نکات نگهداری کراسولا خرفه ای و رشد انفجاری در خانه + ویدیو

نیازها و شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای
نیازها و شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای

شرایط درست نگهداری کراسولا خرفه ای : یکی از گیاهان زیبا و دوست داشتنی که نگهداری بسیار راحتی داره ساکولنت کراسولا خرفه ای (که بیش از 150 گونه مختلف داره) است که میشه خیلی راحت و با هرس های به موقع اون رو به بن سای کراسولا خرفه تبدیل کرد که در ادامه نحوه این کار رو براتون قرار دادم، در این مطلب هر آنچه برای نگهداری و شاداب نگاه داشتن اون باید بدونید رو خواهم گفت و برخی از مشکلات رایج مانند علت رشد نکردن کراسولا خرفه ای، ریزش برگ کراسولا خرفه ای (که بیشتر بخاطر تغییرات دمایی و جابجایی هست) رو مورد بررسی قرار میدم و با یک ویدیو کامل نحوه هرس و تکثیر کراسولا خرفه ای رو به شما آموزش میدیم.

گیاه کراسولا خرفه ای
گیاه کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه ای کیست و از کجا اومده؟

جالب است بدانید که کراسولا یکی از گیاهان مشهور در جهان است که بیش از ۱۵۰ گونه دارد و در ایران مردم بیشتر با گونه خرفه ای آن یا Crassula Portulaca  و کراسولا نقره ای (گیاه یشم) آشنا هستند.. اما برخی از گونه های آن از نظر شکل و قیافه شبیه به گیاهان گوشتی و کاکتوس هستند که به اشتباه آن را کاکتوس می خوانند. نام انگلیسی این گیاه Elephant Bush هست که با نام Portulacaria afra هم شناخته میشه و بومی آفریقای جنوبی هست. کراسولا با نام علمی Crassula ovata از خانواده Crassulaceae و جنس Crassula تعلق دارد و بومی جنوب آفریقا است که امروزه به شکل گسترده ای در اکثر نقاط به عنوان گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

کراسولا خرفه ای یک درختچه کوچک تا متوسط است که در زیستگاه طبیعی خودش تا ارتفاع 2.5 متر هم رشد میکنه، برگ های آبدار آن گرد کوچک و براق است. رنگ برگ ها می تواند از سبز تا سایه های قرمز یا بنفش متغیر باشه. کراسولا خرفه نوعی از گل ها است که مناسب شرایط آپارتمانی می باشد. بطور کلی نگهداری از آن و برطرف کردن نیاز‌هایش کار بسیار ساده و لذت بخشی است. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد. این گیاه به اندازه کراسولا خرفه ای در فنگ شویی کاربرد نداره ولی برخی اعتقاد دارند میتوان از آن برای فنگ شویی استفاده کرد.

بنر گل من و تو
گلدهی گیاه کراسولا خرفه
گلدهی گیاه کراسولا خرفه

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای

این گیاه هم همانند سایر ساکولنت ها نیاز به آبیاری کم، نور زیاد ولی فیلتر شده و دمای معمول اتاق برای رشد دارد که اگر شرایطی که در ادامه گفته شده را براش فراهم کنید رشد بسیار خوبی خواهد داشت و میتوانید به راحتی با هرس های به موقع تبدیل به بونسای کراسولا خرفه ای کنید، راست این گیاه به تغییر ناگهانی دما و محیط حساس هست و دچار ریزش برگ خواهد شد.

کراسولا خرفه را چقدر آبیاری کنم؟

ساکولنت کراسولا خرفه ای همانند سایر ساکولنت ها نیاز به آبیاری کمی دارد و اصولا در تابستان بین هر دو آبیاری خاک باید تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک باشد ولی در زمستان این خشکی خاک باید تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خاک برسد و سپس آبیاری را شروع کنیم. این گیاه به آبیاری زیاد حساس می باشد و در صورت آبیاری زیاد برگ ها شروع به ریزش می کنند و ساقه پوسیده می شود. و در طرف مقابل خشکی بیش از حد نیز باعث کم شدن ضخامت برگ های کراسولا می شود و اگر طولانی مدت باشد برگ ها ریزش پیدا می کنند. همچنین آبیاری کم باعث چروک شدن برگ کراسولا خرفه ای خواهد شد.

توجه داشته باشید که زمان آبیاری باید حتما آب از کف گلدان خارج بشه و گرنه پوسیدگی ریشه برای گیاه شما اتفاق خواهد افتاد.

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای
شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای

نور مناسب برای رشد کراسولا خرفه ای چقدر باشد؟

این گیاه عاشق نور است (این گیاه رو در مکانی قرار بدید که روزانه حداقل 6 الی 8 ساعت نور داشته باشه). آفتاب مستقیم را هم میتواند تحمل کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند البته توجه داشته باشید که یکدفعه نباید گیاه رو به محلی با نور خیلی زیاد منتقل کنید، حتما براش نور زیاد و فیلتر شده فراهم کنید، اگر میخواهید گیاه رو در معرض نور مستقیم نگهداری کنید از ابتدای بهار اون و در محلی با نور مستقیم قرار بدید. اما با نور کم نیز سازگار است. ولی برگ ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد می کنند. همچنین این گیاه نور صبح تا ظهر را بیش تر از نور بعد از ظهر دوست دارد زیرا وجود دمای بالاتر هوا نسبت به صبحگاه همراه با اشعه مستقیم آفتاب می تواند موجب افزایش آسیب به گیاه شود پس بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان پنجره های جنوبی است.

اگر شرایط نوری این گیاه مهیا باشد اطراف برگ ها قرمز می شوند که به کراسولا زیبایی دوچندان می دهند. اگر در خانه نور خوب ندارید میتونید از نور رشد و نور مصنوعی گیاهان آپارتمانی برای نگهداری این گیاه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که با کم نور شدن محیط باید آبیاری نیز کاهش پیدا کند.

دمای مناسب برای کراسولا خرفه چقدر باشه؟

در برخی از منابع بهترین دما برای رشد این گیاه را ۲۴-۱۵ درجه سانتیگراد گفته اند (تجربه شخصی من این است که شما دمایی بین 18 الی 22 درجه سانتی گراد براش فراهم کنید). درجه های پایین را نیز تحمل می کند ولی برای دوری از خطر یخ زدگی بهتر است گیاه را حدود 10 درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا خطر پوسیدگی را کاهش دهید.

هرچقدر دما بالاتر میره شما باید تعداد دفعات آبیاری رو افزایش بدید تا گیاه دچار مشکل نشه

بنسای کراسولا خرفه
بنسای کراسولا خرفه

از چه خاکی برای کراسولا خرفه ای استفاده کنم؟

خاک کراسولا خرفه باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع از این شود که ریشه ها به مدت طولانی تری در آب بمانند. مخلوط خاک برگ + کوکوپیت + پرلیت خاک مناسبی برای این گیاه می باشد. البته اینها تنها مثالهایی برای مخلوط خاکی این گیاه است و شما میتوانید از هر نوع مخلوط خاکی که سبک است و زهکش خوبی دارد برای این گیاه استفاده کنید.

شما میتوانید از خاک های مخصوص کاکتوس که در فروشگاه های مختلف پیدا میشه هم استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید که این خاک ها را از فروشگاه های معتبر خرید کنید تا آلودگی نداشته باشند. ما در مقاله ای جداگانه خاک مناسب ساکولنت رو بررسی کردیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

آیا کراسولا خرفه ای نیاز به رطوبت دارد؟

در صورت بالا رفتن دمای محل نگهداری به نحوی که محل نگهداری گرم و خشک شد باید محیط رو کمی مرطوب کنید که بهترین روش برای تامین رطوبت استفاده از جزیره یا دستگاه رطوبت ساز است. برخی از غبارپاشی استفاده میکنند که این کار باید با آب بدون املاح انجام بشه، سعی کنید غبارپاشی رو ظهر انجام ندید چون باعث ایجاد لک روی برگها خواهد شد.

یک ویدیو کامل از نحوه ساخت جزیره برای گلدان آماده کردیم که حتما ببینید.

از چه کودی برای ساکولنت کراسولا استفاده کنم؟

بهترین فصل برای تغذیه این گیاه بهار و تابستان است که در برخی مواقع میتوانید اوایل پاییز هم اقدام به تغذیه کنید، در فصل رشد گیاه هر دو الی سه هفته یکبار میتونید با کودهای مخصوص کاکتوس گیاه خودتون رو تغذیه کنید، البته توجه داشته باشی که در فصل استراحت یعنی زمستان میزان کوددهی رو کاهش بدید. همچنین استفاده از خاک غنی برای رشد بهتر گیاه بسیار مهم است. استفاده از هیومیک اسید هر سه ماه یکبار هم میتونه جذب مواد مغذی در گیاه شما رو بالا ببره. کود آهن هم برای خوش رنگ شدن گیاه شما کمک میکنه

زمان تعویض گلدان

یکی از اشتباه های که باعث میشه گیاه شما رشد خوبی نداشته باشه تعویض گلدان سریعتر از زمان است، پس اجازه بدید که ریشه از زیر گلدان خارج بشه و سپس اقدام به تعویض گلدان کنید.بعد از تعویض گلدان وارد شدن شوک و ریزش برگ کراسولا خرفه ای عادی هست پس نگران نباشید و شرایطی که در بالا گفته شده را براش فراهم کنید.

هرس کراسولا خرفه چطور است؟

برای هرس اواخر زمستان و یا اوایل بهار بهترین زمان می باشد. هر ساقه ای که زیبایی گیاه کراسولا را کم کرده است هرس کنید. بیش از 30% گیاه را نباید هرس کنید چون ممکن است به گیاهتان شوک وارد شود. همچنین سرزنی گاه به گاه برخی از ساقه ها در طی فصل رشد می تواند به ایجاد فرم بوته ای و انبوه تر این گیاه کمک کند.

تکثیر و قلمه زدن کراسولا خرفه

میشه این گیاه رو به روش های مختلف مانند تقسیم بوته، قلمه ساقه، استفاده از برگ و بذر تکثیر کرد، در مطلبی جدا به نحوه تکثیر کراسولا خرفه پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید چون مرحله به مرحله توضیح داده شده و ویدیو تکمیلی هم قرار داده شده.

تکثیر کراسولا خرفه از طریق قلمه

ساقه های این گیاه توانایی این را دارند که اگر با خاک تماس داشته باشند در طول خود و اکثرا در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) ریشه تولید کنند. ریشه زایی بخصوص زمانی که طول روزها کوتاه است (در پاییز و یا در بهار) بهترصورت میگیرد اما با این وجود در تمامی فصول سال می توان نسبت به قلمه گیری از این گیاه اقدام کرد.

از ساقه های گیاه نیز میتوان قلمه تهیه کرد. بدین صورت که از گیاهی بالغ و ساقه های رسیده و بالغ گیاه می توان قلمه ای با طول حداقل ۱۰-۷ سانتیتمر تهیه کرد و برش را از قسمت بالای یک گره زد. به بیان دیگر قلمه ها حداقل باید یک جفت برگ داشته باشند.

پینه بستن انتهای قلمه ها
پینه بستن انتهای قلمه ها

اگر تعداد برگها بیش از این است ابتدا برگهای موجود در قسمت پایین قلمه را جدا کنید تا بتوان به راحتی آنرا در بستر خاک کاشت. البته قبل از عمل کاشتن به مدت یک شب قلمه ها را در مکانی خشک و با دمای ملایم قرار دهید تا رطوبت اضافه آن از بین برود.سپس قلمه ها در بستر کاشت قرار میگیرند و لزومی به آبیاری آنان تا زمان شکل گیری ریشه نمی باشد. حدود یک ۴-۳ هفته طول میکشد تا رشد ریشه ها آغاز شود.

تکثیر با استفاده از برگ

تکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرد و در بستری مناسب که نگهدارنده رطوبت است به شکل عمودی قرار داد تا ریشه تشکیل شود. به عنوان مثال میتوان از مخلوط شن + پرلیت برای کاشت قلمه های این گیاه استفاده کرد.

بعد از شکل گیری ریشه، گیاهچه ای کوچک شروع به رشد می کند اما توجه داشته باشید که برگ اولیه (که در ابتدا کار در خاک قرار می دهیم) در نهایت خواهد خشکید و از بین خواهد رفت. گلدان محتوی قلمه های برگی را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

شکل گیری ریشه ها حدود یک ماه طول می کشد. آبیاری در زمانی که ریشه ها در حال شکل گیری است لازم نیست و حتی می‌تواند موجب پوسیدگی قلمه ها شود. بنابراین مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن قلمه‌ها کافی است.

آفات گیاه کراسولا خرفه ای
آفات گیاه کراسولا خرفه ای

برخی از مشکلات رایج کراسولا خرفه

آیا علت ریزش برگ گل کراسولا خرفه ای را میدانید؟ اصلی ترین دلیل جابجایی و تغییر دمای محل نگهداری است که رایج ترین مشکل این گیاه است پس سعی کنید تا حد امکان از تغییر های ناگهانی در دما و مکان نداشته باشه در صورت مشاهده ادامه دار شدن ریزش باید مشکل را بررسی کنید در غیر این صورت بعد از 1 الی 2 هفته به شرایط عادی بازخواهد گشت

علت زد شدن و ریزش برگ گل کراسولا

اگر برگها زرد بشن و بریزن یعنی گیاه دچار مشکل شده، آبیاری نامنظم (کم یا زیاد) و کمبود مواد مغذی میتونه از دلایل اصلی باشه پس مشکل رو بررسی کنید اگر از کمبود مواد مغذی بود حتما با کودهای npk گیاه رو تغذیه کنید و اگر از آبیاری باشه تعداد دفعات آبیاری رو متناسب با نیاز گیاه که کم هست تنظیم کنید.

ایجاد لکه‌های ریز قهوه‌ای و سوخته روی برگ‌ها

به هیچ وجه غبارپاشی رو در زمان ظهر و تابش مستقیم نور خورشید انجام ندید این کار باعث ایجاد لکه خواهد شد.

زرد شدن، ریزش برگ‌ها و سوختگی ریشه

این مشکل از کوددهی زیاد هست هر ماه یکبار عمل کوددهی را انجام دهید. گیاهان گوشتی مثل کاکتوس ها و ساکولنت ها نیاز به کوددهی کمی دارند.

دلیل سوختگی نوک برگها و کم رنگ شدن برگه

این مشکل از کمبود مواد مغذی خاک است که باید با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان گوشتی ماهی یکبار تغذیه کنید.

آیا کراسولا خرفه ابلق داریم؟

بله کراسولا خرفه ابلق هم داریم که شرایط نگهداری و نیازهای اون همانند این گیاه است ولی برگهای بسیار زیبا و جذابی دارد که در عکس زیر میتونید مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که میزان نور دریافتی این گونه نسبت به گونه ساده بیشتر هست و نباید ا کود آهن زیادی برای اون استفاده کنید.

کراسولا خرفه ابلق
کراسولا خرفه ابلق

آشنایی بیشتر با کراسولا خرفه ای

کراسوالا خرفه گیاهی گوشتی (بافت برگها و ساقه می توانند آب در خود ذخیره کنند) ، همیشه سبز است و برگ های ضخیم و براقی دارد. رشد آن کند می باشد. کراسولا خرفه را گیاه یشم نیز می خوانند و این اسم بدلیل رنگ برگ های آن می باشد که به رنگ سبز یشمی هستند. با تغییر شرایط نوری این گیاه به رنگ قرمز نیز تغییر می کند.

رنگ ساقه های بالغ قهوه و چوبی مانند می شوند. کراسولای خرفه را اگر در شرایط خاص قرار دهیم در فصل بهار گلدهی را شروع می کنند و گلهای ستاره ای سفید یا صورتی شکوفا می شود. یکی از شرایط  وجود دوره های تاریک سرد و خشک در زمستان می باشد که منجر به گلدهی این گیاه در این زمان از سال می شود.

محبوبترین گونه کراسولا خرفه C. ovata ‘Hummel’s (نمونه ای است که یک نوار باریک قرمز رنگ برگ ها را احاطه می کند) می باشد.

همچنین امروزه بنسای یا بونسای کراسولا بسیار مورد پسند قرار گرفته است. بنسای کراسولا ارتفاعی حدود 30 سانتی متر را دارند. نام انگلیسی متداول این گیاهlucky plant (گیاه شانس)، Friendship plant (درخت دوستی ، Jade Plant (گیاه یشم ) و Money Tree (درخت پول) است.

جمع بندی نگهداری ساکولنت کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه ای یکی از گیاهانی است که به راحتی میشه تبدیل به بونسای کرد و با فراهم کردن نور خوب و فیلتر شده، آبیاری منظم ولی کم و خاک با زهکشی بالا اون رو نگهداری کرد، اگر ریزش برگ مشاهده کردید حتما شرایطی مثل دما، تعویض گلدان و آبیاری رو بررسی کنید.

اگر مشکل یا تجربه ای در نگهداری این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید تا سایر دوستان از تجربیات و سوالات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :