هرآنچه در خصوص سبزی جعفری باید بدانید + خواص آن

معرفی و نگهداری گیاه جعفری
معرفی و نگهداری گیاه جعفری

معرفی سبزی جعفری : سلام خیلی خوشحالم که گل من و تو رو برای مطالعه این مطلب انتخاب کردید و سعی میکنم معرفی جعفری رو به شکل کامل انجام بدم، یکی از پرکاربرد ترین سبزی های ما ایرانی ها همین جعفری هست که خیلی راحت میشه در خانه پرورش داد و خواص فوق العاده ای هم داره، ما در مطلبی کامل به نحوه کاشت جعفری و همچنین خواص جعفری پرداختیم که مطالعه اونها خالی از لطف نیست، پس با من همراه باشید.

معرفی گیاه جعفری؛ سبزی خوش عطر

نام علمی این گیاه parsley (جعفری ) Petroselinum crispum که گیاهی علفی و معطر از خانواده  Apiaceae  ( چتریان ) میباشد که بومی مناطق مدیترانه ای و اروپا میباشد. این گیاه به دلیل داشتن برگهای خوراکی امروزه به طور گسترده در خاورمیانه ، اروپا و آمریکا کاشته میشود و به عنوان چاشنی در سوپ ها ، خورش ها و سالاد مورد استفاه قرار میگیرد.در گذشته های دور گیاه جعفری به نام های خطاسالیون و مغدانوس معروف بوده است. این گیاه معطر در چهار فصل سال موجود میباشد و بهترین نوع جعفری در کشور ما در شاهرود میروید. 🙂

جعفری گیاهی 2 ساله و علفی میباشد که بین 10 تا 70 سانتیمتر ارتفاع دارد و بین 10 تا 50 سانتیمتر گستردگی آن میباشد. این گیاه بدون کرک بوده و دارای ریشه هایی ضخیم میباشد. برگ‌های آن به رنگ سبز تیره و دارای بریدگی‌های لوزی یا مثلث شكل است‌. گل‌های جعفری كوچك به رنگ مایل به سبز و به‌صورت چتر می‌باشد میوه آن كوچك به درازای 2 میلی‌متر و به قطر ی1 میلی‌متر و دارای بوئی معطر است.

بنر گل من و تو
انواع جعفری موجود در ایران

در کشور عزیز ما ایران دو نوع جعفری کشت میشود که تفاوت اونها در برگها می باشد که اولی با برگهای خشن و چروک با رنگ برگ سبز تیره، مقاومت این نوع بسیار بالایی در جابجایی دارد و دومین نوع برگ های صاف، لطیف، نرم و به رنگ سبز روشن که ایرانی ها این نوع را بیشتر دوست دارند البته این نوع به سرما و یخبندان بسیار مقاوم می باشد.

معرفی گیاه جعفری
معرفی گیاه جعفری

شرایط مناسب برای نگهداری جعفری

گیاه جعفری رشد خوبی دارد و با فراهم کردن حداقل شرایط میشه در خانه سبزی خوشمزه و ارگانیک پرورش داد، ولی نور برای این گیاه بسیار مهم هست و حتما باید نور خوب براش فراهم کنید که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب گیاه جعفری:

این گیاه نور آفتاب رو دوست داره و به خوبی میتونه نور مستقیم خورشید رو تحمل کنه پس اگر در حیاط میکارید حتما محلی که در طول روز نور داره رو برای این کار انتخاب کنید و اگر قصد کاشت در گلدان رو دارید بهترین محل برای اون پشت پنجره جنوبی است.

چقدر به سبزی جعفری آب بدم؟

یکی دیگر از شرایط نگهداری جعفری آبیاری منظم و خوب اون هست، این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز داره و حتما بین دو آبیاری خاک سطحی گلدان باید خشک بشه، اگر در حیاط کاشتید سعی کنید هر روز عصر یا صبح به روش آبپاشی گیاه رو آبیاری کنید و اگر از روش غرقابی استفاده میکنید هفته ای یک الی دو بار کافی است.

خاک مناسب کاشت جعفری کدام است؟

این گیاه در هر نوع خاکی (خنثی، اسیدی و قلیایی) میتونه رشد کنه ولی اگر قصصد کاشت در باغچه را دارید حتما به ترکیب خاک مقداری کود حیوانی پوسیده اضافه کنید ولی اگر قصد کاشت در گلدان را دارید حتما از خاکی با زهکشی بالا استفاه کنید. از ترکیب خاک برگ و خاک باغچه و مقدار کمی ماسه هم میتونید برای خاک گلدان استفاده کنید.

بهترین دما برای نگهداری جعفری

این گیاه تا دمای 30 درجه را به خوبی تحمل میکنید و با افزایش دما باید میزان ابیاری را هم افزایش دهید. سعی کنید دمای بین 22 الی 30 درجه سانتی گراد رو براش فراهم کنید.

روش تکثیر جعفری و کاشت آن

تکثیر این گیاه به روش کاشت بذر است و بهتر است در اوایل بهار و یا تابستان صورت گیرد. هر يك گرم بذر جعفري تقريبا” 650 دانه دارد.

براي كاشت جعفري از بذر های خوب استفاده كنيد. كه اندازه مناسب ، ضد عفوني شده با قارچكش و كيفيت بالا از نظر يكنواختي جوانه زني بذر داشته باشند.نشاء كاري در مقايسه با كشت مستقيم بذر بهتر است چون جوانه زني بذر جعفري ممكن است 20 تا 25 روز طول بكشد . بذر كاري مستقيم مي تواند برداشت محصول را به تاخير اندازد.

معرفی گیاه جعفری - کاشت و تکثیر آن
معرفی گیاه جعفری – کاشت و تکثیر آن
کاشت جعفری در باغچه

بهترین زمان کاشت جعفری؟ اگر قصد کاشت در گلدان را دارید هر زمان میتونید اقدام به کاشت کنید ولی برای باغچه بهترین زمان برای کاشت گیاه جعفری اوایل بهار تا اویل تابستان می باشدو

در كشت مستقيم در هر 30 سانت طول رديف 15-20 بذر قرار مي دهند و فاصله رديف ها 45 سانتي متر مي باشد و عمق كاشت بذر كمتر از يك سانتي متر است. براي جلوگيري از سله بندي، سطح خاك را تا تثبيت گياهچه جعفري مرطوب نگه داريد.

در هنگام نشا كردن فاصله بوته ها روي رديف 15 تا 20 سانت است. خاك مناسب براي كشت جعفري خاك ترد بازهكشي خوب مي باشد. مقدار ماده آلي خاك را بايد افزايش داد چون جعفري به خاك مرطوب براي رشد بهتر نياز دارد.

میزان کوددهی به جعفری

نياز كودي آن به ازت بين 90 تا 112 كيلوگرم، به فسفر (P2C5 ) بين 90 تا 135 كيلوگرم، به پتاسيم (K2O ) بين 56 تا 112 كيلوگرم، به گوگرد 20 تا 30 كيلوگرم در هكتار مي باشد. رطوبت خاك را در حد يكنواخت براي رشد بهتر جعفري و افزايش قابليت استفاده عناصر غذايي حفظ كنيد . خاك سبك به دفعات آبياري بيشتر نياز دارد.

برگهاي جعفري حدود 3 ماه بعد از كاشت آماده براي مصرف مي باشد و در هر هكتار تقريبا” 5/2 تا 5/7 تن برگ جعفري بدست مي آيد . براي مصرف سبز و تازه تعدادي از برگ هر بوته يا يك شاخه كامل داراي برگ چيده مي شود.

خواص و فواید گیاه جعفری

گیاه جعفری از نظر ویتامین و مواد معدنی بسیار غنی و شامل ویتامین A – ویتامین C – آهن – پتاسیم – سدیم و کلسیم -ویتامین B1 و B2 – فسفر – خاکستر – هیدراتهای کربن و مقدار کمی پروتیین است. که در ادامه به بررسی خواد دارویی آن می پردازیم.

خواص داروئی

. تخم جعفری از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است‌.
. ضد نفخ شكم است‌.
. شریان‌ها و رگ‌ها را تمیز می‌كند‌.
. ادرار‌آور و قاعده‌آور است.
. برای درمان تب نوبه به‌كار می‌رود‌.
. در قدیم‌الایم برای سقط جنین شیاف تخم جعفری را در داخل مهبل قرار می‌دادند.
ـ خواص ریشه جعفری:
. ریشه جعفری اشتهاآور است‌.
. ادرارآور و قاعده‌آرو است.
. سنگ كلیه را دفع می‌كند.

. برای درمان اسهال باید ۲۰ گرم ریشه جعفری را در یك لیتر آب دم كرده و تنقیه كنید.
. دم كرده ریشه جعفری برای درمان تنگی نفس به‌كار می‌رود.
. برای درمان سرخك مفید است.
ـ خواص برگ و ساقه جعفری:
. برای رفع لكه‌ها و جوش‌های صورت دم‌كرده جعفری را روی پوست صورت بمالید‌.
. برای روشن شدن رنگ پوست مقداری جعفری را در نیم لیتر آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و صبح و شب صورت خود را با آن بشوئید بعد از یك هفته پوست صورت شما روشن می‌شود.
. دم‌كرده جعفری ضد تب است.
. دم‌كرده برگ جعفری برای بواسیر و سنگ كلیه مفید است.
. خوردن چای جعفری به هضم غذا كمك می‌كند.
. بعد از خوردن سیر برای برطرف كردن بوی دهان جعفری بجوید.
. جعفری نفس را خوشبو می‌كند.
. برای درمان ضرب‌خوردگی و خون‌مردگی له شده برگ و ساقه جعفری را روی عضو ضرب دیده بگذارید

معرفی جعفری - گل من و تو

مشکلات و بیماری های گیاه جعفری

در حالت کلی سبزی جعفری بیماری خاصی ندارد ولی در بیشار موارد دیده شده که در اثر آبیاری زیاد و پاشیدن آب رو برگها هنگام ظهر نقطه هایی رو برگ و یا پوسیدگی ساقه براش رخ داده که با تنظیم آبیاری این مشکل رفع خواهد شد.

یکی از رایج ترین افت های آن حمله شپش و سوسک به این گیاه است که با سم پاشی مشکل را میتوان حل کرد.

مطالب مرتبط :

15 سبزی کاربردی که میتوان در گلدان کاشت

نحوه نگهداری صحیح سبزی خوردن

کاشت سبزیجات در خانه