روش های خانگی برای پاکسازی کبد

روش های خانگی برای پاکسازی کبد
روش های خانگی برای پاکسازی کبد

برای عملکرد مناسب کبد و پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب و سیروز کبدی و مشکلاتی ناشی از کبد ناسالم که از علائم آن: ریفلاکس اسید معده و سوزش سر دل، نفخ و گاز معده، یبوست، زرد شدن پوست یا چشم (یکی از نشانه های زردی)، عدم توانایی در کاهش وزن، فشار خون بالا، اضطراب یا افسردگی(نوسانات خلقی)، ادرار تیره رنگ، خستگی مزمن، تعریق زیاد، اشتهای ضعیف و کبود شدن بدن می باشد، هر از چند گاهی با استفاده از روش های طبیعی مطمئن نظیر مصرف میوه ها، ادویه ها و … و نیز رژیم غذایی عمل پاکسازی کبد صورت گیرد، که در ادامه با این مواد بیشتر آشنا خواهید شد:

پاکسازی کبد با چای سبز

این چای به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان کاتکینز برای تصفیه کبد موثر می باشد.

پاکسازی کبد با چای بابونه

گیاه بابونه به دلیل دارا بودن انواع آنتی اکسیدان ها برای تصفیه کبد بسیار مفید می باشد. برای سم زدایی کبد و بهرمندی از خواص بی شمار بابونه به مدت ۲ هفته روزانه یک لیوان چای بانونه بنوشید.

بنر گل من و تو

پاکسازی کبد با لیمو و زنجبیل

استفاده از دم نوش زنجبیل و لیمو علاوه بر کاهش وزن به دلیل آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آن باعث پاکسازی کبد می گردد و متابولیسم بدن را نیز بهبود می بخشد. برای تهیه این دمنوش درون یک فنجان، آب نیمی از یک لیمو ترش تازه و برش کوچکی از زنجبیل تازه را بریزد و سپس آب جوش را به ان اضافه نماید، تا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. که برای نتیجه گیری بهتر، توصیه می شود در طول هفته ۳ بار از این دم نوش میل نماید.

پاکسازی کبد با زرد چوبه

نوشیدنی زردچوبه باعث تحریک کیسه صفرا و ترشح صفرا می شود، چرا که کبد عمل سم زدایی را با استفاده از صفرا انجام می دهد. برای تهیه نوشیدنی زردچوبه، اغلب از زرد چوبه، زنجبیل تازه، دارچین، فلفل سیاه، نارگیل، عسل و شیر استفاده می کنند.

پاکسازی کبد با چای نعنا

یک دیگر از روش های که با کمک آن می توان کبد را سم زدایی کرد، استفاده از چای نعنا است. که برای این کار چند برگ نعنای تازه را درون آب جوش بیاندازید، مدتی صبر کنید تا دم بکشد و با نوشیدن آن از دیگر مزایای چای نعنا برای سیستم گوارش استفاده نماید.

پاکسازی کبد با لیمو ترش

می توانید برای تولید صفرا، پاک کردن کبد و دفع مواد مضر از کبد، از آب لیمو ترش جوشانده شده استفاده کنید. برای این کار ۳ عدد لیمو ترش تازه را درون نیم لیتر آب بجوشانید، بعد لیمو ها را خارج کرده آب آن ها را کامل بگیرید و به همان آب جوشانده شده بیافزاید و هر روز ناشتا یعنی قبل از خوردن صبحانه، یک لیوان از آن را بنوشید، دقت داشته باشید که این نوشیدنی را باید درون یخچال نگهداری کنید. نوشیدن این محلول برای کسانی که از داروهای ضد اسیدی استفاده می کنند، باید با تجویز پزشک باشد.

پاکسازی کبد با سیر

سیر با فعال نمودن آنزیم های کبدی به دلیل ترکیبات گوگردی و دارا بودن سلنیم و آلیسین عاملی موثر برای خارج کردن سموم و جلوگیری از آسیب های ناشی از آن برای کبد به شمار می آید.

از دیگر مواد مفید برای تهیه چای به منظور پاکسازی طبیعی کبد استفاده از ریشه قاصدک، ریشه باباآدم، پوست دارچین، دانه هل، ریشه شیرین‌بیان، ریشه رازیانه، توت درخت عرعر، ریشه زنجبیل، جوانه میخک، فلفل سیاه، پوست پرتقال، ریشه جعفری، پوست ریشه ساسافراس و دانه شنبلیله می باشد.

پاکسازی کبد

همچنین از عصاره های مهم برای پاکسازی کبد می توان از عصاره دانه خار مریم، پوسته سیاه گردو، ریشه قاصدک، ریشه انگور اورگون، ریشه زنجبی، برگ کنگر فرنگی، ریشه کوشاد، برگ افسنطین و دانه رازیانه نام برد.