روش دم کردن چای با عطر و طعم فوق العاده

روش دم کردن چای با عطر و طعم فوق العاده
روش دم کردن چای با عطر و طعم فوق العاده

چای یکی از نوشیدن های پر مصرف همه مردم می باشد ولی چای نیز مانند تمام کارهای دیگر آداب و رسومی دارد تا نتیجه و ظعم بهتری بدهد. اگر میخواهید از همان یک فنجان چایی که صبح ها میل می کنید لذت کافی را ببرید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نکات مهم برای تهیه چای

در اکثر برای تهیه یک فنجان چای‌ها ودم کردنی‌ها یک قاشق چای‌خوری پر چای و یا هر گیاهی کافی است. هرچند برای چای‌هایی با برگ‌های بزرگ‌تر وسبک‌تر یا دمنوش‌هایی که از گل‌ها تهیه می‌شوند، دو قاشق برای هر فنجان بهتر است.

برای اینکه چایی با طعم و عطر بهتر داشته باشید بهتر است چند نوع چای را با هم مخلوط نمایید.

بنر گل من و تو

برای تنوع در عطر و مزه چای می توانید از هل، گل سرخ، چوب دارچین، برگ عطر چای و یا گلاب استفاده کنید.

پیش از ریختن چای کمی آب جوش داخل فنجان بچرخانید تا با گرم شدن فنجان چای به مدت بیشتری در فنجان گرم بماند.

دمای آب برای تهیه چای و دمنوش

دمای آب برای تهیه چای و دمنوش
دمای آب برای تهیه چای و دمنوش

اصولا همه ما تمامی چای ها و دمنوش ها را با آب جوش درست می کنیم ولی قانون طلایی یا همان فوت کوزه گری برای دم کردن چای سبز، چای اولانگ و چای سفید آبی با دمای 80 درجه می باشد. چون آب کاملا جوش برگ های چای را سوزانده و موجب تلخ شدن و بدمزه شدن آن می شود. شاید برایتان سوال شود که 80 درجه را چگونه باید اندازه بگیرم؟ دماسنج روش جالبی برای این کار نیست و کار را سخت می کند برای تخمین دمای 80 درجه گوش‌تان را متوجه صدای کتری کنید. در حدود این دما و قبل از به جوش آمدن آب، بیشترین صدا را از کتری می‌شنوید. همین موقع شعله را خاموش و چای را دم کنید. ساده‌تر هم این است که کتری جوش آمده را خاموش کنید، بعد از دو دقیقه دمای آب برای دم کردن چای‌های سبک ایده‌آل است.

در مقابل چای های سبک، چای سیاه، گیاهان دارویی و دم کردنی‌های میوه‌ای را با آب در حال جوش دم کنید.

زمان دم کشیدن چای

زمان دم کشیدن چای سیاه به خود شما مربوط می‌شود، که چای پررنگ یا کم‌رنگ را دوست دارید. فقط این را به خاطر داشته باشید که اگر برگ‌های چای برای مدت طولانی در آب بمانند، چای تلخ و بدمزه خواهد شد. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از تلخی چای این است که زمانی که چای به قدر کافی دم کشید، تفاله آن را با کمک یک صافی جدا کنید.

فواید چای

چای برای ایجاد آرامش ، رفع میگرن و سنگینی سر ، خستگی، رفع سرماخوردگی ، بهبود وضعیت لثه ها و استحکام دندان ها ، رفع بوی بد دهان ، شل کننده عضلات و ریلکس شدن ، ضد سرطان ، کاهش کلسترول ، جلوگیری از افزایش قند خون ، تنظیم ضربان و کارایی قلب ، کم کردن التهابات بدن ، هضم غذا ، افزایش سوخت و ساز بدن و … موثر است.

چای را با قند ننوشید

یکی از عادت‌های غلط ما در نوشیدن چای، نوشیدن آن با قند یا شکر است. قند و شکر محلول در چای خواص مفید آن را از بین می‌برد و در برخی موارد مضراتی هم در پی دارد. اگر نمی‌توانید، کم‌کم، خودتان را عادت دهید چای را بدون قند بنوشید. پس از مدتی قند را کاملا کنار خواهید گذاشت و بامزه واقعی چای بیشتر کنار خواهید آمد؛ فواید درمانی، دارویی و حتی اقتصادی بیشتری هم نصیبتان می‌شود!