انرژی لازم برای فعالیت های مختلف گیاهان نقش مهمی را در روند رشد گیاه ایفا میکند. اگر میخواهید گیاهی با سرعث رشد و تکثیر بالا و شاخ و برگ های سبز و پر داشته باشید نسبت به تامین نیتروژن آن حساس باشید. علائم کمبود نیتروژن ابتدا در برگ های پیرتر نمایان شده و به مرور در برگ های جوان مشاهده می‌شود. در اثر کمبود نیتروژن اندازه ساقه و برگ ها کوچک شده و رنگ برگ ها نیز به زردی متمایل می‌شود، و در نهایت به رنگ ارغوانی و بنفش و قرمز در می‌آید.

کمبود نیتروژن و بیماری گیاهان آپارتمانی
کمبود نیتروژن و بیماری گیاهان آپارتمانی

کمبود فسفر p و مشکلات گیاهان

نقش فسفر در گیاهان مانند نقش خون در بدن انسان است ، فسفر باعث تبدیل نور به غذا و انتقال انرژی و مواد مورد نیاز گیاه به بخش های مختلف آن می‌گردد. فسفر همچنین باعث افزایش تقسیم سلولی بوده و در رشد گیاه تاثیر مستقیم دارد. اکثر گیاهان با کمبود فسفر مواجه هستند.

عمده ترین علامت کمبود فسفر توقف رشد یا کاهش رشد گیاه است. در گیاهان گلده و میوه ده ریز بودن میوه ها و گل ها نشانه کمبود فسفر است، برگ های گیاهانی که با کمبود فسفر مواجه هستند نیز به رنگ ارغوانی در می‌آید. و جثه ظاهری گیاه کوچک می‌ماند .

کمبود پتاسیم K و بیماری گیاهان آپارتمانی

پتاسیم با تقویت نمودن گیاه باعث مقاوم شدن آن در برابر بیماری ها و آفات شده و احتمال نابودی آن را در اثر سرمازدگی کاهش می‌دهد، اگر گیاهانتان به کرار به آفات و امراض مبتلا می‌شود احتمالا به کمبود پتاسیم دچار است. ریشه گیاهانی که به کمبود پتاسیم مبتلا است نرم و پوسیده مانند می‌شود، برگ های آن با فاصله از ساقه و بدون نظم در می‌آید، در لبه های برگ ها زردی مشاهده می‌شود و این زردی پس از مدتی قهوه ای می‌شود.

کمبود کلسیم و آفت گیاهان آپارتمانی
کمبود پتاسیم و آفت گیاهان آپارتمانی

منیزیوم MG و تاثیر آن بر گیاهان

کمبود منیزیوم در گیاه با علامت های مختلفی خود را نشان می‌هد که در صورت عدم درمان به نابودی گیاه می‌انجامد، در روی برگ های گیاهانی که با کمبود منیزیوم دچار هستند لکه های سبز رنگ کوچکی ایجاد می‌شود، این لکه ها به مرور افزایش یافته و در سطح برگ به سمت رگ برگ ها حرکت میکند و در نهایت با زرد شدن کل برگ باعث نابودی آن میگردد، کمبود منیزیوم توقف رشد گیاه را نیز در پی دارد.

تاثیر گوگرد S بر مشکلات گیاهان

شناسایی کمبود گوگرد در گیاهان مقداری دشوار است مگر در مواردی که به شدت برسد، کاهش رشد گیاه اگر با کم رنگ شدن برگهای تمام قسمت های گیاه همراه باشد دلیل کمبود گوگرد است. دلیل رنگ پریدگی که اغلب توسط دارندگان گیاهان آپارتمانی مورد سوال قرار میگیرد و ایجاد رنگدانه های قرمز و بنفش روی گیاه نیز از علائم کمبود این عنصر است.

کلسیم Ca

کمبود کلسیم بیشتر خود را در ریشه ها نشان ‌میدهد، اگر گیاه شما از قسمت ریشه به مشکل برخورد کرده میزان کلسیم آن را چک کنید، همچنین در ساقه و برگ هایی جوان که رشد سریعی دارند نیز میتوان نشانه های کمبود کلسیم را مشاهده کرد، برگ های قدیمی تر کمتر علائم کمبود این عنصر را در خود نشان میدهند، خم شدن برگ ها به سمت بالا یا پایین، نازک و دراز شدن برگ ها و کم شدن شاخه های جانبی نشانی از کمبود عنصر مذکور است.

در صورت عدم غنی سازی این عنصر میوه ها بی طعم و بی مزه شده، شکوفه ها از قسمت انتها شروع به سیاه شدن و ریزش میکنند و محصول گیاه اعم از گل و میوه از لحاظ کمی و کیفی کاهش میابد.

جمع بندی آفت و بیماری گیاهان آپارتمانی

مطالعه اندک در دنیای گیاهان میتواند شما را در مورد بسیاری از نیاز های گیاهان و شرایط نگهداری آنها مطلع سازد و پیامد های ناشی از کمبود تغذیه ای گیاه نسبت به عناصر معدنی را به شما بشناساند.

همچنین میتوانید با شناخت نشانه های بیماری، در صورت بروز اولیه علائم، برای مقابله اقدام نموده و خطرات ناشی از سرایت و توسعه آن را کاهش دهید، در این مقاله سعی نمودیم با معرفی نسبتا کامل و محاوره ای مشکلات و آفات رایجی که برای گیاهانتان پیش می آید اطلاعات شما را در این خصوص تا حدودی کامل کنیم، هر چند که علم گیاه پزشکی دنیای عظیمی است که شرح تمام آن در این مقول نمیگنجد. و در آخر یادمان نرود که برای داشتن گیاهان سالم و سرحال همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

در این مطلب با آفت گیاهان آپارتمانی و راه درمان آنها آشنا شدید، شما با چه مشکل یا بیماری گیاهان آپارتمانی درگیر هستید؟ حتما سوال یا تجربه شخصی خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :