تمامی دلایل زرد شدن برگ برگ انجیری بهمراه راهای جلوگیری از آن + عکس

علت زرد شدن برگ برگ انجیری
علت زرد شدن برگ برگ انجیری

علت زرد شدن برگ برگ انجیری چیست و چطور مشکل را رفع کنیم؟ از نگرانی های ایجاد شده برای افردی که گیاه برگ انجیری را نگهداری میکنند زرد شدن برگهای برگ انجیری میباشد ، از رایج ترین دلایل زرد شدن این گیاه میتوان به : آبیاری خیلی کم یا بیش از حد ، نور خورشید، دما ، رطوبت محیطی کم ، تعویض گلدان ، استفاده از کود نا مناسب، بیماری گیاه و آفت زدن گیاه اشاره کرد، تمامی این موارد میتواند از دلایل زرد شدن برگ انجیری باشد.

گیاه برگ انجیری دارای برگ و ساقه براق و سبز رنگی است هر گونه تغییر رنگی در این موارد به معنی بروز اشکال و یا بیماری در گیاه است ما در اینجا قصد داریم تا به شما کمک کنیم هر چه سریعتر از پیشروی مشکل جلوگیری کنیم . در ادامه دلایل بروزاین مشکل را دقیق تر بررسی میکنیم، در ضمن در مطلبی جداگانه شرایط درست نگهداری برگ انجیری و همچنین مشکلات و بیماری های برگ انجیری که بین کسانی که این گیاه را نگهداری میکنند رایج هست را به شکل کامل مورد بررسی قرار دادیم که میتوانید مطالعه کنید

monstera deliciosa yellow leaves
monstera deliciosa yellow leaves

آبیاری اشتباه از علل زرد شدن برگ انجیری میباشد ؟

از عمده دلایل زرد شدن برگ های برگ انجیری آبیاری این گیاه میباشد که اگر آبیاری زیاد باشد سبب این میشود که برگ های پایینی گیاه زرد شود و اگر همچنان گیاه زیاد آبیاری شود سبب زرد و یا قهوه ای شدن برگ های بالایی و جوانتر نیز میشود. همچنین گاهی با پژمردگی گیاه نیز روبرو میشویم که بدلیل آبیاری کم و یا باز آبیاری زیاد می باشد (چرا این اتفاق پیش می اید ؟ شما گیاه را زیاد آبیاری کردید و به مرور ریشه گیاه پوسیده و نمیتواند مقدار کافی آب را به برگها برساند و در نتیجه برگها پژمرده خواهند شد) به همین دلیل باید قبل از هر اقدامی ابتدا ریشه های گیاه را چک کنیم که متوجه شویم پژمردگی بدلیل کم یا زیاد بودن آبیاری ایجاد شده است یا خیر.

بنر گل من و تو

به هیچ وجه بریا آبیایر زمان مشخص نکنید (مثلا هر دو روز یا هر هفته یکبار) بهترین زمان آبیاری برای این گیاه زمانیست که به اندازه 3 الی 4 سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد با جمع شدن بیش از حد آب در جوار ریشه ها سبب بوجود آمدن قارچ و پوسیدگی ریشه ها میشود. همچنین باید کف گلدان دارای زهکش باشد تا آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود و شما آب خارج شده را دور بریزید و یا برای گلدان جزیره درست کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.
زمانیکه گیاه بعلت آبیاری زیاد دچار زردی برگ و پژمردگی شد بهتر است به برگ انجیری زمان دهید تا به اندازه 10 الی 15 سانتی متر از سطح خاک خشک شود سپس آبیاری به روش درست را انجام دهید، سعی کنید اولین ابیاری بعد از خشک شدن خاک با ساتفاده از قارچ کش انجام شود تا اگر ریشه گیاه دچار بیماری شده است با این کار درمان شود. همچنین در فصل زمستان که نیاز آبی گیاه کمتر است نیز باید به میزان آبیاری توجه شود.
در مطلبی جداگانه نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی را مورد بررسی قرار دادیم که حتما مطالعه کنید.

آیا دما میتواند علت زرد شدن برگ انجیری باشد؟

همانطور که میدانید گیاه برگ انجیری گیاه مناطق گرمسیری است در دمای بین 18 تا 28 درجه باید نگهداری شود این گیاه در بازه دمایی 10 تا 18 نیز میتواند رشد کند ولی این رشد بسیار کند است، اما از دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد سبب از بین رفتن این گیاه میشود که با زرد شدن برگ ها این تنش دمایی را نشان میدهد.

راهکار جلوگیری زرد شدن برگ از سرما:

پس اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید اگر برگ انجیری شما در تراس و یا حیاط قرار دارد با شروع فصل سرد گیاه را به داخل خانه منتقل کنید و یا با استفاده از پلاستیک شفاف آن را به صورت کامل کاور کنید. و یا اگر گیاه در خانه است در فصل سرما که دمای هوا کمتر از 10 میرسد میتوان گیاه را از نزدیکی پنجره فاصله داد قسمتی از خانه قرار دهید که هم نور خوب دریافت کنیدو هم با فاصله قابل قبولی از وسایل گرمایشی قرار داشته باشد. اگر خیلی نزدیک وسایل گرمایشی باشد باید از روش های مختلف رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

زرد شدن برگ انجیری
زرد شدن برگ انجیری

چطور تابش خورشید سبب زرد شدن و سوختگی برگ انجیری میشود ؟

برگ انجیری بدلیل اینکه در محیطی رشد یافته که درختان بلند در اطرافش وجود داشته از نور مستقیم خورشید بهره نبرده است و برگ های این گیاه از نور مستقیم خورشید استقبال زیادی نمیکنند و سبب سوختگی برگ ها میشود بهتر است برای میزان نوری که از خورشید دریافت میکند از یک پرده نازک استفاده کرده یعنی به نور زیاد ولی فیلتر شده برای رشد و سلامت نیاز دارد. همچنین نور کم نیز سبب میشود که گیاه سبزی و طراوت قبل را نداشته باشد زیرا در نور کم کلروفیل در گیاه به اندازه لازم تولید نمیشود (کلروفیل عامل سبزی و طراوت گیاه میباشد .)

آیا رطوبت هوا بر زرد شدن برگ انجیری تاثیر دارد ؟

همانطور که میدانید گیاه برگ انجیری گیاه مناطق گرمسیری بوده و به رطوبت هوا علاقه دارد این گیاه در منزل بدلیل نبودن رطوبت مقاومت نشان میدهد اما اگر این وضعیت خشکی ادامه دار شود سبب قهوه ای و سپس زرد شدن اطراف برگ ها میشود (زرد شدن لبه برگ انجیر از کمبود رطوبت است) این پدیده بخصوص در زمستان که رطوبت هوا کاهش میابد بدلیل استفاده از وسایل گرمایشی در گیاهان ظاهر میشود در این هنگام میتوانید گیاه را در کنار سایر گیاهان قرار داده و یا بر روی گیاه مقداری آب ابپاشی کنید (غبارپاشی حتما باید از فاصله 40 سانتی متری با آب جوشیده سرد و به شکل پودری انجام شود). همچنین میتوانید در زیرگلدانی گیاه از یک ظرف حاوی سنگریزه در استفاده کنید تا آبهای اضافی که وارد آن میشوند بدلیل گرما تبخیر شوند و رطوبت مورد نیاز برگ انجیری را فراهم آورند (به این روش ساخت جزیره برای گلدان میگویند) و از زرد شدن برگهای برگ انجیری جلوگیری شود.
یکی دیگر از روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی مخصوصا برگ انجیری استفاده از دستگاه بخور سرد هست که میتوان گفت همانند روش ساخت جزیره هیچ ضرری برای گیاه شما ندارد. اگر غبارپاشی را در زمان نامناسب و اصولی انجام ندهید گیاه دچار لک روی برگها خواهد شد.

سوختگی و زرد شدن برگهای برگ انجیری
سوختگی و زرد شدن برگهای برگ انجیری

تعویض گلدان برگ انجیری را میتوان از علت زرد شدن برگ انجیری دانست ؟

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ های برگ انجیری تعویض گلدان است به این دلیل که ممکن است این تعویض در فصل صحیحی انجام نشده باشد (بهترین فصل برای تعویض گلدان بهار و تابستان است ولی اگر در داخل منزل شرایط مناسب برای رشد گیاه فراهم کنید در تمامی فصول میتوانید تعویض گلدان انجام دهید) و یا اندازه گلدان مناسب برگ انجیری نباشد یا گلدان فاقد زهکش باشد و یا اینکه خاک استفاده شده جدید مناسب نباشد مثلا میتواند خاک سنگین با زهکشی کم باشد و یا میزان خاک گلدان کافی نبوده و سبب شود که ریشه ها خارج از خاک قرار گیرد همچنین در هنگام تعویض گلدان بدلیل در تماس بودن ریشه های داخل خاک در هوا نیز میتواند سبب بروز زردی در برگ ها شود تمامی این موارد باعث فشار آوردن شوک به گیاه و بروز زردی در آن میباشد.
نکته مهم تعویض گلدان : توجه داشته باشید همیشه بعد از تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی دچار شوک خواهند شد و این شوک حدود 1 الی 2 هفته ادامه دار خواهد بود و با فراهم کردن شرایط درست نگهداری گیاه به مرور به حالت اولیه خود باز خواهد گشت، پس زرد شدن برگ برگ انجیری بعد از تعویض گلدان به تعداد محدود عادی است مگر اینکه در زمان تعویض گلدان ریشه گیاه اسیب دیده باشد. که در این حالت زمان بازگشت گیاه کمی طولانی خواهد شد. حتما بعد از تعویض گلدان از محرک های زیشه استفاده کنید.

راه جلوگیری زرد شدن هنگام تعویض گلدان :

همانطور که میدانید بهترین فصل تعویض گلدان ها فصل بهار میباشد اما اگر شرایط محیطی مناسبی را در منزل فراهم کنیم نیز مشکلی در فصول دیگر سال نداریم هم چنین اگر خاک مورد استفاده خاک سبک با زهکشی بالا باشد نیز باید استفاده نمود همچنین اندازه گلدان بگونه ای باشد که آنقدر کوچک نبوده که ریشه ها خارج از گلدان قرار گیرد و به اندازه ای بزرگ نباشد که مواد مغذی به گیاه نرسد همچنین داشتن زهکش در انتهای گلدان از الزاماتی است که حتما باید به آن توجه داشت .

کود دهی از علل زرد شدن برگ انجیری میباشد ؟

درست هست که تمامی گیاهان برای رشد و شادابی نیاز به تغذیه و کوددهی دارند، ولی زمانی که گیاه را خریداری میکنید احتمال دارد که خاک غنی باشد و نیازی به کوددهی نداشته باشد پس هنگام خرید سوال در خصوص کوددهی و نیاز گیاه را از فروشنده داشته باشید. ولی مواد مغذی موجود در خاک گلدان پس مدتی بدلیل آبیاری گیاه از طریق زهکش ها خارج شده و کمبود مواد مغذی مواد باعث زرد شدن برگ انجیری میشود ولی به این نکته توجه داشته باشید که کود ها اگر به میزان زیاد استفاده شود بدلیل داشتن نمک سبب بهم خورد PH خاک میشوند که باعث پژمرده و زرد شدن برگ انجیری میشود .

راه جلوگیری از زرد شدن برگ انجیری بوسیله کود :

زمانیکه دیدید تمام شرایط گیاه کامل است ولی گیاه دچار زرد شدن برگ شده است یکی از علل شسته شدن کود و مواد مغذی میتواند باشد که بهتر است از کودهای متعادل مثل کود مخصوص گیاهان خانگی که بصورت محلول است و یاکود سه بیست استفاده نماید، پس سعی کنید گیاه را با فاصله زمانی 2 الی 3 هفته یکبار در فصل رشد کوددهی کنید.
توجه شود که اگر گیاه بدلیل کوددهی بیش از حد گیاه شما دچار زردی شد میتوانید ابتدا خاک گلدان را بررسی کنید اگر مشاهده نمودید که در خاک نمک اضافی بصورت رسوب وجود دارد ابتدا رسوبات را شست و شو دهید زیرا تجمع این رسوبات سبب از بین رفتن ریشه گیاه نیز میشود سپس گیاه را تا مدتی حدودا سه ماه از دادن مواد مغذی منع کنید ولی شرایط محیطی دیگر را به بهترین شکل برای گیاه فراهم آورید. میتوانید از هیومیک اسید برای تنظیم Ph و نمک خاک استفاده کنید.

زردی برگ برگ انجیری
زردی برگ برگ انجیری

ترکیب نامناسب خاک میتواند دلیل زرد شدن برگ انجیری باشد؟

همانطور که میدانیم خاک یکی از مواردی است که برای رشد گیاه بسیار مهم است، گیاه برگ انجیری چون در مکانی زندگی میکرده که ریشه آن به درختان اطراف بستگی داشته به خاک بسیار سبک با زهکشی بسیار بالا نیاز دارد. زیرا خاک سنگین سبب میشود گیاه بطور صحیح زهکشی انجام ندهد و سبب ایجاد قارچ و تجمع رسوبات در ریشه میشود که از عوامل زرد شدن برگ انجیری میباشد، بهتر است از خاک سبک با زهکشی مناسب استفاده شود که میتوان در ترکیب خاک از پرلیت و یا خاک ارکیده نیز استفاده نمود. پیشنهاد من برای خاک برگ انجیری استفاده از کوکوپیت + پرلیت + پیت ماسه و کمی خاک باغچه و خرده چوب است تا یک ترکیب ایده آل برای گیاه شما ایجاد شود.

وجود آفت در گیاه نیز دلیل زرد شدن برگ انجیری میباشد

آفت های رایج برگ انجیری عبارتند از شته، شپشک آرد آلود، کنه های تار عنکبوتی که این آفتها بر روی برگ و ساقه از شیره گیاه و آب موجود در زیر برگ ها استفاده میکند و همین عامل به مرور باعث شعیف شدن گیاه و در نهایت زرد شدن برگهای برگ انجیری میشود.
راه مقابله با آفت : بدلیل اینکه این آفتها بسیار ریز هستند و تشخیص آنها قبل از زرد شدن برگ ها کار آسانی نیست بهتر است برگ های گیاه را هر هفته دستمال کشید تا هم از رشد این آفات جلوگیریی شود و هم اینکه با تمیز شدن سطح برگ ها تنفس گیاه بهتر شود. برای از بین بردن شته و شپشک میتوان از سم های دیازینون ، مالاتیون استفاده کرد.

در این محتوا سعی کردم تمام مواردی که میتواند باعث زرد شدن برگ انجیری شما شود را مورد بررسی قرار دهم، تمامی موارد گفته شده را بررسی کنید و متناسب با هر مشکل اقدام رفع آن کنید، حتما در بخش دیدگاه از تجربه خودتان برای از بین برگ زردی برگهای برگ انجیری بنویسید و اگر سوال یا موردی برای یگاه شما پیش آمده که در مطلب بالا به آن اشاره نشده است بیان کنید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ را برای شما ارسال کنند.