فواید آمینو اسید برای گیاهان (آپارتمانی و باغی) + 17 ویژگی عالی و مواردی که نباید استفاده کرد

آمینو اسید برای گیاهان
آمینو اسید برای گیاهان

آمینو اسید چیست و چرا باید آمینو اسید برای گیاهان استفاده کنیم؟ آمینو اسید (ضد تنش) به زبان ساده تر غذای آماده گیاه هست، اگر به دنبال گرفتن نتایج عالی از گیاهتان هستید بدون شک باید به وجود آمینو اسید‌ها به منزله‌ی یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند نقش تعیین کننده در ساختار کلی گیاهتان داشته باشد توجهی ویژه بفرمایید. آمینو اسید‌ها مرکز کنترل و نظارت کل گیاهان هستند. اسید آمینه‌ها بر کل اجزا و قسمت‌های گیاه تاثیر می‌گذارند. از تقویت سلول‌های گیاهی گرفته تا مقاومت در برابر انواع بیماری‌ها، حتی عملکرد آمینو اسید‌ها تنها محدود به خود گیاه نیست و فراتر از آن نیز می‌رود. همچنین باعث تقویت مواد مغذی در خاک و نیز تقویت ریشه‌ها می‌شوند.اساس کارکرد تمامی اجزا گیاه به معنای واقعی کلمه، در بهبود عملکرد آمینو اسید‌ها است. در ضمن بعضی از بخشها مثل تعریف آمینو اسید شاید کمی علمی باشه ولی بقیه مطلب رو کاملا ساده و روان نوشتم که برای تمامی عزیزان قابل درک باشه

تنش گیاهان آپارتمانی چیست؟

یکی از مشکلات گیاهان آپارتمانی اینه که دچار تنش میشن. دچار تنش شدن انواع مختلفی داره ممکنه به خاطر سرما،گرما آبیاری و…باشه. پس حتما به این موضوع حواستون باشه که گیاهاتون اگر دچار تنش شدن حتما از کود ضد تنش و محرک رشد استفاده کنید. محرک های رشد هرچند که در تقسیم بندی تجاری به عنوان کود محسوب میشوند اما از نظر علمی می بایست محرک های رشد را متفاوت از کود دانست.

تنش گیاهان و آمینو اسید
تنش گیاهان و آمینو اسید

کود آمینو اسید چیست؟

این نکته رو باید بدانید که کود شامل موادی است که موجب تغذیه گیاه می شود (شامل عناصر پرمصرف مانند نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم. وعناصر کم مصرف مانند آهن ، روی). اما محرک های رشد شامل مواد و یا میکروارگانیسم هایی هستند که به صورت مستقیم توسط گیاه تغذیه نمیشوند بلکه باعث می‌شوند که گیاهان مواد تغذیه خود را بهتر جذب کنند و یا در برابر استرسهای ناشی از عوامل محیطی مانند تنش شوری، کم آبی، گرمازدگی، سرمازدگی، حمله حشرات و آفات و غیره بهتر مقاومت کنند و نهایتاً کمیت و کیفیت محصول تولیدی آنها افزایش یابد. سه گروه اصلی از موادی که به عنوان محرک رشد شناخته شده‌اند عبارتند از:

بنر گل من و تو
  • هیومیک اسید و فولویک اسید
  • عصاره جلبک دریایی
  • آمینو اسید ها

آمینو اسید چیست؟ آمینواسیدها (amino acid) واحد های پیشساز برای تولید انواع پروتئین ها مثل پروتئین های ساختاری، آنزیم ها و … می باشند. همزمان با رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم های مفید در یک خاک سالم و آلی، آنزیم هایی تولید می کند که مواد آلی را هضم و تجزیه کرده و این اسیدهای آمینه توسط ریشه گیاه جذب می شود. این فرآیند هضم پروتئینی باعث فرآیند هیدرولیز آنزیمی می گردد و ساختار بیولوژیکی را با حفظ کاربری بودن مولکول اسید آمینه حفظ می کند. کودهای آمینو اسید از طریق فرآیندهای هیدرولیزی یا آنزیمی بر روی خوراک پروتئینی حیوانات و گیاهان تولید می‌شوند. برای بدست آوردن اسیدهای آمینه سه روش وجود دارد که عبارتند از:

  • هیدرولیز اسیدی
  • هیدرولیز اسیدی کنترل شده
  • هیدرولیز آنزیمی
آمینو اسید محرک رشد گیاهان
آمینو اسید محرک رشد گیاهان

ارگانیسم ها به راحتی توسط سلولهای گیاهی جذب شده و آمینو اسیدهای مصنوعی با استفاده از فرآیندهای هیدرولیز قلیایی و اسیدی تولید می شوند که به اسید آمینه d معروف هستند و از نظر بیولوژیکی فعال می باشند.که گروه NH2 در سمت راست ساختار اسید آمینه قرار گرفته است و به این دسته نوع D و در صورتی‌که در سمت چپ ساختار قرار گرفته باشد، به آن نوع L می‌گویند. آمینو اسیدهای L توسط هیدرولیزتولید می شند.
تنها اسیدهای آمینه نوع L در بیوسنتز پروتئین‌ها به کار برده می‌شوند. تولید پروتئین یک پروسه انرژی خواه و پیچیده است که به تولید  گلوتامات و گلوتامین برای پیشساز تولید سایر آمینو اسیدها منجر می شود. زمانی که گلوتامات و گلوتامین یا سایر اسیدهای آمینه از طریق محلول پاشی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد، هیچ‌کدام از این واکنش‌ها صورت نگرفته و گیاه انرژی را برای بدست آوردن اسید آمینه صرف نمی‌کند. انرژی کسب شده از این طریق می‌تواند صرف مقاومت به تنش‌های محیطی گیاه گردد. و از این طریق مصرف آمینو اسید به کاهش تنش در گیاه کمک می کند. با خیال راحت میتونید از فروشگاه گل من و تو خرید آمینو اسید پودری خودتون رو انجام بدید.

جلبک دریای و تاثیر آن بر گیاهان آپارتمانی

کود جلبک دریایی (آسکوفیلوم)  می‌تواند مقاومت گیاهان آپارتمانی در برابر سرما، بیماری‌ها، آفات، حشرات، یخ‌زدگی، حشرات و دیگر شرایط پرتنش افزایش دهد و اجازه ندهد آسیبی به آن‌ها وارد شود. این کود بعد از استفاده سریعاً تجزیه می‌شود و املاح ضروری را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. کود جلبک دریایی یکی از بهترین کودهای طبیعی است که برای گیاه گل و گیاهان مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. این کود اگر به‌ صورت صحیح مصرف شود، هیچ‌ گونه آسیبی به گیاه و محیط‌ زیست نمی‌رساند و مزایای زیادی دارد. خاصیت عصاره جلبک دریایی برای گیاهان بی‌شمار است و با مصرف آن می‌توانید نتایج بسیار عالی مشاهده کنید.

این کود کمک می‌کند جوانه‌زنی و گل‌دهی گیاهان تا حدود زیادی افزایش یابد و ریشه آن‌ها نیز تقویت شود. استفاده کردن از کود جلبک دریایی باعث می‌شود مواد غذایی بهتر به گیاه برسند و هیچ‌ گونه کمبود تغذیه‌ای برای آن‌ها وجود نداشته باشد. از دیگر خواص این کود مفید می‌توان به اصلاح کردن خاک اشاره کرد. کود جلبک دریایی با ساختار طبیعی که دارد، موجب کمک می‌کند شوری خاک به‌ سرعت درمان شود و خاک غنی‌تر و حاصلخیز تری داشته باشید. با کمک این کود طبیعی می‌توانید تهویه خاک را نیز بهبود ببخشید و تمام ناخالصی‌های موجود در آن را از بین ببرید.
از دیگر مزایای کود طبیعی جلبک دریایی می‌توان به افزایش حفظ رطوبت بیشتر در خاک اشاره کرد. در واقع اگر از این کود به‌ صورت مرتب استفاده کنید، می‌توانید مقاومت گیاه در برابر کم‌آبی را هم افزایش دهید و اجازه ندهید ریشه دچار خشکی شود و از بین برود. یه مورد که حتما باید در مورد کوددهی با عصاره جلبک دریایی رعایت بشه، اینه که به هیچ عنوان در زمان تشنگی استفاده نشه. بهترین زمان یک روز پس از آبیاری بهترین بازدهی داره.

فواید آمینو اسید برای گیاهان
فواید آمینو اسید برای گیاهان

ویژگی ها و عملکرد کود آمینو اسید برای گیاهان

  • افزایش چشمگیر مقاومت گیاهان در برابر عوامل تنش‌زای محیطی
  • افزایش فتوسنتز
  • بهبود رشد گیاه
  • بهبود ساختار خاک
  • تنظیم PH خاک
  • پهن برگ شدن گیاه
  • تقویت سیستم ایمنی گیاه
  • تاثیر بر روزنه های هوایی
  • افزایش کمی وکیفی محصول
  • القائ فرایند گرده افشانی
  • افزایش سرعت رسیدگی محصول
  • تسریع در تشکیل وتکوین اندامهای گیاهی
  • افزایش دوره ماندگاری محصولات پس از برداشت
  • افزایش سبزینگی وتولید کلروفیل
  • بهبود فرایند جذب املاح وریز مغذی های ضروری رشد
  • خاصیت کلات کنندگی عناصر
  • کمک به تعادل میکرو فلورای خاک

چه زمانی از امینو اسید استفاده نکنیم ؟

وقتی‌که گیاه شما درگیر بیماری شده و تحت درمان قرارگرفته، باید حواستون باشه که علاوه بر درمان، توجه به مراقبت‌های جانبی از گیاه، بسیار در روند درمانش موثره. گاهی تداخل روش درمانی و اصول مراقبتی، باعث صدمه به گیاه شما می‌شه. که دونستن این موارد برای حفظ سلامت و بهبود گیاهتون بسیار مهمه. وقتی‌که گیاه شما تحت درمان با قارچ‌کش قرار گرفته، بهتره بدونید که در دوره‌ی درمانش، خیلی مهمه که استفاده از اسیدهای‌آمینه رو کنترل کنید. اسیدآمینه علاوه بر خاصیت ضدتنش قوی، خاصیت کلات‌کنندگی عناصر هم داره؛ که همین خاصیت، باعث بالا رفتن جذب عناصر از طریق برگ می‌شه.

پس زمانی‌که از قارچکش‌ها خصوصا قارچکش‌های برپایه‌ی مس ( مثل بردوفیکس و اکسی کلرور مس) که مقدار بالایی عنصر مس دارند استفاده می‌کنید، همیشه دقت کنید با فاصله نزدیک زمانی، از آمینواسید استفاده نکنید و اجازه بدید زمان مناسب بین قارچ‌کش و اسیدآمینه، وقفه ایجاد بشه. چون آمینواسید باعث بالا رفتن قدرت جذب مس توسط برگ می‌شه، و مس یک عنصر کم مصرفه و مقدار بالای این عنصر برای گیاه مسمویت ایجاد می‌کنه. بین استفاده از قارچکش و اسید آمینه حداقل دو هفته فاصله بگذارید

استفاده از آمینو اسید برای درمان گیاهان آفتاب سوخته

حتما براتون پیش اومده که گیاهتون در فصل گرم بخاطر دمای بالا دچار آفتاب سوختگی و یا گرما زدگی بشه. درمان گیاه آفتاب سوخته:

  • .گیاه را به مکان خنک انتقال دهید
  • آبیاری زیاد رو انجام ندید چون به ریشه صدمه میزنه
  • جداسازی قسمت های له و خشک شده
  • با ضد تنش ها کمک کنید بهبود پیدا کنه و درآخر با فسفیت و مولتی پروپلکس یا سه عنصره تقویتش کنید

نقش آمینو اسید در گیاهان:

گیاهان اسیدهای آمینه را از عناصر اولیه، کربن و اکسیژن حاصل از هوا، هیدروژن از آب در خاک سنتز می کنند، هیدرات کربن را با استفاده از فتوسنتز تشکیل می دهند و آن را با نیتروژن که گیاهان از خاک به دست می آورند ترکیب می کنند و منجر به سنتز آمینو می شود. نیاز به اسیدهای آمینه در مقادیر اساسی به عنوان ابزاری برای افزایش عملکرد و کیفیت کلی محصولات کاملاً شناخته شده است. استفاده از اسیدهای آمینه برای استفاده از محلول پاشی بر اساس نیاز آن توسط گیاهان به طور کلی و به ویژه در مراحل حساس رشد است.

بهترین زمان مصرف محلول امینو اسید؟

زمانی که خاک گیاه رو عوض میکنی به گیاه شوک بزرگی وارد میشه و معمولا ریشه های گیاه دچار آسیب میشن و زخم های روی ریشه خطر ابتلای گیاه ب بیماری های قارچی رو زیاد میکنه. وقتی بعد تعویض خاک سریعا به گیاه آب میدین احتمال ابتلا ب بیماری قارچی بخاطر همون زخم های روی ریشه بیشتر میشه.
بنابراین سعی کنید آبیاری رو به یکی دو روز بعد موکول کنید تا گیاه فرصت داشته باشه تا حدودی محل زخم ها رو ترمیم کنه. حتی در گیاهان گوشتی و ساکولنت ها، آبیاری رو میتونید ب سه چهار روز بعد موکول کنید. استفاده از هر نوع قارچکش و آفت کش باعث میشه به گیاه شوک وارد بشه در نتیجه اولین آبیاری با قارچکش علاوه بر شوک تعویض خاک، گیاه رو دچار شوک مضاعف میکنه. بهتره اولین آبیاری با آمینواسیدها انجام بشه. آمینواسیدها باعث کاهش شوک و تقویت سیستم دفاعی در گیاه میشن و ب گیاه کمک میکنن ک شوک رو زودتر طی کنه.

پس بصورت خلاصه باید گفت که :

  • بعد از تعویض خاک تا یکی دو روز گیاه رو آبیاری نکنید .حتی در گیاهانی ک ریشه غده ای و ریزومی مثل سانسوریا و زاموفیلیا دارند و در ساکولنت ها میشه تا سه چهار روز آبیاری انجام نشه.
  • بجای استفاده از قارچکش، اولین آبیاری با آمینواسید انجام بشه ، آمینواسیدها ضد تنش هستند.
  • خاک جدید رو سه چهار روز قبل از تعویض گلدان قارچ کش بزنید تا هم ضدعفونی بشه هم مرطوب.

✔️بعد از ثبات گیاه در خاک در صورت لزوم میشه از قارچکش ها استفاده کرد

چرا آمینو اسیدها در تغذیه گیاه حائز اهمیت هستند؟

آمینو اسیدها کلات کننده ی عنصرهای کم تحرک بوده و ضمن قابل جذب نمودن آن ها؛ توان جذب برگی عناصر را نیز بالا میبرند. بنابراین توصیه میشود در محلول پاشی عناصر ماکرو و میکرو نیز حتما از اسیدهای آمینه استفاده گردد. اسید های آمینه پیش ساز بعضی از هورمون های رشد گیاهی هستند و این هورمون ها به طور مستقیم در رشد و تقسیم سلولی گیاهان اثرگذارند.

نحوه استفاده از آمینو اسید
نحوه استفاده از آمینو اسید

طریقه مصرف کود آمینو اسید برای گیاهان

آمینو اسید ترجیحا برای گیاهان آپارتمانی باید بصورت پودری خریداری بشه، دلیلش هم اینه که آمینو اسید های مایع ماندگاری بالایی ندارند و از زمانی که درب بطری باز میشه بلافاصله باید مصرف بشه و اگر بعد از سه ماه استفاده نشه اثر خودشو از دست میده.
گیاهان آپارتمانی: هر یک ماه ۱ بار بصورت محلول‌ پاشی برگی یا همراه آب آبیاری
گیاهان فضای باز و زینتی: هر یک ماه ۱ بار بصورت محلول‌ پاشی برگی یا همراه با آب آبیاری
به اندازه 2 گرم در یک لیتر اب برای تمامی گیاهان، بهتر است دو ماه اسپری بر روی برگ ها و یک ماه به صورت ابیاری انجام شود که در نهایت هم خاک و هم گیاه آماده شود.

جمع بندی استفاده از آمینو اسید برای گیاهان

یکی از بهترین محرک های رشد و همچنین کاهش دهنده تنش گیاهان آمینو اسید هست، اگر می خواهید گیاه شادابی داشته باشید ،آمینواسید در کنار نگه داری از گیاهتون جدی بگیرید. جلوی زرد شدن گیاه بامبو و ریزش برگ های بنجامین با خارج کردن از تنش، با امینو اسید بگیر. شما هم از تجربه خودتون در خصوص استفاده از آمینو اسید برامون بنویسید. در ضمن برای خرید کود های تست شده میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.