تمامی رازهای نگهداری و کاشت گل نرگس در خانه

نگهداری و کاشت گل نرگس در خانه
نگهداری و کاشت گل نرگس در خانه

معرفی و نگهداری گل نرگس : یکی از زیباترین گلها در طبیعت گل نرگس است که از دسته گلهای پیازی بوده و عطر و بویی مست‌ کننده و سکر آور دارد. به همین خاطر جزو گلهایی است که طرفداران زیادی دارد. حتماً دیده‌اید گاهی یک شاخه گل نرگس در خانه نگه‌ داشته‌اید و عطرش کل فضای خانه را برداشته‌ است. در ادامه با شرایط نگهداری، نحوه کاشت و علت گل ندادن این گیاه صحبت میکنیم پس با ما همراه باشید.

کاشت این گیاه کاری راحت می باشد و به کسانی که در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستند توصیه میشه کاشت گیاه رو از نرگس شروع کنند.گل نرگس بیشتر به رنگ سفید و زرد موجود است و در ادبیات نیز الهام بخش بسیاری از شاعران است. در استانهایی از ایران نظیر خوزستان و در شهر بهبهان و استان فارس در شهر کازرون و حاشیه دریاچه پریشان یافت‌ می‌شود.

معرفی گل نرگس

نام علمی این گیاه Narcissus از خانواده نرگسیان می باشد. نرگس جزو گیاهان پیازی بوده و پیازهایی کشیده دارد. پیازها فلسی مانند بوده و ورقه‌ای هستند، این پیازها سمی بوده و حاوی آلکالوئید می‌باشند. عطر خوش نرگس شاداب‌ کننده بوده، مانع سرماخوردگی شده و برای مخاط و سینوس‌ها مفید است.

بنر گل من و تو

عطر نرگس با خون به سلولها وارد شده و بر روی عملکرد مغزتان اثر می‌گذارد. در برخی کشورها همچون کشورهای غرب اروپا، شرق اسپانیا و پرتغال تا آلمان و انگلستان این گل بصورت خودرو سبز می‌شود و در کشور ولز گل ملی نام نهاده شده است.

گل نرگس
گل نرگس
گل نرگس سمی است؟

پیازهای نرگس و همچینین برگهای این گیاه سمی بوده و دارای آلکالوئید می‌باشند که باعث ایجاد مسمومیت در فرد می‌شوند. اگر توسط فردی خورده شوند باعث بروز تهوع، دل پیچه و اسهال می‌شود. موادی که از ساقه برید نرگس بیرون می‌آید برای رزها و میخک‌ها و فریزیا و نیز لاله مضر است.

گل نرگس چه گونه هایی دارد؟

گل نرگس نیز مانند گیاهان دیگر انواع و اقسام گوناگونی دارد. در کشور ما ایران نیز گونه‌های مختلفی از این گیاه می‌روید، مانند نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس مسکین، نرگس پرپر، نرگس هزار پر، و نرگس نروک یا پنجه‌ گربه‌ای.

اما در ایران نرگس شهلا و نرگس شیراز بیش از بقیه انواع رشد می‌کند و وجود دارد. گل نرگس در وسط حالت شیپوری مانندی دارد که پررنگ‌تر از گلبرگها بوده و در اصطلاح پرچم گل به‌حساب‌می‌آید.

زمان گلدهی گل نرگس بسته به نوع آن متفاوت است. نرگس شیراز با عطری عالی در اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد. نرگس شهلا با گلبرگهای زرد و شیپور بزرگ در وسط گلبرگ‌ها در اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می‌دهد. نرگس گیاهی است که نسبت به سرما مقاوم است، حتی از زنبق نیز مقاوم‌تر می‌باشد.

شرایط نگهداری و نیازهای گل نرگس

این گیاه به نور زیاد، آبیاری متوسط، خاک با زهکشی بالا (اگر در گلدان کاشته میشود) و دمای معمول اتاق برای نگهداری و رشد نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به شکل کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خاک مناسب گل نرگس:

نرگس نیز مانند گیاهان پیازی خاکی سبک نیاز دارد و خاک رسی سنگین برایش مناسب نیست. پس اگر خاک باغچه‌تان رسی و سنگین است، زهکشی مناسبی انجام دهید. کود حیوانی برای این گیاه بسیار مناسب است. اگر قصد کاشت این گیاه و نگهداری اون رو در گلدان دارید حتما خاکی با زهکشی بالا (حتما ته گلدان نیز سوراخ باشه) برای گیاه انتخاب کنید که ترکسب خاک برگ+خاک باغچه + مقدار کمی ماسه میتونه گزینه خوبی باشه و حتما در ترکیب از مقدار کمی ورمی کمپوست استفاده کنید.

پرورش گل نرگس
پرورش گل نرگس
نور مورد نیاز

گیاه نرگس نیاز به نور متوسط و نسبتا زیاد برای رشد و گلدهی دارد پس سعی کنید مکانی آن را بکارید که در طول روز نور مستقیم خورشید به آن برسد و اگر در گلدان میکارید حتما پشت پنجره گیاه رو قرار بدید. اگر خانه شما نور ندارد به هیچ وجه سراغ گل نرگس نروید.

میزان و نحوه آبیاری

گل نرگس زیاد نیاز به آبیاری ندارد. اگر آبیاری زیاد شود برگها بسیار بزرگ شده و گیاه گل نمی‌دهد. پس اگر می‌خواهید گیاهتان گل دهد به آن زیاد آب ندهید. پس حتما بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید.

دمای مناسب

گل نرگس با هوای سرد سازگارتر بوده و در دمای بالا گلهایش سریع پژمرده می‌شوند. اگر دمای محیط نگهداری بالاتر از 24 درجه سانتی گراد میشود سعی کنید میزان آبیاری را افزایش دهید.

طرز کاشت گل نرگس در خانه

برای کاشت این گیاه در خانه باید شرایط گفته شده در بالا را داشته باشید و سپس اقدام به کاشت آن طبق مراحل زیر کنید.

انتخاب پیاز مناسب کاشت:

اولین قدم برای کاشت نرگس انتخاب پیاز خوب و متناسب با محل نهدایر شما می باشد، اگر پیاز مناسب انتخاب شود کار شما در کاشت بسیار آسان خواهد شد. در فصل پاییز پیاز نرگس را خریداری کرده و پیازهای بدون خراش و زدگی و بریدگی را بیابید. پیازهای بزرگتر گلهایی بزرگتر نیز می‌دهد. دو نوع پیاز وجود دارد، پیازهایی که یک دماغه دارند و پیاز دو دماغه که گلهایش درشت‌تر خواهد بود. هر دماغه بعداً یک ساقه شده و گل می‌دهد.

پیاز ریشه‌ دار را انتخاب کنید، پیازی که ساقه‌ای آز آن سبز نشده باشد. می‌توانید پیاز نرگس را در یخچال نگهداری کرده و بعداً بکارید. پیازها را جایی بگذارید که گاز اتیلن موجود نباشد، تا بی بار نشوند و گل بدهند. مثلاً در کنار سیب در یخچال آن را نگهداری نکنید.

کاشت گل نرگس در خانه
کاشت گل نرگس در خانه
چطور گل نرگس پرورش دهیم؟
  • سعی کنید از گلدان سنگین‌تر مانند گلدان سفالی استفاده‌کنید. زیرا ممکن است گلها به یک طرف خم شده و گلدان سبک مناسب نباشد.
  • عمق گلدان باید حداقل 18 سانت باشد. عرض گلدان را نیز طوری انتخاب کنید که وقتی پیاز را قرار دادید از هر طرف 5سانت از دیواره گلدان فاصله باشد.
  • زهکشی مناسب برای گلدان در نظر بگیرید تا آب اضافی خارج شود.
  • انتهای پیازها را قبل از کاشت دو ساعت در آب نیمه گرم قرار دهید.
  • تا نیمه خاک در گلدان بریزید. دو سوم پیاز باید زیر خاک باشد و خاک دور پیاز را بگیرد.
  • آن را آبیاری نموده و در جایی گرم قرار دهید که نور خورشید مستقیم بتابد.
  • بعد از دو تا سه هفته پیاز شروع به رشد می‌کنند. تا زمانی که ساقه‌ها سر از خاک بیرون نیاورده‌اند به آنها آب ندهید.
  • رشد ساقه که آغاز شد گلدان را هیچ وقت خشک نگه ندارید.
  • تا باز شدن گلها هر دو هفته یک بار به گلدان کود تقویتی با آب دهید.
  • از یک قیم استفاده کنید تا ساقه‌ها کج رشد نکنند.
  • زمانی که گل داد، گلدان را زیر نور مستقیم آفتاب نگذارید.

نحوه مراقبت و نگهداری پس از کاشت پیاز

بعد از کاشت تازه کار شما برای نگهداری شروع خواهد شد اگر به هر دلیل پیاز شما رشد خوبی نداشت حتما از کودهایی با نیتروژن کم و پتاسیم بالا برای بهتر کردن رشد گیاه استفاده کنید، حتما بعد از کاشت پیاز گل نرگس آن را در محلی ب نور زیاد قرار بدید و آبیاری رو به شکل منظم انجام دهید تا رطوبت در خاک کم نشود تا جوانه زدن و رشد به خوبی انجام شود.

اگر این گیاه رو در باغچه کاشته اید حتما از هرس کردن و از بین بردن علف های هرز غافل نشوید که باعث کند شدن رشد گیاه شما خواهند شد.

پرورش و تکثیر گل نرگس
پرورش و تکثیر گل نرگس
علت گل ندادن گل نرگس چیست؟

برای اینکه پیازها گل دهند باید عوامل ایجاد انگیزش زمتاستانه وجودد اشته باشد. هر پیاز ساقه تا سانت داشته و در انتهای آن برگها به شکل نواری هستن درجه به مدت د. پیاز باید در پاییز کشت شده و در دمای 6 تا 8 درجه به مدت 8تا 10هفته در تاریکی نگه داشته شود و بطور متناوب در نور و تاریکی قرار گیرد. همانطور که قبلاً هم گفته‌شد پیازهای باید در محیطی به دور از گاز اتیلن نگه داشته شوند.

مشکلات و بیماری های رایج گل نرگس

  • این گیاه جزو گیاهان هست که بیماری و آفات زیادی اون رو تهدید نمیکنه فقط کافیه که شرایط گفته شده در بالا رو براش فراهم کنید تا مثل یک بچه خوب رشد و گلدهی خوبی برای شما داشته باشد.
  • اگر خاک و گلدان شما زهکشی خوبی نداشته باشه و یا میزان آبیاری زیاد باشه گیاه شما دچار پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد.
  • از دیگر آفت هایی که به ندرت گیاه رو تهید میکنه میشه به پروانه، تخم عنکبوت، کرم و حلزون اشاره کرد که با استفاده از سموم سیستماتیک میتویند این بیماری ها رو رفع کنید.
گل نرگس در اساطیر یونان باستان:

نارسیس در اساطیر یونانی همان گل نرگس است. نارسیس نام پسری است که در مورد عشق چیزی نمی‌فهمید، خدایان او را تنبیه‌کردند، او خود را در آب چشمه دید و عاشق خود شد و چون امکان وصال نبود روز به روز ضعیف‌تر شد و از بین رفت. یونانیان معتقدند که اولین گل‌های نرگس در کنار همان چشمه روییده‌اند.

آیا شما این گیاه رو در خانه کاشته و و نگهداری کرده اید؟ حتما تجربیات و سوالات خودتون رو در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

14 بهترین گلها برای هدیه دادن را بشناسید + عکس

نحوه نگهداری و تکثیر گل شیپوری در خانه 

نکات مهم برای نگهداری گل آنتوریوم و نحوه تکثیر آن