{خواص هلیله سیاه} 10 خاصیت شگفت‌انگیز هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی

خواص هلیله سیاه
خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه گیاهی است که به نام های اهلیج، هلج، هاری تاکی، هلیله کابلی و هلیله سبز هم شناخته می شود. این گیاه دارویی که از تیره ی گاروم زنگیان است. خواص هلیله سیاه به قدری گسترده است که شما می توانید آن را در انواع امراض مو و پوست استفاده کنید. در ادامه مطلب به مزایا و معایب هلیله سیاه و همینطور طریقه مصرف هلیله سیاه می پردازیم.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که این گیاه از کجا می آید؟ هلیله سیاه یک درخت برگریز با اندازه متوسط است که تا ارتفاع 25 تا 30 متر هم می رسد. پوست تیره و قهوه ای رنگی دارد. دارای  گل های دو جنسی و میو ای بیضی شکل یا تخم مرغی است.  درخت هلیله سیاه به عنوان اکسیر طول عمر شناخته می شود و یک درخت مقدس در کشور چین می باشد. این درخت بیشتر در هند، نپال و چین یافت می شود و فواید درمانی زیادی برای بدن دارد که در ادامه با برخی از فواید و خواص درمانی هلیله سیاه از جمله تقویت چشم، لاغری، درمان یبوست و بواسیر، رفع سفیدی مو و… آشنا می شویم.

لیست خواص هلیله سیاه
لیست خواص هلیله سیاه

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه:

نام انگلیسی هلیله سیاه Terminalia chebula هست که با نام های هلیج، هلج یا هاری تاکی هم شناخته میشه، جالب هست بدونید که هلیله سیاه رو در چین جزو گیاهان مقدس میدانند. در ادامه برخی از مهمترین خواص هلیله سیاه رو که اثبات شده با هم بررسی میکنیم :

بنر گل من و تو

هلیله سیاه برای دستگاه گوارش:

هلیله سیاه با دارابودن مقادیر قابل توجه پلی فنول های آنتی اکسیدانی نظیر اسید گالیک و اسید اللاژیک به کاهش میزان اسیدیته معده کمک می کند و با نابودی هلیکوباکتر پیلوری عامل زخم معده منجر به درمان زخم معده، معده درد و سلامت دستگاه گوارش می شود.

هلیله سیاه برای سم زدایی از کبد:

هلیله سیاه با دارابودن مقادیر فراوان آنتی اکسیدان برای پاکسازی و سم زدایی از کبد سودمند و مفید است و در درمان بیماری های کبد نظیر کبد چرب تاثیرگذار است.

{خواص هلیله سیاه} 10 خاصیت شگفت‌انگیز هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه

هلیله سیاه یک گیاه مفید برای دهان و دندان:

هلیله سیاه از خاصیت ضد عفونی کننده قوی برخوردار است و به درمان پوسیدگی دندان ها، زخم دهان و بیماری های لثه کمک می کند. در کشور هند از جوشانده هلیله سیاه به عنوان دهان شویه به منظور پاک سازی دهان استفاده می کنند. همچنین می توانید برای سفید شدن دندان های خود، آن ها را با استفاده از پودر هلیله سیاه و آرد عدس مسواک بزنید. به علاوه این گیاه در از بین بردن بوی بد دهان هم کارایی دارد و بدین منظور می توانید به مدت یک هفته یک دانه کوچک هلیله را در دهان بمکید تا با مرور زمان بوی بد دهانتان برطرف شود.

{خواص هلیله سیاه} 10 خاصیت شگفت‌انگیز هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: مفید برای دهان و دندان

هلیله سیاه برای حفظ سلامت مو:

هلیله سیاه جریان خون در پوست سر را بهبود می بخشد و از این طریق به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند. همچنین مصرف روزانه مقداری هلیله سیاه به صورت خوراکی سبب پاکسازی و سم زدایی بدن و خون می شود که برای برطرف شدن ریزش مو سودمند است. به علاوه می توان از این گیاه برای درمان شوره سر و جلوگیری و درمان سفیدی مو استفاده کرد. گرچه هنوز دلیل علمی برای توانایی هلیله سیاه برای پیشگیری از سفید شدن مو ها موجود نیست اما در دست نوشته های پزشکان بزرگی نظیر زکریای رازی، جالینوس و بوعلی سینا به آن اشاره شده است که بدین منظور کافی است به مدت یک سال بعد از وعده غذایی از هلیله سیاه استفاده کرد.

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: حفظ سلامت مو
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: حفظ سلامت مو

هلیله سیاه برای تقویت چشم:

در صورتی که این گیاه را در آب خیس کنید و با استفاده از همین آب، چشم های خود را شستشو دهید، به بهبود بینایی شما کمک می کند. همچنین برای رفع بیماری های چشمی نظیر آب مروارید و عفونت چشم هم سودمند و موثر است. به منظور تقویت نور چشم خود می توانید این گیاه را بکوبید و به مدت سه الی چهار هفته یک قاشق مرباخوری از پودر حاصل را صبح قبل از طلوع آفتاب ناشتا در دهان خود بریزید و بلافاصله روی آن آب بنوشید. برای برطرف شدن مشکلات چشمی بهتر است با استفاده از با دم کرده آن چشم های خود را شستشو دهید.

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه:
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: تقویت چشم

هلیله سیاه برای لاغری و کاهش وزن:

هلیله سیاه سبب بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود و از این طریق به سم زدایی کبد و روده ها کمک می کند و منجر به لاغری و کاهش وزن می شود. در واقع با بهبود هضم، از اشتها و پرخوری افراد چاق کاسته می شود که بر ای لاغری و کاهش وزن سودمند و موثر است. همچنین مصرف هلیله سیاه، سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش می دهد که برای لاغری و کاهش وزن مفید و کمک کننده است.

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه:
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: لاغری و کاهش وزن

هلیله سیاه و درمان یبوست و بواسیر:

پودر هلیله سیاه دارای خاصیت ملین است که حرکات روده را بهبود می بخشد و از این طریق به پیشگیری از بروز یبوست و بیماری همورئید یا بواسیر و همچنین درمان آن ها کمک می کند.

هلیله سیاه و کاهش قند خون:

میزان گلوکز بالای خون و کاهش حساسیت انسولین به دلیل رژیم غذایی ضعیف دلیل اصلی دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک اولیه آن است. هلیله سیاه سبب کاهش حساسیت به انسولین می شود و از طریق کاهش گلوکز خون به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند. البته لازم به ذکر است که افراد مبتلا به دیابت باید حتما قبل از استفاده از هلیله سیاه با پزشک خود مشورت کنند.

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: کاهش قند خون
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: کاهش قند خون

هلیله سیاه برای درمان آکنه و جوش صورت:

هلیله سیاه با دارابودن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی خود برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است. بدین منظور کافی است مقداری پودر هلیله سیاه را در آب جوش ریخته و و بر روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید به مدت پانزه دقیقه ر وی پوست بماند و سپس با آب سرد بشویید.

هشدار: قبل از استفاده از هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دست خود امتحان کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست شما به آن حساسیت ندارد.

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: درمان آکنه و جوش صورت
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه: درمان آکنه و جوش صورت

هلیله سیاه برای تقویت حافظه و رفع سردرد و میگرن:

این گیاه که در کشور هند به عنوان اکسیر طول عمر شهرت دارد، به تقویت حافظه کمک می کند. همچنین برای درمان سردرد و میگرن می توانید دانه های هلیله سیاه را با آب گرم شسته و روی پیشانی خود بگذارید.

عوارض جانبی هلیله سیاه:

– در طب آیورودا استفاده از این گیاه برای خانم های باردار و شیرده جایز نیست.

– امکان دارد که زیاده روی در مصرف پودر هلیله سیاه، اسهال و سایر مشکلات گوارشی نظیر نفخ و گاز بیش از حد را به دنبال داشته باشد.

– در طب آیورودا مصرف هلیله سیاه در دوران قاعدگی، افرادی که از خستگی رنج می برند و افراد خیلی لاغر توصیه نمی شود.

فواید و خواص درمانی هلیله سیاه:
فواید و خواص درمانی هلیله سیاه:

روش مصرف هلیله سیاه

اگر می خواهید از این گیاه برای درمان برخی از امراض مانند یبوست و … استفاده کنید می بایست مقدار اولیه پودر هلیله سیاه یک ربع نصف قاشق چای خوری مخلوط شده در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. دقت لازم را داشته باشید که آب شما می بایست کمی داغ باشد اما نه آب جوش.

پس از آنکه پودر هلیله سیاه را با آب داغ مخلوط کردید اجازه دهید که مایع خنک شود و یک و نیم تا دو ساعت بعد از خوردن غذا و قبل از خواب آن را بنوشید.

بهتر است درمان آیورودیک را مانند هلیله سیاه بدون شیرین کننده ها انجام دهید. متخصصان می گویند که با چشیدن ترکیبی از منقبض کننده ها، طعم ترش و شیرین و نیز تلخی و تندی، خودشان مفید هستند. اگر می خواهید کمی شیرین کننده اضافه کنید، چند قطره استویا یا عسل را امتحان کنید. از شکر ناسالم استفاده نکنید، زیرا این کار برخلاف منافع سلامتی است و می تواند برایتان مضر باشد.

همانطور که گفتیم مصرف هلیله سیاه می تواند برای یبوست مفید باشد. اما باید به این نکته دقت کنید که برای درمان یبوست، دوبرابر مقدار معمول یا بیشتر، از پودر هلیله سیاه توصیه می شود تا نتیجه خوبی حاصل شود. نصف قاشق چای خوری پودر گیاه را در آب گرم مخلوط کرده و نیم ساعت بعد از نهار و نیم ساعت پس از شام بنوشید.

هلیله سیاه با دارا بودن ویژگی های دارویی توانسته است تبدیل به یکی از پر مصرف ترین گیاهان دارویی شود. خواص هلیله سیاه به قدری در زمینه پوست، مو و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند یک گیاه کاربردی در سبد خرید شما قرار گیرد. امیدواریم از این گیاه بی نظیر استفاده کرده و زیبایی دو چندانی به خود هدیه دهید.

مطالب مرتبط:

خواص زنیان؛ ۱۱ خاصیت این گیاه ارزشمند برای سلامتی