چطور سیب زمینی را در گلدان بکاریم؟

نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان
نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان

کاشت سیب زمینی در گلدان : بعضی مواقع پیش اومده که سیب زمینی هایی که خونه داریم جوانه زده و یا چروک شده، دور ریختن این سیب زمینی ها حیف هست و بهتره ازشون یک ساتفاده بهتر داشته بشایم و اونها رو داخل گلدان بکاریم و بریا خودمون سیب زمینی ارگانیک پرورش بدیم. ما در این مطلب به شما آموزش میدیم که چطوری سیب زمینی رو داخل گلدان بکارید و برداشت کنید. با ما همراه باشید.

مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان

شما به وسایل زیر نیاز دارید
گلدان بزرگ (10 لیتری) سایز گلدان متناسب با تعداد سیب زمینی که میخواهید بکارید هست، البته به جای گلدان میتویند از کیسه هیا پلاستیکی مشکی هم استفاده کنید.
خاک ماسه‌ای به همراه خاک برگ و خاک باغچه (از خاک سبک ساتفاده کنید حتما)
کود مایع
سیب زمینی جوانه زده
آبپاش
قبل از کاشت ببینیم اصلا سیب زمینی چیه؟ از نظر گیاه شناسی سیب زمینی به این گونه تعریف میشه که گیاهی دوساله و از نظر بوته و یا ساقه هوائی گیاهی یکساله با غده‌های زیر زمینی به حساب میاد. غده های این گیاه بخش خوراکی اون رو تشکیل میدن و سرشار از نشاسته و مواد غذایی فراروان میباشد. این گیاه بومی آمریکای جنوبی هست ولی الان در تمام نقاط دنیا پرورش داده میشود. و در ایران هم در اکثر استانهای کشور کاشته میشود.
نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان
نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان

مرحله به مرحله با کاشت سیب زمینی در گلدان

اولین قدم انتخاب گلدان

بنا به تعداد سیب زمینی گلدان مناسب خود را انتخاب کنید توجه داشته باشید که هرچقد فضای بیشتری داشته باشید تعداد غده های سیب زمینی که میتوانید برداشت کنید بیشتر خواهد شد، پس سعی کنید از گلدان بزرگ استفاده کنید.

برش سیب زمینی
برش سیب زمینی
گلدان را پر کنید

گلدان را با استفاده از خاک سبک پر کنید تاکید میکنم حتما از خاک سبک که در بالا گفتم استفاده کنیم و خاک ها را با هم ترکیب کنید، اگر ورمی کمپوست هم دارید به خاک اضافه کنید تا حاصلخیزی را بالا ببرید.

بنر گل من و تو
کاشت سیب زمینی

اگر سیب زمینی که جوانه زده بزرگ هست اون رو به قسمت های کوچک برش بزنید فقط توجه داشته باشید که روی هر قسمت حتما جوانه ها وجود داشته باشه و نکته دیگه این هست که سعی کنید سیب زمینی های برش خورده را به مدت 24 ساعت در یک محیط تاریک قرار دهید و سپس به خاک منتقل کنید. بعد از قرار دادن سیب زمین در خاک روی آن را با یکی لایه نازک بپوشانید. توجه کنید که بسته به گلدان و یا کیسه ای که انتخاب میکنید تعداد جوانه ها متفاوت هست ولی از 2 ای 5 عدد در میتویند در هر گلدان بکارید.

کاشت سیب زمینی در گلدان
کاشت سیب زمینی در گلدان

در زمین های کساورزی عمق کشت تا 15 سانتی متر هم میرسه که شما هم میتونید در همین عمق بکارید.

آبیاری اولیه

گلدان را آبیاری کنید به شکلی که آب از زیر گلدانی خارج بشه و خاک کاملا خیس بشه

پوشاندن سطح خاک و آبیاری
پوشاندن سطح خاک و آبیاری
کود دهی

بعد از اینکه گیاه شما شروع به جوانه زدن و خارج شدن جوانه از خاک کرد میتویند گیاه رو کوددهی کنید ولی من استفاده از کود رو پیشنهاد نمیکن در حدی کود بدین که گیاه رشد کنه چون میخواهیم یک محصول ارگانیک داشته باشیم.

زمان برداشت سیب زمینی گلدانی

کاشت سیب زمینی در گلدان در مراحل بالا به پایان رسید و حالا نوبت برداشت هست شما باید حدود 2 الی 4 ماه صبر کنید تا بتویند سیب زمینی های درشت و خوشمزه خودتون رو برداشت کنید، این زمان بیشتر به نحوه نگهداری و شرایط شما داره . حتما دو هفته قبل از برداشت ساقه های سیب زمنی را بزنید چون با این کار شما گیاه رو وادار میکنید تا پوست سیب زمینی ضخیم بشه و نگهداری راحت و طولانی بشه.

نکات کاشت

وقتی شما آن را در گلدان میکارید به هیچ وجه در مقابل نور مستقیم قرار ندیهد و به گیاه نور فیلتر شده بدید.

سیب زمینی های سبز سمی هستند و به هیچ وجه برای خوراک از آنها استفاده نکنید. برای اینکه مطمئن شوید که زمان برداشت فرا رسیده است خاک رو همی کنار بزنید و اگر اندازه اونها به اندازه یک تخم مرغ شده و رنگ پوست طبیعی داشتند برداشت را انجام دهید.

برداشت سیب زمینی
برداشت سیب زمینی

شرایط کاشت سیب زمینی

اگر شما هم کنجکاو هستید که بدونید شرایط کلی کاشت سیب زمینی چگونه است و در باغچه آن را میخواهید بکارید باید بگم که:

خاک مناسب

این گیاه در خاکی با بافت شنی به خوبی رشد میکند یعنی هرچقدر خاک شما شنی تر باشد رشد و ایجاده غده گیاه بهتر خواهد شد. سعی کنید به خاک باغچه خود کمی شن اضافه کنید تا محصولی بهتر برداشت کنید. مناسب‌ترین خاک برای کاشت سیب زمینی در گلدان خاک شنی به همراه ورمی کمپوست و زهکشی بالا هست. که شما میتونید از ترکیب  50 درصد خاک گلدانی (از فروشگاه ها میتونید تهیه کنید) را 25 درصد ماسه و 25 درصد کود مخلوط کنید.

نور مورد نیاز

زمانی که گیاه را در حیاط میکارید گیاه به نور مستقیم عادت کرده و به راحتی رشد خواهد کرد ولی زمانی گیاه را در داخل گلدان میکارید بهتر است نور فیلتر شده یا در بالکن جنوبی قرار دهید که نور ملایم بهش برسه.

دمای مناسب

سیب زمینی به گرمای خیلی زیاد حساس هست ولی سرما رو دوست داره و دمای 8 تا 34 درجه را به راحتی تحمل میکنه ولی بهتیرن دما برای رشد آن 18 تا 20 درجه در گلدان به حساب میاد.

آبیاری

سیب زمینی یناز آبی متوسطی داره و نیاز نیست خیلی زیاد آبیاری بشه و سعی کنید خاک گلدان مرطوب باشه دقت کنید مرطوب باشه نه خیس خیس بودن گلدان و نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی غده ها خواهد شد.

مطالب مرتبط :

کاشت سبزیجات در خانه

مراحل کاشت حسن یوسف از طریق بذر

کاشت هویج در گلدان مرحله به مرحله در خانه

کاشت فلفل در گلدان و نگهداری آن

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: