انواع برگ انجیری؛ 12 گونه معروف برگ انجیری + تصاویر

در این مطلب سعی کردم تمامی انواع برگ انجیری معروف که در ایران و دنیا هست رو به همراه عکس و ویژگی های ظاهری براتون قرار بدم.

انواع برگ انجیری
انواع برگ انجیری

معرفی انواع برگ انجیری : گیاه برگ انجیری گیاه گرمسیری است و در آب و هوای مرطوب رشد میکند این گیاه بدلیل برگ های زیبا اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه نگهداری بسیار راحتی داره و فقط با فراهم کردن حداقل ها براش میتواند رشد خوبی داشته باشه، جالب هست بدانید که خود برگ انجیری زیر مجموعه خانواده بزرگ فیلدرندون ها هست که به اشتباه خیلی ها این گیاه رو فیلدندرون هم میگویند ، بریم و گونه های مناسب آپارتمان این گیاه رو به شما معرفی کنم .

این گیاه دارای 50  گونه میباشد که تمامی این موارد دارای برگ های بزرگ و پهن  رنگ سبز و دارای ریشه های رونده میباشند البته اندازه برگ های این گیاه در محیط نگهداری منزل دارای ابعاد کوچکتری دارد همچنین این گیاه در محل بومی خود دارای میوه(گل  برگ انجیری ) نیز است که میوه ای شبیه به موز به رنگ سبز و سفید و به طول حدودی 15 سانتی متر همچنین طول برگ های این گیاه به یک متر هم میرسد که این موارد تنها در شرایط بومی خود دیده میشود .

انواع واریته برگ انجیری
انواع واریته برگ انجیری

یکی از گیاهان فوق العاده برای تزیین دکوراسیون خانه برگ انجیری است که دارای انواع گونه های مختلف است، همه گونه های این گیاه جذابیت و زیبایی فوق العاده ای دارند که در چند سال اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده، شما از اونها میتونید برای دفاتر و دکور خانه استفاده کنید. میخوام تو این مطلب گونه هایی که شما میتونید به راحتی در ایران پیدا کنید رو معرفی کنم وگرنه برگ انجیری گونه های خیلی بیشتری داره که در کشورهای دیگه رایج هست.

بنر گل من و تو

معرفی انواع برگ انجیری برای فضای خانه و محل کار

قبل از معرفی انواع برگ انجیری باید یک معرفی کلی از اون داشته باشیم، نام علمی برگ انجیری Monstera delicios هست که جزو خانواده Araceae به حساب میاد و بومی مناطق گرمسیری مکزیک می باشد. در ادامه 12 گونه بسیار رایج داره که عبارتند از :

برگ انجیری
برگ انجیری

برگ انجیری مونسترا Monstera deliciosa

اصلی ترین گونه که همه ما میشناسیم ، در کشور ما برگ انجیری که میگید همه یاد این گونه خواهند افتاد و میشه گفت که برگ انجیری رو با این گونه در ایران میشناسند، این گیاه با برگهای بسیار زیبا و جذاب که دارای برش هایی روی آن هست معروف میباشد، اولین گونه از برگ انجیری که وارد ایران شده و میشه در بیشتر خانه های آپارتمانی و ادارات اون رو دید، ارتفاع اون در شرایط مختلفی میتونه تا چند متر هم برسه، نگهداری راحتی داره به شرطی که نور خوب، آبیاری منظم و رطوبت خوبی براش فراهم کنید.
اگر برگها دارای شیار نسیت بدونید که مشکل از اونجاست که نور کافی برای گیاه فراهم نکردید، این گیاه رو میشه از طریق ریشه هوایی، قلمه ساقه و تقسیم بوته تکثیر کرد. در مطلبی جداگانه به صورت کامل نحوه نگهداری از برگ انجیری و همچنین روش های تکثیر برگ انجیری رو آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید.

برگ انجیری فر
برگ انجیری فر

انواع برگ انجیری : برگ انجیری فر با برگهای جذاب

میتونم بگم یکی از گونه های تازه وارد ولی خاص از نظر برگ هست که پروش اون کاملا شبیه برگ انجیری معمولی هست، اون رو در انگلیسی با نام های Philodendron bipinnatifidum , Philodendron Selloum میشناسند، اگر شرایط خوب براش فراهم بشه میتونه تا ارتفاع 180 سانتی متر هم رشد داشته باشه، جذابیت زیاد این گیاه بخاطر برگها اون هست.
نور خوبی میخواد و باید هر زمان که خاکش تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شد آبیاری بشه، خاک سبک دوست داره که میتونید از خاک های آماده موجود در بازار هم براش استفاده کنید. یکی از نکات کلیدی در نگهداری اون فراهم کردن رطوبت حداقل 50 الی 70 درصد است، اگر میخواهید با شرایط نگهداری برگ انجیری فر بیشتر آشنا بشید مطلب اون رو که در سایت قرار دادیم رو مطالعه کنید.

برگ انجیری حصیری از انواع براگ انجیری
برگ انجیری حصیری از انواع براگ انجیری

برگ انجیری حصیری معروف به پتوس حصیری

یکی دیگر از انواع برگ انجیری گونه حصیری آن هست که دارای برگهای سوراخ و جذاب است، این گیاه رو در ایران با نام پتوس حصیری میشناسند و نام علمی اون Monstera adansonii به معنای پنیز سوئیسی است. این گونه رو میتوان هم در گلدان به همراه قیم و هم به عنوان گلدان آویز استفاده کرد، برگهای جذاب اون میتونه جلوه فوق العاده ای به خانه و محل کار شما بده، این گونه خودش هم ساده دارد و هم گونه ابلق که بومی آمریکای شمالی است.
این گیاه نیاز به آبیاری متوسط و دمای حدود 18 الی 24 درجه سانتی گراد هست و با افزایش دما باید میزان آبیاری و رطوبت افزایش پیدا کنید، حداقل رطوبت مورد نیاز این گیاه 50 درصد است. حتما از خاکی با زهکشی بالا و سبک برای کاشت اون استفاده کنید. راستی نور شدید و زیاد باعث ایجاد سوختگی در برگهای اون میشه که بهتره نور فیلتر شده براش فراهم کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه نگهداری و نیازهای پتوس حصیری حتما مطلبی در سایت قرار دادیم رو مطالعه کنید.

برگ انجیری کنتیایی در طبیعت
برگ انجیری کنتیایی در طبیعت

انواع برگ انجیری : برگ انجیری کنتیایی

این گونه بیشتر از چندسالی نیست که وارد کشورمون شده و در همین مدت کوتاه طرفداران خیلی زیادی داره، این گونه یکی از گونه ها بالا رونده برگ انجیری هست که میتوند در خانه نگهداری کنید اون رو با نام Rhaphidophora decursiva هم میشناسند که بومی چین، شبه قاره هند هست. در مناطق بومی خودش همیشه به درخت ها میچسبه و در کنار اونها رشد میکنه، جالبه بدونید که گونه بالغ اون اندازه برگهایی حدود 100 سانتی متر دارد.
برگ انجیری کنتیایی نمیتونه دمای پایین رو تحمل بکنه و باید حداقل 18 درجه سانتی گراد براش فراهم بشه، آبیاری متوسط و رطوبت خوب نیاز داره و میتونه در هر خاکی رشد خوبی داشته باشه ولی حتما باید خاک غنی باشه یا شما با استفاده از کود اون رو غنی کنید، در مطلبی جداگانه به معرفی و شرایط نگهداری برگ انجیری کنتیایی پرداخیتم که حتما مطالعه کنید.

برگ انجیری مینیاتوری
برگ انجیری مینیاتوری

انواع برگ انجیری : برگ انجیری مینیاتوری

برگ انجیری مینیاتوری رو نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بدید چون به شدت به اون حساسیت نشون میده و اگر نور خیلی شدید باشه میتونه دچار مرگ هم بشه،گل برگ انجیری مینیاتوری دمای بسیار بالا یا پایین را به‌هیچ‌وجه دوست نداره هرچند که سرما را تا حدی میتونه تحمل بکنه، این نوع بسیار شبیه به مونسترا میباشد ولی در ابعاد کوچک برگ انجیری مینیاتوری به میزان زیادی شبیه به مونسترا میباشد که حتا شکاف های روی برگ نیز به همان میزان عمیق هستند تنها تفاوت با مونسترا این است که این شکاف ها تا انتهای برگ کشیده شده است.

برگ انجیری ابلق
برگ انجیری ابلق

برگ انجیری ابلق یا گل برگ انجیری واریگاتا (Monstera Variegata)

این گونه همانند خود برگ انجیری با برگهای پهن و بریدگی رو برگها است ولی با این تفاوت که نصف برگها به رنگ سفید می باشد. این گونه به نسبت گونه معمولی نور خیلی زیادی میخواد و باید محلی برای اون فراهم کنید که حداقل 8 الی 10 ساعت در روز نور دریافت بکنه، دمای ایده آل برای این گونه 18 الی 24 درجه سانتی گراد هست و حتما باید رطوبت 60 الی 70 درصد براش فراهم کنید تا گیاه رشد خوبی داشته باشه، راستی میتونه تا دمای 10 درجه سانتی گراد رو تحمل بکنه، اگر غبارپاشی میکنید حتما صبح یا عصر این کار رو انجام بدید. بدلیل متمایز بودن آن با سایر گونه های برگ انجیری اخیرا مورد توجه قرار گرفته و به نسبت گرانتر از سایر موارد برگ انجیری میباشد . توجه کنید که جدیدا همین گونه ابلق هم با رنگهای مختلف و تنوع بالا در بازار پیدا میشه که قبلا فقط رنگ سفید و سبز موجود بود.

انواع برگ انجیری Monstera Standleyana
انواع برگ انجیری Monstera Standleyana

انواع برگ انجیری : برگ انجیری standleyana

نام دیگر این گیاه، گیاه پنج سوراخ است، جالب هست بدونید که روی برگهای اون هیچ سوراخی وجود ندارد ولی بهش پنج سوراخ بخاطر لکه های زیبا روی برگ این نام رو بهش دادن در عوض برگهای این نوع از برگ انجیری کاملا سفت، کشیده و شفاف هستند که فوق العاده جذاب است. این گونه کاملا نیاز نوری کاملا متفاوتی نسبت به سایر برگ انجیری ها داره، بیشتر به دنبال مکانی با نور متوسط و سایه است.

برگ انجیری دوبیا
برگ انجیری دوبیا

برگ انجیری مونسترا دوبیا (dubia):

این گونه از برگ انجیری که به نام برگ انجیری مونسترا دوبیا نام گذاری شده دارای برگ های قلبی شکل و رنگ سبز تیره است و با ساقه و برگ کوچکتر رشد میکند.

در مرحله جوانی (زمانی که گیاه بالغ نیست)، برگ های اون بیضی شکل است و رنگ پایه برگها به رنگ سبز تیره است، اما بدنه برگ به رنگ خاکستری نقره ای می باشد و با رشد گیاه داخل برگها رگ برگهای کوچکی دیده خواهد شد. در نهایت، برگ ها رنگ خاکستری نقره ای خود را از دست می دهند و کاملا سبز می شوند.

Monstera Siltepecana
Monstera Siltepecana

برگ انجیری سیلپکانا (Monstera Siltepecana):

این گونه از برگ انجیری نیز جز موارد کمیاب است دارای برگ های بزرگ و دارای شکاف های قطره ای شکل اطراف رگه اصلی میباشد. شکل برگها در حالت ابتدایی رشد و جوانی بسایر متفاوت تر از شکل بالغ خود است وقتی برگها جوان هستند سفت و جامد هستند. در کنار این مورد برگهای جوان نیزه ای شکل و به رنگ نقره ای هستند که داخل اون رگبرگهای سبز عمیق وجود دارد. وقتی گیاه بالغ میشه برگها پهن و کلا سبز تیره میشوند. بیشتر از اون در انواع تراریوم ها استفاده میشود.

گونه های برگ انجیری : برگ انجیری دلیسیوسا
گونه های برگ انجیری : برگ انجیری دلیسیوسا

برگ انجیری دلیسیوسا (Monstera Deliciosa):

این گونه از برگ انجیری سریعتر رشد میکند و همانند سایر برگ انجیری ها روی برگ های خود دارای شکاف است و بسیار شبیه مونسترا بوسینیا است اما تفاوت های اندکی نیز دارد بطور مثال شاخه های برگ انجیری دلیسیوسا نا صاف و زیباست زیرا تمایل دارد از محل اتصال برگ به ساقه جوش بخورد. برگ های آن چرمی، سبز با لبه های عمیق و بزرگ است.

این یک گونه از گیاهان بالا رونده قوی است که میتواند به سرعت از درخت های محل زندگی خود بالا برود، بومی مناطق گرمسیری است و میتونه به راحتی نور مستقیم خورشید رو تحمل بکنه، جالب است بدونید که برگهای این گیاه در مناطق بومی خود 90 در 90 سانتی متر و ارتفاع گیاه به 9 متر هم میرسد.

برگ انجیری ریز یا Monstera adansonii (انگور پنیر سوئیسی)

در برخی منابع اون رو به عنوان برگ انجیری حصیری یا پتوس حصیری هم میشناسند ولی خواستم مجدد تعریف دیگه ای که در سایت ها اومده براتون قرار بدم، این نوع از برگ انجیری در طبیعت و شرایط بومی خود به طول 4 متر میرسد که به نسبت سایر گونه های برگ انجیری ابعاد کوچکتری دارد شبیه به سایر گونه با برگ های کوچکتر و جثه ریزتر و دارای شکاف بر روی برگ میباشد . این گیاه با افزایش سن تغییر شکل میدهد. بیشتر از اون به عنوان یک گیاه رونده استفاده میشود. برگ های اون بیشتربه شما حس توری میده تا سوراخ بودن .

گونه Monstera Obliqua
گونه Monstera Obliqua

انواع برگ انجیری: گونه Monstera Obliqua

یکی از گونه ها خاص است که نمیشه به راحتی در هر گل فروشی اون رو پیدا کرد، شاید فقط شما بتونید این گونه از برگ انجیری رو در باغ های گیاه شناسی پیدا کنید، این گونه دارای برگهای حساس و شکننده هست. صرفا برای شناخت اینجا معرفی کردم

سعی کردم در این مطلب تمامی گونه های رایج از برگ انجیری رو به شما معرفی کنم ولی خب بجز این واریته ها که معرفی کردم با اصلاح ژنتیک گونه های جدید هم به وجود می ایند که فقط رنگ برگها متفاوت است. اگر شما هم از انواع برگ انجیری اطلاعاتی دارید هم در بخش دیدگاه برای ما بنویسید و اینکه چطور از این گیاه و گونه های مختلف اون نگهداری میکنید؟ در ضمن اگر سوال یا مشکلی هم در نگهداری هر کدام از انواع برگ انجیری داشتید در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخ سوال شما را ارسال کنند.