فواید و خواص ذرت برای بدن

فواید و خواص ذرت برای بدن
ذرت

ذرت یا جواری یکی از غلات مهم است. منشأ این گیاه قاره آمریکا است و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت معمولا زرد رنگ است، اما رنگ‌های دیگری از ذرت مانند قرمز، نارنجی، بنفش، آبی، سفید و سیاه هم وجود دارد. ذرت کامل همانند سایر غلات کامل سرشار از خواص مختلف و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن از جمله مقدار زیادی فیبر، ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. در این مطلب با گوشه ای از خواص ذرت آشنا می شویم.

 

خواص ذرت برای بدن:

– ذرت سرشار از کالری است و برای افرادی که قصد اضافه وزن دارند، مناسب است.

– ذرت، حاوی مواد شیمیایی گیاهی آنتی‌اکسیدانی است. بنابراین می‌تواند به مهار رادیکال‌های آزاد مضر کمک‌‌کند.

بنر گل من و تو

– ذرت، می‌تواند تعادل مناسبی میان اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ ایجاد‌کند که هر دوی آنها از پوسته‌شدن و خشک شدن پوست سر جلوگیری‌می‌کنند.

– روغن ذرت دارای اثر ضد آتروژنیک بر سطح کلسترول است. بنابراین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک‌کند.

– مصرف روغن پوسته ذرت می‌تواند کلسترول LDL پلاسما را کاهش‌دهد.

– ذرت می‌تواند به کنترل NIDDM که به معنای دیابت غیر انسولین است، کمک‌کند.

– ذرت با پرفشاری خون مقابله می کند.

– ذرت مقدار زیادی آهن دارد که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری است. همچنین ذرت می تواند بی خوابی ناشی از کمبود آهن را درمان کند.

– ذرت برای گوارش مفید است. همچنین ذرت سرشار از فیبر(حل‌شدنی و حل نشدنی)  است که می‌تواند به جلوگیری از جذب کلسترول و یبوست کمک‌کند.

– ذرت، خطر سرطان روده بزرگ، هموروئید و اسهال را کاهش‌می‌دهد.

– ذرت برای سلامت چشم مفید است و زئازانتین و لوتئین موجود در ذرت، از اکسیدشدن پروتئین چشم جلوگیری‌می‌کنند.

– روغن ذرت، ترکیبی عالی از مواد مغذی مانند ویتامین E و اسیدهای چرب است و برای سلامت مو مفید است.

– بتاکریپتوزانتین موجود در ذرت، به کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مفصلی، سرطان و غیره کمک‌می‌کند

– ذرت پیری استخوان را کاهش‌می‌دهد.

– ذرت سبب افزایش انرژی می شود و با خستگی مقابله می کند.

– ذرت برای جنین و خانم های باردار مفید است.

 

فواید و خواص ذرت برای بدن
خواص ذرت

 

عوارض جانبی ذرت:

– خوردن ذرت می‌تواند باعث حساسیت و علائمی مانند راش پوستی، تورم غشای مخاطی، استفراغ و غیره شود. برخی افراد بعد از خوردن ذرت به حمله آسم و آنافیلاکسی نیز دچار می‌شوند. دلیل اصلی حساسیت‌ها، پروتئین خوراکی موجود در ذرت است.

– زیاده روی در مصزف ذرت، خطر ابتلا به پلاگرا افزایش می دهد. پلاگرا همان کمبود ویتامین، به ویژه نیاسین است. مقدار اسیدهای آمینه (لیسین و تریپتوفان) و نیاسین که در برابر پلاگرا از بدن محافظت می‌کنند، در ذرت بسیار پایین است.

– افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف ذرت زیاده روی کنند .زیرا ذرت کربوهیدرات بالایی دارد و قند خون بدن را افزایش می‌دهد.

– ذرت، درصد بالایی نشاسته دارد. زمانی که ذرت مصرف می‌کنید، نشاسته در روده بزرگ می‌شکند و گاز زیادی تولید می‌کند. بنابراین اگر فردی مقدار زیادی ذرت مصرف کند، به نفخ دچار می‌شود.

– زیاده روی در مصرف ذرت ممکن است منجربه سوء هاضمه و معده درد شود.

– ذرت را نباید خام خورد چرا که می‌تواند باعث اسهال شود. ذرت به اختلالات روده‌ای متعددی نیز منجر می‌شود. اگر علائم خاصی را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

– ذرت، حاوی قند است بنابراین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان در برخی افراد شود. بعد از خوردن ذرت، مراقب بهداشت دهان خود باشید و مسواک بزنید.