رازهای شگفت‌انگیز روغن درخت چای و 16 خاصیت بی نظیر آن

روغن درخت چای چیست و چه خواصی دارد
روغن درخت چای چیست و چه خواصی دارد

روغن درخت چای چیست و چه خواصی دارد؟ طبق گفته ها این روغن درخت چای برای لکهای صورت و جوش مناسب می باشد که، روغن درخت چای در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و از خواص بی‌نظیر آن سخن به میان می‌آید. این محصول علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارد، طبیعی نیز بوده و فوائد زیادی دارد. در کل دنیا روغن درخت چای را با نام  melaleuca یا ملالئوکا می شناسند و به اختصار Tea Tree Oil نوشته میشود. با ما همراه شوید تا علاوه بر آشنایی با خواص فوق‌العاده این روغن از طرز استفاده آن نیز با خبر شوید.

روغن درخت چای و کاربرد آن:

این روغن را نباید با گیاهی به نام چای سبز و سیاه اشتباه گرفت. در واقع این محصول، روغن درختی است که در استرالیا می‌روید. روغن چای خواص و کاربردهای بسیار زیادی دارد که بیشترین کاربرد آن برای پوست و جای جوش و لک است.

روغن درخت چای دارای ترپینن-4 بوده که از بین برنده باکتری، ویروس و قارچ می‌باشد. این ماده باعث فعالیت بیشتر گلبول‌های سفید در خون می‌شود. به همین دلیل به راحتی با میکروب‌ها مبارزه می‌کنند.

بنر گل من و تو

 در ادامه با خواص بیشتر این محصول آشنا می‌شوید.

طرز تهیه روغن درخت چای:

همانطور که گفتیم روغن درخت چای از درختی در استرالیا به نام ملالوکا آلترنیفولیا بدست می‌آید. به این ترتیب برای گرفتن روغن آن برگهای گیاه را له کرده و به عنوان درمان‌های سنتی از آن استفاده می‌کنند.

البته در زمان حال دیگر نیازی نیست خودتان این کار را بکنید. و به راحتی می‌توانید این روغن را از جاهای متفاوت تهیه کنید.

خواص روغن درخت چای
خواص روغن درخت چای

خواص روغن درخت چای چیست؟

1. روغن درخت چای ماده ضدعفونی کننده زخم:

خراش‌های سطحی روی پوست بدن می‌توانند باعث ورود میکروب‌ها از طریق زخم شوند. و چه بسا عفونت ایجاد کنند. برای چنین خراش‌های سطحی و زخم‌های کوچک می‌توان از این روغن استفاده کرد. این روغن با دارا بودن خواص ضد باکتریایی باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود.

پس از تمیز نمودن جای خراش و زخم، کمی روغن درخت چای را با کمی روغن نارگیل ترکیب کنید. حالا از این ترکیب روی زخم بمالید و تا دو روز ادامه دهید.

2. روغن درخت چای برای لک های صورت:

یکی از خواص روغن درخت چای برای پوست و لک های پوستی است. شاید باوتان نشود اما این محصول بخوبی جوشها را کاهش می‌دهد.

این محصول بصورت ژل در داروخانه‌ها موجود است که باعث کاهش سه برابری جوش‌ها می‌شود. وقتی از این ژل یا روغن استفاده می‌کنید در معرض آفتاب قرار نگیرید، زیرا پوست در برابر اشعه یو وی حساس تر می‌شود.

طرز تهیه ژل روغن درخت چای برای جوش صورت:

9 پیمانه آب و 1 پیمانه روغن درخت چای را با یکدیگر ترکیب ‌کنید. این ترکیب را روزی 2 بار به جوش‌های صورت زده و از شر جوش‌هایتان خلاص شوید.

این محلول مانند محلول بنزوئیل پراکسید عمل کرده و برای پوست‌های جوش دار عالی است. این روغن را می‌توانید با کمی روغن نارون کوهی نیز ترکیب کنید. استفاده بیش از حد از این روغن ممکن است سبب خشکی پوست شود یا پوست چربی بیشتری ترشح کرده و جوش‌ها بدتر شوند.

3. درمان پسوریازیس با روغن درخت چای:

از دیگر خواص این محصول برای درمان پسوریازیس است. پسوریازیس از بیماری‌های خودایمنی پوستی است. پوست قرمز و پوسته‌پوسته شده و می‌خارد. این بیماری مزمن بوده و درمان ندارد. اما از ترکیب این روغن با روغن زیتون می‌توانید استفاده کنید. آن را روی لک ها بمالید. این محصول دارای مواد ضد التهابی بوده و برای تخفیف التهاب و خارش مفید است. همچنین می‌توانید با ترکیب روغن نارگیل و روغن درخت چای از شدت خارش ناشی از این بیماری بکاهید.

4. از بین بردن تبخال:

3 تا 4 بار در روز از این روغن روی تبخال بزنید و نتیجه را ببینید. درمان را چهار روز ادامه دهید. البته وارد دهان نشود، چون سمی است.

5.درمان قارچ انگشتان پا و ناخن با روغن درخت چای:

روغن درخت چای درمان خوبی برای قارچ انگشتان پا محسوب می‌شود. طبق تحقیقات این روغن را 1 تا 2 بار در روز روی  ناخن خود بریزید. البته به پوست نزنید.

یکی از روشهای طبیعی برای درمان قارچ ناخن، روغن چای است. طرز استفاده به این صورت است که به مدت شش ماه از این محصول استفاده شود.

6.تخفیف‌دهنده التهابات پوستی:

روغن درخت چای علاوه بر کاستن از شدت خارش نیش حشرات برای درمان التهابات پوستی نظیر درماتیت تماسی نیز مفید است. درماتیت بیماری تماس پوست با موادی است که ایجاد آلرژی می‌کنند، مانند نیکل. این محصول از شدت خارش کاسته و آن را تخفیف می‌دهد.

پوستی که دارای تورم ناشی از نیش حشرات شده را می‌توانید با ترکیب 10 قطره روغن مذکور با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل درمان نمایید. این ترکیب را 2 بار در روز روی پوست بمالید.

7.روغن درخت چای و درمان شوره سر:

درمان شوره سر با این محصول هر چند قطعی نیست اما احتمالاً مؤثر است. شوره سر جزو مواردی است که می‌تواند سبب نگرانی درفرد شود. البته خطری ندارد. شوره و خارش و نیز چربی پوست سر با استفاده از این محصول کم می‌شود.

درمان شوره سر
درمان شوره سر
8.ماده ضد عفونی کننده دست:

این روغن به عنوان ضد عفونی کننده دست کاربرد دارد و ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. ویروس‌هایی نظیر ای کولای، اس پنومونیه و اچ آنفلوانزا.

برای تهیه ماده ضد عفونی کننده 5 تا 10 قطره اسانس اسطوخدوس، 30 قطره روغن درخت چای با غلظت نیم درصد، 1 قاشق غذاخوری عصاره فندق، ژل آلوئه‌ورا و یک چهارم قاشق غذاخوری روغن ویتامین ای را ترکیب نمایید. قبل از مصرف آن را تکان دهید.

9.مصرف به عنوان یک دهان شویه طبیعی:

یک سری میکروب‌ها باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شوند. بجای استفاده از کلرهگزیدین می‌توانید از این ماده استفاده کنید که طعم خوبی هم دارد. از مزایای استفاده از این محصول دهان شویه این است که روی پلاک دندان تأثیری ندارد.

طرز استفاده به این صورت است که به مدت 30 ثانیه آن را در دهان چرخانده و خالی کنید. مواظب باشید آن را قورت ندهید.

10.روغن درخت چای برای جلوگیری از کپک میوه:

روغن چای حاوی موادی ضد قارچ بوده و رشد کپک‌های روی میوه و سبزیجات را کاهش می‌دهد. بر روی میوه و سبزیجات کپکی خاکستری رشد می‌کند. طرز استفاده به این صورت است که 5 تا 10 قطره از آن را به آب اضافه کرده و میوه‌ها را شسته و خشک کنید.

11.از بین بردن بوی بد پا:

روغن درخت چای بوی بد پا را از بین می‌برد. ترکیب این روغن با رزماری، زنجبیل و مریم گلی تعریق را کاهش می‌دهد.

12.آبله مرغان و روغن درخت چای:

از ترکیب این روغن با روغن زیتون می‌توانید به درمان آبله مرغان بپردازید. با یک پنبه تمیز آن را به زخم و آبله‌ها و جوش ها بمالید. 2 یا 3 بار در روز این کار را تکرار کنید.

13.درمان عفونت‌های مربوط به واژن:

با ترکیب روغن اسطوخودوس و درخت چای می‌توانید به مبارزه با قارچ واژن بروید. به مقدار مساوی از روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس را با آب ترکیب کنید.

پیشگیری عفونت قارچی واژن
پیشگیری عفونت قارچی واژن
14. دافع حشرات

اگر اهل مسافرت و کوهنوردی هستید و چادر مسافرتی یکی از همراهان همیشگی شما می باشد سعی کنید همیشه روغن درخت چای را همراه خود داشته باشید. بر اساس تحقیقات انجام شده روغن درخت چای بهترین دفع کننده حشرات می باشد.

برای همین مورد 450 گرم روغن زیتون و یا بادام را با چند قطره روغن درخت چای و 14 گرم سنبل هندی و 3 گرم روغن پونه و 7 گرم روغن اسطوخدوس و 450 گرم الکل ترکیب کرده و داخل بطری بریزید. هرگاه نیاز بود بر روی خود اسپری کنید فقط مواظب باشید به چشم ها و دهان و بینی خود باشید. موادی که در ترکیب نام برده شد دارای عطر شدیدی می باشند و شاید برای شما خوشایند نباشد.

15. کنترل کننده شوره سر

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از شوره سر رنج میبرید و مجبور هستید هزینه های زیادی بابت از بین بردن شوره سر بپردازید میتوانید از روغن چای استفاده کنید. برای این منظور چند قطره روغن چای را در شامپوی سر خود ریخته و استفاده کنید.

16. پاک کننده صورت

شما میتوانید با استفاده از این روغن یک پاک کننده صورت عالی داشته باشید. برای پوست معمولی تا خشک با ترکیب 10 قطره روغن چای با یک چهارم پیمانه روغن کانولا محلول پاک کننده صورت بسازید. این محلول را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. با یک پنبه آغشته به محلول به راحتی می توانید مواد آرایشی را پاک کرده و سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

کاربرد روغن درخت چای
کاربرد روغن درخت چای

سایر کاربردهای روغن درخت چای:

  • استفاده در ترکیبات آرایشی و بهداشتی پوست، شامپو و مواد شوینده
  • حشره کش
  • پاک کننده خانگی
  • از بین برنده زگیل
  • درمان سرطان

هشدارهای استفاده از روغن درخت چای:

  • مواظب باشید آن را نخورید و قورت ندهید که سمی است. دور از دسترس کودکان و حیوانات نگه داشته شود.
  • اگر پوستتان بسیار حساس است ممکن است این روغن موجب ایجاد حساسیت شود.
  • قبل از مصرف آن را روی قسمتی از پوستتان تست کرده و بعد استفاده نمایید.

تشخیص اصل بودن روغن درخت چای

راه تشخیص اصالت روغن کار سختی می باشد و تنها راه آن انجام تست آزمایشگاهی GC/MS می باشد.

کلام آخر

یکی از روغن های ارزان و پرکاربرد به حساب میاد و شما میتونید خیلی راحت بجای محصولات شیمایی که برای سلامت پوست و ناخن خریداری میکنید استفاده کنید، روغن درخت چای برای لکهای صورت و جوش بسیار مناسب می باشد. یکی دریگر از کاربردهای ویژه آن برای ضدعفونی کردن است. ولی توجه داشته باشید که همیشه و در همه وقت یک ماده کامل نیست حتما قبل از مصرف تست کنید که حساسیت به این روغن نداشته باشید.

اگر شما هم از خواص روغن درخت چای اطلاعات و تجربه شخصی داردی حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

فواید و خواص چای رویبوس برای بدن

خواص فوق العاده سفید آب

درمان جای جوش و پاکسازی پوست با 21 روش خانگی و طبیعی