آموزش کاشت شاهی در گلدان و خانه مرحله به مرحله

کاشت شاهی در گلدان
کاشت شاهی در گلدان

کاشت شاهی در گلدان و باغچه : از سبزی های مقاوم با کشتی راحت است که شما میتونید خیلی راحت اونو توی خونه و گلدان پرورش بدید، خیلی ها از ین سبزی برای سفره هفت سین هم استفاده میکنند در برخی از مناطق بهش تره تیزک هم میگن با من همراه باشید تا نحوه کاشت شاهی در گلدان و همچنین باغچه رو بهتون آموزش بدم راستی اگر بالکن دارید حتما کشات سبزی رو حداقل در بهار و تابستان انجام بدید.

مختصری در خصوص شاهی

نام انگلیسی این گیاه Garden cress و نام علمی آن Lepidium sativum است ، شاید این سوال برای شما پیش اومده باشه که چه زمانی باید شاهی را کاشت؟ اگر قصد کاشت ساهی در باغچه را دارید و در مناطق سردسیر زندگی میکنید بهترین زمان بهار تا اوایل تابستان است ولی در مناطق گرمسیری میتوان پاییز و زمستان هم اقدام به کشت کرد ولی این سبزی خوشمزه رو در گلدان میتونید هر زمان کع اراده میکنید بکارید.

چقدر نور نیاز داره؟

نور مستقیم آقتاب رو به خوبی تحمل میکنه ولی در این شرایط کمی باید آبیاری رو زیادتر انجام بدید و در گلدان سعی کنید پشت پنجره قرار بدید نور زیاد باعث کاهش ابتلا به بیماری قارچی برگها خواهد شد.

بنر گل من و تو
کاشت شاهی در گلدان
کاشت شاهی در گلدان
بهترین خاک برای کاشت شاهی

یکی از عوامل مهم در کاشت این گیاه خاک مناسب و مرغوب است در گلدان میتونید از ترکیب خاک برگ + خاک باغچه + کمی ماسه استفاده کنید حتی از کوکوپیت+ پیت ماس + پرلیت هم میشه استفاده کرد ولی اگر در باغچه اقدام به کشت میکنید حتما سعی کنید از کود حیوانی پوسیده هم استفاده کنید.

مراحل کاشت شاهی در گلدان

تهیه بذر و آماده سازی آن:

اولین قدم این است که مقداری بذر مرغوب و با کیفیت تهیه نمایید. اگر می‌خواهید گیاه تان سریع تر رشد کند، پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا بذر های خود را در مقداری آب به مدت 2 الی 5 ساعت بگذارید تا خیس بخورد، سپس آنها را از آب خارج کرده و در بین یک تکه دستمال یا روزنامه بگذارید تا از رطوبتش کاسته شود. با انجام این کار بذر های شما به خوبی متورم و آماده کاشت می‌شوند.

گلدان مناسب:

برای کاشت شاهی به گلدانی با عمق 10 سانتی متر نیاز دارید. لازم به ذکر است که گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکشی باشد تا آب اضافه از آن خارج شود. پیشنهاد می‌کنیم که مقداری سنگ در کف گلدان بریزید تا به این امر کمک کند. راستی اگر گلدان ندارید از هر وسیله ای میتونید برای کاشت استفاده کنید حتی از شانه تخم مرغ و یا جعبه های میوه پس زیاد خودتون رو درگیر گلدان نکنید.

ظرف مناسب کاشت
ظرف مناسب کاشت
نحوه کاشت شاهی در گلدان :

ابتدا خاک را مقداری مرطوب کنید. بر روی خاک گلدان به آرامی بذر ها را بپاشید. حالا مقدار بسیار کمی (حدودا نیم سانتی متر) خاک روی بذر ها قرار دهید و مجددا خاک را مقداری آبیاری نمایید. بهتره بجای خاک ترکیبی از ورمی کمپوست و خاک استفاده کنید و یا ترکیب خاک با کود حیوانی پوسیده این کار باعث بالا رفتن درصد موفقیت و رشد بهتر گیاه شما خواهد شد.

آبیاری و نگهداری:

گیاه شما برای رشد به آب و نور خورشید نیاز دارد. سطح خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. پس از اولین آبیاری برای حفظ رطوبت گیاه تا 24 ساعت بر روی گلدان یک نایلون بکشید. و حتما هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نیالون را بردارید تا هوا در روی گلدان جریان پیدا کند و مانع بیماری های قارچی شود.

گیاه شما پس از 1 الی 2 روز جوانه خواهد زد. گلدان را در جای گرم و در معرض نور خورشید قرار دهید. البته لازم به ذکر است که در 5 روز اول تنها محیط گرم کافی است و پس از گذشت 5 روز باید گلدان را به جایی که خورشید به آن بتابد منتقل کنید.

نحوه کاشت شاهی در باغچه

برای کاشت شاهی در باغچه ابتدا زمینی که قصد کاشت داردی را با بیل شخم بزنید و سپس با استفاده از ابزار کشاورزی سطح خاک را صاف کنید سپس بذر تهیه شده را به مقدار یک گرم برای یک متر مربع روی سطح خاک پخش کنید، سپس با استفاده از کود دامی یا ورمی کمپوست روی آن را بپوشانید و سپس با استفاده از آب پاش ان را آبیاری کنید عمل آبیاری را هر روز صبح و عصر انجام دهید تا گیاه جوانه بزنه و رشد کنه

کاشت شاهی در باغچه
کاشت شاهی در باغچه

البته میتونید برای رشد سریع بذرها را یک روز قبلتر از کاشت بخیسانید و سپس بکارید.

برداشت شاهی

سعی کنید که شاهی را هر چند روز یکبار سر زنی کنید تا هم رشد بهتری داشته باشه و هم از غیر قابل مصرف شدن جلوگیری کنید، با این کار هر 3 الی 4 روز یکبار مقدار زیادی شاهی برای مصرف دارید.

چه مشکلاتی در کاشت شاهی رخ میدهد؟

یکی از رایج ترین مشکلات زرد شدن برگها می باشد که علت آن آبیاری زیاد این اتفاق بیشر در گلدان رخ میدهد پس هر زمان که خاک گلدان خشک شد به شاهی آب بدید و همچنین اگر آبیاری کم باشد و هوای محل نگهداری گرم و خشک باشد در ضمن اگر آبیاری و دما خوب بود حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

رشد نکردن بذرها : مناسب نبودن دمای محل کاشت، آبیاری خیلی کم و یا نارس بودن بذرهای خریداری شده میتواند یکی از عوامل رشد نکردن بذرها باشد

شاهی چه آفاتی دارد؟ این گیاه دو افت بزرگ دارد یکی شته و دیگری سفیدک پودری روی برگها می باشد که حتما باید با استفاده از سم های سیتماتیک آنها را سم پاشی کرد

امیدواریم از کاشت این سبزی مفید در منزل تان لذت برده باشید. راستی شما هم در خانه سبزی میکارید؟ لطفا تجربه خود را در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

کاشت سبزیجات در خانه

آموزش گام به گام کاشت شوید در گلدان و خانه

آموزش کاشت شلغم در گلدان و خانه مرحله به مرحله