بحران میانسالی در زنان؛ درباره بحران میانسالی چه می دانید؟

بحران میانسالی در زنان
بحران میانسالی در زنان

درباره بحران میانسالی چه می دانید؟ حتما تا به حال چنین اصطلاحی را بارها شنیده اید. اما آیا درباره ماهیت این بحران، سن بروز آن، نحوه مقابله با آن و مسائل مرتبط با آن اطلاعی دارید؟ اگر خانم هستید و اگر احتمالا در آستانه 40 سالگی قرار دارید حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بیش تر درباره این موضوع باهم صحبت کنیم.

در مطلبی کامل به بررسی بحران میانسالی و نحوه مقابله با آن پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

بحران میانسالی در زنان چیست؟

به عنوان یک هم جنس به شما حق می دهم که زن بودن به ویژه در یک کشور جهان سوم با دیدگاه سنتی مختص آن چقدر پر مسئله می تواند باشد و چه سوال ها و سردرگمی ها را می تواند در مقابل انسان قرار دهد. و چه مقدار سر کردن با این پرسش ها و مسئله ها سخت و طاقت فرسا خواهد بود. ما برای کنار آمدن با همه این چالش ها در مرحله اول به دانش و اطلاعات درست در این زمینه ها احتیاج داریم. تا بتوانیم با استفاده از این اطلاعات به حل مسائل خود بپردازیم.

بنر گل من و تو

به طور متوسط 2۰ درصد از زنان با مشکل بحران میانسالی دست و پنجه نرم میکنند. بحرانی که میتونه خیلی دردناک هم باشد‎. اگر شما هم احساس میکنید که درگیر چنین بحرانی شده اید یا شریک زندگی‌تان درگیر این مساله است قبل از هر کاری باید با افزایش دانش و آگاهی خود درک درستی از این موضوع پیدا کنید.

بحران میانسالی در خانم ها
بحران میانسالی در خانم ها

پس در ابتدا به طور مختصر به معرفی یکی از چالش های مهم زندگی خانم ها به نام بحران میانسالی می پردازیم.

به طور کل اصطلاح بحران میانسالی به کارل یونگ روانشناسی که خود این بحران را به خوبی حس کرده است بر می گردد.

سن بحران میانسالی در زنان چند سالگی است؟

در ابتدا این طور تصور می شد که این بحران مخصوص مردان است و در زنان تاثیر کمتری دارد اما بعدها این ادعا رد شد چرا که مشخص گردید که زنان هم درگیر بحران مشابهی مانند مردان می شوند و حتی در یک تحقیق زمینه یابی معلوم شد که وضعیت سلامت روانی زنان در 40 سالگی بدتر از مردان است. و این بحران تاثیر بیش تری بر آنان می گذارد.

به طور قطع زنان در حدود 40 سالگی (35 الی 55 سالیگی هم متواند باشد) و در هنگام انتقال به میانسالی به خودسنجی عمیق و قضاوت درباره گذشته و مرور زندگی می پردازند. مشخص شده که در این بین زنان شاغل کمتر از زنانی که صرفا به خانه داری و مراقبت از فرزندان خود پرداخته اند تحت تاثیر این مسئله قرار می گیرند و به نحو مثبت تری با آن مواجه می شوند.

بحران میان سالی در زنان خانه دارد چگونه است؟

و اما زنان خانه دار، عده ای از آن ها به این نتیجه می رسند که ازدواج آن ها یک شکست بوده است و یا دست کم موفقیت چندانی برایشان به همراه نداشته. و یا به این فکر می کنند که مدت زمانی را که در خانه به انتظار فرزندان یا همسر خود بوده اند را می توانسته اند صرف تحصیل یا انجام شغلی کنند. و در یک کلام خانه داری و مراقبت از فرزندان و همسر را که مدت ها است رویه معمول زندگی شان بوده را بی فایده و بدون حاصل برای خود می دانند.

به روزهای از دست رفته و فرصت های گذشته خود فکر می کنند. دانشگاهی که به خاطر ازدواج آن را رها کردند، و یا شغلی که به خاطر داشتن بچه کوچک نتوانستند به آن برسند، و یا مسافرتی که نتوانستند با دوستان دوران دبیرستان خود بروند.

این ها همه و همه در آستانه میانسالی و از دست رفتن جوانی دست به دست هم می دهند و افکار خانم ها را به خود مشغول می سازند.

عده ای از خانم های خانه دار زندگی دختران شاغل خود را ثمر بخش تر از زندگی خود می دانند.

بحران میان سالی در زنان
بحران میان سالی در زنان

حتما برای شما جالب است در خصوص علائم افسردگی زنان بیشتر بدانید، در مطلبی که آماده کردیم تمام موارد را مورد بررسی قرار دادیم.

خانه دارهای در بحران میانسالی چه میکنند؟

در این بین عده ای  به فکر تغییرات اساسی در زندگی خود می افتند. به ادامه تحصیل، یا پیدا کردن شغلی پاره وقت، کسب یک مهارت و توانایی هر چند کوچک،  شرکت در جمع دوستان یا گروه های خیریه و… فکر می کنند. البته که تمام افراد توانایی،جسارت و شجاعت چنین  تغییری در مسیر زندگی خود را  آن هم در این سن ندارند.

با این حال باز هم آن هایی که تغییری حتی کوچک ایجاد می کنند نسبت به کسانی که هیچ تغییری ایجاد نکردند و فقط حسرت روزهای تلف شده را خوردند احساس سلامت روانی بیش تری می کنند.

مشکلات روانی که دوران بحران میانسالی در زنان ایجاد میکند

  1. افکار منفی در خصوص اطرافیان موجب می شود که عوارضی بسایر بدی روی جسم و روح وارد شود مانند : گر گرفتن، احساس خستگی، دردهای عضلانی، بی خوابی و غیره می شود.
  2. فکر بیماریهای مهلک و خطرناک
  3. تر از فقیر شدن و نداری در روزهای آتی
  4. احساس پوچی کردن
  5. تر از آینده فرزندان و…

مسیر زندگی یک جاده پر پیچ و خم است که گذر از هر پیچ و طی هر سر بالایی سختی خاص خود را دارد، و به طور کل زندگی انسان آکنده ازاین پیچ ها و ناملایمات و مشکل های مختلف است. هر مرحله از زندگی بحران مخصوص به خود را دارد که کنار آمدن و حل موفقیت آمیز این بحران تاثیر بسیار زیادی در نحوه مقابله با بحران مرحله بعد دارد.

چطور باید از بحران میانسالی بیرون رفت؟

اقداماتی که به صورت تیتر وار در ادامه به شما خواهیم گفت به شما کمک میکند تا به راحتی این دوران را پشت سر بگذارید.

۱. پذیرش بحران (اولین قدم این است که باور کنید وارد این دوران شده اید)
۲. قبل از ایجاد هر تغییر اساسی، فکر کنید (قبل از اینکه تصمیم به کاری بگیرید حتما چند روزی برای آن تصمیم فکر کنید)
۳. در جلسات مشاوره شرکت کنید (اگر میتوانید با یک مشاور مسورت کنید تا به راحتی این دوران را پشت سر بگذارید)
۴. بحران میانسالی به‌طور کلی چیز بدی نیست (همانطور که میگویند میشود تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد)
۵. از لاک خود بیرون بیایید (سعی کنید در جمع های دوستانه بیشتر حضور داشته باشید)
۶. در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کنید (اگر گروهی شروع به فعالیت های خیر جمعی برای هدف خاصی از شما دعوت میکنند حتما شرکت کنید)
۷. درباره‌ی این بحران با افراد موردعلاقه‌تان صحبت کنید (حتما با شریک زندگی و فرزندان خود در خصوص این موضوع و بحران صحبت کنید)
۸. اهداف جدید (سعی کنید در زندگی و دوران جدید اهدافی برای خود ترسیم کنید تا فکر بحران از ذهن شما خارج شود)
۹. ورزش و رژیم غذایی سالم (ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب کمک بسایر زیادی به شما خواهد کرد تا روحیه شادابی داشته باشید.)

نتیجه گیری در خصوص بحران میانسالی در زنان

بنابراین اگر در آستانه 40 سالگی قرار دارید و با چنین مسائلی روبه رو شده اید که عمیقا شما را به فکر وا داشته و به واکاوی و برگشت به گذشته کشانده است نگران نباشید. این مقطع از زندگی برای اکثر افراد اتفاق می افتد و انسان ها تجربه های مختلفی در این زمینه دارند. خوشحال می شویم با در میان گذاشتن تجربه های خود در این باره، از احساسات و هیجانات تان در آستانه این برهه از زندگی  صحبت کنید.

مطلب مرتبط :

دلایل اصلی پایین بودن اعتماد به نفس