نکات خرید گیاهان آپارتمانی، 13 نکته قبل و حین خرید که باید بدانید

نکات خرید گیاهان آپارتمانی
نکات خرید گیاهان آپارتمانی

بررسی نکات خرید گیاهان آپارتمانی : همه ما در مقابل چیز هایی که میخریم مسئول هستیم بخصوص اگر جاندار باشد، افراد بسیار زیادی هستند که عاشق گیاهان‌اند و دوست دارند تا درخانه هایشان تعدادی از گیاهان را نگهداری کنند و یا ممکن است با دیدن برخی از گیاهان، دوستدار گیاه شده باشند ولی توجه داشته باشید که صرفا فقط دوست داشتن گیاه کافی نیست بلکه باید مهارت درست نگهداری از آن گیاه را هم بلد باشید و یا نه قبل تر شرایط نگهداری از آن گیاه را بدانید و با توجه به نوع گیاهی که خریداری میکنید شرایط مناسبی را برای گیاه فراهم کنید. در بسیاری از خانه ها با توجه به شرایط محیطی امکان نگهداری درست از برخی گیاهان وجود ندارد و یا سخت است. به همین دلیل باید قبل از خریدن گیاه به یک سری از نکات توجه داشته باشید تا بتوانید به درستی گیاهی را انتخاب کرده و از آن نگهداری کنید.

مهمترین نکات خرید گیاهان آپارتمانی

اولین مورد که شاید به خود گیاه مربوط نیست بوجه شماست، قبل از خرید بودجه را تخمین بزنید، سپس درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان مختلف ارزیابی کنید، شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به خاطر بسپارید، فضای آپارتمان خود ار مد نظر داشته باشید و با مطالعه مطالب  زیر و خرید گلدان مناسب ، شادابی و خرمی آن زینت بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

اولین قدم برای خرید یک گل
اولین قدم برای خرید یک گل

گرفتن اطلاعات از فروشنده

کلیه شرایط محیطی اعم از نور و حرارت و رطوبت محیط خونه یا محل کار خودتون رو به فروشنده بگید و بعد اسم گیاه و نام علمی اون رو حتما ازش بپرسید. به هیچ وجه به گفته ها فروشنده اکتفا نکنید و حتما در مورد گیاه توی اینترنت سرچ کنید (ما تو سایت گل من و تو اطلاعات کاملی از شرایط نگهداری گیاهان قرار دادیم که میتونید مطالعه کنید). حالا بریم چندتا نکته خیلی مهم رو بررسی کنیم.

بنر گل من و تو

نکات مهم برای افراد مبتدی

نکات خرید گیاهان آپارتمانی زمانی اهمیت پیدا میکند که شما اولین تجربه خرید رو پیش رو دارید، افرادی که به تازگی علاقه‌مند به گیاه شده اند و دوست دارند تا در خانه برای اولین بار از گیاه نگهداری کنند بهتر است قبل از خرید کردن مقداری مطالعه کنند تا گیاهانی را انتخاب کنند که دارای نگهداری سخت نباشد برای آشنا شدن با تعدادی از گیاهان مناسب برای افراد مبتدی حتما مقاله گیاهان مناسب مبتدی را مطالعه کنید. همچنین بهتره به فروشنده بگید که گیاهان مقاوم رو چه از نظر نوری و چه از نظر آبیاری به شما معرفی کنند.

شرایط نوری خانه چه تاثیری بر روی انتخاب گیاهان آپارتمانی دارد؟

بیشترین نیاز یک گیاه، نور است گیاه به نور برای فتوسنتز کردن و تنفس سلولی نیاز دارد البته شرایط نوری هر گیاه با گیاه دیگه متفاوت است به همین دلیل در خرید کردن گیاهان آپارتمانی باید میزان نور را در خانه خود بررسی کنید و متناسب با نور خانه، گیاه تهیه کنید.گیاهانی داریم که آفتاب دوست هستند و در خانه هایی که آفتاب گیر هستند مناسب‌اند گیاهانی مانند کاکتوس ها ،گل ناز یخی و …. و یا گیاهانی که دوستدار سایه هستند و در سایه خوب رشد میکنند و برای خانه هایی که در طول روز آفتابی ندارد خوب هست بنابراین در هنگام خرید کردن گیاه برای خانه، حتما در اولین قدم میزان نور داخلی خانه‌تان را بررسی کنید تا در صورت خرید گیاه به علت عدم وجود نور دچار مشکلی نشوید. در در هنگام خرید و نکات خرید گیاهان آپارتمانی به نور محیط نگهداری گیاه اهمیت ویژه ای بدهید.

داشتن و نداشتن فضای کافی چقدر در انتخاب گیاه موثر است؟

داشتن فضا در انتخاب و خرید گیاه خیلی موثره چرا که بسیاری از گیاهان فضاگیر و بزرگ هستند و برای پر کردن قسمتی از خانه با حفظ دکوراسیون داخلی مناسب هستند گیاهانی مانند گیاه برگ انجیری، فیکوس لیراتا، کاج مطبق و …. گیاهان آپارتمانی بزرگ نه تنها فضایی از خانه را پر میکنند بلکه در دکوراسیون خانه نیز مهم و کاربردی هستند.در صورت نداشتن فضای کافی نیازی به نگرانی نیست چرا که گیاهان آپارتمانی بسیار زیاد و زیبای دیگری نیز وجود دارد که میتوانید از آنها نگهداری کنید این گیاهان نه تنها جای کمتری میگیرند بلکه انرژی و زیبایی خاصی به خانه های شما میدهد گیاهان آپارتمانی تنوع بسیار بالایی دارند.گیاهانی مانند پتوس، بگونیا و……

میزان مهم بودن نوع خاک در انتخاب گیاه آپارتمانی

نوع خاک در خرید کردن برای گیاهانی که در باغچه کاشته میشوند اهمیت بیشتری دارد. نوع خاک باغچه و PH در باغچه تان را باید بدانید تا گیاهی مناسب با نوع خاک را انتخاب کنید البته که در مورد نوع اسیدیته میتوان تا حدودی PH خاک را اصلاح کرد اما در مواردی اصلاح کردن اسیدیته خاک به صرفه و یا امکان پذیر نیست وبهترین کار انتخاب گیاه مناسب با خاک است. برای تشخیص نوع اسیدیته خاک میتوانید مطلب تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن خاک را مطالعه کنید.

نور از نکات خرید گیاهان آپارتمانی
نور از نکات خرید گیاهان آپارتمانی

آیا آب و هوای منطقه هم میتواند در نوع گیاه آپارتمانی ما تاثیر بگذارد؟

آب و هوای منطقه در نوع گیاهانی که در خانه نگهداری داری میکنید تاثیر میگذارد؟ بله. از دیگر نکات خرید گیاهان آپارتمانی توجه به شراهیط آب و هوایی است، گیاهان با توجه به شرایطی که در خانه برای آنها فراهم میکنید میتوانند زنده بمانند اما ممکن است با یک کوتاهی و یا فراموش کردن در رسیدگی به آنها، گیاه را از دست بدهید پس نگهداری از گیاهانی که بومی منطقه خودتان نیستند بسیار سخت و نیازمند توجه زیاد است به ویژه گیاهانی که در حیاط و یا تراس نگهداری میشوند به همین دلیل باید شرایط آب و هوای منطقه خود را با گیاه مورد نظر بررسی کنید و سپس اقدام به خریدن گیاه آپارتمانی کنید. به طور مثال گیاهانی وجود دارد علاوه بر زیبایی که دارند ممکن است در برابر گرما و یا سرما حساس باشند و یا اینکه نیازمند رطوبت بالا باشند و در مناطق خشک دوامی نداشته باشند.

از سلامت گیاه خریداری شده مطمئن شوید

در بررسی نکات خرید گیاهان آپارتمانی سلامت گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است، در هنگام خریدن گیاهان آپارتمانی، گیاه را به خوبی بررسی کنید چرا که در صورت آلوده بودن به بیماری و یا آفات میتوانند خطرناک باشند چرا که گیاه آلوده علاوه بر اینکه به مرور زمان ممکن است خود گیاه از بین برود به احتمال زیاد به گیاهان سالم نیز منتقل میشود و باعث نابودی کل گیاهان گلخانه و یا خانه شما خواهد شد. درهنگام خرید زیر برگ ها و خاک گلدان را بررسی کنید تا حشره کامل، تخم حشره، فضولات حشره وجود نداشته باشد علائم بیماری را هم حتما چک کنید.

ناگهانی خرید نکنید

بسیاری از افراد با دیدن گیاهانی در گلخانه ها و یا گلفروشی ها به آنها علاقه‌مند شده و دوست دارند تا از این گیاهان نگهداری کنند درسته که زیبایی بسیاری از گیاهان وسوسه انگیز است اما به هیچ عنوان بدون مطالعه در مورد نحوه نگهداری آن گیاهان، آنها را خریداری نکنید چرا که ممکن است شرایط نگهداری از آن و یا حتی زمان کافی برای رسیدگی به آنها را نداشته باشید و با خریدن آن گیاه فقط باعث از بین رفتن آن گیاه شوید.

یک راهنمای در انتخاب زیرکانه خرید گیاهان

برگها، ساقه، گل ها و خاک گیاه را به دقت بازدید کنید تا به وجود آثار و بقایای آفات، امراض و علوفه هرز پی برده و از خرید اینگونه گیاهان خودداری نمایید. اگر قصد خرید گیاهان آپارتمانی در زمستان رو داردی این نکات و بررسی ها رو خیلی سختگیرانه انجام بدید.

از گلفروش گیاه “ریشه پر” تقاضا کنید، چرا میگیم گلدان ریشه پر؟ وقتی گیاهی ریشه پر باشه یعنی مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده است و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی به وجود نمیاره، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان گردد. البته همیشه سعی کنید بعد از حدود حداقل 1 الی 2 هفته پس از جابجایی تعویض گلدان رو انجام بدید.

اگر گیاه گلدار مانند آزالیا رو میخواهید خریداری کنید، گیاهی را انتخاب کنید که پرغنچه باشد و یا غنچه های اون هنوز باز نشده و یا تعداد کمی از آن شکفته باشند.

لوازم نگهداری گیاه رو خریداری کنید

همیشه توجه کنید که گیاهان آپارتمانی بدون وجود مواد مغذی رشد خوبی نخواهند داشت و برای اینکه بتونید به خوبی مواد مغذی مورد نیاز گیاه رو تامین کنید بهتره از فروشنده و یا جستجو در اینترنت ، مواد مغذی مورد نیاز گیاه خودتون رو خریداری کنید تا شاهد رشد فوق العاده اون باشد.

اولین قدم برای خرید یک گل
اولین قدم برای خرید یک گل

جابجایی گیاهان آپارتمانی بسیار مهم هست

یکی از نکات خرید گیاهان آپارتمانی این است که حتما گیاه رو به نحوی جابجا کنید که دچار شوک نشه، تمامی گیاهان وقتی از گلخانه به خانه یا محل کار شما منتقل میشوند دچار شوک جابجایی خواهند شد که میتویند از روش های گفته شده کاهش تنش در گیاهان اون رو رفع کنید ولی خود جابجایی و نحوه جابجایی هم بر تشدید این شوک تاثیر خواهد گذاشت، حمل و نقل گلدان مخصوصا در زمستان که جریان سرد هوا موجب پژمردگی برگ ها می گردد اهمیت فراوانی دارد، به گلفروش سفارش کنید که گلدان را در دو لفافه کاغذی بپیچاند تا تغییرات شدید در رطوبت و حرارت به گیاه لطمه نزند، حتی الامکان گلدان در اتاق روباز و بدون کابین اتومبیل قرار ندهید.

سعی کردم در این مطلب تمام نکات خرید گیاهان آپارتمانی رو با شما به اشتراک بگذارم ولی قبل از خرید به مهارت خودتون، نور خانه یا محل کار، دما و رطوبت توجه کنید و خرید خودتون رو متناسب با شرایط محیطی انجام بدید تا در نگهداری گیاه دچار مشکل نشوید. اگر سوال یا تجربه ای در خصوص نکات خرید گیاهان آپارتمانی دارید میتونید در بخش دیدگاه با ما مطرح کنید و کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخ را برای شما ارسال خواهد کرد.