راز و خواص ظروف مسی؛11 خواص خوردن غذا در ظروف مسی

خواص ظرف مسی
خواص ظرف مسی

با خواص ظروف مسی آشنا شوید : آیا با خواص خوردن غذا در ظروف مسی آشنایی دارید؟خواص ظرف مسی برای بدن چیست؟ شاید سوالاتی از این دست برایتان پیش آمده باشد که در این مطلب به شکل کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد، ظروف مسی یکی از انواع پر کاربرد ظرف‌ها از گذشته‌های دور بوده است. استفاده از ظرف مسی در طبخ و خوردن غذا مزایای مختلفی دارد. در حقیقت مس یکی از عناصری می‌باشد که وجود آن در بدن فواید متعددی را برای بدن دارد مانند تقویت سیستم ایمنی، کاهش کم خونی و… که در ادامه خواهیم گفت.

ظروف مسی انواع مختلفی دارند و در حیطه‌های متنوعی به کار برده می‌شوند. برای آن‌که بیشتر با این ظروف و خواص آن‌ها آشنا شویم، در ابتدا بهتر است برخی نکات را با یکدیگر در زمینه‌ی این ظرف‌ها مرور کنیم.

انواع ظروف مسی و کاربرد آن‌ها

در زمینه شناخت ظروف مسی افراد سوالات مختلفی مطرح می‌کنند. سوالاتی نظیر «بهترین ظرف مسی مال کجاست؟»، «قیمت ظرف مسی چقدر است؟»

بنر گل من و تو

اما جدا از این موضوعات ما در این مقاله قصد داریم شما را با کیفیت این نوع ظرف و نکات مهم در خصوص آن آشنا کنیم. برای این منظور بهتر است ابتدا به یک سوال مهم جواب دهیم: «چطور ظرف مسی اصل را بشناسیم؟»

ظرف مسی اصل را می‌توانید به روش‌های مختلفی تشخیص دهید. این روش‌ها عبارتند از:

توجه به رنگ ظرف

رنگ ظرف‌های مسی تقلبی معمولاً به زرد تمایل دارد و در مقابل ظروف مسی اصل، درخشندگی کمتری دارند. از طرفی ظروف مسی اصل سرخی بیشتری داشته و در حقیقت هر چه این سرخی بیشتر باشد، خصلت مس بالاتر است.

توجه به ظاهر ظرف

بدنه‌ی ظروف مسی تقلبی معمولاً پوسته پوسته می‌شود. این در حالی‌ست که در ظروف مسی اصل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

تفاوت وزن ظروف مسی تقلبی و اصل

بهتر است ابتدا چند ظرف را که از اصل بودن آن‌ها مطمئن هستید از نظر وزن بررسی کنید. این بررسی معیاری را به شما می‌دهد تا در صورت سبک بودن بیش از حد یک ظرف تقلبی بودن آن را تشخیص دهید.

خواص ظروف مسی

البته روش‌های دیگری نظر استفاده از آهن‌ربا، یا صدای ظرف وجود دارند که می‌توانند در این زمینه راهگشا باشند. ظروف مسی کاربردهای مختلفی دارند و در انواع مختلفی نظر قابلمه، پیاله و … تولید می‌شوند. اما آیا استفاده از این ظروف در پخت و پز برای بدن مفید است؟ پاسخ به این سوال را در بخش بعد خواهید خواند.

خواص ظروف مسی و دلایل آن‌ها

ظروف مسی از نظرهای مختلفی نظیر زیبایی، پخت بهتر غذاها و همچنین تاثیر بر سلامت بدن، مفید هستند. مس یکی از رساناهای قوی حرارت است. این مسئله سبب می‌شود تا گرمای اجاق گاز به سرعت به محتویات درون ظرف برسد و از هدر رفتن انرژی نیز پیشگیری شود.

اما بیایید ببینیم که استفاده از این ظروف چه خواصی را برای بدن به همراه دارند؟ راستی خرید ظروف مسی رو از فروشگاه معتبر انجام بدید

بهبود سلامت پوست و مو یکی از خواص ظروف مسی

مصرف غذا و نوشیدن آب با ظرف مسی باعث می‌شود تا بدن مقدار قابل توجهی مس جذب کند. این عنصر باعث می‌شود بدن شروع به ترمیم پوست‌های آسیب دیده کند. سلامت پوست و کاهش خشکی آن از مزایای وجود منبع غنی مس در بدن هستند. چرا که این عنصر سبب تولید سلول‌های پوست می‌شود.

همچنین مس باعث می‌شود که مقدار قابل ملاحظه‌ای ملانین در بدن فرد تولید شود. این ماده عامل مهمی در سلامت مو و رشد سریع آن است.

در مجموع می‌توان گفت مس کمک شایانی به جوانی افراد می‌کند. حفظ سلامت پوست و کمک به سفید نشدن مو خود نکات بسیار مهمی هستند که در زمینه‌ی جوان‌سازی افراد نقش ایفا می‌کنند. البته گفته می‌شود که مس تاثیر مهمی در درخشندگی و مانایی رنگ چشم فرد دارد.

پیشگیری از کم خونی به کمک ظروف مسی

عدم جذب آهن در بدن همواره سبب بروز مسائلی نظیر کم‌خونی می‌شود. هم‌چنین گاهی آهن جذب شده در کبد جمع می‌شود. مس به جذب این عنصر در بدن بسیار کمک می‌کند و حتی باعث پخش شدن آن از کبد در سراسر بدن می‌شود.

به این طریق مس می‌تواند سبب افزایش گلبول‌های قرمز و عدم ابتلا به کم‌خونی شود. به این ترتیب مصرف مس در شادابی و کاهش خستگی و همچنین بهبود سیستم گوارشی نقش به‌سزایی دارد.

کاهش کم خونی از خواص خوردن غذا در ظروف مسی
کاهش کم خونی از خواص خوردن غذا در ظروف مسی
تقویت سیستم ایمنی بدن

قوای ایمنی بدن باعث پیشگیری از انواع بیماری‌ها می‌شود. در حقیقت پیش از ابتلا به هر نوع بیماری این سیستم نقش دفاع از بدن را در برابر حملات مختلف ویروس‌ها و باکتری‌ها بر عهده دارد. در ادامه چنان‌چه فرد دچار یک بیماری شود، تمرکز این سیستم بر پیشگیری از افزایش علائم و تلاش برای درمان فرد می‌باشد.

یکی از عناصری که در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارد، مس است. لذا استفاده از ظروف مسی سبب می‌شود تا بدن با جذب مس کافی، از سیستم ایمنی مناسبی برخوردار باشد.

تضمین سلامت قلب به کمک ظروف مسی

یکی از عناصری که در داشتن خونی سالم ما را یاری می‌دهد، مس می‌باشد. مس باعث می‌شود تا کلسترول‌های بد از خون حذف شوند و در عوض کلسترول‌هایی که تهدیدی برای سلامتی تلقی نمی‌شوند، افزایش یابند.

همان‌طور که می‌دانید دلیل بروز اغلب بیماری‌های قلبی و عروقی همین کلسترول زیاد خون است. لذا مس می‌تواند تاثیر مستقیم و چشم‌گیری در سلامت قلب و این سیستم ایفا کند.

دیگر خواص ظروف مسی برای بدن

خواص مس تنها محدود به موارد بالا نمی‌شود. فواید دیگری نیز می‌توان برای این عنصر برشمرد که با به کار بردن ظروف مسی می‌توان به آن‌ها دست یافت. مواردی نظیر پیشگیری از بیماری‌های کلیوی که به دلیل کاهش مس بدن بروز می‌کنند.

اما آیا مس سراسر فایده است؟ یعنی هر چه بیشتر مس در بدن داشته باشیم سطح سلامت بدن‌مان بالا می‌رود؟ پاسخ به این سوال منفی‌ست. بیایید ببینیم که استفاده‌ی زیاد از ظروف مسی می‌تواند چه پیامدهایی به‌دنبال داشته باشد.

خواص نوشیدن آب در ظروف مسی
خواص نوشیدن آب در ظروف مسی

خواص نوشیدن آب در ظروف مسی

یکی از خواص ظروف مسی که به آن تاکید شده نوشیدن و نگهداشتن آب در این ظروف می باشد طبق تحقیقات انجام شده: نوشیدن و نگهداشتن آب در این ظروف به گواره بهتر و سوزاندن چربی های بدن کمک بسیار زیادی میکند و همچنین بخاطر مبارزه با رادیکال های آزاد مانع پیری زودرس خواهد شد و جذب آهن را بالا می برد.

نظر ابن سینا در خصوص خواص ظرف مسی

جالب است بدانید که در ایران باستان و طب سنتی ما بهترین ظروف برای خوردن غذا ظرف های سفالی لعابدار و سنگی هستند، ظروف مسی مراجی گرم و خشک دارد که بوعلی سینا ظروف مسی را دو نوع میداند ظروفی : سرخ مایل به زرد و دیگری سرخ  که برای درمان زخم و بیماری ها بسیار مفید است.

آیا ظروف مسی مضر نیز هستند؟

ظروف مسی گاهی استعداد بالایی در زنگ زدن دارند، استفاده از ظروفی که دچار اکسید شده‌اند، می‌تواند باعث مسمویت افراد شود. سعی کنید در این ظروف غذاهای اسیدی و بسیار ترش را به مدت زیادی نگه ندارید. چرا که این مسئله سبب آسیب ظرف و به مرور زمان آسیب خودتان خواهد شد.

یادتان باشد برای شستن ظرف‌های مسی زیاد سیم ظرف‌شویی یا دیگر ابزاری که می‌تواند سبب ایجاد خراش شود استفاده نکنید. چرا که این مسئله نیز خود سبب ترکیب شدن این عنصر در غذا به مقدار زیاد می‌شود. نتیجه این مسئله بروز حالت تهوع و اسهال و همچنین استفراغ در افراد می‌باشد.

در مطلبی کامل در خصوص نحوه پاک کردن ظروف مسی صحبت کردیم که پیشنهاد میکنم اگر غذا در ظروف مسی میخورید اون مطلب رو هم کامل مطالعه کنید.

نظر شما در خصوص خواص ظروف مسی و خوردن غذا در این نوع ظروف چیست و آیا تجربه ای در این خصوص دارید؟ حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید.

مطالب مرتبط :

تمیز کردن لکه رب گوجه فرنگی از ظروف پلاستیکی

چای ماسالا چیست؛13 خواص شگفت انگیز چای ماسالا برای سلامتی

13 خواص شگفت انگیز بادرنجبویه؛ مفید برای استرس، قاعدگی، کبد