نحوه صحیح آبیاری درختچه بونسای

آبیاری بونسای - آبیاری درختچه بونسای
آبیاری بونسای - آبیاری درختچه بونسای

آبیاری بونسای : مهمترین بخش مراقبت از درختان بونسای نحوه آبیاری صحیح آن است. همانطور که اغلب درختان و درختچه ها به آبیاری نیاز دارند و این آبیاری به عوامل متعددی بستگی دارد (مانند اندازه درخت، اندازه گلدان ، سن ، گونه درخت و یا درختچه، مخلوط خاک و همچنین آب و هوا) پس نمیتوان به راحتی گفت که برای آبیاری فلان بونسای 2 بار در هفته و یا هر تعداد دفعات ولی میتوان دستورالعملی اساسی به شما نشان دهیم که زمان مناسب آبیاری درختچه بونسای خود را بدانید. پس با ما همراه باشید.

چند وقت یکبار بونسای من آبیاری بشه؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم نحوه آبیاری بونسای و تعداد دفعات آبیاری به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی دستورالعمل های زیر به شما کمک میکنه تا زمان درست و دقیق رو شناسایی کنید:

هنگامی که خاک کمی خشک می شود، درختان خود را آب کنید

بنر گل من و تو

این یعنی تا وقتی که خاک گلدان شما مرطوب هست، نباید درختچه خود را آبیاری کنید. فقط زمانی که احساس کردید که خاک گلدان خشک شده اقدام به آبیاری کنید. برای این کار خاک را با انگشت خود کنار بزنید و تا عمق 1 سانتی متری اگر خاک خشک بود اقدام به آبیاری کنید. ولی هیچ گاه اجازه ندهید که خاک گلدان کاملا خشک شود.

از مخلوط خاک مناسب استفاده کنید

مخلوط خاک تا حد زیادی تاثیر در آبیاری و همچنین رشد بونسای تاثیر دارد،  خاک این نوع گیاه باید سبک، دارای زهکشی مناسب و در عین حال حفظ رطوبت بکند. بخاطر اینکه اگر خاک گیاه ویژگی خیس ماندن داشته باشید و باتلاقی باشد باعث خفگی ریشه و در نتیجه مرگ بونسای خواهد شد. در زیر چند ترکیب مناسب برای بونسای ذکر شده است که می توانید از تمامی گل فروشی ها تهیه کنید و خودتون مخلوط کنید. ولی بهترین ترکیب ترکیب اول است.

۱ – %۳۰ کوکوپیت  ۲۰%برگ – ۲۰%خاک باغچه – ۱۵%کود دامی – ۱۰%ماسه -۵%پوست برنج

۲ –  %۲۵ کوکوپیت –  ۳۰% برگ – ۲۰ % خاک باغچه – ۱۵% ورمی کومپوست – ۱۰% ماسه

۳ –  %۵۰ کوکوپیت  – ۲۵% خاک باغچه – ۱۵% کود دامی یا ورمی کومپوست – ۱۰% ماسه

۴ – %۷۰پیت ماس – ۲۰% خاک باغچه – ۱۰% ماسه

در تصویر زیر مشاهده میکنید که گلدان خاکی برای نگاه داشتن آب ندارد.

 

هنگام آبیاری این درخت، همه آب بدون اینکه جذب ریشه بشه خارج حواهد شد. یا باید تقسیم ریشه انجام شود و یا باید گلدان تعویض گردد.

هنگام آبیاری این درخت، همه آب بدون اینکه جذب ریشه بشه خارج خواهد شد. یا باید تقسیم ریشه انجام شود و یا باید گلدان تعویض گردد.

در چه زمانی از روز آبیاری کنیم؟

زمان آبیاری برای گیاهان چندان از اهمیت بالایی برخوردار نیست ولی توجه داشته باشید که بعد از ظهر که خاک گلدانتوسط آفتاب گرم شده است نباید گیاه را با آب سرد آبیاری کرد. در غیر این صورت زمان خاصی برای آبیاری گیاهان نمیشه ذکر کرد.

چگونه درختچه بونسای را آبیاری کنیم؟

آبیاری درختچه بونسای همانطور که در بالا گفتیم زمانی که خاک خشک شود باید انجام دهیم توجه داشته باشید که در آبیاری این گیاهان باید گیاه کامل سیراب شود به طوری که آب از زیر گلدان خارج شود و کل سیستم ریشه گیاه مرطوب شود پس تا زمانی که آب از زهکش های گلدان خارج شود آبیاری را ادامه میدهیم و سپس آب زیر گلدانی را دور میریزیم.

سعی کنید در آبیاری بونسای از آب بدون املاح استفاده کنید. برای این کار یا از آب تصفیه شده و یا آب را به مدت 24 ساعت در دمای اتاق بگذارید بماند و سپس برای آبیاری درختچه بونسای استفاده کنید.

در آبیاری بونسای مطمئن شوید ریشه کاملا مرطوب شده است
در آبیاری بونسای مطمئن شوید ریشه کاملا مرطوب شده است

همانطور که در مطالب بالا دیدید آبیاری بونسای همانند آبیاری سایر گیاهان آپارتمانی می باشد و کار سختی نیست.