10 فواید گل پوتوس برای نگهداری در خانه + انواع پوتوس

فواید گل پوتوس در خانه
فواید گل پوتوس در خانه

فواید گل پوتوس : پوتوس که پتوس هم میگن یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی بوده که در هر شرایطی قابل رشد و پرورش است. بهتر است برای آشنایی بیشتر با این گیاه از خواص پتوس بدانید چون نگهداری آسون این گیاه سبب محبوبیت اون شده و در برخی منابع اون رو به عنوان گیاه جذب کننده انرژی منفی میدونن اگر دوست دارید که شرایط ایده آل نگهداری پوتوس رو بدونید حتما مطلب این گل را در سایت گل من و تو مطالعه کنید. حالا با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این گیاه و فوائدش بدانید:

چند نوع پوتوس داریم؟

پتوس یا پوتوس که انواع معمولی و ابلق دارد، یک گیاه بالا رونده بوده که می‌توانید با استفاده از قیم آن را به طرف بالا رشد دهید. در برخی خانه‌ها و ادارات از این گل برای زیباسازی فضا استفاده کرده و ساقه‌های آن را به دیوار آویزان می‌کنند که تا سقف بالا رود و این گیاه بخوبی رشد کرده و با هر فضایی سازگار است.

انواع پوتوس
انواع پوتوس
1.پوتوس مرمری یا پوتوس ملکه مرمری:

بی شک پوتوس مرمری از زیباترین انواع پتوس است. این نمونه به نور زیادی نیاز دارد. در واقع اگر نور خانه به اندازه کافی هست باید این گیاه زیبا را خریداری نمایید.

بنر گل من و تو
2.پوتوس ساتن نقره‌ای یا پتوس نقره‌ای:

این نمونه پتوس در نوع خود گونه‌ای خاص و زیبا بوده و برگهایش به نقره‌ای خاگستری می‌زند. برگهای ضخیمی داشته و بسیار مقاوم است.

3.پوتوس سفید:

این گونه را از روی برگهایش و لکه‌های سفیدی که رویشان هست می‌توان شناخت. این نمونه به پتوس شاد هم معروف است و به نور بیشتری نیاز دارد.

4.پتوس ابلق یا پتوس طلایی:

این گونه زیبا از پتوس برگهایی سبز با رگه‌های کرم رنگ یا زرد دارد. به آن پتوس طلایی یا ابلق گفته می‌شود و نور مناسبی نیاز دارد. اگر نور اتاق کم باشد، رنگ ابلق آن مشخص نمی‌شود. البته به رشد خود ادامه خواهد داد.

5.پتوس بلک یا جدید:

این نمونه پتوس نور زیادی نیاز نداشته و در نورهای کم و مصنوعی نیز بخوبی رشد می‌کند.

6.پتوس آهک یا نئون:

پتوس نئون گونه‌ای زیبا از پتوس بوده که به نور خیلی کمی نیاز دارد. پس برای محیط‌های کم نور این گیاه عالیست.

فواید گل پوتوس
فواید گل پوتوس

فواید گل پوتوس را میدانید؟

در ادامه به بررسی خواص پوتوس می پردازیم که همین ویژگی ها باعث میشه که در هر خونه ای بشه اون رو پیدا کرد.

1. پوتوس و تصفیه‌ هوا و فضای شما

پتوس گیاهی مقاوم بوده که از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از فواید پوتوس تصفیه کنندگی آن است. پوتوس سمومی چون تولوئن، فرمالدئید، بنزن و زایلن را از محیط زندگی و کار شما پاک می‌کند. به دلیل خاصیت تصفیه‌کنندگی که دارد، این گیاه همیشه سبز و شاداب برای اتاق خواب بسیار مناسب است.

بنزن موجود در محیط باعث آیب‌های مغزی می‌شود و این گیاه می‌تواند بنزن را از محیط پاک کرده و تصفیه نماید. همچنین فرمالدئید موجود در فضا سوزش چشم آورده و حساسیت زاست. با این گیاه به تصفیه هوا کمک کنید.

2. مقاومت بالا

اگر شما همیشه گلهایتان خراب می‌شود و وقت زیادی برای نگهداری از گیاهان خود ندارید، به شما این گیاه مقاوم که نگهداری آسانی دارد را توصیه می‌کنیم.

3. نگهداری آسان در آپارتمان و محل کار

یکی از معدود گیاهانی که در هر شرایطی رشد می‌کند پوتوس است. هم در سایه، هم در نور و هم در محیط نیم سایه به خوبی رشد کرده و تکثیر می‌شود. البته نور غیر مستقیم برای این گیاه بهتر است.

چوتوس در هر گونه خاکی رشد می‌کند و سازگاری بالایی با محیط دارد.

4. افزایش رطوبت هوا

از دیگر فوائد پتوس افزایش رطوبت محیط زندگیتان است. همانطور که می‌دانید هوای مرطوب در برابر آنفلوانزا شما را مقاوم می‌کند. هوای خشک باعث ایجاد انواع حساسیت‌ها شده و می‌تواند آلرژی زا باشد. با خرید یک گلدان پتوس رطوبت محیط را بیشتر کنید.

5. پتوس و استفاده در فنگ شویی

به فنگ شویی علاقه دارید؟ باید بدانید که پتوس طلایی باعث رفع و دفع انرژی‌های منفی از محیط شده و حتی می‌توانید از آن در کنار وایفای و کامپیوتر استفاده کنید. این گیاه استرس را کم کرده و کمک می‌کند خواب راحتی داشته باشید. اگر دنبال کم کردن استرس هستید خواص گل پوتوس در این مورد شما رو کمک میکنه

خواص گل پوتوس
خواص گل پوتوس
6.استفاده از پتوس در زیبایی محیط و دکوراسیون:

با پتوس دکوراسیون خاص خود را داشته باشید. این گیاه زیبا با تنوع رنگ و گونه‌ای که دارد می‌تواند یک زیبایی بی‌نظیری به اتاقتان بدهد. از آن در طاقچه یا روی شلف، و روی اوپن آشپزخانه می‌توان استفاده کرد.

از پتوس هم می‌توانید بصورت بالارونده در دکوراسیون استفاده کرده و برایش قیم بگذارید و هم بصورت آویز که باز هم زیبایی خاص خود را دارد.

7.جذب اوزون و کربن دی اکسید با پتوس:

شاید بتوان یکی از بهترین خواص گل پوتوس را مربوط به جذب کربن دی اکسید دانست. با کمک پتوس اوزون را از منرل خود حذف کنید.

8.تکثیر بسیار ساده:

یکی دیگر از فواید گل پوتوس تکثیر آسان و ساده این گیاه است. به راحتی می‌توانید این گیاه را زیاد کنید. به این شکل که قلمه‌هایی در حد 15 سانت از گیاه جدا کرده و برگهای پایینش را بچینید. حالا قلمه را در یک لیوان آب بگذارید. هر هفته آب آن را تعویض کنید. زمانی که ریشه‌ها رشد کرد و بلند شد، آن را در خاک گلدان بکارید.

حتما بخونید : آموزش کامل قلمه زدن پتوس

9.قیمت مناسب پوتوس:

شاید قیمت مناسب پوتوس نسبت به سایر گیاهان یکی دیگر از دلایل محبوبیت این گیاه باشد. به راحتی می‌توانید آن را خریداری کرده و تکثیر نمایید. قیت مناسب برای کسانی که دوست دارند گل و گیاه نگهداری کنید یکی از فواید گل پوتوس به حساب میاد.

در عین اینکه گیاهی بسیار زیباست، قیمت خوبی هم دارد.

10.تنوع گونه در انتخاب:

این گیاه تنوع بسیاری داشته و گونه‌های زیادی دارد و در انتخاب مشکلی پیدا نمی‌کنید. طبق سلیقه خود گیاهی را که دوست دارید انتخاب کرده و از زیبایی آن لذت ببرید.

شرایط نگهداری پوتوس
شرایط نگهداری پوتوس

نگهداری و مراقبت از پتوس:

پتوس نیز مانند هر گیاه دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. هر چند گیاه مقاومی بوده و کمتر از سایر گیاهان آپارتمانی به مواظبت احتیاج دارد، اما بهتر است با شرایط مورد نیازش آشنا شوید:

نور کافی:

برای گیاهانی که در منزل نگهداری می‌کنید، نور غیر مستقیم عالیست. پشت پنجره برای این گیاه جای مناسبی است.

خاک مناسب برای رشد پوتوس:

خاک پوتوس باید بخوبی زهکشی شود تا ریشه‌ها نگندند. پتوس خاک اسیدی را بیشتر دوست دارد.

نحوه آبیاری پوتوس:

این گیاه به آب فراوان نیاز ندارد و آبدهی بیش از حد باعث گندیدن و پوسیدگی ریشه‌هایش می‌شود. بگذارید خاک آن خوب خشک شود و سپس آب دهید.

رطوبت لازم برای پتوس:

این گیاه در دمای معمولی اتاق بخوبی رشد کرده و پرورش می‌یابد. پوتوس نیاز به رطوبت بیشتری دارد. با غبارپاشی این گیاه رطوبت لازم را برایش فراهم نمایید. البته این غبارپاشی باید عصر انجام بشه.

کوددهی گیاه:

پتوس برای رشد نیاز به کود دارد. هر دو هفته یک بار به آن در فصل بهار و تابستان کود بدید. کود گرین را برای پتوس به شما توصیه می‌کنیم.

با خواصی که از این گیاه گفته شد بعید می‌دانم دوست نداشته باشید یک گلدان زیبا از هر گونه این گیاه در منزل نگهداری نکنید.

مطالب مرتبط :

مشکلات و بیماری های پوتوس

علت ایجاد لکه قهوه ای برگ پوتوس