تفاله چای برای گیاهان خوبه؟ 13 مزیت چای برای گیاهان آشنا شوید

استفاده از تفاله چای برای گیاهان
استفاده از تفاله چای برای گیاهان

تفاله چای برای گیاهان آپارتمانی خوبه؟ اگر شما هم به دنبال روش های ارگانیک برای کوددهی به گیاهان اپارتمانی هستید و اهل چای خوردن هستید بهترین کود تقویتی برای گیاهان آپاتمانی را هر روز دارید دور میریزد، بله تفاله چای برای گیاهان اپاتمانی میتونه شگفت انگیز باشه و به رشد، تتظیم Ph خاک و کاهش افت در گیاهان کمک بسیار خوبی میکند. پس با من همراه باشید تا هم به شما ویژگی ها و نحوه استفاده از چای برای گیاهان رو یاد بگیرید.

آیا تفاله چای برای گیاهان آپارتمانی مفید است؟

بله یکی از کودهای تقویتی ارگانیک همان تفاله چای است که میتوانید به خاک گیاهان خود اضافه کنیدو بعد از آن شاهد رشد خوب آنها باشید. شما از چای کیسه ای برای گیاهان هم میتوانید استفاده کنید که در این روش باید حتما کیسه استفاده شده را داخل خاک دفن کنید. حتی شما میتوانید از آب چای هم برای آبیاری گیاهان استفاده کنید فقط در این مورد توجه کنید که چای را به مدت 2 ساعت در لیوان قرار دهید تا کاملا هم دمای محیط شود و بعد از آن پای گیاهان بریزید.

تقویت گیاهان با استفاده از تفاله چای
تقویت گیاهان با استفاده از تفاله چای

تفاله چای چه تاثیری بر رشد گیاهان دارد؟

ما ایرانی ها رو با خوردن چای میشناسند و میشه گفت در کمتر خونه ای چای دم نمیکنند پس بهتره که از اون استفاده کنیم. تفاله چای غنی ترین زباله است که سرشار از مواد مغذی مناسب رشد گیاهان است پس شما میتوانید از زباله چای برای باغبانی و کشاورزی استفاده کنید. این چای که هر روز مینوشیم میتونه به عنوان یک کود عمل کنه و گیاهان ما رو تقویت کنه که در ادامه به مهمترین اثرات تفاله چای بر گیاهان رو ذکر میکنیم.

بنر گل من و تو
  1. کوددهی را انجام میده و رشد گیاهان رو سریعتر میکنه
  2. از رشد علف های هرز جلوگیری میکند
  3. چون ضدباکتری است میتونه به عنوان یک آفت کش عمل کنه
  4. سرشار از مواد مغذی است و کمبود های گیاهان رو جبران میکنه
  5. جایگزین عالی برای مواد شمیایی و سم های خاکی است
  6. بالا بردن سلامت خاک با افزایش میزان نیتروژن در خاک
  7. رنگ برگها را شفاف میکنه
  8. ارزان و ارگانیک هست و استفاده زیاد اون برگ گیاهان را نمی سوزونه

9. افزایش کیفیت خاک و رشد گیاهان

اسید تانیک موجود در تفاله و برگ چای باعث حاصلخیرتر شدن خاک برای گیاهان آپارتمانی و باغی میشود. همچنین تفاله چای دارای مواد آلی است که فعالیت کرمهای خاکی را بالا میبرید و همین کار موجب میکروارگانسیم هیا مفید افزایش پیدا میکنند.

تمامی موارد گفته شده در بالا باعث بهتر شدن اکسیژن رسانی به خاک شده و سیستم ریشه دهی گیاه را تقویت میکند و چون اصلی ترین بخش یک گیاه ریشه است که توسط آن تمامی مواد مغذی و آب به گیاه میرسد رشد گیاه تقویت میشود.

10. اسیدی کردن خاک

اگر شماه هم از گیاهان آپارتمانی استفاده میکنید که دوستدار خاک اسیدی هستند با اضافه کردن تفاله چای به خاک باعث کاهش PH خاک خواهید شد و خاک اسیدی میشود و این کار باعث بهتر شدن رشد گیاهان میشود.

توجه داشته باشید  این مورد برای گیاهان دوستدار خاک خنثی و یا قلیایی به هیچ وجه مناسب نیست و میتونه باعث کاهش رشد آنها بشه پس بهتره قبل از استفاده حتما نوع گیاه خودتون رو بشناسید.

11. افزایش رشد برگی در گیاهان

کمپوست موجود در تفاله چای به گیاهان کمک میکند تا برگی سبز و پر پشت داشته باشند.

12. برگهای چای برای گیاهان

شاید شما در مناطقی زندگی میکنید که برگ جای به راحتی در دسترس است در این مورد شما میتوانید برگهای سبز چای را در داخل خاک قرار بدید و آن را آبیاری کنید.

تقویت گیاهان با چای
تقویت گیاهان با چای

چطور از تفاله چای به عنوان کود استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا گفتیم شما میتواندی از چای کیسه ای یا تفاله چای به صورت مستقیم استفاده کنید ولی مهمترین نکته در استفاده از چای کیسه ای این است که حتما مطمئین بیشد که از مواد تجزیه پذیر در ساخت اونها استفاده شده، چطور این مورد رو متوجه بشیم؟ خیلی راحت اگر روی بسته بندی نوشته باشه از مواد پلی پروپیلن استفاده شده یعنی تجزیه پذیر نیستند.

حالا اگر تجزیه پذیر بودن نمیشه استفاده کرد؟ خیر در این نوع از چای های کیسه ای شما کافیه کیسه آن را پاره کنید و مواد را داخل خاک بریزید.

توجه کنید که حتما 1- از تفاله چای خشک شده استفاده کنید 2- روی تفاله چای باید خاک ریخته بشه چون اگر این کار رو نکنید به مرور باعث ایجاد مگس و پشه های ریز خواهد شد که شما را کاملا پشیمون میکنه.

آیا میتوان از آب تفاله چای استفاده کرد؟

شاید خیلی ها علاقه ای به استفاده از تفاله چای بخاطر به جود آمدن مشکلات بعدی آن نباشند که در این حالت شما میتوانید از آب تفاله چای برای این کار استفاده کنید.

برای این کار شما کافیه تفاله ها را داخل ظرفی بریزید و سپس به ان آب ولرم اضافه کنید و اجازه بدین که رنگ آب تغییر کنید (این روند حدود 1 الی 2 ساعت طول بکشید خوبه) و سپس از آن آب برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از چای در کشاورزی

بهترین روش استفاده از چای در کشاورزی و باغبانی این سات که شما آن را با کودهای کمپوست ترکیب کنید و به خاک اضافه کنید این کار باعث میشود که چای به راحتی توسط کرم های خاکی تجزیه شود و ترکیب عالی ان بسیار افزایش پیدا کنید و تاثیر آن بر مزرعه شما بسیار بالا باشد.

نکته : به هیچ وجه از چایی که دو بار دم شده است برای این کار استفاده نکنید چون تمامی خواص آن خارج شده و هیچ تاثیر روی گیاهان شما نخواهد داشت. همانطور که گفتیم اگر از چای میخواهید استفاده کنید اجازه بدید کاملا خنک بشه و بعد آن را به گلدان اضافه کنید.

آیا از چای سبز هم میتوان برای گیاهان استفاده کرد؟

بله شما میتوانید هم از چای کیسه ای سبز و هم چای سبز موجود در بازار برای این کار استفاده کنید نحوه استفاده هم همانند تفاله چای است و هیچ تفاوتی با آن ندارد و تمامی ویژگی های که در بالا گفته شد را دارد.

اگر شما هم از چای برای تقویت گیاهان استفاده میکنید حتما نظر و تجربه شخصی خود را در بخش دیدگاه برای ما و سایر دوستان بنویسید.

مطالب مرتبط :