آموزش کاشت پیازچه به روش های مختلف در خانه

روش کاشت پیازچه در گلدان و باغچه
روش کاشت پیازچه در گلدان و باغچه

آموزش کاشت پیازچه در خانه : سلام به دوستان خوبم در گل من و تو امیدوارم حالتون خوب باشه در این مطلب از سلسله آموزش های کاشت سبزیجات در گلدان (این قسمت پیازچه)در خدمت شما هستیم، پیازچه رو میشه به روش های مختلفی اعم از بذر و استفاده از پیاز تکثیر و پرورش داد که همه روش های موجود رو در ادامه به شما آموزش میدم.

جالب هست بدونید که پیازچه بیشتر برای بهبود طعم و مزه غذاها مصرف میشود و بسیار خوش مزه و خوش طعم است و میتوان به صورت خام یا در غذا از آن استفاده کرد. ارتفاع پیازچه به ۲۵ تا ۳۵ سانت میرسد. زمان کشت این گیاه از اوایل اسفند تا اواخر خرداد ماه است.

با شرایط مناسب نگهداری و کاشت پیازچه آشنایی دارید؟

قبل از اینکه به روش کاشت اون برسیم ببینیم این گیاه برای نگهداری به چه شرایطی نیاز داره و باید چه شرایطی رو براش فراهم کنید (این شرایط بیشتر برای مواقعی است که شما میخواهید این گیاه رو در گلدان یا باغچه بکارید.)

بنر گل من و تو

از چه خاکی برای کاشت استفاده کنیم؟

اگر قصد کاشت اون در باغچه رو دارید حتما کمی ورمی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کنید تا هم مواد مغذی لازم و هم رطوبت خاک حفظ بشه ولی اگر قصد کاشت در گلدان رو دارید میتونید از ترکیب کوکوپیت + پیت ماس + خاک باغچه استفاده کنید. من خود ترکیب خاک باغچه با کمی کود ورمی کمپوست و ماسه رو ترجیح میدم، سعی کنید اولین لایه که در گلدان یا هر وسلیه دیگه میریزد چند عدد سنگ ریز باشه که زهکشی گلدان شما رو بالا ببره

میزان نور مورد نیاز کاشت پیازچه چقدر است؟

این گیاه نور زیاد و مستقیم رو دوست داره و به خوبی میتونه تحمل کنه پس سعی کنید بعد از کاشت پشت پنجره قرار بدید و اگر در فصل سرد سال اقدام به کاشت میکنید حتما مراقب باشید که سرما بهش نخوره

چقدر به پیازچه آب بدم؟

یکی از نکات اصلی در کاشت و نگهداری پیازچه تامین رطوبت و آبیاری منظم هست که اگر در باغچه کاشت رو انجام دادید هر وقت خاک خشک شد بهش آب بدید ولی در گلدان اجازه بدید خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید بعد از سبز شدن میزان آبیاری رو باید افزایش بدید.

کاشت پیازچه در خانه
کاشت پیازچه در خانه

روش های مختلفی برای کاشت پیازچه در خانه

همانوطر که گفتیم این سبزی رو میشه به روش های مختلفی کاشت که بهترین اون کاشت از طریق بذر است ولی میشه از پیازهایی که در حال خراب شدن هستند هم استفاده کرد که در ادامه تمامی روش ها رو مورد بررسی قرار میدیم.

کاشت پیازچه با استفاده از بذر

کاشت از طریق بذر پیازچه و پیاز خوراکی میتونید خیلی راحت در خانه انجام بدید ولی توجه داشته باشید که انتخاب بذر یک اصل اساسی در این کار استف در ایران 3 نوع پیازچه معروف کشت میشود

  • پیازچه معمولی که رنگ آن مایل به قرمزی است
  • پیازچه دائمی برگ پهن
  • پیازچه سفید پیش رس

پس ابتدا بذر مناسب رو انتخاب کنید و سپس بریم سراغ مراحل بعدی

نحوه کاشت پیازچه در باغچه و باغ

اولین قدم شخم زدن و زیرو کردن زمین هست و سپس زمین رو به کرت ها مختلف تقسیم کنید و سپس آن را صاف کنید و با کمی کود حیوانی مخلوط کنید و سپس بذرهای خریداری شده را بر روی خاک با فاصله 1 الی 4 سانیت متری قرار دهید و سپس با استفاده از ترکیب خاک و کود حیوانی یا خاک و ورمی کپوست به اندازه 1 سانتی متر روی بذرهارو بپوشانید و سپس با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید، مراقب باشید که بذرها جابجا نشود.

اگر ار روش غرقابی استفاده میکنید مرافب جابجای بذر ها باشید . به همین راحتی شما در باغچه خود پیازچه رو کاشتید و باید منظر سبز شدن اون باشید.

نحوه کاشت پیازچه در گلدان

برای این کار بعد از خرید بذر گلدانی با حداقل قطر دهانه 15 الی 20 سانتی متر انتخاب کنید و انتهای گلدان را سوراخ کنید و سپس چند عدد سنگ ریزه داخل آن قرار دهید و سپس با خاک اون رو پر کنید به نحوی که 5 سانتی متر از بالای گلدان خالی بماند و سپس بذر را رو یخاک پخش کنید(حداقل 2 الی 4 سانتی متر فاصله داشته باشند) و سپس نیم سانتی متر روی بذرها رو خاک برگ یا ورمی کمپوست پر کنید و سپس با ساتفاده از آبپاش آبیاری کنید.

برای اینکه رشد سریعتر باشه روی گلدان رو میتونید با استفاده از نایلون شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز برای رشد و جوانه زنی فراهم بشه(توجه کنید که هر روز 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید تا موجب ایجاد بیماری های قارچی نشه)

کاشت پیازچه با پیاز رشد کرده

در کمتر از پنج روز می توانید یک پیازچه کامل را از تکه ای از آن پرورش دهید. ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت.

روش کاشت پیازچه در خانه - کاشت در آب
روش کاشت پیازچه در خانه – کاشت در آب

کاشت پیازچه در خانه با قوطی پلاستیکی

روش کاشت پیازچه در خانه و پیازهای درحال خراب شدن استفاده از قوطی پلاستیکی است برای این کار در بدنه یک قوطی پلاستیکی سوراخ هایی با فاصله دو سانتی متر ایجاد کرده و در آن خاک ریخته و دم پیازهایی که جوانه زده اند را از این سوراخ ها بیرون بگذارید. بعد طبقه طبقه خاک و پیازها را تا بالا بچینید. از جوانه ها می توانید به عنوان پیازچه استفاده کنید یا بگذارید برای روز مبادا بزرگ شده و به پیاز تبدیل شوند.

نحوه کاشت ته مانده سبزیجات,سبز کردن ته مانده سبزیجات

ریشه دورانداختنی پیاز را در خاک بکارید تا مجددا رشد کند

پیازچه - گل من و تو
آموزش کاشت پیازچه

کاشت پیازچه در گلدان با ریشه پیاز و پیازچه

اگر پیاز (یا پیازچه) شما ریشه زده و موقع برش اون رو دور میندازید این کار رو نکنید، شما میتویند با کاشت مجدد این ریشه در گلدان میتونید پیازچه پرورش بدید چطور؟ گلدان را از خاک سبک مانند بالا پر کنید و سپس ریشه را داخل خاک قرار دهید و کمی خاک روی ان بریزید و سپس گلدان را آبیاری کنید و منتظر جوانه زدن آن باشید.

با اصلی ترین خواص پیازچه آشنا شوید

  • این گیاه مجرای تنفسی را برای دفع خلط تحریک میکند
  • برای از بین بردن عفونت های قارچی و اسهال بسایر مفید است
  • برای چین و پروک پوست مفید است
  • طبق بررسی ها از رشد سلول های سرطانی جلوگیری میکند.
  • باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید میشود.
  • فشار خور را تنظیم میکنید.

اگر نظر و تجربه ای در خصوص کاشت پیازچه در خانه دارید حتما در بخش دیدگاه به همراه سوالات خود مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت پیاز در گلدان و باغچه

کاشت سبزیجات در خانه

15 سبزی کاربردی که میتوان در گلدان کاشت