خواص ترخون برای سلامتی

خواص ترخون برای سلامتی
ترخون

ترخون یا تلخون که به نام آرتمیزیا دراکونکولوس نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع سبزی های خوردن و گیاهی پایا (گیاهانی با طول عمر بیشتر از 2 سال) است.  این گیاه معطر دارای برگ های ساده و سبز رنگ می باشد و ارتفاع ساقه ی آن از 30 سانتیمتر تا یک متر می رسد. ترخون دارای طبعی گرم و خشک است. این گیاه علاوه بر اینکه برای طعم دهندگی غذا می تواند کاربرد داشته باشد، دارای خواص وفواید زیادی برای بدن است. ترخون دارای ویتامین‌‏های  A  و C وهمچنین مواد معدنی آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و منگنز است. در این مطلب با گوشه ای از خواص ترخون برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص ترخون:

لاغری شکم و کاهش وزن

ترخون به دلیل دارا بودن مقادیر بالای مواد معدنی و ویتامین ها به سم زدایی و پاک سازی بدن و روده کمک کرده و سبب کاهش جذب چربی از روده شده و بدین ترتیب به لاغری شکم کمک می کند.

ازطرفی مقادیر بالای فیبر موجود در ترخون موجب کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

بنر گل من و تو

 

دیابت و قند خون

ترخون حاوی مقادیر بالای پتاسیم است. پتاسیم موجود در ترخون به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، باید کالری مصرفی به طور مساوی بین اندام های بدن توزیع شود. پلی فنل ها و فیبر رژیمی موجود در ترخون کالری مصرفی را به تمام اعضای بدن توزیع کرده و باعث کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی می شود.

 

معده و دستگاه گوارش

ترخون به دلسیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد، در طب سنتی برای درمان بی اشتهایی، سکسکه، سو هاضمه، ناراحتی معده و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

از طرفی ترخون می‌تواند ترشح صفرا توسط کبد را تحریک کند. این گیاه به طور طبیعی، عملکرد گوارشی را بهبود بخشیده و به کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

 

 قلب

سبزی ترخون دارای سطوح بالایی پتاسیم هستند که باعث کاهش فشار خون بالا شده که نقش مهمی در تنظیم انقباض قلب دارد. بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

ترخون در برابر بیماری‌های قلبی از قلب محافظت می‌کند. در واقع خاصیت ضد التهابی آنتی اکسیدان، از آسیب دیدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند و خطر لخته شدن خون در رگ ها و مغز را کاهش می دهد. بدین ترتیب از سکته قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

 

خواص ترخون برای سلامتی
ترخون

 

سرماخوردگی

ترخون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. همچنین ترخون سرشار از ویتامین C است که به ساخت پادتن کمک می‌کند. این کار، سیستم ایمنی را تقویت کرده و آن را قادر به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌کند.

مطالعات در سال 2012 نشان داده که ترخون دارای خواص ضد باکتریایی قوی به ویژه در برابر استافیلوکوکوس اورئوس (علت عفونت استاف) و اشرشیاکلی (E.coli) است و از ابتلا به بیماری های تنفسی و پنومونی جلوگیری می کند.

 

کم خونی

مقادیر بالای آهن موجود در ترخون در تولید سلول‌های قرمز خون دارنده هموگلوبین، اهمیت دارد و کم خونی را درمان می کند. همچنین ویتامین C موجود در ترخون جذب آهن از مواد غذایی را بهبود می بخشد و از کم خونی پیشگیری می کند.

 

چشم

ترخون سرشار از ویتامین A است که باعث سلامت چشم‌ها می‌شود. این ویتامین می‌تواند بینایی شما را بهبود و احتمال ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.

 

خواص ترخون برای سلامتی
ترخون

 

عوارض جانبی ترخون:

جنین و زنان باردار

زنان در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف ترخون اجتناب کنند. زیرا ترخون به دلیل خواص قاعده آور که دارد، خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش می دهد.

آلرژی و حساسیت

ترخون در برخی افراد ممکن است سبب ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت شود.