علت زرد شدن بامبو چیست؟ زردش شدن برگ بامبو و ساقه + راه درمان

علت زرد شدن بامبو چیست
علت زرد شدن بامبو چیست

علت زرد شدن بامبو چیست؟ شاید برای خیلی از شما دوستان پیش آمده باشه که در نگهداری بامبو به مشکل خورده باشید، درسته که میگن بامبو گیاه مقاومی است ولی هر گیاهی شرایط نگهداری و نیازهای خودش رو داره که باید اونهارو بشناسید و با رعایت اونها گیاه شادابی داشته باشید. در این مطلب میخواهیم عواملی که باعث میشه بامبو شما برگهاش زرد بشه رو بیان کنیم.

بامبو گیاهی بسیار زیبا و شیک برای خونه هست و توی دکوراسیون خونه نقش مهمی رو ایفا میکنه. ولی همون طور که میدونید نگه داری از گیاهان نیاز به وقت و انرژی داره و از همه مهم تر نیازمند بالا بردن آگاهی نیز هست. گیاه ها نیز مثل هر موجود زنده‌ی دیگه ای دچار بیماری و شوک و کم بود مواد مغذی میشن و این عوامل میتونه توی این گیاهان منجر به بروز علایمی بشه که برای ما خوشایند نیست. زرد شدن بامبو از ریشه و یا از بالای گیاهی میتونه دلایل متفاوتی داشته باشه به همین دلیل امروز توی این مطلب ما به دلایل زرد شدن گیاه بامبو میپردازیم. در ضمن در مطلبی جداگانه به بررسی کلی زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی هم پرداخیتم که مطالعه اون خالی از لطف نیست.

زرد شدن برگ بامبو

بررسی زرد شدن بامبوها

زرد شدن در گیاه بامبو میتونه شامل زرد شدن برگ بامبو ⸲ زرد شدن ساقه‌ی بامبو باشد که زرد شدن ساقه میتونه از پایین و یا از سمت بالا صورت بگیره. اگه در مرحله‌ی زرد شدن مشکل گیاه رو نفهمیم و اون مشکل رو حل نکنیم ممکن برگ های زرد گیاه هم به رنگ قهوه‌ای تبدیل بشن و گیاه از دست بره . در قدم اول توجه کنید که این گیاه بهترین رشد رو توی اب داره ولی در خاک هم رشد میکنه با این حال پدیده ای زرد شدن هم در بامبوی خاکی و هم در بامبوی ابی دیده میشه.

بنر گل من و تو

علت های زرد شدن بامبو خاکی :  

  1. در قدم اول باید به خاک مورد استفاده برای این گیاه دقت کنید. خاک باید دارای مواد مغذی باشه و مناسب برای گیاه باشه یا اصطلاحا زیاد سنگین نباشه.
  2. زرد شدن برگ بامبو از بالا : اگه برگ بامبوی شما از بالا شروع به زرد شدن کرد باید به جذب مواد مغذی شک کنید و به مقدار مورد نیاز از کود مناسب برای گیاه استفاده کنید. کود دهی زیادی هم همان طور که همیشه گفتیم ضرر داره و باعث زردی و خشک شدن گیاهتون میشه. پس اگه میخواین از کود استفاده کنید حتما به مقدار اون دقت کنید.

علت های زرد شدن بامبوهای آبی:

  1. اولین علت میتونه مربوط به ابی باشه که برای گیاه استفاده کردین اب های حاوی کلر، تصفیه نشده و با ترکیبات سنگین بسیار برای گیاه شما مضر هستن. اگه زرد شدن بامبو از ناحیه ی برگ شروع شده بهتره اب گلدونتون رو عوض کنید سعی کنید از آب سبک و استریلیزه شده استفاده کنید. اگر از آب شیر استفاده می کنید ظرف آب را چند دقیقه به کناری بگذارید تا کلر آن از بین برود.  برای اطمینان بیشتر هم میتونید از اب جوشیده استفاده کنید.
  2. مسئله ی کودهی و رسوندن مواد مغذی به گیاه در بامبو های که توی اب نگه داری می شه هم مهمه و باید از مواد مغذی برای تغذیه کردن گیاه تون استفاده کنید. در صورت استفاده ی بیش از اندازه از این مواد سریع اب بامبو رو عوض کنید تا گیاه دچار عارضه‌ی سوختگی در ناحیه‌های متفاوت نشه و لازم به ذکرهست که در این شرایط امکان زرد شدن ساقه از وسط هم وجود داره.
  3. هر ماه آب گلدان رو عوض کنید و همچنین گلدان رو هم ضد عفونی کنید یا به عبارت دیگه گلدان رو جلبک زدایی کنید.

چرا برگ بامبو زرد میشه؟

بامبو به نور مستقیم و یا نور بیش از حد بسیار حساس هستش و در کنار این موضوع به آب لوله کشی هم حساس می باشد (کلا گیاهی هست که میگه منم حساس کلیم سنگ ساز 🙂 ) البته آب لوله کشی ای که دارای مقدار زیادی نمک یا فلوراید باشه.
اگه گیاه شما برگ هاش شروع به زرد شدن کرد و رشد اون متوقف شد، بامبو رو از مکانی که در معرض تابش مستقیم آفتاب هست دور کنید و تنها از آب فیلتر شده یا آبی که جوشانده باشید و به مدت 24 ساعت در محلی قرار بدید که سرد بشه استفاده کنید.
چرا میگیم آب لوله کشی استفاده نکنید؟ چون در آب لوله کشی مقدار زیادی کلر و فلوراید هست که برای گیاه شدیدا مضر هست و باعث زرد شدن برگها میشه.

زرد و قهوه ای شدن بامبو
زرد و قهوه ای شدن بامبو

موارد مشترکی که باعث زرد شدن بامبو میشه

در ادامه برخی از مواردی که در نگهداری بامبو باعث زرد شدن بامبو میشه رو بهتون میگم :

نور کم هم میتونه باعث رنگ پریدگی برگ بامبو بشه چون گیاه توی نور کم نمیتونه به خوبی فتوسنتز کنه و رنگدانه ها به درستی کار نمیکنن پس به میزان نور دریافتی گیاه دقت کنید.
حتما به ریشه ‌ی گیاه دقت کنید که دچار پوسیدگی نشده باشه . در صورت پوسیدگی باید از قارچ کش استفاده کنید. این گیاه نیاز به نور غیر مستقیم داره و اگه در مقابل نور مستقیم قرار بدینش اول حالت پژمردگی به خودش میگیره و بعد هم رنگ برگ‌های اون به قهوه‌ای تغییر رنگ پیدا میکنه.
هرس کردن قسمت های زرد شده و پوسیده به گیاه کمک میکنه که بیشتر انرژی خودشو روی تولید اندام های تازه بزاره و گیاه سریع تر به حالت اولیه ی خودش برگرده. در زمان هرس حتما باید از وسایل ضد عفونی استفاده کنید.
بامبو رو میتونید در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید . یادتون باشه مثل هر گیاه دیگه باید از قرار دادن بامبو توی محلی که دارای باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه هست خودداری کنید.

این گیاه به رطوبت معمولی نیاز داره ولی جهت رشد بهترش میتونید از اسپری کردن اب هم استفاده کنید. این کار رو هم زیاد انجام ندین چون رطوبت زیادی روی برگ و اندام های این گیاه میتونه دردسر ساز بشه و محیط خوبی رو برای قارچ ها فراهم کنه. خوندن مطلب ۸ نکته کلیدی در خرید و نگهداری بامبو در خانه  هم خالی از لطف نیست و میتونید نکته های بیشتری در این باره یاد بگیرید.

برای تغذیه ی بامبو هم بهتره که از قطره ی مخصوص این گیاه استفاده کنید که مشکل دیگه ای برای گیاهتون پیش نیاد.
نکته ی اخر هم درباره ی افت هایی هست که میتونن باعث زرد شدن بامبوها بشن مثل شته ها و کنه ی عنکبوتی . برای پیدا کردن این افت ها باید گیاه رو به خوبی برسی کنید و بعد ازاطمینان از وجود این موجودات  از سم مورد نظر به مقدار مناسب استفاده کنید.

تعویض آب و تمیز کردن بامبو حتما انجام بشه

یکی از نکاتی که در نگهداری بامبو باید رعایت کنید اینه که آب گیاه رو باید هر هفته یکبار تعویض کنید، تعویض آب باعث سلامت در گیاه شما خواهد شد. تا اندازه ای در گلدان آب بریزید که تقریبا 3 سانتی متر از انتهای پاینی ساقه بالتر باشه، این بخاطر این هست که ریشه ها تمام ساقه گیاه شما رو نپوشانند و زیبایی بامبو شما کم نشود.
بهتر است از آب جوشانده شده برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید در غیر این صورت آب را 2 ساعت کنار بگذارید تا کلر آن یه طور کامل از بین رود، چون همانطور که قبلا گفتیم کلر باعث زرد شدن برگ گیاه شما خواهد شد.

اگر میخواهید بامبو مریض نشه حتما

هر چند وقت یکبار حتما باید ظرف گیاه رو با وایتکس یا هر ماده ضد عفونی کننده ای تمیز بشوید. اگر بر روی گیاه خود پودرهای سیاه رنگی مشاهده کردید حتما گیاه خود رو با قارچ کش ها ضدعفونی کنید.
اگر مشاهده کردید که گیاه شما دچار پوسیدگی ساقه شده است و به رنگ زرد در اومده این مضوع بخاطر از بین رفتن آوندها و عدم جذب آب توسط ساقه ها می باشد، پس سریعا دست به کار بشید و ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی ببرید، باید شما آوندهای سالم را مشاهده کنید یعنی باید سطحی که برش داده اید سفید و سالم باشد.
یک نکته مهم که میتوانید تشخیص دهید گیاه دچار بیماری است یا نه زرد شدن زود زود آب گیاه می باشد.

گیاه بامبو
گیاه بامبو

نکته هنگام خرید بامبو

زمان خريد بامبو دقت كنيد گیاه بدون علائمی مانند قارچ،کپک زدگی و خوردگیها، لزج بودن ساقه، سفیدک یا سیاهک های روی برگ ها باشد.

بامبو گیاه حساسی هست

همناطور که در بالا گفتم بامبو خیلی حساس هست، کوچکترین تماس آن با مواد شوینده و کلا مواد شیمیایی، تعویض نکردن به موقع آب، گرم بودن هوای محیط نگهداری و بالا بودن شدن نور و در بعضی مواقع بیماری باعث زرد شدن گیاه خواهد شد.
پس ظرفی که گیاه در آن نگهداری میکنید حتما ماهی یکبار تمیز بشوید و تا خشک شدن کامل گیاه خود را درون آن قرار ندهید.

آیا میتواند بر روی بامبو آب اسپری کرد؟

بامبو در رطوبت معمولی داخل ساختمان هم میتواند رشد بسیار خوبی داشته باشد ولی خب رطوبت را دوست دارد و شما برای ایجاد این زطوبت میتوانید بر روی برگهای این گیاه آب اسپری کنید. و برای رشد هرچه بهتر میتونید از کودهای کامل و قطره های مخصوص بامبو استفاده کنید.

بامبو برعکس گیاهان آپارتمانی

چرا میگیم برعکس؟ چون وقتی گیاه بامبو را در شرایط نوری کمتری نگهداری میکنیم این گیاه به دنبال نور قد میکشه و اگر در مقابل نور مستقیم باشه از داخل شروع به پوسیدن میکنه. پس برای بار چندم تاکید میکنم نیاز به نور مستقیم نداره.
یک گیاه آپارتمانی تمام قد هستش و بهترین شرایط نوری قرار دادن در فاصله 3 متری از پنجره که پرده اون حتما کشیده شده باشه. پس برای خانه هایی که نور کمتری دارن بهترین گزینه هست.

کلام آخر

درسته که نکته های گفته شده خیلی ساده هست و توی نگاه اول پیش پا افتاده به نظر میاد ولی باور کنید که رعایت نکردن همین نکته ها میتونه خیلی به گیاهای قشنگتون اسیب بزنه و حتی اون ها رو از بین ببره. باور کنید که هر گیاهی نیازمند مراقبت های خاص خودش هست و نیاز هر گیاه با گیاه دیگه متفاوته پس سعی نکنید همه ی گیاه هاتون رو در یک میزان نور با یک میزان رطوبت قرار بدین و از همه بدتر به همه ی گیاهان به یک میزان اب ندین. امیدوارم با رعایت نکته های گفته شده زردی توی بامبوهای ابی و خاکی شما ریشه کن بشه و دیگه شما دنبال علت زرد شدن برگ و ساقه ی بامبو نباشد. سوالات و نظر های خودتون رو با ما به اشتراک بزارید.