معرفی و نحوه نگهداری گل آلیسوم و تکثیر و کاشت آن

نگهداری گل آلیسوم
نگهداری گل آلیسوم

معرفی و نگهداری گل آلیسوم : یکی از گیاهان زیبا با گلهای فوق العاده جذاب که نگهداری بسیار راحتی داره رو مورد بررسی قرار میدم که اگر شما هم مبتدی هستید یک گزینه عالی برای شما خواهد بود پس با من همراه باشید تا هرآنچه برای نگهداری و تکثیر باید بدانیم را مطالعه کنید.

آشنایی با گل آلیسوم

نام علمی این گیاه Alyssum maritimum که از خانواده Brassicaceae – Cruciferae می باشد. گل آلیسوم بومی نواحی مدیترانه و جزایر قناری بوده و یکی از گیاهانی است که نحوه پرورش و نگهداری آسانی دارد. این گل انواع و اقسام بسیاری دارد، ائم از یک ساله و چندساله. ارتفاع گل آلیسوم به 20سانت می‌رسد. گل آلیسوم گیاهی علفی و بسیار منشعب است و با رشدش روی سطح زمین را می‌پوشاند و اطراف را پر می‌کند.

کاربرد گل آلیسوم:

گل آلیسوم برای پوشش کف زمین مناسب بوده و رشد بسیار عالی دارد، و از گونه گیاهان گلدار است. تنوع رنگ گلها بسیار و به رنگ‌های سفید، صورتی و بنفش است، گلها بصورت خوشه‌ای در انتهای ساقه می‌رویند. همچنین برای گلدان‌های خارج از خانه در فضای باز و آزاد و باغ‌های صخره‌ای و سیب دار بسیار مناسب است. این گیاه جاذب پروانه‌هاست.

بنر گل من و تو
گل آلیسوم
گل آلیسوم
مدت و دوره گلدهی:

گل آلیسوم عطری بسیار دل‌انگیز و مشابه عسل داشته و شهدی شیرین دارند، لذا به آن گل عسل هم گفته‌می‌شود. مدت دوره گلدهی آلیسوم طولانی است و حدود 6ماه از سال از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می‌دهد.

گیاه آلیسوم گلهایی کوچک دارد، میوه‌اش نیز در پوششی مویی بوده و با لمس آن دانه‌هایش از هم جدا و پراکنده می‌شوند. این گیاه با گرما سازگارتر بوده و به وفور یافت‌می‌شود. به علت معطر بودن محبوبیت زیادی داشته و نیز منظره قشنگی ایجاد می‌کند.

شرایط و نحوه نگهداری گل آلیسوم:

بطور خلاصه باید گفت که این گیاه به دمای معمول اتاق، نور غیر مستقیم، خاک با زهکشی بالا، و آبیاری نسبتا کم نیاز داره که در ادامه تمامی موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خاک مناسب گل آلیسوم:

خوشبختانه گل آلیسوم در هر خاکی رشد می‌کند. در خاک معمولی باغچه رشد خوبی دارد و زیاد نیاز به مراقبت و دقت ندارد. این گیاه خیلی سریع هم به گل می‌نشیند. بعد از کاشت بذر تا گل دادن کلاً 6 هفته زمان لازم است. سعی کنید خاک زهکشی خوبی داشته باشد.

دمای مناسب برای پرورش آلیسوم:

گل آلیسوم در گرما گلهایش کاهش می‌یابد. با آمدن تابستان و بعد فصل پاییز دوباره شروع به گلدهی می‌کند. در مناطق دمای بالای صفر درجه چندین سال عمر می‌کند. در زمستان باید سرشاخه‌های آنها را زد تا در بهار دوباره رشد کرده و گل دهند.

آبیاری گل آلیسوم:

برای آبیاری بگذارید خاکش خوب خشک شود. نیاز این گیاه به آب کم تا متوسط است. اگر گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید، ممکن است به آن صدمه زنید و گیاه از بین برود. پس بگذارید سطح خاک خشک شود تا ریشه بتواند نفس بکشد.

نور مناسب:

گل آلیسوم نیاز به آفتاب و یا محیطی نیمه آفتابی دارد. در سای رشد طولی گیاه بیشتر شده و برگ‌ها نیز رنگ‌ پریده می‌شوند. گلدهی نیز کم می‌شود. همچنین گیاه در سایه بیشتر در معرض حمله بیماریها و آفات است. ولی بعدازظهرهای گرم تابستان، بهتر است گیاه در سایه باشد تا برگ‌ها نسوزند و آسیب نبینند.

کوددهی و تقویت:

کوددهی اگر بیش از اندازه صورت گیرد، گلدهی را کاهش می‌دهد. اما در صورتی که می‌دانید خاک ضعیف بوده و غنی نیست از کود 10-10-10 یک بار در ماه استفاده‌کنید. همچنین می‌توانید از کود کامل پتاسیم و کلسیم نیترات بصورت دوره‌ای و متناوب استفاده‌کنید. اما مقدار زیاد آمونیوم و یا نیتروژن بکار نبرید. برای تأمین منیزیم مورد نیاز، منیزیم سولفات 0.025 درصد استفاده‌کنید.

نحوه هرس کردن :

بعد از خشک و پژمرده شدن گلها، حتما شاخه‌های گلدار را هرس نموده و جدا کنید تا دوره گلدهی طولانی‌تر شود. بعد از اینکه اوج گلدهی گیاه به پایان رسید با یک قیچی بوته‌ها را تا یک دوم ارتفاع بچینید. می‌بینید که پس از آن ساقه‌ها و جوانه‌هایی جدید روییده و گل می‌دهند.

تکثیر گل آلیسوم
تکثیر گل آلیسوم

نحوه تکثیر گل آلیسوم:

تکثیر آلیسوم از طریق بذر صورت می‌گیرد. بدین ترتیب که بذرها را 5تا6 هفته قبل از به پایان رسیدن زمستان در داخل منزل می‌کارند. اگر می‌خواهید بذرها را در باغچه بکارید باید در فصل بهار این کار را انجام‌دهید. می‌توانید بذرها را روی سطح خاک بپاشید و نیازی به ریختن خاک روی آنها نیست. فقط کمی بذرها را روی سطح خاک بفشارید. به روش غبار پاشی به بذرها آب دهید تا ابجا نشوند.

دمای مناسب کاشت بذر 13 تا 24 درجه است. گلدان را در جایی آفتابی قرار دهید. پس از 15تا20 روز بذرها جوانه می‌زنند. حالا دیگر می‌توان آنها را به باغچه منتقل کرده و به فاصله 15 تا 20 سانتی کاشت. البته اگر گیاه را خریداری کنید و یا پیوند زده شود زودتر از کاشت بذر گل می‌دهد.

انواع و گونه‌های گل الیسوم:

  1. رویال کارپت: گلهایی به رنگ بنفش دارد.
  2. لیتل دوریت: گل‌هایی انبوه و سفید دارد.
  3. روسی اودی: گلهایش خمیده و به رنگ صورتی است
  4. اسنو کلوت: گلهایی به رنگ سفید می‌دهد.
  5. ویولت کوئین: گلهایی به رنگ بنفش می‌دهد و انبوه هستند.
  6. مینیموم: گلهایی سفید رنگ دارد.
آفات گل آلیسوم و درمان :

این گیاه زیاد حساس نیست و کمتر دچار افت می‌شود. اما اگز در سایه نگهداری شود و خاک سنگین و بدون زهکشی داشته‌ باشد، شاید دچار بیماریهای قارچی نظیر سفیدک پودری شود و یا ساقه‌ها بپوسند. برای درمان هم می‌توانید از دفع‌کننده حشرات آلی و یا شیمیایی و یا از قارچ‌کش استفاده‌ کنید.

مطالب مرتبط :

نکاتی برای نگهداری گل و گیاه در خانه

چراغ رشد برای گل و گیاه

نگهداری و تکثیر گل قلب خونین یا قلب خونین مریم