معرفی و نگهداری گل خورشیدی

معرفی و نگهداری گل خورشیدی- گل من و تو
گل خورشیدی - گیاهان زینتی زیبا
 [supsystic-tables id=48 ]
سلام به دوستان خوبم در گل من و تو امیدوارم سال خوبی رو شروع کرده باشید بعد از یک وقفه کوتاه در ارسال مطالب امروز میخوایم در خصوص گل خورشیدی صحبت کنیم اسم علمی گیاه خورشیدی Clivia miniata که از خانواده Amaryllidaceae هستش و بومی آفریقای جنوبی است.
یکی از ویژگی های این گیاه برگهای اون هست که به صورت خطی یا نوار مانند به رنگ سبز تیره براق و به طول نیم متر می باشد ارتفاع این گیاه به حدود ۵۰ سانتی متر می رسد. ساقه گل دهنده در انتها در حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل به رنگ نارنجی متمایل به قرمز از اوایل تا اواسط بهار می دهد. گل خورشیدی همیشه سبز است که برگ های دایمی دارد.خورشیدی گیاهی بدون ساقه و دارای ریشه های ژوخه ای است.
شیرآبه اون باعث تحریک پوستمی شود.این گیاه به خاطر برگ های دایمی و نیزگل های آن پرورش داده می شود.
نگهداری-گل-خورشیدی-گل-من-و-تو

زمان گلدهی گل خورشیدی:

زمان گلدهی این گیاه بهار به تابستان است البته پس از آن که گیاه بالغ شد که در حدود 3 سال طول میکشد.البته می توان اینگونه هم گفت که فصل گل آن اسفند و فروردین ماه بوده و در ایام نوروز به گل مینشیند. برای حفظ انرژی گیاه باید به محض خشک شدن گلها،آنها را قطع کرد و اگر قطع نشود میتوان از آنها بذر گرفت که پس از ۱۰ ماه بذرها میرسند.

نگهداری و نیازهای گل خورشیدی:

از اوایل پاییز باید به گیاه آب کمتری داد تا این طول ساقه گل دهنده به ۱۵ سانتی متر برسد. سپس به میزان مناسب آب داده و آن را در حرارت ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگاه می داریم.بهتر است در مورد این گیاه برای آبیاری از آب مقطر استفاده شود. پس از گل دادن باید خاک گلدان را عوض کرد و این عمل در اردیبهشت و خرداد ماه صورت می گیرید ولی می توان در بعضی سالها فقط قسمت سطحی خاک گلدان را تعویض نمود. اما باید مواظب بودکه به ریشه های متورم و گوشتی آن آسیبی نرسد. اگر گل ها را نچینید می‌توانید از گیاهان بذر گیری نمائید. معمولا حدود ۱۰ ماه طول می کشد که بذر ها برسند.

گلدهی-ونگهداری گل خورشیدی

آبیاری:

زمانی که سطح خاک خشک شود باید دوباره آبیاری گردد در زمان رشد به آب فراوان احتیاج دارد اما پس از گلدهی آبیاری را کم کرده و تنها در حد زنده بودن به گیاه آب داده شود.موقع ظهور غنچه های گل مقداری کود شیمیایی محلول نیز باید به آب آبیاری اضافه کرد.

نور:

برای گلدهی زیاد و خوب به نور زیاد غیر مستقیم مثل پنجره های شمالی(پشت به قبله) نیاز دارد.می توان این گل را در بهار و تابستان در زیر سایه درخت یا دیوار داخل حیاط نگهداری کرد.

بنر گل من و تو

رطوبت:

به رطوبت متوسط نیاز دارد در کل رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد برایش کافیست

دما:

حساس به سرما و کمترین دما برای آن ۱۰ درجه است!!ویژه گلخانه های سرد است و اگر در زمستان در محل گرمی (۱۸ درجه)قرار گیرد گلدهی آن چند هفته پیش می افتد اما پس از ظهور رنگ جوانه دما باید به ۱۳ درجه کاهش یابد. همانند آماریلیس میتوان آن را در ماههای تابستان به فضای بیرون و مکانی سایه برد و در مهرماه دوباره انرا به داخل آورد

خاک:

خاک مناسب آن خاکی سبک است که مخلوطی از خاک باغچه ،ماسه و خاکبرگ  پوسیده است.

تغذیه:

قبل از گلدهی  یکبار با کودهای کریستالون صورتی رنگ طبق دستور تغذیه گردد.بعد از گلدهی تا اواسط تابستان ماهی یکبار با همان دستور تغذیه کنید تا گیاه بتواند برای سال آینده توشه ای ذخیره کند.

نکته ای برای گلدهی بهتر گل خورشیدی

قبل از گلدهی خورشیدی ها در اواخر اسفند یا اوایل فروردین با یک کود کامل بیست بیست بیست کود دهی کنید تا گلهای بهتری تولید بکند. مراقب باشید در زمانی که گل دارد کود ندهید.بعد از ریختن گلها هم میتوانید ماهی یکبار کود کامل بدهید.

تکثیر گل خورشیدی:

خورشیدی از طریق پاجوشهایی که مجاور پایه مادری، بین برگهای تسمه ای شکل، غده ها و ریشه ها به وجود آمده اند تکثیر می شود. اواخر تابستان که گلدهی به پایان رسیده است، گیاه را طوری از هم جدا کنید که بتوانید به پاجوشها دسترسی داشته باشید. پاجوشهایی را که به اندازه کافی بزرگ شده اند، با یک چاقوی تیز جدا کرده و به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۳ سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت قراردهید. هر پا جوش باید شامل حداقل سه یا چهار برگ بوده و طول آن حدود ۲۵ سانتیمتر باشد. قلمه ها را در مای ۱۸ تا ۲۰ درجع سانتیگراد نگاه دارید و به طور منظم خیس و خشک بودن خاک را کنترل کنید. زیرا آبیاری به موقع به ویژه در مراحل اولیه تکثیر، در سرعت ریشه دهی بسیار موثر است.

آموزش نگهداری و معرفی گل خورشیدی

تکثیر گل خورشیدی با بذر:

گیاهان ۵ یا ۶ ساله خورشیدی میوه های قرمزی تولید میکنند که دارای بذر میباشند،شبیه آماریلیس،در خورشیدی هم میتوان با تلقیح مصنوعی بذرگیری انجام داد بذر خورشیدی درشت است و به سرعت جوانه میزند بذر در اسفند کاشته میشود بهترین دما برای تندش بذر ۲۰درجه است!!بذر خورشیدی پس از ۶ هفته کاملا سبز میشود و پس از اینکه ۲ تا ۴ برگه شد، قابل جابه جا کردن می شود.زیوایی (زنده بودن) بذر خورشیدی کوتاه است و بهتر است از بذر تازه استفاده شود.

نباید زمان کاشت ،بذر را زیر خاک دفن کرد چون در خاک به سرعت می پوسند.بنابراین باید بذرها را روی خاک مرطوب قرار دهید.برای پرورش بهتر ،دانهال ها را در سال های اول و دوم،در بستری از یک خاک سبک کشت کنید و در سال سوم زمانی که ۸تا ۱۰ برگه شدند به گلدان های خیاری انتقال دهید.از سال سوم به بعد۷گیاهان به گل خواهند رفت.

تکثیر با تقسیم بوته:

گلدان های خورشیدی که چندین پاجوش دارند و کاملا متراکم شده اند برای افزاایش استفاده می شوند.زمان تقسیم بسته به گونه و زمان گلدهی هنگامی است که گیاه شروع به ایجاد رشد جدید بکنددر این زمان،پاجوش ها را با احتیاط کامل به طوری که به ریشه های گوشتی آن آسیب نرسد از بوته ی مادری جدا کرده و هر کدام را جداگانه در گلدان مناسبی کشت میکنند.هر پاجوش باید شامل دست کم ۳ تا ۴ برگ بوده و طول آن حدود ۲۵ سانتی متر باشد.پس ازتقسیم برای استقرار سریع باید گلدان ها در محل گرم(مثلا ۱۶ درجه سانتی گراد) و مرطوب نگهداری و به طور مرتب آبیاری شوند تا گیاهان خوب رشد کنند.در این مدت گلدان ها باید در محل گرمی قرار گیرند تا ریشه ها شروع به فعالیت کنند

میتوان گل خورشیدی را وادار به گلدهی کرد

پس از پایان گلدهی ساقه گلدهنده را از انتها بچینید و همان روند آبیاری را ادامه دهید تا پاییز فرا رسد.بعد از آن،گیاه را در جایی هم دمای یخچال ( زیر ۱۰ درجه) ولی نه زیر صفر درجه به مدت ۲ماه نگه دارید و حتما آبیاری را در حد زنده ماندن گیاه از سر بگیرید.بعد از پاییز و گذشت ۲ ماه گیاه داخل بیاورید و آبیاری منظم را در هوای گرم منزل از سر بگیرید پس از ۲ ماه دیگر ( در مجموع ۴ ماه) اولین جوانه های گل مشاهده میگردد که ان موقع باید آبیاری را دوباره کمتر کرد.به این ترتیب میتوان این گل را در هر موقع از سال وادار به گلدهی کرد که این عمل را  بلتینگ میگویند.این روش در خیلی از گلها موثر است.

بیماری های گل خورشیدی:

گل خورشیدی من گل نمیدهد؟

احتمال داره ک گلدان را تازه تعویض کرده باشید و گلدان جدید برای گیاه بزرگ باشد دوم و مهمترین عامل این است که گیاه در پاییز استراحت نکرده باشد.

برگ های گل خورشیدی زرد میشه؟

در گیاه خورشیدی اگر برگهای پایین زرد بشن به احتمال خیلی زیاد گلدان برای گیاه تنگ شده و باید گلدان را تعویض نمایید البته زرد شدن برگ ها میتواند از آبیاری بیش از اندازه هم باشه

گیاه از طوقه سیاه شده و پوسیده:

به احتمال زیاد گیاه دچار قارچ شده که تهویه ناقص و رطوبت زیاد از عوامل به وجود آمدن قارچ میباشند پس اجازه دهید محیط و خاک کاملا خشک بشه و با قارچ کش سم پاشی کنید

تار عنکبوت زیربرگ ها وجود دارد:

بدلیل خشکی هوا ( رطوبت ۵۰ درصد باید باشد) کنه به گیاه حمله کرده با سموم کنه کش سم پاشی کنید.