نکات مهم نحوه نگهداری از تراریوم

نحوه نگهداری از تراریوم
نحوه نگهداری از تراریوم

روش نگهداری از تراریوم : ما از کاکتوس و ساکوانت ها برای تراریوم استفاده میکنیم ولی برای خیلی از شما پیش اومده که گیاهان داخل تراریوم خشک شدن و یا در حال مرگ هستن ما در این مطلب میخواهیم به شما نحوه نگهداری از تراریوم (باغ شیشه ای) و همچنین شرایط نوری و آبیاری اون رو به طور مفصل توضیح بدیم ، تا دچار مشکلات نگهداری تراریوم نشوید.

تراریوم روش درستی است؟

ما در آموزش های متعددی ساخت تراریوم را به شما گفتیم ولی یک توضیح کلی در خصوص آن بد نیست، یکی از روش هایی که برخی گیاهان مثل کاکتوس ها و ساکولنت ها رو میتونید به صورت زیبا نگهداری کنید تراریوم است به تراریوم باغ شیشه ای هم گفته میشه. بشتر تراریوم رو به خاطر ظاهر زیبا اون نگهداری میکنن و کلا روش خوبی برای نگهداری گیاهان به حساب نمیاد. چرا که همه گیاهان که یکجا در یک تراریوم کاشته میشه نیازهای نوری، آبی و نوع خاک یکسانی ندارند و همچنین چون در داخل تراریوم رطوبت محیط بالا هست خیلی مواقع باعث خراب شدن گیاهان میشه. حتما مطلب روش ساخت ترایوم رو مطالعه کنید.

اگر میخواهید تراریومی شاداب داشته باشید باید نور، رطوبت و تهویه را برای آن فراهم کنید.

بنر گل من و تو

نحوه نگهداری از تراریوم

در ادامه به بررسی این 3 نیاز اساسی تراریوم ها می پردازیم تا شما بتوانید سالهای سال از تراریوم های خود به خوبی نگهداری کنید.

نیاز نوری تراریوم

در روش نگهداری از تراریوم باید به نیاز نور توجه ویژه داشت،همه گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند ولی در تراریوم سعی کنید از گیاهانی استفاده کنید که نیاز نوری کمتری دارند، ولی در کل گیاهان گوشتی به طور میانگین به 6 الی 8 ساعت (برخی هم حداقل به 2 الی 4 ساعت) نور در طول روز نیاز دارن اگر این نیاز نوری برای گیاهان فراهم نشود آنها رشد علفی داشته و شگل و زیبایی خوب خود را از دست میدهند. توجه داشته باشید که نباید نور مستقیم بیشتر از این مقدار به تراریوم برشه چون گیاه در محفظه شیشه ای قرار داره همین امر باعث میشه که نور گرمای زیادی تولید بکنه دلیل بروز مشکل سوختگی کاکتوس و ساکولنت شما بشه.

روش نگهداری از تراریوم
روش نگهداری از تراریوم

وقتی گیاه خودتون رو پشت پنجره قرار میدید هر از چندگاهی تراریوم را بچرخاند تا گیاه شما فقط به یک سمت رشد نکند چون گیاهان همیشه خود را به سمت نور حرکت میدهند. سعی کنید هر 5 روز یکبار گیاه خودتون رو 90 درجه بچرخونید.

اگر شما هم مثل من در آپارتمان زندگی میکنید و نور کافی برای رشد تراریوم و گیاهان آپارتمانی ندارید میتونید از نورهای مصنوعی هم استفاده کنید.به این شکل که یک لامپ فلورسنت رو در فاصله 40 سانتی متری (و یا هر نور مصنوعی مانند ال ای دی رنگی) قرار دهید . یکی از ویژگی های این مورد بالا نرفتن دما در داخل تراریوم میباشد.

آبیاری تراریوم

یکی دیگر از نکات مهم در روش نگهداری از تراریوم آبیاری آن هست. زمانی که شما از کاکتوس ها و ساکولنت ها برای ترایوم استفاده میکنید پس به هیچ وجه در آبیاری زیاده روی نکنید در تابستان سعی کنید که هر دو هفته یکبار و در زمستان هرماه تراریوم رو آبیاری کنید، البته این زمان به میزان رطوبت خاک تراریوم بستگی دارد.

اگر خاک لایه های پاینی شما از سنگ ریزه تشکیل شده است شما باید مقدار یبه تراریوم آب دهید که آب از لایه زیرین بالاتر نیاد. دوباره تاکید میکنم در آبیاری تراریم به هیچ وجه زیاده روی نکنید چون باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاهان شما خواهد شد و این یعنی مرگ تدریجی گیاهان شما در برخی از تراریوم ها سوراخی قرار داده شده که همان عمل زهکشی گلدان را دارد که این عمل باعث میشه آب اضافی خارج شده و در نتیجه تراریم شما زودتر خشک میشود.

نکته : توجه داشته باشید که بهترین دما برای نگهداری کاکتوس و ساکولنت ها ۲۰-۳۵ درجه در فصل رشد می‌باشد.

نکته : در فصل رشد و ماهی 1 بار با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا تراریوم خود را کوددهی کنید.

از چه خاکی برای تراریوم استفاده کنم؟

اگر زیر تراریوم شما درای سوراخ هست میتواندی از خاک های معمولی و سبک برای تراریوم استفاده کنید ولی در غیر این صورت از خاک هایی که دارای ترکیب ماسه و شن هستند استفاده کنید و حتما در بین این مواد از زغال هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر دوست ندارید تراریوم و گیاهان اون دچار بیماری های قارچی شوند قبل از استفاده خاک را ضدعفونی کنید.

نحوه نگهداری از تراریوم
نحوه نگهداری از تراریوم
تهویه مناسب تراریوم

برخی از تراریوم ها دارای درب هستند برای اینکه هوا جریان پیدا کند حتما هر زوز درب تراریوم خود را باز کنید تا اکسیژن مورد نیاز به گیاه شما برسد. و اگر تراریوم در مکانی قرار دارد که تهویه خوبی ندارد هر روز آن را برای 10 دقیقه کنار پنجره قرار دهید.

نحوه نگهداری از تراریوم غیر کاکتوس

سایر گیاهانی که برای تراریوم استفاده میشنود به آبیاری هر هفته (باز هم بستگی به نوع گیاه و همچنین شرایط محیطی دارد) دارند و سعی کنید خاک تراریوم رو با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. سعی کنید آبیاری را در تابستان بیشتر از زمستان انجام دهید. برای به دست آوردن زمان مناسب آبیاری تراریوم خاک اونو بررسی کنید و اگر خشک بود آبیاری را انجام دهید. این گیاهان هم به دمای متوسط و نور غیر مستقیم (پشت پنجره یا جایی نزدیک به پنجره که نور افتاب مستقیما به ان نخورد ولی روشنایی داشته باشد) نیاز دارند. اگر نور کافی ندارید باید از نورای مصنوعی استفاده کنید.

www.geloryaflower.com