آموزش کاشت جعفری در خانه و گلدان به روش آسان

آموزش کاشت جعفری در خانه و گلدان
آموزش کاشت جعفری در خانه و گلدان

سلام در این مطلب نحوه کاشت جعفری در خاک باغچه و همچنین کاشت جعفری در منزل و باغچه را به شما آموزش میدیم (شما میتونید جعفری را در آپارتمان خود بکارید) و برای آشنایی با گیاه و نیاز های آن اینجا کلیک کنید. جعفری یکی از گیاهان دو ساله است و در واقع از خانواده شوید می باشد. این گیاه در سوپ،سالاد،دسر و … استفاده می شود. راستی گیاه جعفری  به حالت وحشی می روید و در بعضی نواحی پرورش داده می شود.

نیاز اکولوژیکی گیاه جعفری

جعفری در مقابل خشکی حساس ولی در مقابل سرما بسیار مقاوم است. کشت گیاه جعفری در هر نوع آب و هوایی امکان پذیر است ولی در آب و هوای خشک بهترین نتیجه را می دهد. جعفری یک گیاه سایه دوست است. زمین مورد کشت جعفری باید نرم مرطوب و دارای مواد غذایی کافی باشد. زمین های نیمه سنگین با هوموس ، لومی و شن لومی بهترین زمین های کشت گیاه جعفری می باشند.

گیاه جعفری در خاکهای عمیق و قوی به علت وفور مواد غذایی خوب رشد می کند. نظر به اینکه معمولاً از برگ این گیاه استفاده می شود، بنابراین احتیاج آن به کودهای ازته بیشتر است ،PH مناسب خاک برای این گیاه 6 تا 7 است.

بنر گل من و تو

آماده سازی خاک برای کاشت جعفری در خانه

زمین مورد کشت جعفری باید نرم ، مرطوب و دارای مواد غذایی کافی باشد. کود دامی نپوسیده برای رشد و نمو گیاه مناسب نیست و باعث اختلال رشد در گیاه جعفری می شود. میزان کودهای شیمیایی با توجه به نوع و مواد غذایی موجود در زمین حدود 90 تا 100 کیلوگرم ازت (در دو مرحله)، 80 کیلوگرم p2o5 و 160 تا 130 کیلوگرم K2O در هکتار است. اگر بخواهند عمل برداشت را در چند مرحله اجراء کنند، بهتر است پس از هر بار برداشت مقداری کودازته به زمین بدهند (25 تا 30 کیلوگرم در هکتار).

محل کاشت جعفری در منزل

یک نقطه آفتابگیر و یا نیمه سایه را برای کاشت این گیاه انتخاب کنید. خاک آن باید آب را به خوبی رد کند. برای تقویت خاک، به آن کود آماده گیاهی و یا حیوانی اضافه کنید. می توان این گیاه را در گلدان نیز کاشت. در آخر زمستان، زمانی که سرمای هوا کاهش یافت و احتمال یخ زدگی از بین رفت و زمانی که دمای خاک به 25 درجه سانتیگراد رسید، بذر را بپاشید.

بذرها را با فاصله 8 تا 10 سانتیمتر از هم و در عمق نیم سانتیمتری قرار دهید. می توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید. پس از کاشت، آنها را آبیاری کنید. زمانی که ارتفاع گیاه به 10 سانتیمتر رسید، فاصله آنها را به 15 تا 20 سانتیمتر برسانید. می توانید برای حفظ رطوبت خاک، از کود در پای آن استفاده کنید.

کاشت جعفری در آپارتمان
کاشت جعفری در آپارتمان

نکات کاشت جعفری در آپارتمان

کاشت جعفری در آپارتمان فوایدی داره که شما میتوندی هر روز سبزی تازه داشته باشید ولی باید توجه کنید که برای پرورش جعفری و افزایش محصول، برگهای رسیده خارجی گیاه را مدام برداشت کنید.

امراض و آفتها

کاشت جعفری در خانه نگهداری از این گیاه رو طلب میکنه که برخی از بیماری های آن عبارت اند از فاسد شدن ساقه اصلی، ایجاد خالهایی بر روی برگها و همین طور کرمهای پشه هویج و کرفس نیز از آفات این گیاه می باشند. برای کنترل خالهای روی برگها و فاسد شدن ساقه اصلی، برگهای مبتلا را بچینید و از میزان آبیاری آن بکاهید. کرمهای پشه را نیز با دست بردارید.

آبیاری و تقویت

گیاه را در زمان رشد اصلی تحت نظر بگیرید. اجازه دهید در میان آبیاری ها، خاک خشک شود. ماهیانه با تقویت کننده هایی که آرام آرام عمل می کنند آن را تغذیه کنید.

راهنمایی های باغچه ای

می توانید بذرها را پیش از کاشتن، یک شب تا صبح در آب غوطه ور کنید. کاشت مستقیم بذر، باعث رشد گیاه به طور رونده می شود. کاشت بذرها و رشد دادن نشاها، در سرعت عمل گیاه تأثیری ندارد. جابجایی گیاه فقط رشد آن را به تعویق می اندازد.

معرفی گیاه جعفری - گل من و تو
کاشت جعفری در خانه

تاریخ و فواصل کاشت گیاه جعفری

اول از همه باید بگم که اگر قصد کاشت گلدانی را دارید در هر فصلی می توانید این کار را انجام دهید زمان کاشت جعفری در سبزیکاریهای بزرگ و در مناطق معتدله در بهار و گاهی نیز در پائیز است ، جعفری را در ردیفهایی به فاصله 15 تا 20 سانتی متر روی ردیف میکارند. فاصله بین ردیفها در کشتهای مکانیزه 25 سانتی متر است.

کاشت جعفری در گلدان - گل من و تو
کاشت جعفری در منزل

کاشت جعفری در خانه و تکثیر آن

تکثیر جعفری به سهولت از طریق کاشتن دانه صورت می گیرد. مقدار بذر با توجه به نوع کشت و جنس خاک حدود 5/3 تا 6 و گاهی اوقات بین 8 تا 10 کیلوگرم در هکتار است. عمق کاشت 2 تا 3 سانتی متر است. بذر گیاه جعفری را از اسفند تا فروردین در ردیفهایی به فاصله 15 تا 25 سانتی متر روی ردیف می کارند فاصله بین ردیف ها در کشت های مکانیزه 25 سانتی متر است.بخاطر ظرافت بذرها و طولانی بودن مدت جوانه زدن آنها (حدود 3 هفته) در هر هکتار 4 کیلوگرم بذر مخلوط به آن می افزایند.

داشت گیاه جعفری

سمپاشی قبل از کشت با دورینول (Deurinol) هکتاری 4 تا 5/6 لیتر- با تنوران (Tenoran) هکتاری 8 کیلوگرم و بعد از کشت با آفالون (Afalon) هکتاری 5/1 کیلوگرم با پوتابلان (Potablan) هکتاری 8 کیلوگرم در 400 تا 600 لیتر آب و 2 تا 3 بار دیسک و چنگک زدن ماشینی ضروری است.

جعفری بحالت خودرو و نیمه خودرو و در نواحی مختلف یافت می شود. جعفری در اکثر نقاط کشور پرورش داده می شود.

مزایا

  • معطر بودن
  • تحمل یخ زدگی سطحی
  • تحمل سایه مناسب

استفاده های باغچه ای

  • گلدانها
  • حاشیه گذاری
  • کناره های باغچه های گلدار

استفاده های دیگر

  • قابل طبخ و خوراکی
  • رنگ (ساقه های خشک شده آن ایجاد رنگ می کنند)

ترکیب کردن

می توانید آن را با دیگر بوته های خوراکی و قابل طبخ ترکیب کنید. مانند رازیانه، ریحان، پیازچه، شوید، گل لادن و غیره.