خواص پاپایا؛ 10 خاصیت شگفت آور پاپایا برای سلامتی بدن

پاپایا
پاپایا

پاپایا یا پاپایه نوعی میوه گرمسیری با نام علمی Carica papaya است.  این میوه خوش طعم و معطر در انواع مختلفی شامل پاپایه زرد، پاپایه سبز و پاپایه سرخ یافت می شود. پاپایا به صورت گوشتی و آبدار است. این میوه دارای مواد مغذی مانند کاروتن، زردینه، ویتامین C و ویتامین B (پاناتونیک اسید و فولات) است. پاپایا بومی مناطق گرمسیری امریکای مرکزی و جنوب مکزیک بوده و دارای فواید و خواصی برای بدن است. در این مطلب با چند مورد از خواص پاپایا برای سلامتی بدن آشنا می شویم.

 

خواص پاپایا برای سلامتی بدن:

مبارزه با سرطان:

فلاونوئید های موجود در دانه پاپایا سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوند. همچنین عصاره پاپایا دارای تاثیری مشابه اثرات شیمی درمانی است.

 

درمان آرتریت:

پاپایا با دارابودن خواص ضدالتهابی برای کاهش درد و التهاب ناشی از آرتریت مفید است.

بنر گل من و تو

 

خواص پاپایا برای سلامتی بدن:
خواص پاپایا برای سلامتی بدن

 

بهبود هضم:

پاپایا با دارابودن سوپر آنزیم پاپائین به بهبود هضم غذا کمک می کند و سبب تجزیه پروتئین‌ها و پاکسازی مجاری هاضمه می شود. همچنین این میوه با دارابودن فیبر فراوان برای تقویت سیستم گوارش و درمان بیماری های معده ماننده سوزش سر دل، ریفلاکس معده، زخم معده و سوهاضمه یا رودل کردن مفید است.

کاهش وزن:

پاپایا با دارابودن کالری پایین برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مناسب است. علاوه بر این با دارابودن فیبر فراوان سبب بروز احساس سیری در افراد شده و با کاهش اشتها به کاهش وزن کمک می کند.

 

خواص پاپایا
خواص پاپایا: کاهش وزن

 

پیشگیری از عفونت :

پاپایا از عفونت‌ها جلوگیری می کند. همچنین برای از بین بردن کرم‌های موجود در روده مفید است. شیر پاپایا با دارابودن کاروتن به درمان عفونت های قارچی کمک می کند. علاوه بر این پاپایا با دارابودن خواص ضدالتهابی سبب جلوگیری از التهاب و قرمزی ناشی از عفونت می شود.

 

کنترل فشار خون:

 این میوه با دارابودن پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می کند. در واقع پتاسیم با کاهش اثر سدیم از افزایش ناگهانی فشار خون جلوگیری می کند.

 

خواص پاپایا
خواص پاپایا: کنترل فشار خون

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به مبارزه با رادیکال های آزاد پرداخته و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

 

حفظ سلامت قلب:

این میوه با دارابودن مقادیر بالای ویتامین A و C به حفظ سلامت قلب کمک می کند. این میوه برای جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول و مسدود شدن عروق خونی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی مفید است.

 

حفظ سلامت قلب
خواص پاپایا: حفظ سلامت قلب

 

دژنراسیون ماکولا:

دژنراسیون ماکولا از جمله بیماری هایی است که منجر به کاهش تدریجی بینایی می شود. پاپایا با دارابودن آنتی اکسیدان زیگزانتین، اشعه های مضر برای شبکیه را فیلتر کرده و سبب کاهش خطر ابتلا به ماکولا می شود. علاوه بر این ویتامین A و فلاونوئیدهایی مانند بتاکاروتن و کریپتوکسانتین موجود در این میوه سبب محافظت از غشای مخاطی چشم می شوند.

 

کاهش استرس:

پاپایا با دارابودن آنزیم های فعال و ویتامین C دارای خاصیت انرژی زایی بوده و به کاهش استرس کمک می کند.