کود سه بیست چیست و چطور باید استفاده کنیم؟ کود 202020 + مضرات و فواید

کود سه بیست چیست و چطور باید استفاده کنیم؟
کود سه بیست چیست و چطور باید استفاده کنیم؟

کود سه بیست چیست و چطور باید استفاده کنیم؟ شاید تا الان برای یکبار هم که شده اسم کود سه بیست (کود 20-20-20) رو شنیده باشید و یا گلفروش ها توصیه کرده باشند که از آن برای گیاهان خود استفاده کنید، در این مطلب میخوام شما رو با کود NPK 20-20-20 آشنا کنم و در خصوص فواید و موارد مصرف اون با شما صحبت کنم و بگم که برای چه گیاهانی مفیده و در چه فصلی باید از اون استفاده کنیم. تفاوت کود سه بیست پودری با مایع در چی هست و آیا از کود 202020 برای کاکتوس و ساکولنت میشه استفاده کرد یا خیر، اصلا طریقه درست مصرف این کود چطور هست. پس همراه من باشید تا تمامی این موارد رو بررسی کنیم.

کود سه بیست چیست (NPK 202020) ؟

کود سه بیست یک ترکیب از کودهای کریستالون هست که در مطلبی جدا کاملا مورد بررسی دادیم ولی به صورت خلاصه باید گفت که کودهای NPK مواد پرمصرف گیاهان رو به خوبی تامین میکنند و در کنار این عناصر ریز مغذی ها هم درون آن دیده شده و به شکل محلول در آب میتوان استفاده کرد عدد های نوشته شده در کنار کودهای NPK میزان ازت(نیتروژن Nitrogen)،فسفر و پتاسیم را نشان میدهد. حال کود سه بیست چیست؟ این کود همانطور از عددها مشخص است حاوی نسبت متعادلی از عناصر پر مصرف مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد که هر یک به میزان 20 درصد در این کود موجود است.

توجه داشته باشید که علاوه بر عناصر پر مصرف که هر کدام به میزان 20 درصد در این کود موجود می باشد، برخی از شرکت های ریز مغذی های مختلفی مانند منگنز، بورات، روی و آهن هم به این کود اضافه میکنند (که روی بسته بندی حتما به آنها اشاره میشه) تا ترکیب به دست آمده مناسب رشد و گلدهی گیاهان هم باشد. موارد گفته شده در بالا باعث شده تا این کود را به عنوان یکی از پرکاربردترین کودها برای گیاهان آپارتمان بشناسیم.

بنر گل من و تو
کود سه بیست چیست؟
کود سه بیست چیست؟

چند مدل کود 202020 داریم؟

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشه که از کود پودری استفاده کنیم و یا مایع؟ در اصل کودهای NPK به شکل پودر هستند و قابلیت حل شدن در آب را دارند، و بهترین روش استفاده از این نوع کودها محلول کردن آنها در آب است. ما در بازار شاهد دو نوع کود سه بیست مایع و پودری هستیم که در اصل هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط نحوه مصرف آنها متفاوت است، شما برای استفاده از کود 202020 پودری باید آن را به نسبت گفته شده روی بسته با اب ترکیب کنید و سپس به شکل آبیاری به گیاه بدید ولی کود مایع 20-20-20 نیازی به ترکیب کرد با آب ندارد (البته که میتونید برای یک دست شدن کوددهی با آب مخلوط کنید و سپس به گیاه بدید).

اصلا کود سه بیست چه رنگی باید باشه؟

خیلی این سوال پرسیده میشه؟ و برخی به اشتباه برای کاربران رنگ کود را توصیه میکنند که کاملا اشتباه است چون شرکت های مختلف کود NPK 20-20-20 را در رنگهای مختلف تولید و به فروش میرسانند. پس به هیچ وجه با رنگ به دنبال کود کریستالون نباشید چون ما را گمراه خواهد کرد. ولی در حالت کلی و بیشتر مواقع کود سه بیست پودری صورتی و سفید (کود سه بیست مایع هم بیشتر مواقع سبز یا بی رنگ ) است ولی اگر جایی مراجعه کردید و این کود را در رنگهای مختلف دیدید اصلا حس نکنید که جنس تقلبی به شما میدند.

کود سه بیست برای گیاهان و مزرعه

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم این کود از پرکاربردترین کود NPK هست و کشاورزان برای درختان میوه و مزرعه از آن به وفور استفاده میکنند و برای گیاهان آپارتمانی هم میتوان به راحتی استفاده کرد که موجب رشد عالی و شادابی آنها خواهد شد. بخاطر داشتن عناصر مورد نیاز رشد گیاهان در خود با خیال راحت میتوانید از آن استفاده کنید. همچنین به همین دلیل برای تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت (کاشت، رشد گیاهان، گلدهی) استفاده کنید.

فواید و خواص کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

کود NPK 20-20-20 به دلیل داشتن 20 درصد ازت (نیتروژن)، 20 درصد فسفر، 20 درصد پتاسیم میتواند موارد زیر را برای گیاهان داشته باشد:

  1. داشتن پتاسیم به اندازه کافی در این کود موجب رشد بیشتر  گلها شده و میوه دهی درختان را افزایش می دهد.
  2. ازت موجود در این کود باعث افزایش پروتوئین خاک میشود و همین مورد باعث بالا رفتن رشد ساقه و برگ گیاه خواهد شد.
  3. فسفر هم عمل فتوسنتز را افزایش داده و همین مورد باعث افزایش رشد ریشه میشود.
  4. رشد ریه موجب رشد بیشتر پاجوش ها هم میشود.
  5. این کود شوری کمتری نسبت به سایر کودها دارد و برای خاک گیاهان زیاد مضر نیست
کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی
کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

مضرات کود سه بیست چیست؟

در حالت کلی و استفاده درست از کود 20-20-20 این کود هیچ عوارضی برای گیاهان و محصولات باغی شما نخواهد داشت ولی اگر میزان استفاده از این کود رعایت نشود گیاه و محصولات شما را دچار مشکلات خفیف خواهد کرد. مضرات کود سه بیست بیشتر بر اثر استفاده نادرست اتفاق میوفته در کنار این موارد این کود بخاطر داشتن ازت (نیتروژنن) بالا برای گیاهانی مانند کاکتوس و ساکولنت توصیه نمیشه و نباید خیلی زیاد برای این گونه از گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

چرا نباید برای کاکتوس و ساکولنت استفاده کنیم؟ نیتروژن بالا باعث ایجاد ترک روی ساقه گیاهان گوشتی میشود و به همین خاطر بیشتر توصیه میشه از کودهای فسفر و پتاس بالا برای این گونه از گیاهان استفاده شود. فقط مراقب باشید که خوردن کود سه بیست توسط حیوانات خانگی و یا کودکان شما عوارضی رو به همراه خواهد داشت که عبارتند از عقب ماندگی رشد، آسیب به کلیه، عوارض قلبی عروقی، اسیب های عصبی و… پس خیلی مراقب باشید و از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداری کنید.

موارد مصرف کود سه بیست

برای چه گیاهانی میتوان کود سه بیست استفاده کرد؟ این کود را میتوان برای گیاهان آپارتمانی، گیاهان داخل باغچه، سبزیجات کاشته شده در باغچه و گلدان و مزرعه استفاده کرد البته باید بدانید که نمیتوان برای همه گیاهان از کود سه بیست استفاده کرد، در ادامه تک تک موارد را بررسی میکنیم.

مزایای استفاده از کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

ابتدا فواید این کود و نحوه استفاده آن را برای گیاهان آپارتمانی بررسی کنیم:

چطور از کود سه بیست برای سانسوریا استفاده کنیم؟

یکی از گیاهان پرطرفدار که نیاز به خاکی غنی و تغذیه درست برای رشد داره گیاه سانسوریا هست، برای رشد خوب و پاجوش زدن هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را نیاز داره و میتونید از کود سه بیست هر سه هفته یکبار به شکل آبیاری برای این گیاه استفاده کنید. برای بهتر شدن روند پاجوش زدن بهتره از کود فسفر بالا برای این گیاه استفاده کنید. ولی توجه کنید که کود سه بیست برای گیاهان گوشتی زیاد خوب نیست و بهتره میزان استفاده از اون برای سانسوریا حداقل باشه، اگر میخوای علت پاجوش نزدن سانسوریا رو بدونی حتما مطلبش رو مطالعه کن.

استفاده از کود سه بیست برای دیفن باخیا

یکی از مشکلات دیفن باخیا (که در مطلب جدا تمامی مشکلات گیاه دیفن باخیا رو بررسی کردیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید) این هست که گیاه رشد کافی نداره و برگها شروع به زرد شدن میکنن و چون برگ قدر کافی رو نداره برای ماندن روی ساقه شروع به ریزش میکنه این نشان میده که گیاه شما از کمبود مواد مغذی در خاک رنج میبره و نیاز شدیدی به سه عنصر ازت، فسفر و پتاسیم داره پس میتونید هر دو الی سه هفته کیبار از کود سه بیست استفاده کنید.

آیا برای گل قاشقی از سه بیست استفاده کنیم؟

کود سه بیست برای رشد گیاه قاشقی اونم توی فصل رشدش عالیه حالا اگه از کود کریستالون پتاس بالا براش استفاده کنید میتونه گلدهی رو به شدت افزایش بده، کود سه بیست اکثیر نیازهای این گیاه رو رفع میکنه و شاید نیاز به سایر کودها برای تغذیه این گیاه نداشته باشید.

از کود سه بیست برای کاکتوس میشه استفاده کرد؟

ازت (نیتروژن) برای گیاهانی مثل کاکتوس زیاد مناسب نیست چون باعث آبکی شدن و ترک خوردن ساقه گیاه بشه که به همین خاطر من برای کاکتوس ها کود سه بیست رو توصیه نمیکنم چون میزان ازت بالایی داره، به همین دلیل پیشنهاد میکنم بیشتر از کودهایی استفاده کنید که میزان پتاس و بیشتر داشته باشید میزان پتاس بالا و فسفر بالا و ازت پایین برای کاکتوس ها میتونه کود خوبی باشه، حتما مطلب انتخاب کود کاکتوس را از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

کود مناسب برای کاکتوس ها
کود مناسب برای کاکتوس ها

برای پتوس از سه بیست استفاده کنیم؟

پتوس جزو گیاهان رونده و برگی است که برای داشتن برگهای شاداب و رشد خوب هر سه عنصر را نیاز دارد و همین مورد باعث شده تا کود سه بیست در فصل رشد که از بهار تا اواسط پاییز هست برای این گیاه خوب باشه و پیشنهاد استفاده از اون رو به شما بدم، در ضمن میتونید فوت کوزه گری نگهداری از پتوس را مطالعه کنید.

آیا به کاج مطبق میشه کود 20-20-20 داد؟

یکی دیگر از گیاهان لوس و حساس آپارتمانی کاج مطبق است که به آبیاری، رطوبت و جابجایی بسیار حساس هست و حتما باید تغذیه درستی براش انجام داد. این گیاه برای رشد و شادابی به هر سه عنصر اصلی نیاز داشته و میتوان از کود سه بیست برای این گیاه زیبا استفاده کرد. نحوه مصرف هم به این شکل است که هر سه هفته یکبار به شکل آبیاری در فصل رشد گیاه را تغذیه کنید.

تقویت گل رز با کود سه بیست

شاید در همه خانه ها یا هر باغچه ای یدونه گل رز هست که زیبایی خاصی به خانه و محل زندگی ما میده این گیاه هم جزو گیاهان گلدار به حساب میاد و هم برای گلدهی به بوته با حجم بالا نیاز داره، پس به هر سه عنصر اصلی نیاز مبرم دارد، ولی ازت بالا برای گلدهی گل رز اهمیت بالایی داره و برای رشد فسفر و پتاس نیاز دارد. پس میتونید به راحتی از کود سه بیست برای این گیاه استفاده کنید.

راستی حتما مطالب گلدهی گل رز و تقویت گل رز را از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

نگهداری و تقویت گل رز در گلدان
نگهداری و تقویت گل رز در گلدان

آیا برای گوجه فرنگی از کود سه بیست استفاده کنیم؟

این گیاه هم به سه عنصر اصلی نیاز داره و پتاسیم موجود در این کود ساقه گیاه را محکم کرده و فسفر موجود در کود باعث افزایش ریشه خواهد شد. خواص زیاد کود سه بیست برای بوته های گوجه فرنگی زیاد است. ولی نیتروژن باید در دفعات مختلف به گیاه داده بشه و شاید استفاده مدام از کود سه بیست که میزان ازت یکسانی با سایر عناصر داره همیشه برای این گیاه خوب نباشد.

رفع مشکل گیاهان با استفاده از کود سه بیست

هر گیاهی برای رشد نیاز به عناصر مختلفی است که اگر آنها فراهم نشود رشد گیاه دچار مشکل خواهد شدف در مطلبی جدا کامل کمبود مواد مغذی در خاک و نشانه های کمبود مواد مغذی را بررسی کردیم که میتوانید آن را مطالعه کنید ولی در ادامه نشانه ها و موارد مصرف این کود را خواهیم گفت:

رفع مشکل زرد شدن برگهای قدیمی گیاه

در بعضی از گیاهان این زرد شدن عادی هست ولی در بعضی گیاهان مثل شفلرا از کمبود مواد مغذی مانند نیتروژن این مشکل پیش میاد، گیاه با گذشت زمان کم اولویت تغذیه را به برگهای جوان میده و اگر در خام میزان عناصر غذایی کم باشد برگهای جوان از آن تغذیه میکنند و برگهای پیر به مرور زرد میشن و سپس دچار ریزش میشوند. شما برای رفع این مشکل میتونید از کود سه بیست که میزان قابل توجهی نیتروژن داره استفاده کنید.

حتما مطلبی کاملی که در خصوص زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی نوشتیم و به بررسی مشکل پرداختیم را مطالعه کنید.

رفع مشکل جوانه(پاجوش) نزدن گیاهان

اگر شما تمامی شرایط مورد نیاز یک گیاه مانند نور، خاک و آبیاری را فراهم کردید ولی گیاه همچنان پاجوش یا جوانه نمیزند باید دلیل این مشکل رو در کمبود مواد مغذی در خاک جستجو کنید. این مشکل بیشتر بخاطر کمبود فسفر در خاک است، کمبود عنصر فسفر در خاک نشانه هایی مانند کوچک شدن برگهای جدید، ضعیف شدن گیاه و پاجوش نزدن دارد پس وقتی از کود سه بیست استفاده کنید میزان لازم برای رشد و پاجوش زدن برای گیاه فراهم خواهد شد.

رفع مشکل کوچک ماندن برگهای جوان در گیاهان

وقتی مشاهده میکنید که گیاه شما رشد کافی نداره و انگار رشد آن متوقف شده میتوان مشکل در سایز گلدان و یا کمبود پتاسیم در خاک جستجو کنید، پس وقتی شما از کود سه 20 استفاده میکنید این ماده هم در خاک تامین خواهد شد و گیاه میتونه به راحتی رشد برگی داشته باشه، برای گلدان هم میتونید تعویض گلدان رو انجام بدید تا گیاه رشد مجدد خودش رو شروع بکنه

استفاده از کود سه بیست
استفاده از کود سه بیست

میزان، زمان و بهترین روش استفاده از کود سه بیست

با اینهمه ویژگی مثبت که در خصوص کود سه بیست گفتیم به هیچ وجه عجله ای در استفاده این کود نکنید چون باید میزان و نحوه درست استفاده از آن را بدانید تا گیاه شما دچار مشکل نشود، استفاده بیش از حد و یا نحوه نا درست استفاده از این کود میتواند مشکلات جبران ناپذیری برای گیاه شما داشته باشد که در ادامه تمامی موارد را بررسی خواهیم کرد.

چه زمانی از کود سه بیست استفاده کنیم؟

حالا که با نیازهای گیاهان و عناصر موجود در این کود آشنا شدید بهتره بریم سراغ بهترین زمان استفاده از کود سه 20 که در فصل رشد (بهار و تابستان ) و فصل استراحت گیاه (پاییز و زمستان) چگونه باید باشه، من خودم همیشه پیشنهاد میکنم که یک دوره به گیاهان برای کوددهی استراحت بدید ولی بطور کلی بهترین فصل برای کوددهی بهار و تابستان است.

نحوه استفاده در فصل رشد

فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای تغذیه گیاهان آپارتمانی به علت رشد برگی و گلدهی است و شما میتوانید میزان گفته شده بر روی بسته بندی که اصولا یک قاشق چای خوری (پودری) در یک لیتر آب هست را در فاصله زمانی 2 الی 3 هفته یکبار به گیاهان خود بدهید.

نحوه استفاده در فصل استراحت

در این فصل اکثیر گیاهان آپارتمانی نیاز به استراحت و خواب زمستانی دارند و بهتره میزان کوددهی رو کاهش بدید که بهترین فاصله هر ماه یا دو ماه یکبار می باشد.

چه میزان از کود برای گیاهان استفاده کنیم؟

هیچ قانون کلی و نوشته شده ای برای این کار نیست بلکه شرایط مختلفی در تعیین میزان کوددهی دخیل است مانند : سن گیاه، اندازه برگها، سایز گلدان، فصل کوددهی و… ولی اصولا میگن 2 الی 3 هفته یکبار باید انجام بشه که در زیر عوامل تاثیر گذار را به شما خواهم گفت

روش درست استفاده از کود سه بیست چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتم این کود در اصل به شکل پودر می باشد و شما باید آن را در آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاهان خود بدهید. این کودها برای تقویت ریشه به کار میرود و به هیچ عنوان نباید به شکل اسپری استفاده شوند، یک مدل از این کود در بازار به شکل مایع است که به هیچ وجه توصیه نمیکنم به تنهایی از آن استفاده کنید چون بسایر غلیظ بوده و باعث ایجاد مشکل در گیاه میشود و آن را هم طبق گفته روی بسته با آب ترکیب کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدهید.

برخی ار سوالات مطرح شده در خصوص کود سه بیست

در اداه برخی از سوالات متداول که کشاورزان مطرح میکنند را برای شما خواهم گفت که برای بیشتر گیاهان هم صدق میکند.

مگه میشه از کود سه بیست در زمان بیدار شدن، جوانه زندن و گلدهی درختان استفاده کرد؟

یکی از گزینه های کوددهی در دوران گلدهی یا قبل از اون کود سه بیست هست، ولی آیا میشه از آن برای زمان بیدار شدن درختان استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت که خیر چون دوران گلدهی در همه گیاهان مخصوصا درختان میوه یک دوران فوق العاده حساس هست و چون درختان بعد از بیدار شدن شروع به گلدهی میکنند نمیتوانید هر نوع کودی مخصوصا سه بیست را که عنوان مواد مغذی برای آنها استفاده کرد.

مگه میشه از سه بیست برای درخت گردو استفاده کرد؟

اگر دوست دارید که درخت گردوی پرباری داشته باشید حتما باید خاک محل نگهداری گیاه کاملا غنی باشد، نیتروژن باروری گیاه را بالا میبرد ولی سایر عناصر مانند فسفر و پتایسم زیاد برای این گیاه مورد نیاز نیست پس میتونید از کودهایی که میزان نیتروژن آنها بیشتر است برای درخت گردو استفاده کنید. اگر از سه بیست استفاده میکنید حتما به صورت جداگانه محلول ازت هم به گیاه بدهید.

آیا سه بیست گزینه خوبی برای دوران گلدهی گیاهان است؟

وقتی گیاه تازه از خواب زمستانی بیدار شده فعلا نمیتواند بصورت ریشه ای کود را بخاطر سرمای خام و نداشتن اندام سبز جذب کند پس بهتر است از کودهای مخصوص دوران گلدهی که به کودهای بهاره که با نام فروت ست هم به فروش میرسد استفاده کنید.

از سه بیست میشه برای گلهای آپارتمانی استفاده کرد؟

یکی از بهترین گزینه ها برای گیاهان آپارتمانی بهترین گزینه است و تمامی مواد مورد نیاز گیاهان را به خوبی تامین میکند، ولی توجه داشته باشید که به مرود PH و EC  خاک بالا خواهد رفت بهتر است هر سه ماه یکبار از هیومیک اسید اسید فولویک مانند Fulvicol یا Biotech برای گیاهان استفاده کنید تا هم جذب کود بالا بره و هم PH خاک تنظیم بشه

کود سه بیست برای چه گیاهانی مناسب نیست

این کود همانطور که میدانید دارای مقدار مساوی از ازت، فسفر، پتاسیم هست، پس برای گیاهانی که به هر کدام از این عناصر احتیاج کمتری دارند مناسب نیست، شما باید قبل از استفاده از این کودها بدانید که خاک باغچه، مزرعه و باغ شما چه میزان از هر کدام را دارد و کود مناسب آن را تهیه کنید، به طور مثال اگر زمین یا خاکی میزان ازت و پتاس بالایی داشته باشد شما باید از کود 105210 برای تغذیه اون خاک استفاده کنید تا فسفر مورد نیاز آن تامین شود. در ضمن به طور کلی برای گیاهان آپارتمانی پاسخ این پرسش که کود سه بیست برای چه گیاهانی مناسب نیست ما در طول این مطلب تکرار کردیم که برای ساکولنت و کاکتوس و کلا گیاهان گوشتی گزینه مناسبی نمی باشد.

میزان مصرف کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ برای هر گلدان
میزان مصرف کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ برای هر گلدان

نحوه استفاده برای گیاهان آپارتمانی

همانطور که در بالا گفتیم مقدار استفاده از این کود متناسب با میزان گفته شده روی بسته متفاوت است ولی در حالت کلی میزان مصرف کود 20 20 20 برای هر گلدان به ازای هر ۱ لیتر آب ۳ تا ۴ گرم مخلوط کنید و در فاصله زمانی 14 الی 21 روز یکبار از آن استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید که تنوع گیاهان آپارتمانی بالا است و حتما قبل از خرید و مصرف با نیاز گیاه خود بسنجید.

طریقه استفاده از کود سه بیست برای گلهای اپارتمانی به این شکل هست که حتما اون رو در آب حل کنید و بعد به گیاهان بدهید راستی میتونید این کود رو با هیومیک اسید هم ترکیب کنید و یا قبل از کوددهی یکبار گیاهان خود رو با هیومیک اسید آبیاری کنید تا میزان جذب مواد معذی بالا بره (برای خرید هیومیک اسید به فروشگاه ما مراجعه کنید)، توجه داشته باشید که برخی میگویند که میتوان آن را روی برگها اسپری کرد که من چنین پیشنهادی نمیدم و حتما باید این نوع کود به شکل آبیاری به گیاهان داده شود.

کود سه بیست را از کجا تهیه کنیم؟

طبق مطالب گفته شده در بالا برای خرید کود سه بیست حتما دقت کافی رو داشته باشید چون اگر از شرکت یا برند معتبر خرید نکنید شاید تاثیری روی گیاه شما نداشته باشد و یا برای آن مضرر باشد برای خرید میتونید به صفحه فروشگاهی سایت گل من و تو مراجعه کنید و اقدام به خرید کود سه بیست کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره با ما در تماس باشید و اینکه اگر سوال یا مشکلی داشتید حتما زیر این مطلب بپرسید تا کارشناسان ما پاسخ شما را بدهند.