شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

شیر به عنوان ضدعفونی کننده

از شیر برای پرورش گیاهان‌تان استفاده کنید و منتظر این سورپرایزها باشید! باورتان نمی‌شود که شیر، این ماده مفید برای بدن، در کشاورزی هم بسیار به شما کمک خواهد کرد! این ۸ کاربرد شگفت انگیز شیر در پرورش گیاهان‌ را نگاه کنید!

۱- درمان بیماری پوسیدگی

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

این بیماری بیشتر در گیاهان هم خانواده گوجه فرنگی، و به دلیل کم بودن انتقال کلسیم از خاک به گیاه، اتفاق می‌افتد.

این بیماری به عوامل مختلفی مثل کمبود رطوبت خاک یا خشک بودن آن هم بستگی دارد. اما اگر دلیل بیمار شدن گوجه‌های شما کمبود کلسیم باشد می‌توانید از شیر برای تار و مار کردن پوسیدگی گوجه‌ فرنگی ها استفاده کنید! البته هنوز درمورد این کارکرد شیر شک‌هایی وجود دارد.

بنر گل من و تو

۲- به عنوان قارچ کش!

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

شیر به خوبی می‌تواند در برابر بیماری های قارچی مثل کپک، گندیدگی و سفیدک پودری مبارزه کند. مقداری شیر را با آب رقیق کنید و بر روی سطح برگ‌ها اسپری کنید.

شیر همچنین ترکیبی بسیار قوی برای افزایش جذب سطحی حشره کش‌ها به وسیله شاخ و برگ گیاهان است و از شسته شدن آنها با باران یا باد بردگی جلوگیری می‌کند. همچنین مطالعات ویروس شناسی ادعا دارد که شیر از انتقال ویروس‌های گیاهی جلوگیری می‌کند.

۳-برای کنترل آفتهای نرم تن مثل شته

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

شیر می‌تواند برای مبارزه با شته ها یا هر آفت نرم تن دیگری استفاده شود. تحقیقات نشان داد شیر گاو برای از بین بردن شته‌ها، تریپس‌ها و کنه‌های عنکبوتی مفید است.

همچنین آزمایشات نشان داده استفاده از شیر غلیظ شده برای مبارزه با شته ها بسیار موثر است. اسپری کردن شیر روی برگ گیاهان از حمله شته‌ها به آنها جلوگیری می‌کند.

۴- شیر و شیره جغندر!

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

چیزی در مورد معجزه ترکیب شیره جغندر و شیر برای بهبود گیاهان می‌دانید؟! بله شیر خالص از هر نوعی ( نپخته و کم چرب) برای گیاهان، خاک و کمپوست معجزه‌ای است! شیره جغندر هم خواص بیشتری را به شیر اضافه می‌کند و به کمک هم باعث بهبود خاک و در نهایت سود رساندن به گیاهان می‌شوند.

مقداری شیر تازه و خالص تهیه کنید و آن را در ۸ مورد ذکر شده استفاده کنید و از شادابی و طراوت گیاهان‌تان لذت ببرید! شک نکنید! شروع کنید!

۵- به عنوان ماده مغذی!

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

چون شیر منبع خوبی از کلسیم است، می‌توانید هر از گاهی از آن به برای تغذیه گیاهان‌تان استفاده کنید.

گیاهانی مثل گوجه، فلفل و کدو می‌توانند با شیر تغذیه شوند. هم چنین می‌توانید یک قسمت شیر را با یک قسمت آب مخلوط کنید و از آن برای آبیاری پای بوته‌ها استفاده کنید.

۶- استفاده از شیر برای ضد عفونی

شیر و کاربرد آن در باغبانی

بر طبق تحقیقات و تجربه‌ ها، شیر جایگزین مناسبی برای مواد ضد عفونی کننده وسایل کشاورزی است و از انتقال ویروس‌های گیاهی به وسیله وسایل کشاورزی جلوگیری می‌کند.

به جای استفاده از مواد ضد عفونی کننده برای ضد عفونی ادواتی مثل قیچی یا چاقوی کشاورزی، آنها را در ظرفی پر از شیر فرو ببرید تا ضد عفونی شوند.

شیر حتی از انتقال بسیاری از عوامل بیماریزای گوجه فرنگی مانند ویروس موزاییک تنباکو جلوگیری می‌کند. نگران زنگ زدگی یا خوردگی ادوات کشاورزی‌تان هم نباشید، شیر باعث زنگ زدگی آنها نمی‌شود.

۷- درمان خانگی برای لکه‌های سیاه شاخ و برگ رز

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

بوته‌های رز به بیماری لکه سیاه، که به وسیله نوعی قارچ ایجاد می‌شود، حساس هستند. این بیماری در شرایط مرطوب، گرم و خیس شیوع پیدا میکند. یکی از راه‌های درمان این بیماری اسپری شیر رقیق شده گاو روی نقاط آلوده است.

خاصیت ضدعفونی کننده شیر ناشی از داشتن ماده لاکتوفرین، که باکتری کش و قارچ کشی قوی است، می باشد. بهتر است یک قسمت شیر را با دو قسمت آب مخلوط کنید و هر هفته یک بار روی قسمت‌های بیمار گیاه اسپری کنید و این کار را تا از بین رفتن کامل لکه ها ادامه دهید.

۸- افزایش سلامت خاک!

شیر و کاربرد شگفت انگیزش در باغبانی

این عادت قدیمی استفاده از شیر برای بهبود خاصیت خاک، بعد از انتشار چندین گزارش مثبت، دوباره روی بورس آمده!

مطالعات نشان داده مراتعی که به هر گونه‌ای در معرض شیر قرار گرفته‌اند گیاهان سالم تری دارند و در برابر بیماری‌های گیاهی مقاومت بیشتری از خود نشان داده اند. حتی در فصولی که عوامل بیماریزا یا حشرات آفت در خاک وجود داشتند، دیده شد که گیاهان این مراتع بیمار نشدند یا کمتر به بیماری دچار شدند.

به علاوه وجود شیر در خاک باعث افزایش قدرت جذب آب و اکسیژن به وسیله خاک می‌شود.