نمک اپسوم چیست ؟با خواص آن برای زیبایی و درمان بیماری ها آشنا شوید

نمک اپسوم چیست و خواص نمک اپسوم
نمک اپسوم چیست و خواص نمک اپسوم

نمک اپسوم چیست و نام دیگر نمک اپسوم را بدانید: شاید بتازگی نام نمک اپسوم را شنیده‌ باشید، نمکی که خواص درمانی زیادی دارد و اخیراً بسیار برای سلامت و در صنعت زیبایی و بهداشت بکار می‌رود. این نمک برای کمک به بهبود یبوست، کاهش درد و ورم، ریلکس کننده، تأمین منیزیم و فواید دیگر کاربرد دارد که در ادامه به تمامی آنها خواهیم پرداخت و عوارض آن را هم خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

نمک اپسوم چیست ؟

آیا این نمک با نمک معمولی فرق دارد؟ نام دیگر نمک اپسوم چیست؟ نمک اپسوم یا نمک حمام از کریستالهای کوچک و بجای سدیم کلرید از سولفات منیزیم تشکیل‌ شده‌ است(پس نام دیگر آن نمک حمام و سولفات منیزیم می باشد) . ترکیبات این ماده از منیزیم، اکسیژن، و گوگرد است. این ماده طبیعی می‌تواند سلولهای مرده بدن را از بین ببرد و برای پاکسازی مفید است. این نمک چربی پوست را تنظیم می‌کند و برای جوش‌های سر سیاه نیز مفید است.

یکی از کارهایی که بعد از پیاده‌روی طولانی و خستگی می‌توانید انجام دهید این است که پاهای خود را در آب گرم و نمک اپسوم قرار دهید. این کار به بدن آرامش داده و پاها را سالم و تمیز نگه می‌دارد. شاید باورتان نشود اما نمک اپسوم برای مرطوب‌کردن پوست و نرم کردن آن نیز مفید است. همچنین برای مو خواص زیادی دارد. خواص ضد افسردگی و استرس داشته و برای درمان گرفتگی عضلات مفید است. همچنین برای درمان و کنترل دیابت نیز مؤثر می‌باشد.

بنر گل من و تو
نمک اپسوم چیست و نام دیگر نمک اپسوم چیست
نمک اپسوم چیست و نام دیگر نمک اپسوم چیست

خواص نمک اپسوم یا نمک حمام:

اگر به دنبال مهمترین خواص این نمک هستید ما به شکل جامع آنها را جمع آوری کردیم که در ادامه مطالعه کنید.

بهترین کمک کننده برای بهتر شدن یبوست:

سولفات منیزیم موجود در نمک اپسوم خاصیت ملین داشته و به حرکات روده کمک کرده و یبوست را درمان می‌کند، برای انواع یبوست حاد و مزمن بکار می‌رود. اگر کمی نمک اپسوم به رژیم غذایی خود بیفزایید، آنزیمهای معده تنظیم شده و روده پاکسازی می‌شود. اگر از یبوست رنج می‌برید کافیست قاشق چایخوری از این ماده را در فنجان آب گرم حل کرده و با معده خالی روزی یک بار میل نمایید.

بر اساس تحقیقات منیزیم باعث هدایت آب به روده بزرگ شده و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا این ماده را جزو ملین‌ها قرار داده و به تأیید رسیده است. افراد بزرگسال 2 تا 6 قاشق چایخوری را در 237 میلی لیتر آب ریخته، حل‌کنند و در یک نوبت به مصرف برسانند. پس از نیم ساعت تا یک ساعت اثر می‌کند. اما این ماده می‌تواند باعث نفخ و اسهال شود.

خاصیت ضد التهابی نمک اپسوم:

با مصرف خوراکی و یا حمام کردن با نمک می‌توانید این علائم را کم کرده و از شر تورم، خارش و قرمزی پوست رها شوید. همچنین لایه بردار و اسکراب خوبی برای پوست می‌باشد، و خونرسانی به پوست می‌کند.

تأمین منیزیم بدن با نمک اپسوم:

منیزیم یکی از ماده‌های اصلی و پر اهمیت در بدن است. برخی معتقدند منیزیم موجود در نمک حمام از طریق حمام بهتر جذب می‌شود تا از طریق خوراکی.

نمک حمام منبعی عالی از منیزیم:

همانطور که می‌دانید منیزیم یکی از مواد موجود در بدن ماست که فعالیت 300 آنزیم را تنظیم‌می‌کند. کمبود منیزیم در بدن می‌تواند موجب بیخوابی، درد عضلانی، تشنج، آشفتگیهای ذهنی، سندرم پای بی قرار، بدخلقی و بیماریهای کلیوی شود. همچنین منیزیم برای سلامت روح و جسم مفید است.

خواص نمک اسپوم
خواص نمک اسپوم
نمک حمام و جلوگیری از استرس و اضطراب:

منیزیم می‌تواند از استرس و اضطراب جلوگیری کند. همچنین خلق و خو را بهبود بخشیده و اضطراب را از بین می‌برد و کمک می‌کند تا به آرامش روحی برسید.

نمک اپسوم و سنگ گیسه صفرا:

نمک اپسوم با داشتن خاصیت ملین بودن، به سم زدایی کمک کرده و باعث دفع نمودن سنگ صفرا می‌شود.

نمک اپسوم و بهبود گردش خون:

زمانی که شما از نمک اپسوم استفاده میکنید میزان منیزیم بدن شما بالا رفته و باعث بهتر شدن گردش خون خواهد شد همین امر هم نیتجه متعادل شدن فشار خون شما می باشد پس برای کسانی که از مشکل فشار خون رنج میبرن مصرف این نمک بسایر مفید می باشد.

نمک اپسوم و سلامت قلب:

نمک اپسوم به بهتر شدن گردش خون کمک کرده و همچنین خاصیت ارتجاعی رگهای خونی را حفظ می‌نماید که این عمل از تشکیل پلاگ در رگها جلوگیری به عمل می‌آورد در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته کاهش پیدام‌ کند.

نمک اپسوم و دیابت:

نمک اپسوم کمک می‌کند تا قند موجود در بدن هضم شده، گلوکز موجود در جریان خون تنظیم‌ شود.

نمک حمام و درمان مشکلات چشم:

برای مشکلات چشمی مانند آب مروارید، ورم ملتحمه و گل مژه، نمک حمام مفید است. کمی از نمک را در آب گرم ریخته و حل کنید، پارچه‌ای را به آن آغشته کرده و چشم را با آن کمپرس کنید.

نمک حمام و خاصیت رفع کبودی:

برای رفع کبودیها 2قاشق غذاخوری نمک حمام را با 1 فنجان آب سرد مخلوط کرده و با یک پارچه آغشته به این محلول روی کبودی را کمپرس کنید تا رفع شود.

خواص نمک حمام
خواص نمک حمام
درمان بیماری پوستی با نمک حمام:

کسانی که از بیماریهای پوستی نظیر پیوریازیس، اگزما و آکنه رنج می‌برند، باید از نمک حمام استفاده‌کنند. بدین ترتیب که حمام نمک بگیرند که این کار باعث افزایش گردش خون در قسمتهایی که آسیب دیده شده و به عنوان لایه‌بردار نیز عمل می‌کند. در نتیجه به درمان کمک می‌کند.

نمک اپسوم به عنوان مسکن دردها:

حمام نمک اپسوم برای دردهای مفصلی، عضلانی، درد پا و کمر بسیار مفید است و توصیه می‌شود. این حمام نمک درد را تسکین داده و شما را به آرامش می‌رساند. همچنین چون این ماده خاصیت ضد التهابی دارد، به درمان آسم، درد عضلانی و سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

آرتریت و نمک اپسوم:

همانطور که گفته شد این ماده دردهای مفصلی و تنشها و همچنین التهابات مفصلی را کاهش‌می‌دهد. در نتیجه اگر نقرسو آرتریت دارید از حمام نمک غافل نشوید.

نمک اپسوم و تأثیر آن در بهبود خلق و خو:

حمام نمک به این خاطر که سطح الکترولیتهای بدنتان را به تعادل می‌رساند، تأثیری مثبت بر روی هورمونها گذاشته و استرس را کاهش می‌دهد.

نمک اپسوم و درمان بیخوابی:

قبل از خواب حمام نمک اپسوم باعث می شود مشکلات مربوط به بیخوابی رفع شود. منیزیم موجود در نمک باعث می‌شود عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی بهتر شده و تولید سروتین در بدن بیشتر شود در نتیجه خواب تنظیم می‌شود. منیزیم موجود در نمک اپسوم می‌تواند به تولید ملاتونین کمک‌کند که روی خواب تأثیر دارد.

سم زدایی از بدن با نمک اپسوم:

حمام نمک الکترولیتها را در برن متعادل کرده و به سم زدایی بدن کمک‌می‌کند . مواد سمی را دفع‌می‌کند. پوست محلی برای جمع شدن توکسین و سمومی است که در بدن وجود دارد. که با استفاده از حمام نمک می‌توانید توکسین را از بین ببرید. وان را پر از آب کرده و نمک اپسوم در آن ریخته، کمی هم عصاره‌طبیعی که دوست دارید بریزید و حمام نمک بگیرید.

درمان سرماخوردکی با نمک اپسوم:

عفونتهای داخلی به کمک حمام نمک اپسوم رفع شده و برای درمان سرماخوردگی و انفلوآنزا می‌توانید از حمام نمک کمک‌بگیرید.

رفع بوی بد پا و ورم:

پاهای ورم کرده و بدبوی خود را به مدت 15 تا20 دقیقه در محلول آب نمک اپسوم بگذارید. جریان خون در چاها بهبود یافته و التهاب و ورم از بین می‌رود. همچنین خشکی پاها را رفع می‌کند.

بهبودبخش عملکرد آنزیمها:

نمک حمام به عملکرد آنزیمها کمک می‌کند. آنزیمها در نگهداری سلولها نقش دارند. سولفات منیزیم موجود در این ماده به رفع کمبود مواد معدنی پرداخته و از طریق پوست وارد بدن می‌شود.

تنظیم‌کننده هورمونها:

داشتن خواب راحتی را با نمک حمام تجربه کنید. منیزیم موجود در نمک اپسوم ضربان قلب را منظم، قند خون و میزان هورمونها را کنترل و خوابتان را بهبود می‌بخشد.

درمان گرفتگی عضلات و آسیبهای فیزیکی:

نمک حمام برای درمان گرفتگی و سوزش عضلات عالیست. همچنین چون ورزشکاران معمولاً کمبود منیزیم دارند، 7زشکان به آنها مصرف مکمل منیزیم را توصیه‌ می‌کنند.

روش استفاده و مصرف نمک اپسوم چیست :

1.حمام نمک:

متداولترین راه استفاده، حاما نمک است. دو فنجان نمک را با آب وان مخلوط کرده و 15دقیقه در آن قرار بگیرید.

2.زیبایی:

نمک اپسوم برای زیبایی و پوست مو نیز کاربرد دارد. همانطور که گفتیم برای لایه برداری مقداری کف دست ریخته، مرطوب نموده و پوست را با آن ماساژ دهید. مانند یک لایه‌بردار عمل خواهد‌کرد. نمک حمام را برای مو و حالت دادن به مو و همچنین نرم کننده هم بکار می‌برند. به میزان مساوی آن را با نرم کننده‌ای که برای مو استفاده‌می‌کنید، بکار ببرید. بگذارید دقیقه روی مو بماند و بعد بشویید.

نحوه مصرف نمک اپسوم چیست
نحوه مصرف نمک اپسوم چیست

با عوارض جانبی نمک اپسوم آشنا شوید:

هر ماده‌ای هر چقدر هم مفید باشد، ممکن است گاهی عوارضی هم داشته‌باشد. مصرف نادرست نمک حمام نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. اما بیشتر ین عوارض در صورتی بروز می‌کنند که بصورت خوراکی مصرف شوند.

مثلاً مصرف خوراکی نمک اپسوم همانطور که گفته شد ممکن است موجب نفخ و اسهال شود و ناراحتی معده ایجاد کند. اگز نمک حمام را به عنوان ملین بکار می‌برید، حتما آب زیادی همراه آن بنوشید.

همچنین طبق توصیه پزشک اقدام به مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعثحالت تهوع، سردرد، سرگیجه و قرمزی پوست شود. همچنین در مواردی که بیش از حد مصرف شده و حساسیت بوجود آمده، فرد دچار مشکل قلبی شده، به کا رفته یا فلج شده و گاه در موارد نادر باعث مرگ نیز می‌شود. در صورت بروز هر گونه عوارض با پزشک مشورت شود.

حتما نظر خودتون رو در بخش دیدگاه مطرح کنید و اگر تجربه ای در خصوص نمک حمام دارید در اختیار دیگران قرار دهید.

مطالب مرتبط :

11 روش ساده و کاربردی برای خشک کردن گل طبیعی در خانه

کاربردها و استفاده از کانسیلر به شکل صحیح برای زیبایی

بحران میانسالی چیست و چگونه باید با آن کنار آمد