با دلایل ایجاد نفخ معده آشنا شوید

دلایل ایجاد نفخ معده
دلایل ایجاد نفخ معده

دلایل ایجاد نفخ معده : نفخ معده دلایل متعدی از جمله استرس و ابتلا به بیماری های خاص میتونه داشته باشه ولی در این مطلب به بررسی تمامی علت های ایجاد نفخ معده می پردازیم، اگر شما دچار هیچگونه مشکل اضطرابی و یا بیماری نداشته باشید ولی دچار نفخ معده هستید میتونه بخاطر خوب هضم نشدن مواد غذایی باشه، چون هضم نشدن و باقیمانده غذا در روده باعث تخمیر و تولید گاز خواهد شد.

علائم ایجاد نفخ معده

نفخ معده میتونه به صورت احساس تورم، سنگینی سر دل، احساس درد در اطراف ناف خودشو نشون بده که به صورت کلی با تجمع گاز در معده و روده باعث ایحاد شدن درد دو همچنین پیچش روده خودشو نشون بده.

نفخ معده ممکن است به صورت احساس سنگيني سر دل، احساس تورم، ايجاد درد در اطراف ناف و به طور کلي تجمع گاز در معده و روده که با درد و پيچش همراه است، ظاهر  شود.ولی اگر نفخ با علائم هشدار دهنده ظاهر بشه باید حتما مورد بررسی های دقیق قرار بگیرد.

بنر گل من و تو

عمده دلایل ایجاد نفخ معده

مشکلات روانی مثل اضطراب و استرس هایی که در اثر مشکلات روزمره به وجود می آید باعث ایجاد اختلال و همچنین افزایش گاز در معده و روده شده و نفخ معده ایجاد خواهد شد، در برخی مواقع نفخ در اثر ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، انسداد روده ،شکل‌گیری یک تومور و یا سایرعلایم مهمی که اعضای گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، رخ بده، ولی شایع ترین دلایل بروز نفخ عبارتند از خوردن بیش از اندازه غذا، بلعیدن هوا به ویژه به هنگام غذا خوردن، یبوست، عدم تحمل قند لاکتوز و یا آلرژی غذایی باشه

دلایل روانی

یکی از شایع ترین علت های به وجود آمدن نفخ سندروم تحریک پذیر یا کولیت های عصبی هستند که سیستم روده با اعصاب روده اي کنترل مي شود کوليت هاي عصبي و سندرم روده تحريک پذير با استرس رواني ارتباط مستقیم دارد. اگر سیستم عصبی روده عملکرد مناسب و درستی نداشته باشد تحت تاثير واکنش هاي محيطي، حرکات روده دچار مشکل خواهد شد و دردهاي شکمي همراه با اسپاسم هاي شديد خود را نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که استرس باعث ایجاد یبوست و همچنین اسهال شود که یکی از علائم اصلی نفخ معده به شمار می آید.

علت نفخ معده
علت نفخ معده
زمانی که باید به پزشک مراجعه کرد

اگر به همراه نفخ مشکلات زیر را هم داشتید حتما به پزشک برای معالجه و درمان مراجعه کنید:

  1. مشاهده خون در مدفوع
  2. داشتن مدفوع سیاه و قیر مانند
  3. اسهال
  4. داشتن سوزش در سر دل به صورتی که رفته رفته بدتر می شود
  5. درد شکم
  6. تهوع
  7. کم شدن وزن

دلایل ایجاد نفخ معده

در زیر برخی از عواملی که میتواند باعث ایجاد نفخ معده شود را مطالعه کنید

  1. بلعیدن هوا خیلی ها موقع غذا خوردن به علت یک عادت عصبی مقداری هوا را به همراه غذا وارد معده خود میکنند که از دلایل شایع ایجاد نفخ معده به حساب می آید.
  2. استفاده از غذاهای نفخ زا : برخي مواد غذايي مانند حبوبات، موز، سير، کلم و پياز را در ايجاد نفخ معده موثر هستند.
  3. پرخوری
  4. ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)
  5. یبوست :در يبوست اختلال در حرکات روده و کند بودن آن باعث تجمع گاز شده و اختلال در دفع گاز باعث ايجاد درد و ناراحتي در روده مي شود.
  6. عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی
  7. داروهایی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشند میتواند یکی از عامل های ایجاد نفخ باشند.
  8. رشد باکتری در روده باریک بیش از حد مجاز
  9. افزایش وزن

توجه داشته باشید که قاعدگی در زنان یکی از عامل های ایجاد نفخ می باشد به طوری که قبل و بعد از این دوره نفخ خواهید داشت، برای اینکه این موضوع را کاهش دهید از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنید و همچنین ورزش کردن را فراموش نکنید.

بیماری های نفخ معده
بیماری های نفخ معده
سایر بیماری های نفخ معده

بيماري هاي انسداد روده ممکن است باعث ايجاد نفخ شديد و حاد شوند. همچنين نفخ معده مي تواند از مشخصه هاي سرطان معده باشد. گروهي از اختلالات حرکتي نيز باعث ايجاد نفخ معده مي شوند به عنوان مثال ديابت، بيماري هاي تيروئيدي و بيماري هاي التهابي روده مي توانند ايجاد نفخ معده کنند. از دیگر دلایل ایجاد نفخ میتواند عفونت هاي روده اي هم نام برد ، رشد بيش از حد باکتري ها در داخل روده و برخي بيماري هاي انگلي باعث ايجاد نفخ معده مي شوند.

يکي از علايم وجود ميکروب هليکوباکترپايلوري که خود عاملي براي زخم معده است، مي تواند باعث ايجاد نفخ معده شود. در برخي موارد ممکن است، ميزان گازي که در افراد طبيعي ايجاد مشکل نمي کند در برخي ديگر ايجاد ناراحتي کند. بنابراين روده  اين افراد تحريک پذيرتر از سايرين بوده و گاز معده با ميزان کم هم آنها را دچار مشکل مي کند. ميزان حرکات روده را در ايجاد نفخ موثر می باشد.

نتیجه گیری :

خب از آنجا که نفخ بيماري عملکردي روده و معده است و اختلالات حرکت معده و روده بر آن تاثير زیادی دارد پس این مشکل به طور کامل قابل درمان نخواهد بود و فقط میتوان آن را با درمانهای دارویی کنترل کنیم . ولی توحه داشته باشید که در صورتي که علايم هشدار دهنده با نفخ معده همراه نباشد، با کاهش استرس و همچنین استفاده کردن از غذاهای نفخ آور به میزان کم باعث کاهش و کنترل خواهد شد.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: