با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید

با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید
با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید

میوه بهی یا به (به انگلیسی quince) یک میوه غیر معمول شبیه به سیب و گلابی است.

نام علمی به Cydonia oblonga می باشد. درخت به دارای برگ های کوچک بوده و میوه به به رنگ زرد و طلایی می باشد.

طبع میوه به گرم و تر است. این میوه بومی ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، مجارستان و مقدونیه می باشد. به میوه ای ترش ، آبدار و خوشمزه است که گوشتی کرکی مانند دارد و طعمی گس دارد. این میوه به صورت خام یا پخته در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و سرشار از کربوهیدرات ، فیبر و مقداری پروتئین است.

شما می توانید از به برای تهیه ی مربای به، شربت به و خورش به استفاده کنید. میوه به حاوی ویتامین ها، مواد معدنی مانند ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن، ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدان های کاتچین، اپیکاتچین، لیمونن و فیبر غذایی می باشد.

میوه به برای جلوگیری از سرطان، کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری های دستگاه گوارش و پوست و مو مفید می باشد.

فواید میوه به برای سلامتی:

فواید میوه به
فواید میوه به

میوه به نیز مانند اغلب میوه ها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین آ، ب و ث، فیبر و همینطور مواد معدنی پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است. ارزش تغذیه‌ای بالای به آن را به میوه‌ای پرخاصیت و مفید تبدیل کرده است. در ادامه با 14 خاصیت میوه به برای سلامتی آشنا می‌شویم:

۱- میوه به : خواص ضدالتهابی:

میوه به منبع غنی ویتامین C است و قادر است حدود 25% از میزان روزانه توصیه شده این ویتامین برای بدن را تامین کند. ویتامین C به افزایش ایمنی بدن و درمان بیماری های التهابی کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضدآلرژی است.

۲- میوه به : کمک به کاهش وزن

میوه به کالری اندکی دارد اما سرشار از فیبر است. 100 گرم میوه به خام تنها 57 کالری دارد؛ همچنین چربی اشباع شده ، سدیم و کلسترول پایینی دارد. تمام این ویژگی‌ها میوه به را به انتخابی شگفت‌انگیز برای کاهش وزن و حفظ سلامتی کلی بدن تبدیل می‌کند.

بنر گل من و تو

۳- میوه به : درمان زخم‌های معده

تحقیقات حاکی از آن است که فنول‌های موجود در میوه به در تسکین زخم‌های معده موثر هستند. مصرف این میوه بصورت دمنوش برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است و با آرام کردن و تسکین دستگاه گوارش و کاهش التهاب به درمان زخم معده کمک می‌کند.

۴- میوه به : درمان ناراحتی‌های معده

میوه به درمانی موثر برای تعوع صبحگاهی است. میوه به زمانی که با عسل ترکیب شود می‌تواند به درمان کولیت، اسهال، یبوست و عفونت های روده کمک کند.

۵- میوه به : خواص آنتی اکسیدانی

این میوه بدلیل وجود ترکیبات پلی فنولیک خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی دارد. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند، روند پیری را کاهش میدهند، و از بیماریهای قلبی عروقی و سکته مغزی پیشگیری میکنند.

۶- میوه به : درمان تعوع و استفراغ

میوه به بصورت پخته یا دمنوش حالت تعوع و استفراغ را برطرف میکند، ادرارآور است و از این طریق باعث دفع سموم و مایعات بدن میشود.

با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید

۷- میوه به  : خواص ضد ویروسی

تحقیقات نشان داده است که میوه به خواص ضدویروسی بالایی دارد. فنولهای موجود در میوه به حاوی ترکیبات ضد آنفلوانزایی قوی هستند. همچنین به خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد که باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماریهایی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر بیماریهای ویروسی میشود.

۸- میوه به : کاهش فشار خون

میوه به سرشار از پتاسیم است و باعث کنترل فشار خون بالا میشود.

۹- میوه به : کاهش سطح کلسترول خون

مصرف مداوم میوه به کلسترول بد خون (LDL) را کاهش میدهد و به حفظ سلامت قلب کمک میکند.

۱۰- میوه به : خواص ضد سرطانی

خواص آنتی اکسیدانی این میوه به بدن کمک میکند تا با رادیکال های آزاد مبارزه کند و سلول های سرطانی بدخیم را نابود کند. دانههای ریز موجود در گوشت میوه به حاوی ترکیباتی قابض به نام تانن است. این تانن ها با اتصال به سموم و مواد شیمیایی از غشاهای مخاطی بدن در برابر سرطان محافظت میکنند.

۱۱- میوه به : رفع استرس

آنتی اکسیدان های مختلف میوه به باعث کاهش استرس و آرام کردن ذهن میشود.

12- فواید میوه به برای دیابت و قند خون افراد دیابتی

میوه به حاوی مقادیر بالای فیبر و شاخص گلیسمی پایین است و برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون و همچنین کاهش میزان قند خون افراد دیابتی مفید می باشد.

13- خواص به برای زنان باردار و جنین در دوران بارداری

میوه به حاوی مقادیر بالای ویتامین B6 بوده و می تواند برای درمان تهوع و استفراغ حاملگی مفید باشد.

14- دیگر خواص به

علاوه بر خواص ذکر شده در بالا، دم کرده و آب میوه به برای درمان بیماری های قلبی-عروقی، مشکلات تنفسی، کم خونی و آسم نیز مفید است.

از آنجا که به میوه‌ای فصلی است و در باقی سال در بازار موجود نیست دمنوش به جایگزینی مناسب و خوشمزه برای بهره مندی از خواص بیشمار این میوه شگفت انگیز است.

خواص به در روایات دینی

با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید
با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید

حضرت محمد (ص): به، قوه بینایی را زیاد میکند و محبت در قلب ایجاد مینماید و اگز زنان آبستن بخورند، فرزندانشان نیکو (زیبا و شجاع) متولد میشوند.

امام علی (ع): خوردن به، برای ضعف قلب بسیار مفید است و معده را پاک میکند و ذهن را روشنی میبخشد و آدم ترسو را شجاع میکند.

امام صادق (ع): به، دل را شاد و بانشاط، شخص بخیل را سخاوتمند و آدم ترسو را دلیر میکند.

امام صادق (ع): به، غم و اندوه را از بین میبرد.

خواص و طرز تهیه چای و دمنوش به

با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید
با 14 خاصیت بی نظیر میوه به آشنا شوید

چای و دمنوش میوه به را می توانید در شب های سرد زمستان برای افزایش انرژی و گرم شدن مصرف کنید.

ورقه های خشک شده میوه به را در یک لیوان آب جوش بریزید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند و سپس بخورید. شما می توانید از عسل برای شیرین کردن این چای انرژی بخش استفاده کنید.